Gå til innhold

Hva slags egg bør man kjøpe om man er opptatt av dyrevelferden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av de eggene man får kjøpt i vanlig matbutikk. 

Og er økologiske egg alltid fra utgående høns? 

Legg gjerne ved bilde av eggene du kjper

Anonymkode: 1924d...f9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utegående

Anonymkode: 1924d...f9b

Skrevet

eggerstatning. finns i allergi hylla

Anonymkode: 1c68c...1ce

• Liker 4
Skrevet

Kinderegg

Anonymkode: 7fc29...6a6

• Liker 5
Skrevet

Kjøper øko - egg av et eller annet merke. Vet ikke om det utgjør særlig forskjell. 

Anonymkode: 69e22...ba9

Skrevet

Økologiske kjøper jeg. Syes egentlig ikke dyrevelferden er bra nok, men klarer ikke slutte helt med egg nå. 

Skrevet

Reko-ringen.

Anonymkode: 81e7d...f4c

• Liker 2
Gjest BrittEkeberg
Skrevet

Bryr man seg om dyrevelferd, kjøper man ikke egg. Jeg veit det er svaret du ikke er ute etter, men slik er det faktisk. 

Skrevet

Med mindre man synes det er god dyrevelferd å kverne hannkyllinger levende (https://youtu.be/6LPc1Pos14k), ha høner i trange båser hele livet der de ikke får se dagslys og avle de frem til å legge så mange egg som mulig som fører til tidlig og smertefull død på grunn av egglederbetennelse er det eneste riktige å holde seg unna. 

Masseindustri av dyr vil -aldri- gi god dyrevelferd. 

Anonymkode: 8528a...458

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Med mindre man synes det er god dyrevelferd å kverne hannkyllinger levende (https://youtu.be/6LPc1Pos14k), ha høner i trange båser hele livet der de ikke får se dagslys og avle de frem til å legge så mange egg som mulig som fører til tidlig og smertefull død på grunn av egglederbetennelse er det eneste riktige å holde seg unna. 

Masseindustri av dyr vil -aldri- gi god dyrevelferd. 

Anonymkode: 8528a...458

Derfor bør vi gjøre som denne posteren foreslår:

3 hours ago, AnonymBruker said:

Reko-ringen.

Anonymkode: 81e7d...f4c

Anonymkode: da5e6...c95

Skrevet

Hvis jeg kunne valgt mellom øko og frittgående, så hadde jeg valgt frittgående. Det er de samme som er på frittgående REKO.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

eggerstatning. finns i allergi hylla

Anonymkode: 1c68c...1ce

Dette! Eller så kan man bare droppe egg eller bruke auqafab om man trenger egg for bindemiddel 

Anonymkode: 72cfc...b44

• Liker 1
Skrevet

Kjøper økologiske egg fra en bonde som lar hønsene gå ute/inne alt etter hva hønsene selv ønsker. Slike egg blir knallgode.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Derfor bør vi gjøre som denne posteren foreslår:

Anonymkode: da5e6...c95

Hannkyllinger kvernes fortsatt levende. Hønene kommer fra et sted

Anonymkode: 72cfc...b44

• Liker 1
Skrevet
Doktor Dyregod skrev (24 minutter siden):

Hvis jeg kunne valgt mellom øko og frittgående, så hadde jeg valgt frittgående. Det er de samme som er på frittgående REKO.

Les deg opp!

Frittgående høns har dårligere kår enn økologiske: https://dyrevern.no/landbruksdyr/hvilke-egg-bor-jeg-kjope-for-best-dyrevelferd/

https://www.yngveekern.no/2018/04/19/hvilke-egg-bør-du-velge-det-er-lett-når-du-vet-dette/

Frittgående er ikke det samme som utegående, hvis det er det du tror. Anbefaler også å lese artikkelen jeg lenker til i innlegget lenger opp.

Anonymkode: f3503...4d4

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjøper egg lokalt hvis jeg får tak i det, og økologiske hvis ikke. Tenker å kjøpe egne høner snart, og da får jeg egg fra høner jeg vet helt sikkert har hatt det godt.

Anonymkode: f7361...f51

Skrevet

Ingen. Kyllinger blir uansett gasset ihjel, og fordi eggene etterhvert er for store for hønsene knekker de ofte brystbein når de legges (grunnet avl).

Anonymkode: ac009...60e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...