Gå til innhold

Ulik oppfatning av virkeligheten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle oppfatter virkeligheten ulikt og det er nok normalt. Etter en samtale eller en hendelse kan det være man sitter igjen med litt ulik oppfatning av hva som ble sagt eller hva som skjedde.

Jeg har merket meg at dette skjer med eksen og meg selv. Men så begynner jeg å tenke at oppfatningene våre om ting er så ulike at det virkelig begynner å skurre. Type at vi har motsatt oppfatning av den samme virkeligheten. F.eks etter en samtale med barnas lærer som vi begge var del av. Dette skjer ofte.

Kan det være sterke negative følelser som påvirker? Er vi sprø begge to siden vi ikke klarer å oppfatte ting noenlunde likt?

Er det noen som har erfart det samme og har tanker om hvordan man kan komme seg ut av et slikt spor?

Anonymkode: 9bfd3...e51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel ja, men jeg tenker da at jeg har mest rett og at mannen (som har lettere for å misforstå og ikke følge med generelt, ærlig talt) tar mest feil :P 

Kan dere be læreren om å sende en mail med kort oppsummering av møtet, hva som ble pratet om + konklusjon? Får dere det skriflig fra læreren er det nok lettere å se hvem som har oppfattet "mest" riktig og hva som er fakta vs. hva dere bare selv føler. 

Anonymkode: 9a3b3...4a3

• Liker 5
Skrevet

Det er løsningen i det spesifikke eksemplet. Men dette er et problem i dagliglivet. Nesten hele tiden.

Anonymkode: c2bc4...209

Skrevet

Jepp, sånn var jeg og eksen. Han var ofte mer negativ, så han tolket alt i verste mening. Mens jeg er i overkant naiv noen ganger, så jeg glattet mer over ting som kunne ha vært ment kjipe. Det riktige var mest sannsynlig noe i midten 😄 Vi klarte ikke være sammen over tid, han tolket også alt jeg sa i verste mening. Sa jeg "Når skal vi ha middag?" tolket han det som om jeg ville han skulle slute å spille X-box og få ræva ut av sofaen, og han ble dritsur, selv om jeg bare lurte på når vi skulle ha middag. 

Kommuniserer dere greit med hverandre da?

Anonymkode: 45f82...7e4

• Liker 1
Skrevet

Kommunikasjonen blir ganske dårlig når vi ikke er enige om virkeligheten😀

Anonymkode: c2bc4...209

Skrevet

Det har nok litt sammenheng men ulik oppvekst. Utad kan to hjem se like ut men foreldres syn på ting, personlighet osv spiller mere inn enn vi tenker over. 

Anonymkode: 89c8a...162

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Jepp, sånn var jeg og eksen. Han var ofte mer negativ, så han tolket alt i verste mening. Mens jeg er i overkant naiv noen ganger, så jeg glattet mer over ting som kunne ha vært ment kjipe. Det riktige var mest sannsynlig noe i midten 😄 Vi klarte ikke være sammen over tid, han tolket også alt jeg sa i verste mening. Sa jeg "Når skal vi ha middag?" tolket han det som om jeg ville han skulle slute å spille X-box og få ræva ut av sofaen, og han ble dritsur, selv om jeg bare lurte på når vi skulle ha middag. 

Kommuniserer dere greit med hverandre da?

Anonymkode: 45f82...7e4

Haha sånn er mannen min også. Hver gang jeg spør om når han tenker at noe skal skje, for å kunne ha oversikt og planlegge dagen, så tolker han det som at jeg mener det skal skje med en gang, og helst skulle skjedd for lenge siden. 😛 Har prøvd å komme med et forslag selv i stedet for å spørre hva han synes, men da kan han like gjerne bli sur for at jeg bare bestemmer...

Vi kommuniserer bra på andre områder da, det er bare akkurat her vi tydeligvis snakker helt forskjellig språk. 😛

Anonymkode: f61ec...60d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...