Gå til innhold

Røyke med barnevogn ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på vei ut av parkeringsplassen på et kjøpesenter da jeg stoppet for en mann med barnevogn som skulle over et overgangsfelt. Han bare gikk ut uten å egentlig se opp for biler, for han var nemlig opptatt med å tenne seg en sigarett. Jeg ble litt sjokka egentlig. Det var et helt nyfødt barn i vognen og han røyke rett over. 
Er dette innafor? Jeg syns ikke det.

Anonymkode: 37cca...8e7

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda det er helt ok 

Anonymkode: a19a6...1f3

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes det ser fælt ut når folk røyker rett ved en barnevogn. Men, Hvordan kunne du se at det var et nyfødt barn? 

Skrevet

En uting

Anonymkode: 4f570...29f

• Liker 3
Skrevet

Det er aldri innafor å røyke. Skulle ikke hatt barn han der.

Anonymkode: 26b35...43a

• Liker 2
Skrevet

Tenker du at han ammer da eller hva? :klo:

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er aldri innafor å røyke. Skulle ikke hatt barn han der.

Anonymkode: 26b35...43a

Der har du den rette kg innstillingen, kastrer han. Det samme gjelder for kvinner selvsagt! De har ikke livets rett, og iallefall ikke å produsere seg.

Nei hva hadde vel livet vært viss det ikke var for overdramatiseringen på kg?  Kjedelig.

Å bli sjokkert over... dette, nei jeg hadde faktisk ikke lettet på et øyenbryn engang.

Anonymkode: ac061...4dd

• Liker 7
Skrevet

Fult lovlig, men ser skikkelig dumt ut.

Anonymkode: 3868c...d49

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var på vei ut av parkeringsplassen på et kjøpesenter da jeg stoppet for en mann med barnevogn som skulle over et overgangsfelt. Han bare gikk ut uten å egentlig se opp for biler, for han var nemlig opptatt med å tenne seg en sigarett. Jeg ble litt sjokka egentlig. Det var et helt nyfødt barn i vognen og han røyke rett over. 

Innafor og ingenting du skal bry deg om.

Ble du skuffet over at du ikke hadde noe du kunne bruke for å sende bekymringsmelding til barnevernet likevel?

Anonymkode: d6ad9...3f2

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde også reagert. Han puster ut røyken som med stor sannsynlighet vil treffe barnet, noe i hvertfall. Når jeg står på togperrongen og noen røyker(selv om det ikke er liv) merkes det godt og jeg får irriterte øyne

Det at far røyker gjør babyen til en passiv røyker. Små barn puster fortere enn voksne og får dermed i seg mer av giftstoffene. Barn av foreldre som røyker har større risiko for å få astma og å dø i krybbedød..

Og barn har faltisk krav på et røykfritt miljø: 

«Vern av barn mot passiv røyking

Barn har en lovfestet rett til et røykfritt miljø jf. tobakksskadeloven § 28 (lovdata.no). Dette er en holdningsskapende bestemmelse som det ikke er knyttet tilsyn eller sanksjoner til. Alle som er ansvarlige for barn skal medvirke til at denne retten blir oppfylt.

Vern av barn mot passiv røyking

Barn har en lovfestet rett til et røykfritt miljø jf. tobakksskadeloven § 28 (lovdata.no). Dette er en holdningsskapende bestemmelse som det ikke er knyttet tilsyn eller sanksjoner til. Alle som er ansvarlige for barn skal medvirke til at denne retten blir oppfylt.»

Anonymkode: 0c205...24e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke problemer med det, men ville ikke gjort det selv

• Liker 2
Skrevet

Enhver generasjon foreldre skal få smake på alt de gjorde feil. Jeg røkte ute, MED barnevogn for 20 år siden. Foreldrene mine røkte inne i bil, og egentlig overalt.

Men for å sette det litt i perspektiv for 20 år siden, så hadde vi barne-tv  fra 18.00-18.30. ingen mobilunderholdning , smarttlf fantes ikke. Databruken ble regnet som telefonbruk, dvs svinedyrt. Da ble det mye lesing,spill og legobygging..

Jeg snakker om unge mennesker som er rundt 25-27 år nå, de er dagens foreldre.

Jeg tror dagens foreldre får svi for bruk av tv og internett som underholdning og barns tidsfordriv. 

Alle foreldre skal få pisk for alt de galt de gjør, til alle tider.

Men det å fyre opp en røyk utendørs, selv ved siden av en barnevogn. Det er å dra det veldig langt.

Anonymkode: 768a9...cf8

• Liker 4
Skrevet

Hva så? Røyker hele tiden når jeg er ute å triller med venninner. Er ikke den eneste heller. Sitter jo ikke å blåser røyken ned i vogna heller. 

Anonymkode: d7a33...8f1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva så? Røyker hele tiden når jeg er ute å triller med venninner. Er ikke den eneste heller. Sitter jo ikke å blåser røyken ned i vogna heller. 

Er du klar over hvor uglesett du blir når du gjør slikt? Ser bare totalt tragisk ut.
Alle barn burde ha krav på røykfrie foreldre!

Anonymkode: 91b29...354

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du klar over hvor uglesett du blir når du gjør slikt? Ser bare totalt tragisk ut.
Alle barn burde ha krav på røykfrie foreldre!

Anonymkode: 91b29...354

Å det tror du jeg bryr meg om? Kan ikke gi mer faen i hva andre synes.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enhver generasjon foreldre skal få smake på alt de gjorde feil. Jeg røkte ute, MED barnevogn for 20 år siden. Foreldrene mine røkte inne i bil, og egentlig overalt.

Men for å sette det litt i perspektiv for 20 år siden, så hadde vi barne-tv  fra 18.00-18.30. ingen mobilunderholdning , smarttlf fantes ikke. Databruken ble regnet som telefonbruk, dvs svinedyrt. Da ble det mye lesing,spill og legobygging..

Jeg tror dagens foreldre får svi for bruk av tv og internett som underholdning og barns tidsfordriv. 

Men det å fyre opp en røyk utendørs, selv ved siden av en barnevogn. Det er å dra det veldig langt.

Nettopp. 

Hver generasjon vil klage på hva forrige gjorde, og den gamle generasjonen vil himle med øynene over den oppvoksende. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke poenget med røyk. Usunt og lukter grusomt. Men akkurat ute med barnevogn tenker jeg faktisk er greit. Men kan ikke se for meg at dette er noe annet enn for å se om du kan provosere siden du kunne se at denne babyen var helt nyfødt da du kjørte forbi den på vinterstid.

Anonymkode: 41c24...6c4

Skrevet

Ikke innefor. Det er heldigvis sjelden jeg ser det, men jeg blir like overraska hver gang. Trodde folk visste bedre i 2021.

Anonymkode: b952e...74f

• Liker 2
Skrevet

Hadde nok ikke ofret en tanke på det. 

Anonymkode: da01f...6e3

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du snakker om mer enn 20 år siden der altså. Hilsen 37-åring 

Anonymkode: a9585...9d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...