Gå til innhold

Kalkun

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Skal holde jul for første gang, og skal lage kalkun. Den er i kjøleskapet og tines nå. Må den være tomtemp før jeg setter den i ovnen? Evt. Hvor lenge før bør jeg ta den ut? Den er 4,5 kilo.

Anonymkode: 2e9c0...e10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den steker litt raskere og jevnere og blir litt saftigere om den er romtemperert så ta den ut kjøleskapet en times tid før steking. Når det er sagt går det virkelig helt fint å steke den kjøleskapskald også, hvis du skulle glemme å ta den ut eller om den f.eks. ikke var 100% tint (been there, done that). Vil også anbefale deg å bruke steketermometer og ikke slavisk følge oppskriftene som sier at den skal stekes 25 min per kg eller noe sånt. Min erfaring er nemlig at disse sjelden stemmer og at det er større fare for at kalkunen da blir tørr. :) Lykke til, vi skal ha det samme i morgen og jeg gleder meg! :sikle:

Skrevet

Tus

Arkana skrev (2 timer siden):

Den steker litt raskere og jevnere og blir litt saftigere om den er romtemperert så ta den ut kjøleskapet en times tid før steking. Når det er sagt går det virkelig helt fint å steke den kjøleskapskald også, hvis du skulle glemme å ta den ut eller om den f.eks. ikke var 100% tint (been there, done that). Vil også anbefale deg å bruke steketermometer og ikke slavisk følge oppskriftene som sier at den skal stekes 25 min per kg eller noe sånt. Min erfaring er nemlig at disse sjelden stemmer og at det er større fare for at kalkunen da blir tørr. :) Lykke til, vi skal ha det samme i morgen og jeg gleder meg! :sikle:

Tusen takk for svar! Skal jeg beholde den i «plasten» til da? 

Skrevet

Husk å ta ut posen inni buken, med innmaten, så den ikke stekes med 🙂

Den kan godt ligge i posen til morgen, så skyller du den og tørker den godt før steking.

Anonymkode: 62c18...054

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Husk å ta ut posen inni buken, med innmaten, så den ikke stekes med 🙂

Den kan godt ligge i posen til morgen, så skyller du den og tørker den godt før steking.

Anonymkode: 62c18...054

Tusen takk. For så god hjelp! God jul :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...