Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Andre som strever med det samme? Det blir bare verre år for år. Jeg er fra Finnmark, og jul for meg er mørk men vakre farger på himmelen, snø og kulde. Å komme hjem til et varmt hus på ettermiddagen, mens det er mørkt og stjerneklart ute. 

Men her bor jeg da, på det regnfulle vestlandet. Har slåss med paraplyen for å levere unger i barnehagen. Unger som synes at snø er eksotisk og aker på frosten og tror det er snø. 🙈 Det regner og regner og regner. Året rundt. 

Jeg savner egentlig Finnmark fra september til over påske. Og kjenner nok ekstra på det i jula, fordi da lengter man jo etter alt som var slik da man var liten. 

Jeg har dessverre ikke familie igjen nordpå, så jeg kan ikke reise hjem i jula. Det er ikke aktuelt å flytte heller, det er for få gode grunner til det. Men det er likevel så vemodig. 

Andre som kjenner på det? Blir det bedre? Eller vil det alltid være et savn? 

Anonymkode: 5b71d...38a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor i Østerdalen og er oppvokst her. Men da jeg bodde lenger sør noen år så måtte jeg «hjem til jul» 😃 for det var det som var jul. 

Anonymkode: 39c04...36c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg bor i Østerdalen og er oppvokst her. Men da jeg bodde lenger sør noen år så måtte jeg «hjem til jul» 😃 for det var det som var jul. 

Anonymkode: 39c04...36c

Ja, jeg har ikke bodd nordpå på over 15 år, men dro jo alltid hjem til jul. Men det er ikke lenger en mulighet, på godt og vondt. ❤️

Skrevet

På ingen måte. De som savner hvit jul, er de bileiere? Har de en gårdsplass som må vedlikeholdes? Er de glad i å være ute å jogge? Føler det er småunger og jenter som bor i et vedlikeholdt borettslag og ellers har lite å ta seg til som syns det er ok og greit med snø. Det er jo bare i veien. Håper trenden fortsetter og vi får snøløse vintere framover.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo fordi det er høyt der oppe i nord, nord om saltfjellet. Nei, at solen går ned ved 12-tiden og er helt borte ved 14-tiden savner jeg ikke. Men enig i at snø og kulde hører til vinteren.

Anonymkode: b4a33...f5c

Skrevet

Nei - med mange utropstegn bak. Her er det hvit jul, iskaldt og strøm til nesten 9kr per kWh - jeg hater det dypt og inderlig. Ikke blir det brøyta eller strødd, kommer meg ikke ut med bilen, selv med brodder holder jeg på å falle. 

Kort sagt: Ville byttet med deg på sekundet. 

Anonymkode: 02828...286

• Liker 1
Skrevet
57 minutter siden, kar90 said:

På ingen måte. De som savner hvit jul, er de bileiere? Har de en gårdsplass som må vedlikeholdes? Er de glad i å være ute å jogge? Føler det er småunger og jenter som bor i et vedlikeholdt borettslag og ellers har lite å ta seg til som syns det er ok og greit med snø. Det er jo bare i veien. Håper trenden fortsetter og vi får snøløse vintere framover.

Jeg har jo vokst opp med dette, så det er absolutt ikke så krevende som du vil ha det til for alle. Bileier ja. Hadde stor garasje. 😊 Det har vi ikke her i byen derimot, så jeg har brukt mer tid på å skrape bilen her på vestlandet enn hjemme nordpå. 😂 Stor gårdsplass som ble brøytet kl 5 på morgenen hver gang det kom snø. Men jeg er ikke fra et "snøhål", så vi trengte ikke brøyte så ofte. Snøen lå stabilt. Ikke vind og sludd og glatt is. 

Jeg hater å jogge i regn, så jeg jogger ikke nei. Hjemme kunne jeg gått på ski i tørt, fint vær. Skiturer på denne tiden av året... 🤩🤩

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo fordi det er høyt der oppe i nord, nord om saltfjellet. Nei, at solen går ned ved 12-tiden og er helt borte ved 14-tiden savner jeg ikke. Men enig i at snø og kulde hører til vinteren.

Anonymkode: b4a33...f5c

Det er mye mørkere her på vestlandet i desember enn i Finnmark! I Finnmark har du det stjerneklart, himmelen lyser rødt når sola lurer under horisonten, du har flere kvelder med nordlys og snøen lyser jo opp hele landskapet. 

Her derimot regner det. Ikke noe sol, bare regn, regn og enda mer regn. Når det ikke er snø blir det mye mørkere enn det er nordpå. Jada, det er noen timer med dagslys mens jeg sitter på kontoret, men det er jo så innmari MØRKT når jeg både leverer og henter i barnehagen. Pes! Himmelen er enten grå eller svart. Her en dag var det faktisk stjerneklart, og sønnen min ble helt "WOW! STJERNER!". hvor trist er ikke det, at en seksåring er helt uvant med stjerneklar himmel?? 🙈🙈

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei - med mange utropstegn bak. Her er det hvit jul, iskaldt og strøm til nesten 9kr per kWh - jeg hater det dypt og inderlig. Ikke blir det brøyta eller strødd, kommer meg ikke ut med bilen, selv med brodder holder jeg på å falle. 

Kort sagt: Ville byttet med deg på sekundet. 

Anonymkode: 02828...286

Det er jo store forskjeller på både vær, klima og strømpriser. Jeg savner hjemplassen min, der er det ikke så dyr strøm. Brøyting bestiller og betaler man selv, en selvfølge når man bor sånn. Trenger ikke å strø hjemme hos oss, det er ikke glatt. Indre Finnmark er tørt og stabilt. 😊 Her derimot er det kjempeglatt mange dager nå på vinteren, men uten snøen! Tap-tap situasjon! 

Nå er jeg egentlig mest interessert i å høre fra dere som også har et savn, en lengsel, og høre hvordan dere håndterer det. 

Skrevet
kar90 skrev (3 timer siden):

Fordelen med snø er mange ; det blir lysere i en mørk tid, snøen isolerer rundt husveggene så ikke vann og kloakk er så utsatt for å fryse, snøen dekker så det ikke dekkes digre issvuller. 

Anonymkode: 76c9d...5d2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordelen med snø er mange ; det blir lysere i en mørk tid, snøen isolerer rundt husveggene så ikke vann og kloakk er så utsatt for å fryse, snøen dekker så det ikke dekkes digre issvuller. 

Og ja ; jeg har bil og brøyter selv såklart . Det er gøy! :)

Skrevet

Forstår deg godt! Nå er ikke jeg fra Finnmark, men fra Innlandet. Vokst opp med snø, mye snø, til jul. Her jeg bor nå er det ikke ofte snø.  Så jeg savner snøen, og det hadde jeg ikke trodd for noen år siden.

Men i akkurat nå har vi noen mm. Så får håpe det blir liggende til romjula.

Anonymkode: d250b...3db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...