Gå til innhold

«Stakkars alle i karantene»- hvor er sympatien for de andre som er alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir litt flau og uvel av alle som legger ut høylytt sympati og selvmedlidelse for å ha havnet i karantene /isolasjon i jula. Ja det er kjipt! Men når folk som har stor familie masse planer og nettverk klager så høyt og det øses ut sympati til «alle som må feire jul i karantene», ja da lurer jeg på hvor er sympatien med de som av verre og mer varige årsaker sitter alene jul etter jul. 
selvsagt er det lov å synes det er trist, men en sånn overveldende stakkars dere mentalitet blir feil for meg-når man vet den Bakgrunnen og mulighetene de egentlig har 

Anonymkode: e231d...120

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå har det jo heldigvis vært mye fokus på de som er ufrivillig alene i julen. Folk som har begynt å be ukjente hjem til jul. Råd til hvor de kan dra osv. 

Jeg er litt lei av at vi skal sette folk opp mot hverandre hele tiden. Det ER trist for de som er vant til, og vil feire jul med familien, å sitte alene. 

Kanskje noen klager litt mye... Men det er ofte ikke de i karantene sin feil, at andre blåser det opp heller. 

Vær litt romslig. Det er lille julaften i dag 🙂

håper det er greit at jeg syns det er koselig! Skal feire jul alene i år. Frivillig da, og det eneste jeg håper, er at jeg slipper tusen telefoner. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 14
Skrevet
SoWhat? skrev (På 23.12.2021 den 6.44):

Nå har det jo heldigvis vært mye fokus på de som er ufrivillig alene i julen. Folk som har begynt å be ukjente hjem til jul. Råd til hvor de kan dra osv. 

Jeg er litt lei av at vi skal sette folk opp mot hverandre hele tiden. Det ER trist for de som er vant til, og vil feire jul med familien, å sitte alene. 

Kanskje noen klager litt mye... Men det er ofte ikke de i karantene sin feil, at andre blåser det opp heller. 

Vær litt romslig. Det er lille julaften i dag 🙂

håper det er greit at jeg syns det er koselig! Skal feire jul alene i år. Frivillig da, og det eneste jeg håper, er at jeg slipper tusen telefoner. 

Er forsåvidt enig at man ikke skal sette opp mot hverandre. Og selvsagt er det trist for de det gjelder. Men det er den voldsomt påtatte «føler med alle i karantene» opplegget om folk som har stort nettverk og alt på stell ellers. Hvor er disse folka når det kommer til å ha sympati med alle de som er alene ellers?

..det blir plutselig en stor greie og «verre» når det også rammer «eliten» på en måte

• Liker 7
Skrevet

Normale mennesker har sympati for ensomme og glemmer dem ikke uansett, korona eller ei 

Anonymkode: 8bf98...c00

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er forsåvidt enig at man ikke skal sette opp mot hverandre. Og selvsagt er det trist for de det gjelder. Men det er den voldsomt påtatte «føler med alle i karantene» opplegget om folk som har stort nettverk og alt på stell ellers. Hvor er disse folka når det kommer til å ha sympati med alle de som er alene ellers?

Hm Alt på stell? Hvordan vet vi hvordan folk egentlig har det bak some-fasaden? 

Jeg tenker at det er en bra ting å vise støtte. Uansett. Men hun studenten som ikke kom seg hjem dit hun ville, og sa : det er ikke synd på meg!

Hun fikk nok mer tomler opp enn de fleste 🙂

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns også det blir litt overdrevet. Når familier på fem eller åtte (!) står frem og er så lei seg for at jula ble "avlyst". Jeg skjønner jo at det er tungt å få planene endret, men at det skal være så ille for en barnefamilie å feire jul sammen uten andre...? :klo: Jula blir jo så sårbar hvis man skal ha så store krav. Man kan jo like gjerne rammes av omgangssyka som gjør at man ikke kan feire med storfamilien. 

Folk skal få klage altså, men jeg syns ikke det hører hjemme i media. Blir å dytte ensomheten i trynet på de som faktisk er ensomme. 

Skrevet

Det jeg mener er en forskjell er at de som sitter alene, de som er alene for de ikke har noen, de kunne faktisk å funnet på noen. Det har i mange år nå vært en greie å invitere andre som er alene til seg slev, for å ha noen å feire med. Man kan melde seg frivillig for å hjelpe andre. Det er mye man kan finne på, om man bare vet hva planene er.

De som sitter fast i karantene, de planla ikke akkurat å måtte være alene på julaften. De hadde planer, som ble ødelagt. Det er en forskjell på de to situasjonene.

Anonymkode: 86d85...c20

• Liker 2
Skrevet

Jul er jul, og når planer og lange tradisjoner avlyses, så har man lov å være lei seg. Det er også viktig å huske at vi alle har lov å kjenne på ting i eget liv, uten alltid å skulle måle det mot «de som har det verre».

Når det er sagt, og når det er blitt sagt, så må man huske at det er jo faktisk sånn at de er heldige oppi sin uheldighet. 
Det fleste skjønner det tror jeg.
Men selvsagt vil media belyse også denne siden.

Anonymkode: 2f895...c01

• Liker 6
Skrevet
Albbas skrev (På 23.12.2021 den 9.15):

Jeg syns også det blir litt overdrevet. Når familier på fem eller åtte (!) står frem og er så lei seg for at jula ble "avlyst". Jeg skjønner jo at det er tungt å få planene endret, men at det skal være så ille for en barnefamilie å feire jul sammen uten andre...? :klo: Jula blir jo så sårbar hvis man skal ha så store krav. Man kan jo like gjerne rammes av omgangssyka som gjør at man ikke kan feire med storfamilien. 

Folk skal få klage altså, men jeg syns ikke det hører hjemme i media. Blir å dytte ensomheten i trynet på de som faktisk er ensomme. 

Indeed. Jeg er den eneste på min jobb / blant mine venner, som skal være alene i jula. ALLE har familie eller kjæreste å feire med, men de finner noe å klage på uansett...

AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 9.18):

Det jeg mener er en forskjell er at de som sitter alene, de som er alene for de ikke har noen, de kunne faktisk å funnet på noen. Det har i mange år nå vært en greie å invitere andre som er alene til seg slev, for å ha noen å feire med. Man kan melde seg frivillig for å hjelpe andre. Det er mye man kan finne på, om man bare vet hva planene er.

De som sitter fast i karantene, de planla ikke akkurat å måtte være alene på julaften. De hadde planer, som ble ødelagt. Det er en forskjell på de to situasjonene.

Anonymkode: 86d85...c20

Ja, den førstnevnte er verre. 

Anonymkode: 8bf98...c00

• Liker 4
Skrevet

Det mest idiotiske er fokuset på de som er i karantene og så dreier det seg om hele familier. Det er jo ikke synd på folk som kan feire med familien bare fordi de ikke kan i juleselskap.

Anonymkode: e6ca0...054

• Liker 11
Skrevet

Jeg spyr i alle fall av situasjonen og alt oppstyr rundt en viss TV-vert. Et stappmett menneske som ikke mangler noen ting, men som altså må feire jul alene i karantene ei eneste jul i livet. Reagerte spesielt da det ble sendt tanker til andre som må ha annerledes jul _på grunn av korona_. Hva med de som feirer annerledes jul på grunn av dødsfall i nærmeste familie, som første jula uten pappa eller barn/søsken. Eller som følge av alvorlig og uhelbredelig sykdom? De som skriker høyt om koronajul har et rikt liv å komme tilbake til etter karantene. Det er ikke alle forunt. Vi må se litt lenger enn vårt eget navlehull.

Anonymkode: 0d266...ae6

• Liker 9
Skrevet

Jeg stusser også på alle disse  nyhetsoppslagene om folk som må feire jul alene pga korona. Dette er mennesker som har familie og nettverk. 

Hvis jeg hadde fått korona og måtte være alene i jula så hadde det selvsagt vært litt kjipt. Men verden hadde ikke gått under av den grunn - jeg har partner, familie, venner... har mange gode juleminner med dem og vil få flere fremover. Èn jul alene ville faktisk gått helt fint. 

Anonymkode: e17e2...11c

• Liker 4
Skrevet

Kan si meg enig. Ja, det er kjipt. Men de hele familier som sitter i karantene, kollektiv osv. De har absolutt ingenting å gjøre i avisa for å klage. Jula kan de feire som normalt.

Tenker heller alle andre som må sitte alene og ikke har noen som kan hjelpe. Disse menneskene faller utenfor samfunnet.

Anonymkode: 3a920...e19

• Liker 5
Skrevet

Jeg bor alene, og havnet i karantene. Kommer kanskje til å kunne teste meg ut til nyttår. Kan jeg få lov å synes bittelitt synd på meg selv?

Anonymkode: 50ae4...b5d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg bor alene, og havnet i karantene. Kommer kanskje til å kunne teste meg ut til nyttår. Kan jeg få lov å synes bittelitt synd på meg selv?

Anonymkode: 50ae4...b5d

Neida. Benk deg i sofaen med Netflix, popcorn og Fodoora og kos deg. 🤓

Anonymkode: 8b6ad...f89

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg blir litt flau og uvel av alle som legger ut høylytt sympati og selvmedlidelse for å ha havnet i karantene /isolasjon i jula. Ja det er kjipt! Men når folk som har stor familie masse planer og nettverk klager så høyt og det øses ut sympati til «alle som må feire jul i karantene», ja da lurer jeg på hvor er sympatien med de som av verre og mer varige årsaker sitter alene jul etter jul. 
selvsagt er det lov å synes det er trist, men en sånn overveldende stakkars dere mentalitet blir feil for meg-når man vet den Bakgrunnen og mulighetene de egentlig har 

Hvorfor skal du sette svake grupper opp mot hverandre?

• Liker 1
Skrevet
Pennant skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skal du sette svake grupper opp mot hverandre?

Det er jo nettopp det som ikke blir gjort. Den ene gruppen er jo ikke svak. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

De fleste mennesker burde greie å være alene en stund, uten og syte som en gjeng unger synes nå jeg. 

Nå snakker jeg ikke om folk som er ufrivillig alene året rundt, de er det synd på,. Men nei det er ikke synd på sytepaver som syter fordi de må være alene mer en hva de er vant med.

Endret av Mr. Wickham
  • Liker 1
Skrevet
Hannah80 skrev (9 minutter siden):

Det er jo nettopp det som ikke blir gjort. Den ene gruppen er jo ikke svak. 

Man er svak i den perioden man blir tvunget til å være alene på julaften, når dette er noe man ikke er vant  til.

Gjest BrittEkeberg
Skrevet

Jeg opplever at folk har sympati for dem som ufrivillig er alene og dem som skal feire sin første jul alene i karantene. Jeg er frivillig alene i jula, men har absolutt medfølelse for de som ufrivillig er alene. Korona eller ei. Det er jo stusslig når man veit at andre samles og hygger seg, og man selv er alene. Selvfølgelig! Forstår det godt jeg. 

• Opprett ny...