jpman Skrevet 25. desember 2021 Forfatter #21 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vurdert en annen medisinsk utdanning? Helsefagarbeider f.eks.? Anonymkode: 44038...fc1 Har vurdert det ja, men drømmen er kardiolog. Flere jeg har snakket med har anbefalt meg å ta fysioterapi og spesialisere meg i hjerte og lungefysioterapi, men arbeidsmarkedet for fysio i norge er ikke det beste slik jeg har forstått det.
jpman Skrevet 25. desember 2021 Forfatter #22 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ang ØstEuropa så kan det vært lurt å tenke seg to og tre ganger om dersom du ikke er en heterofil hvit mann. Jeg har en kamerat med pakistansk avstamning. Han ble banket opp tre ganger i løpet av studietida utelukkende pga hans hudfarge. Og til slutt kunne han knapt gå hjem fra universitetet på kveldstid. Nynasismen og høyreekstremismen som er i vekst i en del østeuropeiske land er ikke å spøke med. Anonymkode: 544d6...b73 Er det virkelig slik det står til i østeuropa? Hadde nok ikke slitt med dette problemet selv heldigvis, men ble litt usikker nå på om dette er land og kulturer jeg ønsker å studere i.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #23 Skrevet 25. desember 2021 jpman skrev (12 timer siden): Takk for svar. Tok du turnus i norge, og praksierer du som lege i norge i dag, eller i utlandet for den saks skyld? Jeg skrev over at jeg ikke er lege, men studerte noe annet (som er i samme gata). Jeg hadde mange norske legevenner, og så godt som alle dro tilbake til Norge for å ta turnus, med unntak av noen få som dro til Sverige. De amerikanske dro stort sett til USA, de kanadiske dro til Canada, de israelske dro til Israel eller USA etc. Anonymkode: 86d33...0ac 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #24 Skrevet 25. desember 2021 jpman skrev (1 time siden): Er det virkelig slik det står til i østeuropa? Hadde nok ikke slitt med dette problemet selv heldigvis, men ble litt usikker nå på om dette er land og kulturer jeg ønsker å studere i. Det er dessverre absolutt noe i det den du quotet skriver… Ikke regn med at ting er som hjemme. Det er nok bedre i de store byene enn i småbyer, så det er noe å tenke på når man velger studiested. Men hvis du tar trikken eller metroen i store byer som Budapest, Praha etc så er nesten alle hvite. Det er mye mer homogene samfunn. Det er jo bare å se på nyhetene, så skjønner man hvorfor. Disse landene er absolutt ikke interessert i innvandring fra for eksempel Midt-Østen (og flyktninger er heller ikke interessert i å bo der). Anonymkode: 86d33...0ac
jpman Skrevet 25. desember 2021 Forfatter #25 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg skrev over at jeg ikke er lege, men studerte noe annet (som er i samme gata). Jeg hadde mange norske legevenner, og så godt som alle dro tilbake til Norge for å ta turnus, med unntak av noen få som dro til Sverige. De amerikanske dro stort sett til USA, de kanadiske dro til Canada, de israelske dro til Israel eller USA etc. Anonymkode: 86d33...0ac Ja, sånn var det ja. Er ny på forumet, ikke så lett å holde styr på hvem som er hvem når alle heter anonym bruker 😄 Så det var flere amerikanske medisinstudenter der? Har inntrykk av at utdanningen som er godkjent i norge ikke nødvendigvis er godkjent i USA, men er kanskje annerledes om du studerer i utlandet?
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #26 Skrevet 25. desember 2021 jpman skrev (4 minutter siden): Ja, sånn var det ja. Er ny på forumet, ikke så lett å holde styr på hvem som er hvem når alle heter anonym bruker 😄 Så det var flere amerikanske medisinstudenter der? Har inntrykk av at utdanningen som er godkjent i norge ikke nødvendigvis er godkjent i USA, men er kanskje annerledes om du studerer i utlandet? Det er noen år siden nå, men legeutdanningen ble godkjent i USA da, i alle fall. MEN de nyutdannede legene måtte ta en stor prøve (husker ikke hva den heter) før de kunne jobbe i USA. Det var den samme prøven som også amerikanske studenter som studerer i USA måtte ta. Jeg kjenner flere som gjorde dette. Men det er som sagt noen år siden, og jeg er ikke lege selv, så jeg kjenner ikke regelverket i detalj. Det jobber masse utenlandske leger i USA, med utdanning fra hele verden, men det er ikke «fritt fram» for å praktisere i USA. Når det gjelder Norge (og EU) er regelverket såvidt jeg vet sånn at hvis legeutdanningen fra ett medlemsland er godkjent i medlemslandet, er den det i alle EU-land. Anonymkode: 86d33...0ac 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #27 Skrevet 26. desember 2021 Anbefaler å studere medisin i Nederland! Helt gratis og du er garantert jobb i Norge etterpå. Å lære språket er ingen problem for en nordmann. Fantastisk land! Møtte også damen min der. Dog, Jeg var den eneste fra Norge i mitt kull. Møtte totalt 6 norske medisinstudenter der ila studietiden min. Må si nederlendere er mye mer varme og åpne enn nordmenn! Ble uteksaminert fra universitet i Amsterdam for 1 år siden. Jobber i dag som fastlege. Anonymkode: a91b7...999 5
jpman Skrevet 3. januar 2022 Forfatter #28 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 26.12.2021 den 2.40): Anbefaler å studere medisin i Nederland! Helt gratis og du er garantert jobb i Norge etterpå. Å lære språket er ingen problem for en nordmann. Fantastisk land! Møtte også damen min der. Dog, Jeg var den eneste fra Norge i mitt kull. Møtte totalt 6 norske medisinstudenter der ila studietiden min. Må si nederlendere er mye mer varme og åpne enn nordmenn! Ble uteksaminert fra universitet i Amsterdam for 1 år siden. Jobber i dag som fastlege. Anonymkode: a91b7...999 Hvordan er professorene der? Er det slik som i østblokk landene at de er veldig strenge og har høy strykprosent? Hørtes veldig spennende ut
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #29 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 25.12.2021 den 0.25): Har studert i polen. Anbefaler ikke studier i østeuropa til min verste fiende. Hadde en grusom studietid, men stiller forsåvidt faglig sterkere enn mine kollegaer som er nyutdannet fra norge. Men herregud, verste årene i livet mitt. Anonymkode: 6389f...854 Hvordan mener du at du stiller faglig sterkere? Vi som jobber med dere mener det motsatte. Anonymkode: a7a86...07f 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #30 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 26.12.2021 den 2.40): Anbefaler å studere medisin i Nederland! Helt gratis og du er garantert jobb i Norge etterpå. Å lære språket er ingen problem for en nordmann. Fantastisk land! Møtte også damen min der. Dog, Jeg var den eneste fra Norge i mitt kull. Møtte totalt 6 norske medisinstudenter der ila studietiden min. Må si nederlendere er mye mer varme og åpne enn nordmenn! Ble uteksaminert fra universitet i Amsterdam for 1 år siden. Jobber i dag som fastlege. Anonymkode: a91b7...999 Oi, så spennende. Hva gjorde at du havnet der? Jeg studerer i Norge, og det er ingen grunn til å sette oss på en pidestall. Man lærer det samme, og det viktigste for de som vurderer LiS-søknader er jobberfaring som man typisk får i ferier. Jeg jobber ved siden av studiene, men det er mange som ikke gjør det og kun jobber i ferier slik som de som studerer i utlandet. Flaskehalsen som mange nevner er LiS1, men det er et midlertidig problem. I mellomtiden kan man jobbe som lege før turnus, typisk maksimalt et halvt til ett år før man får kapret en LiS1-stilling, så det er ikke slik at man står der på bar bakke uten jobb. Når man videre er i gang med spesialiseringen, så vil det gå fremover som smurt. Jobbmuligheter ville jeg egentlig ikke ha bekymret meg så mye for, selv om det hauses veldig mye opp. Anonymkode: f5f3d...395 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #31 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvordan mener du at du stiller faglig sterkere? Vi som jobber med dere mener det motsatte. Anonymkode: a7a86...07f Jøss, så du snakker for alle i hele helse-Norge? Imponerende at dere er enige, alle sammen. Jeg fikk høre fra en overlege på et norsk sykehus en gang at de merket lite forskjell mellom studielandene når det gjaldt faglig nivå på turnuskandidatene. Den største forskjellen mente han var at de som hadde studert i Tyskland stilte flest kritiske spørsmål til sykehusets rutiner (og det trenger ikke være en dårlig ting). Av egen erfaring kan jeg si at studiesteder i Øst-Europa har en tendens til å ha et mer omfattende pensum, og kreve et større detaljnivå på eksamen, enn i Norge. Noe som er en fordel hvis man klarer å tilegne seg denne kunnskapen, for da har man rett og slett hatt mulighet til å lære mer i Øst-Europa. (Jeg har selv opplevd at det har gitt meg fordeler på lang sikt - men også at det gjorde det første halvåret i jobb krevende.) Men det er en ulempe hvis man går seg vill i den enorme mengden informasjon, for studiestedet gir deg langt færre verktøy for å rydde opp i kaoset enn de gjør i Norge. Jeg har sett faglig middelmådige studenter virkelig slite med det - at de ikke klarte å skille mellom det viktige og det ikke fullt så viktige. Professorene krevde bare at man måtte kunne alt («you have to know *everything*») på eksamen, og dermed kunne disse studentene ende opp med å fokusere på feil ting. De engelskspråklige studiene er internasjonalt rettet, og særlig på infeksjonsmedisinsiden kan det nok være at man må lære om en lang rekke eksotiske sykdommer som man ikke nødvendigvis har noe særlig om i Norge. En mulig fordel hvis man skal jobbe utenlands eller kommer i kontakt med disse sykdommene på annet vis - en ulempe hvis man går seg vill i kaoset. Det er også forskjell på de pedagogiske metodene som brukes (klassiske forelesninger som det er mye av i Øst-Europa, vs PBL og mer interaktive forelesninger i Norge). Sistnevnte er jo ifølge forskning best fra et pedagogisk ståsted, men for noen passer førstnevnte bedre. Så dette kan være ganske individuelt. I Norge er de mer to the point og har fokus på det viktigste - ikke veldig sære og mer akademisk spennende, men kanskje ikke så sannsynlige, differensialdiagnoser (som disse eksotiske sykdommene jeg nevnte tidligere). I Norge har man som hovedregel mer praksis, og det er jo naturlig nok praksis i det norske systemet, så man blir bedre forberedt på det. Det er imidlertid en fordel som forsvinner relativt raskt etter at man har begynt å jobbe (utenlandsstudenter lærer seg jo systemet da), men det har nok noe å si i starten. Det er rett og slett to helt ulike system, ulike mentaliteter. Jeg tror man må ha opplevd begge selv for å skjønne det fullt ut. Begge deler har sine styrker og svakheter. Og så varierer det også mellom land og studiesteder i Øst-Europa, det er ikke slik at studiestedene der er en monolitt. I tillegg varierer det mellom studenter hvordan de lærer best. Eller hva de blir knekt av. For det er endel som blir knekt i Øst-Europa. Der vet jeg ikke helt hvordan det er i Norge, men jeg mistenker at «knekkeraten» er lavere. Anonymkode: 86d33...0ac
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #32 Skrevet 21. januar 2022 jpman skrev (På 3.1.2022 den 14.21): Hvordan er professorene der? Er det slik som i østblokk landene at de er veldig strenge og har høy strykprosent? Hørtes veldig spennende ut Beklager for sent svar. Professorene er helt nydelige og har meget lang erfaring innen medisin. Han ene professoren hadde jobbet som overlege i Oslo i 5 år! Du kan IKKE sammenligne Nederland med noen av øst-blokk landene. Nederland er på mange måter ganske likt som Norge, også i forhold til utdanning. Lav strykprosent, var ingen i mitt kull som strøk. Anbefales! AnonymBruker skrev (På 4.1.2022 den 23.31): Oi, så spennende. Hva gjorde at du havnet der? Jeg studerer i Norge, og det er ingen grunn til å sette oss på en pidestall. Man lærer det samme, og det viktigste for de som vurderer LiS-søknader er jobberfaring som man typisk får i ferier. Jeg jobber ved siden av studiene, men det er mange som ikke gjør det og kun jobber i ferier slik som de som studerer i utlandet. Flaskehalsen som mange nevner er LiS1, men det er et midlertidig problem. I mellomtiden kan man jobbe som lege før turnus, typisk maksimalt et halvt til ett år før man får kapret en LiS1-stilling, så det er ikke slik at man står der på bar bakke uten jobb. Når man videre er i gang med spesialiseringen, så vil det gå fremover som smurt. Jobbmuligheter ville jeg egentlig ikke ha bekymret meg så mye for, selv om det hauses veldig mye opp. Anonymkode: f5f3d...395 Alltid vært fascinert av Nederland. Etter Vgs og militæret begynte jeg å bli litt lei av å være i Norge.. Bestemte meg derfor for å søke medisin i Amsterdam, og kom inn! Er vanskelig å komme inn, men man trenger ikke like høyt snitt som i Norge iallfall.. Anonymkode: 1c2d9...9e5 2
Gjest Kastanjefrø Skrevet 22. januar 2022 #33 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 5.1.2022 den 0.00): Av egen erfaring kan jeg si at studiesteder i Øst-Europa har en tendens til å ha et mer omfattende pensum, og kreve et større detaljnivå på eksamen, enn i Norge. Noe som er en fordel hvis man klarer å tilegne seg denne kunnskapen, for da har man rett og slett hatt mulighet til å lære mer i Øst-Europa. (Jeg har selv opplevd at det har gitt meg fordeler på lang sikt - men også at det gjorde det første halvåret i jobb krevende.) Anonymkode: 86d33...0ac Dette er åpenbart bare tull, men et tilsvarende pensum er selvfølgelig mye mer krevende for noen med mye lavere karaktersnitt fra VGS og svakere intellektuelle evner. Det er en gjenganger at de i øst-europa hyler om hvor vanskelig de har det, mens de i praksis har en tilsvarende eller lavere grad av kunnskap enn norske studenter.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #34 Skrevet 22. januar 2022 Kastanjefrø skrev (52 minutter siden): Dette er åpenbart bare tull, men et tilsvarende pensum er selvfølgelig mye mer krevende for noen med mye lavere karaktersnitt fra VGS og svakere intellektuelle evner. Det er en gjenganger at de i øst-europa hyler om hvor vanskelig de har det, mens de i praksis har en tilsvarende eller lavere grad av kunnskap enn norske studenter. Pensum er kanskje på overflaten det samme på ulike universiteter - som i at alle må kunne det samme til slutt for å gjøre den samme jobben - men veien dit er ikke den samme på alle universiteter (faktisk pensum er ikke likt), og detaljnivået som kreves på eksamen er IKKE det samme overalt. Du må ha prøvd det selv for å forstå det. Og de som HAR prøvd begge deler, sier det samme som meg. Anonymkode: 86d33...0ac 1
Gjest Kastanjefrø Skrevet 22. januar 2022 #35 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Pensum er kanskje på overflaten det samme på ulike universiteter - som i at alle må kunne det samme til slutt for å gjøre den samme jobben - men veien dit er ikke den samme på alle universiteter (faktisk pensum er ikke likt), og detaljnivået som kreves på eksamen er IKKE det samme overalt. Du må ha prøvd det selv for å forstå det. Og de som HAR prøvd begge deler, sier det samme som meg. Anonymkode: 86d33...0ac Du må ikke ha prøvd det selv for å forstå at alle som har studert i østblokk-land åpenbart ønsker å framstille det som så vanskelig som mulig, enten for å rettferdiggjøre hvorfor de droppet ut, eller for å tilfredstille mindreverdighetskomplekset de har ovenfor de norske studentene om de fullfører. Det er ingen i klinikk som er av oppfatningen at studentene som kommer fra Polen er faglig sterkere enn de norske, heller motsatt.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #36 Skrevet 15. juli 2022 Hei Jeg studerer på Kypros, University of Nicosia og ikke EUC, så kan fortelle om dette universitet. Jeg studerte sivilingeniør på NTNU før jeg bestemte meg for medisin, og da ble det i utlandet siden jeg ville starte med studiene med engang istedenfor å ta opp fag og konkurrere i ordinær kvote. Jeg gjorde veldig mye research for å bestemme meg hvor jeg skulle studere, blant annet snakket med studenter i Polen og Kypros. Jeg har da hørt mye skrekk historier fra Polen og de andre øst europeiske landene (Spesielt Ungarn og Tsjekkia), både fra venner som studerer der og fra avisen (hendelsen i gdansk). Noe som fikk meg til å styre unna. Jeg var da også veldig skeptisk til Kypros med tanke på at det var så lite info om medisin her, men endte opp med å studere her etter og ha snakket med elever som studerte på UNic, og er nå veldig fornøyd med studiet her! Det er fordeler og ulemper med å studere her. Fordelene er etter min mening at lærerne er flinke og snakker engelsk på høyt nivå. Så gjør så å si alle som bor på Kypros. Jeg er fornøyd med kvaliteten med gode forelesere og god veiledning til hva du burde kunne til eksamen. Eksamen er rettferdig der du blir tildelt egen kandidatnummer, og universitetet og lærerne vill at du skal klare deg gjennom studiet. Men selvfølgelig vil du også møte noen lærere som er dårlige (som i alle andre universiteter). Med tanke på at medisinstudiet er ganske nytt i dette universitetet (startet 2014) så er det ikke mange nordmenn som vet om den. Ulempen blir da at det er få folk i Norge og sykehusene her i Norge som vet om det, som kan da bli litt problematisk med tanke på Lis1 som nevnt tidligere i tråden. Men om du jobber jevnt og med relevante jobber gjennom feriene, stiller du ganske sterkt til Lis1. Med tanke på skolepengene, så koster det normalt 18000 euro og 22000 euro, men alle fra Norge for maksimalt stipendet fra universitetet som er på 20%. Og da betaler du ca like mye som du hadde betalt i Krakow og Poznan i Polen de 3 første årene. (Du kan sjekke hvor mye lån du ender opp med ved å bruke lånekasse kalkulatoren) Jeg er veldig fornøyd med å studere her nå! Det er er ideelt sted med nydelig vær! Men alle steder har fordeler og ulemper og passer folk forskjellig. Håper jeg var til hjelp ☺️ Anonymkode: cbe97...b04
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #37 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei Jeg studerer på Kypros, University of Nicosia og ikke EUC, så kan fortelle om dette universitet. Jeg studerte sivilingeniør på NTNU før jeg bestemte meg for medisin, og da ble det i utlandet siden jeg ville starte med studiene med engang istedenfor å ta opp fag og konkurrere i ordinær kvote. Jeg gjorde veldig mye research for å bestemme meg hvor jeg skulle studere, blant annet snakket med studenter i Polen og Kypros. Jeg har da hørt mye skrekk historier fra Polen og de andre øst europeiske landene (Spesielt Ungarn og Tsjekkia), både fra venner som studerer der og fra avisen (hendelsen i gdansk). Noe som fikk meg til å styre unna. Jeg var da også veldig skeptisk til Kypros med tanke på at det var så lite info om medisin her, men endte opp med å studere her etter og ha snakket med elever som studerte på UNic, og er nå veldig fornøyd med studiet her! Det er fordeler og ulemper med å studere her. Fordelene er etter min mening at lærerne er flinke og snakker engelsk på høyt nivå. Så gjør så å si alle som bor på Kypros. Jeg er fornøyd med kvaliteten med gode forelesere og god veiledning til hva du burde kunne til eksamen. Eksamen er rettferdig der du blir tildelt egen kandidatnummer, og universitetet og lærerne vill at du skal klare deg gjennom studiet. Men selvfølgelig vil du også møte noen lærere som er dårlige (som i alle andre universiteter). Med tanke på at medisinstudiet er ganske nytt i dette universitetet (startet 2014) så er det ikke mange nordmenn som vet om den. Ulempen blir da at det er få folk i Norge og sykehusene her i Norge som vet om det, som kan da bli litt problematisk med tanke på Lis1 som nevnt tidligere i tråden. Men om du jobber jevnt og med relevante jobber gjennom feriene, stiller du ganske sterkt til Lis1. Med tanke på skolepengene, så koster det normalt 18000 euro og 22000 euro, men alle fra Norge for maksimalt stipendet fra universitetet som er på 20%. Og da betaler du ca like mye som du hadde betalt i Krakow og Poznan i Polen de 3 første årene. (Du kan sjekke hvor mye lån du ender opp med ved å bruke lånekasse kalkulatoren) Jeg er veldig fornøyd med å studere her nå! Det er er ideelt sted med nydelig vær! Men alle steder har fordeler og ulemper og passer folk forskjellig. Håper jeg var til hjelp ☺️ Anonymkode: cbe97...b04 Glemte også å nevne at når jeg søkte så krevde de minst 5 på de aller fleste fagene fra vgs, men helst 6. Kan også skrive at jeg fikk avslag første gang pga 4 i engelsk, men du kan da ta TOEFL som er ganske enkel for de fleste nordmenn å score høyt på! Føler også at jeg skrev litt «nedtalende» om de andre øst europeiske landene, og vil understreker at det er på absolutt ingen måte jeg mente det. Bare fortalte om det jeg har hørt av venner som studerer der, har aldri selv studert der. Anonymkode: cbe97...b04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå