Gå til innhold

Dårlig mage av all mat

Anbefalte innlegg

Når jeg har spist føler jeg meg veldig uvel, uten unntak. Resultatet er at jeg til dels unngår det, men stort sett bøir det jo et måltid om dagen. Da kommer klukklyder, lydbobler i tarmene, virkelig sjenerende lyder. Og noen ganger mens jeg sover kommer plutselig en promp som jeg våkner av. Og jeg sover ikke alene heller!!! 

Jeg blir så frustrert og føler meg så sykt ekkel. Prøver å spise sunt og unngå typisk prompe-mat, men det har virkelig ikke funket til nå. Vært sånn i mange uker nå. Blir så sint og flau... Hjelp! 

Anonymkode: 26fbc...8e7

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1540773-d%C3%A5rlig-mage-av-all-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har endret kostvoldet, fra å spise veldig uregelmessig til å spise en porsjon med salat hver dag - varierer det som er i den. Men virker som kroppen trives bedre uten inntak, enn med. God form i fastemodus og dårlig form etter måltider. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Prøvd fodmap?

Hvis dette er en nylig endring, og du ikke har endret kostholdet (feks en ny te du har begynt å drikke), så kan det kanskje være lurt å høre med lege.

Anonymkode: 4886f...8c8

Ok. Skal sjekke ut fodmap 

• Liker 1

Du kan ha irritabel tarm. Jeg slet veldig med dette for et par år siden. Var kvalm hele tiden, hadde ikke lyst på en dritt, og var dårlig hele tiden. Gikk til ernæringsrådgiver og gjorde fodmap-dietten sammen med henne. Fant ut at jeg reagerer veldig på avokado, epler og blomkål. Kuttet ut dette og vipps; nesten aldri kvalm igjen! Det hender selvsagt at jeg er dårlig inni mellom, men det kan ikke sammenlignes! 

Om du ikke er utredet for matallergier, bør du gjøre dette først. 

Endret av Lacuna
  • Liker 1
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg blir så frustrert og føler meg så sykt ekkel.

Klem til deg - jeg vet hvordan du føler deg. Jeg slet også med det før det endelig ble frastslått hvilke mat jeg ikke tålte. 

Du sier du spiser ett måltid, og det måltidet er en salat: Råkost kan for enkelte være tungt fordøyelig. Og hvis tarmen i utgangspunktet er litt nede for telling, så kan den bli stressa av slik mat. Spiser du kanskje brød i tillegg (glutenintoleranse?) eller mozarella (laktoseintoleranse?) Eller det kan være at tarmen er sliten av andre ting, f.eks. kunstige tilsettingsstoffer/søtstoffer. 

Hvis du har mulighet; prøv en periode å spise kun kokte grønnsaker. 

Og husk: Stress og frustrasjon hjelper aldri en dårlig mage. 

Anonymkode: 7d086...f4c

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når jeg har spist føler jeg meg veldig uvel, uten unntak. Resultatet er at jeg til dels unngår det, men stort sett bøir det jo et måltid om dagen. Da kommer klukklyder, lydbobler i tarmene, virkelig sjenerende lyder. Og noen ganger mens jeg sover kommer plutselig en promp som jeg våkner av. Og jeg sover ikke alene heller!!! 

Jeg blir så frustrert og føler meg så sykt ekkel. Prøver å spise sunt og unngå typisk prompe-mat, men det har virkelig ikke funket til nå. Vært sånn i mange uker nå. Blir så sint og flau... Hjelp! 

Har du cøliaki? 

Om du ikke har cøliaki kan du likevel prøve å kutte ut gluten, du vil føle deg mye bedre.

Kutt også ut alle melkeprodukter. 

Ikke spis potet sammen med kjøtt og fisk. Potet er best alene eller sammen med andre grønnsaker. 

Spiser du kjøtt og fisk, spis med de grønsaker du vil, men ikke potet. 

Les om Anthony William medical medium på nettet, der står det mye bra om hvordan man bør spise for å ha god helse. 

Når jeg spiser pinnekjøtt eller ribbe, bruker jeg bare surkål, rødkål og kålrabistappe. 

Anonymkode: 7752f...aae

Du bør først og fremst gå til lege og be om utredning.

Er du sjekket for de vanlige synderne, som cøliaki, laktose, melkeprotein?

Litt mindre kjent - fruktosemalabsorpsjon?

Det du beskriver er prikk lik hvordan jeg hadde det før vi endelig fant ut at det var fruktose som egentlig var mitt problem. Tarmene tar der dårlig opp, så fruktsukkeret ble liggende og putre i tarmen som mat for all slags slemme bakterier.

Som deg, følte jeg meg spesielt dårlig etter å ha spist tyngre måltider, og trodde kjøtt osv var problemet. Hadde blitt bortimot vegetarianer, og unngikk å spise.

Egentlig var det bare at et tyngre måltid i større grad presset sammen den gassen og gugga som alt lå og putret nedi magen, pga frukt og grønt…

I ettertid har jeg funnet ut at fruktaner i tillegg gir meg problemer. Løk f.eks inneholder mye av det.

Low fodmap-dietten er nevnt, og etter utredning hos lege kan den være et godt startpunkt. Men vær obs på at den ikke vil fjerne problemet helt for alle, og en må kanskje gjøre individuelle tilpasninger etterhvert som en finner ut hva en selv reagerer på/ikke fordøyer. Appelsiner er f.eks skyhøyt på fruktose, men tillatt på dietten. 

Anonymkode: 5522d...52c

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har du cøliaki? 

Om du ikke har cøliaki kan du likevel prøve å kutte ut gluten, du vil føle deg mye bedre.

Kutt også ut alle melkeprodukter. 

Ikke spis potet sammen med kjøtt og fisk. Potet er best alene eller sammen med andre grønnsaker. 

Spiser du kjøtt og fisk, spis med de grønsaker du vil, men ikke potet. 

Les om Anthony William medical medium på nettet, der står det mye bra om hvordan man bør spise for å ha god helse. 

Når jeg spiser pinnekjøtt eller ribbe, bruker jeg bare surkål, rødkål og kålrabistappe. 

Anonymkode: 7752f...aae

Ja, men da MÅ hun utredes for cøliaki først, for hvis hun slutter å spise gluten vil ikke en cøliaki-test være mulig å gjennomføre med korrekte resultater. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...