Gå til innhold

Hvorfor feirer alle dere som ikke er kristne, jul? Det er en kristen høytid.​🤔 ​

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, det er opprinnelig en hedensk feiring av vintesolhverv, og det er faktisk hva jeg også feirer, at solen snur.  

Anonymkode: 704c1...1d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er opprinnelig en hedensk feiring av vintesolhverv, og det er faktisk hva jeg også feirer, at solen snur.  

Anonymkode: 704c1...1d6

Nei, det har det aldri vært

Anonymkode: d9bf8...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 10.02):

Jeg spør av ren nysgjerrighet, ingen vonde tanker bak spm mitt 😊

Anonymkode: 0a3c2...78c

Skam deg uten Jul hadde det ikke vært noe lyspunkt i mørketiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pennant skrev (På 23.12.2021 den 10.41):

Ikke "vanlige" protestanter som tilhører Den Norske Kirke. 

Protestanter i engelsktalende land gjør det Luther gjorde bare noe forandring på når hovedfreiringen skulle foregå som skjedde overalt bortsett fra Storbrittania jeg kan ikke tro at Luther ikke visste at julen var hedensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.12.2021 den 1.53):

Nei, det har det aldri vært

Og si noe så dumt er feil det er historiske bevis på hedensk jul Jesu andre kome kan skje dette året og da må vi kanskje legge julefeiringen bak oss for å oppnå frelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Sommer2464 skrev (15 minutter siden):

jeg kan ikke tro at Luther ikke visste at julen var hedensk.

Julen var aldri hedensk, feiringen av solsnu var det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sommer2464 skrev (14 minutter siden):

Og si noe så dumt er feil det er historiske bevis på hedensk jul Jesu andre kome kan skje dette året og da må vi kanskje legge julefeiringen bak oss for å oppnå frelse.

Hedningene feiret solsnu, kristne feirer jul som er Jesu fødsel. Lærer dere ikke slikt på skolen lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 10.15):

Jeg tenker mer på alle de røde dagene man har i året, det er kristelige helligdager, som påske, pinse ol. Disse skulle man ha droppet fordi de er ikke viktig for andre enn dem som er kristen, for alle andre er det bare digg med fridager🤷‍♀️

Anonymkode: 6ef54...34c

Grunnen til at disse dagene er betalte fridager, kan vi takke arbeiderbevegelsen for, ikke kristendommen.

AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 21.20):

Det er opprinnelig en førkristen høytid, ja. Da kristendommen kom til Norge, tok de kristne over høytiden så det skulle bli enklere å omvende nordmenn. Det finnes ingen kilder som forteller at Jesus ble født 24,desember. Datoen ble mest sannsynlig valgt fordi den skulle passe med den hedenske høytiden. 

Julefeiringa har altså vært en tradisjon her i Norge og andre land i mange, mange år, til og med før landet ble kristnet. Det er helt vanlig at vi fremdeles følger gamle tradisjoner. Det er en tradisjon som har fulgt oss i alle år. Helt sikkert fått litt mer blest rundt seg pga kristendommen, men for mange er det en tradisjon. Ikke at man feirer det fordi man er kristen. 

Anonymkode: bd1e5...b42

Da kristendommen kom til Norge, var jo selvfølgelig datoen spikra for flere hundre år siden, så ingenting de kunne gjøre med det. Den hedenske jula ble feira rundt 12. januar, så den måtte flyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hedningene feiret solsnu, kristne feirer jul som er Jesu fødsel. Lærer dere ikke slikt på skolen lengre?

Da kan du vel lett forklare hvorfor jólablót ble feiret her flere hundre år før noen her hadde hørt om kristendommen?

..hvorfor gidder jeg. Alle som ikke er gale kverulanter vet jo at du tar feil og har fått det forklart uendelig mange ganger.

Anonymkode: 18635...41c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo da men det meste av feiringen har hedensk opphav mens alt det andre bortsett fra kirken og julekrybben har et moderne sekulært opphav og ordet Jul er hedensk det burde du skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Jula har både hedenske og kristne røtter. I Norden feiret man jól rundt 12. januar. Vi vet ikke så mye om hvordan den ble feira, men dagens jul minner nok lite om den, utover fråtsing i mat og drikke (som vel må kunne sies å være ganske allmenne trekk ved feiring). Den hedenske jula var også en religiøs feiring, med blot (ofring) til gudene. Det er ingen som feirer hedensk jul i dag, de som påstår det avslører bare at de ikke aner hva hedendom er. At jula "ikke har noe med kristendom å gjøre" er like dumt som å si at den kun er kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ferier jeg jul? Hvorfor er jeg døpt og konfimert? Verken jeg eller foreldrene mine er religiøse. Hvorfor har jeg fri på Kristi himmelfarts, hvorfor fikk jeg utlevert Det nye testamentet på barneskolen? Norge er historisk en kristen nasjon som påvirker mye av kultur, tradisjoner og markeringer selv om majoriteten idag ikke identifiserer seg som troende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Sommer2464 skrev (24 minutter siden):

Jo da men det meste av feiringen har hedensk opphav mens alt det andre bortsett fra kirken og julekrybben har et moderne sekulært opphav og ordet Jul er hedensk det burde du skjønne.

Nei, hedningene feiret solsnu, som vi fortsatt feirer den 22. desember. Jul feirer vi den 24. og da feirer vi Jesu fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, hedningene feiret solsnu, som vi fortsatt feirer den 22. desember. Jul feirer vi den 24. og da feirer vi Jesu fødsel.

Du tar fremdeles feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men det meste av feiringen har hedensk opphav likevel og selve navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hedningene feiret rundt 12. januar, ikke 22. desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 10.02):

Jeg spør av ren nysgjerrighet, ingen vonde tanker bak spm mitt 😊

Anonymkode: 0a3c2...78c

Det sier seg selv - vi feirer ikke kristmesse, vi feirer jul (som ikke er et ord med kristen opprinnelse). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tar fremdeles feil :)

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...