Gå til innhold

har du en assistent til stede under GU?

Fremhevede innlegg

Skrevet

HEI!

er det vanlig at legen har med en assistent(en av helsesekretærene) under GU?jeg har en mannlig lege og da er det visst vanlig at de har med seg en assistent under undersøkelsen.hva med dere andre jenter her på forumet?og synes du det er greit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har kvinnlig lege og har aldri hatt med noen assistent på rommet. Hadde jeg ikke villet om det var mannlig lege heller. Trenger jo ikke å ligge der å skræve for flere enn jeg må mener jeg.

Stort sett fort gjort og skulle det være noe jeg syns ikke er ok så er jeg ikke veldig redd for å si ifra, men tror sjelden det er det da sånn generellt. Leger er vel interessert i å beholde jobben sin de som alle andre.

Skrevet (endret)

Har mannlig lege og gunekolog. Aldri har det vært noen tilstede under undersøkelsen. Var til kontroll/cellprøv i går. :)

Endret av meta2
Skrevet

Jeg har hatt både kvinnlig og mannlig lege, og ingen assistent. Hadde sikkert fått det om jeg ba om det (mener å ha lest at man har krav på det) men jeg foretrekker uten. Ingen har noen gant spurt/tilbudt heller da. Det holder da vittelig at der er et mennekse som ser på meg, nemlig legen som skal gjøre en jobb, om der ikke skal vær en tilskuer også.

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Jeg har spurt om å få ha en ekstra person til stede flere ganger, men de har bare sett dumt på meg hver gang. Har aldri fått det.

Skrevet

Jeg har aldri hatt assistent med under GU (har mannlig lege). Om det hadde vært en der hadde jeg faktisk bedt om hun kunne gått ut, det holder med ett menneske.

Gjest gjesten
Skrevet

Har alltid hatt mannlig lege som har utført GU, men aldri noen assistent. Om jeg var så utrygg på legen at det måtte være en assistent til stede, ville jeg klart ha byttet lege. I tillegg så synes jeg det er best med minst mulig folk som ser meg ligge slik :sjenert: . Holder liksom med mannen min (ingen problemer da :sjarmor: ) og en lege en gang blant.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Har mannlig lege og har aldri hatt assistent til stede. Hadde ikke ville hatt det om jeg hadde fått tilbud om det heller, høres litt ubehagelig ut med tilskuere.

Skrevet

Ikke hos fastlegen, men da jeg var hos gynekolog på sykehuset var det en assistent med under absolutt hele konsultasjonen. Aner ikke hvorfor, men hun satt nå bare der.

Skrevet

Legen min insisterer på å ha med kontordamen hver gang jeg skal på GU.

Skrevet

Har mannlig gynokolog, og har aldri hatt andre tilstede.

Det kan ligge ulike årsaker til grunn for at en ønsker å ha en tredje person tilstede, det trenger ikke å ha noe med å føle seg trygg på akkurat den legen. At noen ber om å få ha en annen person til stede, uten å få det, synes jeg er ille. Man skal heller ikke trenge å oppgi noen grunn for ønsket.

På de steder der det alltid er noen tilstede er de kanskje så vant med denne forespørselen at de har latt det være normen?

Skrevet

Har hatt ass tilstede ja, men de har holdt seg oppe ved hodet. Både ved mannlige og kvinnelige leger.

Skrevet

Ikke hos fastlegen, men hos gynekolog (mannlig) var det en assistent første gang jeg var der + en "lærling" av noe slag. Det var litt drøyt så da ba jeg assistenten om å gå ut. For være grenser for hvor mange tilskuere man skal ha...

Gjest (Ursula)
Skrevet

Jeg hadde takket nei til tilbud om assistent.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Jeg har nesten alltid hatt mannlig lege og har aldri engang tenkt tanken på å be noen andre være tilstede. Hadde jeg følt meg så ukomfortabel med legen min, så hadde jeg nok heller funnet meg en ny.

Noe annet hadde vært om legen hadde med seg student som skulle lære. Da tror jeg at jeg hadde sagt det var greit. Har selv jobbet i helsevesenet og vet hvor stort behovet for praksis er.

Skrevet

eller sånn på reklamen for dr. greve (eller vha den nå heter)..der alle studentene kommer inn..

der hadde jeg nok blitt ganske sint ja.

om man har med seg assistent vet jeg ikke..

har ikke hatt det enda.. men regner med at sambo blir med den dagen det blri aktuelt

(siden jeg bare har hatt en partner trenger jeg det ikke før jeg er 25 år sa legen min)

Skrevet

Hos fastlegen min og på sykehuset her kan vi ikke velge om vi vil ha med en ekstra person eller ikke (om det er en mannlig lege). Derfor er det alltid med en ekstra person når jeg er på GU. Men denne personen står alltid ved hodet.

Grunnen til dette er at legen ikke vil ha beskyldniger om overgrep etc i ettertid. Synes det er helt greit jeg. Det er altså ledelsen i helseforetaket her som har bestemt dette.

Skrevet
Hos fastlegen min og på sykehuset her kan vi ikke velge om vi vil ha med en ekstra person eller ikke (om det er en mannlig lege). Derfor er det alltid med en ekstra person når jeg er på GU. Men denne personen står alltid ved hodet.

Grunnen til dette er at legen ikke vil ha beskyldniger om overgrep etc i ettertid. Synes det er helt greit jeg. Det er altså ledelsen i helseforetaket her som har bestemt dette.

ja,det stemmer.sånn er det hos legen min også.alltid med en assistent slik at de slipper beskyldninger om overgrep.synes det er helt ok jeg også :) legene blir jo beskyldt for så mye rart i dag.

Skrevet

Det som Monja sier har også min lege sagt!

Jeg har bedt om å få slippe å ha noen til stede jeg - og det respekterer fastlegen min. Nå spør han ikke lenger........... han vet!

Har vært til slike undersøkelser på sykehus også (p.g.a. en sykdom for noen år siden) og da var aldri legen alene. Da hadde jeg både mannlige og kvinnelige leger. Noen ganger ble flere tilkalt også for å være med og vurdere........... og når sant skal sier, så føltes det som overgrep. :tristbla: :cry:

Skrevet
Har hatt ass tilstede ja, men de har holdt seg oppe ved hodet. Både ved mannlige og kvinnelige leger.

Slik har det vært hos meg også.

En sikkerhet for legen og for pasienten, samt "en ekstra hånd" til legen for å finne tak i utstyr.

Men jeg har også hatt GU uten assistent, og for meg spiller det ingen rolle. Men som regel så har gyn hentet inn en ass uten å spørre meg engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...