Lilletrille79 Skrevet 23. desember 2021 #1 Skrevet 23. desember 2021 I september var jeg gravid og var på første svangerskapskontroll på legekontoret. Jeg var i uke 7+6. Jeg hadde bestilt time og sa jo hvor langt jeg var på vei. Legen ba meg sitte å vente slik at jeg kunne ta bodprøvene som er vanlig å ta ved første kontroll. Da begynte en av legesekretærene å stresse over at dette var for tidlig og at jeg måtte komme tilbake i uke 12 osv. Hun ringte til de som analyserer prøver og brukte en evighet, selv om legen hadde sagt at jeg skulle ta prøver. Det var så uhyggelig og jeg følte meg skikkelig uvelkommen på legekontoret. Jeg mistet dagen etter i SA og tenkte at det var borkastet tur til legen. Så mye styr. Nå er jeg gravid igjen og er i uke 5. Vil egentlig ikke ringe legen før jeg er i uke 12 hvis jeg kommer så langt. Men så er jeg 42 år da. Burde jeg gå før på grunn av alder? 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #2 Skrevet 23. desember 2021 Blodprøven skal tas nærmere uke 12 ja, men du kan ha svangerskapskontroll før det om du ønsker. Du kan også få henvisning til tidlig ul. Anonymkode: 551f7...900 9
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #3 Skrevet 23. desember 2021 Ville ventet til uke 12 ja. Er jo stor sjanse for spontanabort de første ukene, særlig med din alder, så er dumt med en «bortkastet» tur på legekontoret. Noe annet er selvsagt om du trenger medisiner eller lignende i svangerskapet. Anonymkode: 0d9f3...84a 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #4 Skrevet 23. desember 2021 Når jeg tenker over det, ville jeg nok bestilt timen rundt uke 9, med tanke på at du har krav på nipt-test og ultralyd pga. alder. Anonymkode: 0d9f3...84a 6
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #5 Skrevet 23. desember 2021 Jeg tok blodprøver når jeg var 8+3, og både jordmor, lege og hun som tok prøvene var klar over det. Ingen som sa noe på det, og jeg har ikke noe ekstra oppfølging eller annen grunn til å skulle ta prøvene tidlig. Synes det er rart du ble møtt slik! Anonymkode: 80c56...7df
Lilletrille79 Skrevet 23. desember 2021 Forfatter #6 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tok blodprøver når jeg var 8+3, og både jordmor, lege og hun som tok prøvene var klar over det. Ingen som sa noe på det, og jeg har ikke noe ekstra oppfølging eller annen grunn til å skulle ta prøvene tidlig. Synes det er rart du ble møtt slik! Anonymkode: 80c56...7df Ja jeg sa at jeg kunne komme tilbake i uke 12 for å ta prøver men alt ble bare tull. Sekretærene diskuterte seg imellom og det var ikke noe hyggelig. Fikk nesten lyst til å bytte legekontor. Følte meg så dum liksom😆 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #7 Skrevet 23. desember 2021 Jeg tok blodprøver i uke 12-13. Kanskje litt tidlig med 7 ja, men utrolig trist at du følte deg dum! Sånn skal det ikke være. Det var jo legen som godkjente det. Anonymkode: 4e5ce...611 1
Lilletrille79 Skrevet 23. desember 2021 Forfatter #8 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tok blodprøver i uke 12-13. Kanskje litt tidlig med 7 ja, men utrolig trist at du følte deg dum! Sånn skal det ikke være. Det var jo legen som godkjente det. Anonymkode: 4e5ce...611 Ja de tok prøvene til slutt. Legen måtte si ifra at de skulle. Jeg satt jo der i 1 og 1/2 time tilsammen med venting , legetime og prøver. Munnbind hele tiden. Uten luft. Var jo helt utslitt etterpå.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #9 Skrevet 23. desember 2021 Fikk også beskjed om å vente med blodprøver til uke 12. skjønner jo det ettersom risikoen for sa er mye større før det.. Anonymkode: 701ff...cc3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #10 Skrevet 23. desember 2021 Grunnen til at man skal vente til uke 12 , er at faren for abort minsker da. Det er ingenting i veien for å ta prøvene tidligere annet enn at det potensielt kan være at laboratorier rundt omkring må kjøre "unødvendige" prøver. Det blir uansett litt "styr" i form av telefoner hvis man har kommet inn i systemet og man mister. Noen søker jo fødeplass like tidlig også. Du bør uansett ha tidlig avtale hos legen slik at du kan bli henvist til forsterdiagnostikk pga din alder. Jeg hadde vel time i uke 8, men blodprøver tok jeg i uke 12. Anonymkode: eeb63...b28 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #11 Skrevet 23. desember 2021 Jeg tok blodprøvene og første kontroll i uke 12-13, så ikke helt vitsen med å ha noe før tidligere det likevel ikke gjøres noe da. Jeg fikk beskjed om å komme rundt denne tiden da jeg ringte til legen noen uker tidligere, så litt rart du fikk beskjed om å komme inn så tidlig. Det var de på legekontoret ditt som gjorde en feil ved å insistere på at du skulle ta prøvene så tidlig for så å lage en sak ut av det, så du har ingen grunn for å føle deg dum! Jeg ville undersøkt litt angående dette med oppfølging grunnet alder, ettersom du vel har rett på å få dekket nipt-test og tidlig ultralyd? Du kan jo høre med legen din hva deres prosedyre der er Anonymkode: cd7e1...6c2 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #12 Skrevet 23. desember 2021 Husker jeg også gikk til første kontroll i uke 7 da det var det jeg leste på Helse-Norge. Ble så dårlig tatt i mott av både lege og sykepleier på samme måte som deg. Husker jeg gikk ut derfra sykt skuffa og lei meg. Man gleder seg jo faktisk til alle disse små tingene som gravid spesielt førstegangs.. og som du sier man ringer de jo på forhånd så de kan jo si at det er for tidlig da. Heldigvis begynte jeg å gå til jordmor etter det og man føler seg mye mer velkommen der. Anonymkode: 50509...45f
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #13 Skrevet 23. desember 2021 Uten luft?? Utslitt? Etter munnbind i 1,5 time?? Anonymkode: 60c93...d69 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #14 Skrevet 23. desember 2021 Når du er 42 år får du tilbud om niptest/duokontroll. Dette skal vel gjøres rundt uke 13/14 hvis jeg ikke husker feil. For å gjøre dette må du henvises. Jeg måtte inn på rikshospitalet selv om jeg bor rett ved et sentralsykehus 10 mil unna. Hvis du ønsker dette, så må du gå til legen snart sånn at de får sendt denne henvisningen. Anonymkode: b15f4...84c
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #15 Skrevet 23. desember 2021 Lilletrille79 skrev (3 timer siden): I september var jeg gravid og var på første svangerskapskontroll på legekontoret. Jeg var i uke 7+6. Jeg hadde bestilt time og sa jo hvor langt jeg var på vei. Legen ba meg sitte å vente slik at jeg kunne ta bodprøvene som er vanlig å ta ved første kontroll. Da begynte en av legesekretærene å stresse over at dette var for tidlig og at jeg måtte komme tilbake i uke 12 osv. Hun ringte til de som analyserer prøver og brukte en evighet, selv om legen hadde sagt at jeg skulle ta prøver. Det var så uhyggelig og jeg følte meg skikkelig uvelkommen på legekontoret. Jeg mistet dagen etter i SA og tenkte at det var borkastet tur til legen. Så mye styr. Nå er jeg gravid igjen og er i uke 5. Vil egentlig ikke ringe legen før jeg er i uke 12 hvis jeg kommer så langt. Men så er jeg 42 år da. Burde jeg gå før på grunn av alder? Du har rett på tidlig ultralyd og nipt test. Jeg er bare 35 og har fått time til det her i Bergen. Så dette gjelder i allefall deg. Det gjøres i uke 13 så du bør gå til legen før og få en hevisning Anonymkode: 60364...972
Lilletrille79 Skrevet 23. desember 2021 Forfatter #16 Skrevet 23. desember 2021 Takk for svar alle sammen 😀Da drøyer jeg en god stund før jeg ringer. Orker ikke sette i gang med noe før jeg kommet litt lenger. Har egentlig lyst til å bare følge vanlig kontroll. Ikke noe ekstra. Føler det blir så stress og jeg kommer uansett ikke til å klare å ta det vekk hvis det skulle være noe🙏
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #17 Skrevet 23. desember 2021 Kan du ikke ta kontakt med fastlegen din på melding på nettet og spørre? Kan hende fastlegen vil ha deg inn til en prat mtp alder osv. Du kan også si du ønsker det selv. Fastlege har absolutt interesse av å vite om første SA også. Hvis det blir flere har du krav på utredning etter tredje... Hopp over å bare ringe inn, ta kontakt med legen direkte og forklar situasjonen. Det kan være andre årsaker enn blodprøver for at du ønsker å snakke med legen din når du er gravid i en alder av 42... Anonymkode: b1333...fa6 1
Frauken Skrevet 23. desember 2021 #18 Skrevet 23. desember 2021 Så utrolig dumt at du ble møtt på denne måten. Jeg var selv på første kontroll i uke 7 og de tok alle prøver da. Det er merkelig at det skal være så stor forskjell ut ifra hvilket legekontor man går til.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #19 Skrevet 23. desember 2021 Man skal ikke ta seg så nær av hva helsesekretærer styrer med, var det virkelig så farlig? De var jo tydligvis bare usikre det var vel ikke noe ment mot deg. At de bare bør gjøre det legen har rekvidert er noe annet, det bør de jo, men det er jo en sak mellom dem og legen. Tenker du må forsøke å ikke bli så lei deg over at andre surrer, ikke la alt gå inn på deg Det vanlige er vel å ha første kontroll rundt uke 11-12 men det er mulig å ha det når man vil mellom 7 og 12. Det du kan gjøre er jo å bestille første time hos helsestasjonen din istedet, feks uke 8-9. Da kan du prate om alder og om det er noe du må tenke på pga det. Jordmor setter av mye mer tid til første kontroll enn fastlegen. Jordmor kan si hva du eventuelt må til legen å sjekke. Jeg ville nok bedt om henvisning til NIPT og tidlig UL med en gang men om du ikke vil det er jo det opp til deg såklart. Anonymkode: c3fd4...e59 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #20 Skrevet 23. desember 2021 Jeg var forresten hos fastlegen min i uke 5+2. Hun også kommenterte at det var for tidlig for kontroll men jeg ble ikke lei meg for det, jeg visste jo det. Jeg svarte bare at det visste jeg men jeg var der spesifikt for å spørre om noen medisiner jeg gikk på og jeg ville ta det så tidlig som mulig. Det var såklart ok, og så fikk jeg ny time for faktisk svangerskapskontroll i uke 12. Anonymkode: c3fd4...e59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå