Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. 

Jeg er 20 år, og går med en drøm om å bli lege. Jeg har ikke realfag fra vgs, heller ikke snittet til å komme inn i Norge. 

Har sett litt på utdanninger i utlandet, men har lest at på blant annet kvinneguiden at det er mange useriøse forelesere, samt at det er mye juks og uprofesjonell oppførsel fra foreleserene. 

Har noen her erfaringer med medisinstudie på kypros, og eller andre land?

Og har noen her noen tanker om arbeidsmarkedet, og hvordan dette vil utvikle seg? Er veldig intressert i kardiologi. Er man mindre aktuell enn norske medisinstudenter når det kommer til å få seg jobb? Er dette kanskje et mindre problem i andre land?

Og til slutt, er det noen leger her som anger på utdannelsen? Er tross alt 6 år pluss turnus og ekstra år med spesialsering, så vil helst ikke trå så veldig feil, spesielt om jeg flytter til utlandet alene. 

Takk for svar

Edit: Vet at man trenger realfag for å komme inn på studiet på kyrpos, må ha biologi og enten kjemi, matematikk eller fysikk. Vurderer da å ta biologi og fysikk på sonans ved oppstart i januar.

Endret av jpman
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke har fagene fra før vil jeg bare tipse deg om å gå Danielsen i stedet for de svindyre privatistskolene. Da blir du vurdert som en elev, ikke bare eksamen. 

Har du vurdert Polen? 

Anonymkode: dd37a...af1

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvis du ikke har fagene fra før vil jeg bare tipse deg om å gå Danielsen i stedet for de svindyre privatistskolene. Da blir du vurdert som en elev, ikke bare eksamen. 

Har du vurdert Polen? 

Anonymkode: dd37a...af1

Takk for rådet!

Polen er vel der de fleste skrekk historiene man leser kommer fra. Men er ikke miljøet som er den største bekjymringen min. Er kvaliteten på utdannelsen, som koster flere hundre tusen. Ønsker selvfølgelig å studere ved den skolen som gir best muligheter. 

Skrevet

Jeg anbefaler deg å ta kjemi i stedet for fysikk. Helst burde du ha fysikk også, men du vil få klart mest bruk for kjemi. Biologi er uansett lurt. 

Såvidt jeg vet er det få nordmenn som studerer medisin på Kypros, og det gjør at få vet noe om studiet - noe som kan være et problem når man søker jobb. Jeg vet ikke noe om Kypros selv, så jeg vet ikke noe om kvaliteten. Men Semmelweiss i Budapest er et av de mest anerkjente universitetene innen medisin i den østlige delen av Europa, så jeg ville vurdert det hvis jeg var deg. Været er riktignok dårligere enn på Kypros, hehe, og studiet er hardt. 

Ja, det er vanskeligere å få LIS1 (som er flaskehalsen) når man har studert i utlandet, men det er fullt mulig. 

Anonymkode: 86d33...0ac

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg anbefaler deg å ta kjemi i stedet for fysikk. Helst burde du ha fysikk også, men du vil få klart mest bruk for kjemi. Biologi er uansett lurt. 

Såvidt jeg vet er det få nordmenn som studerer medisin på Kypros, og det gjør at få vet noe om studiet - noe som kan være et problem når man søker jobb. Jeg vet ikke noe om Kypros selv, så jeg vet ikke noe om kvaliteten. Men Semmelweiss i Budapest er et av de mest anerkjente universitetene innen medisin i den østlige delen av Europa, så jeg ville vurdert det hvis jeg var deg. Været er riktignok dårligere enn på Kypros, hehe, og studiet er hardt. 

Ja, det er vanskeligere å få LIS1 (som er flaskehalsen) når man har studert i utlandet, men det er fullt mulig. 

Ja, burde vel egentlig tatt alle realfagene, men da jeg aldri har hatt realfag før, tenker jeg det er lurest å bare ta 2, hvertfall i første omgang. Skal vurdere å ta kjemi ja. 

Dumt at det er lite info (i norge) om medisinstudiet på kypros. Må vel se meg nødt til å velge et mer anerkjent universitet. Har du noe peil på opptakene? Har forstått det slik at de fleste universitetene kjører intervju og du må skrive motivasjonsbrev. Er det slik at de sender folk vekk om de ikke virker motiverte nok, eller tar de alle inn og heller lar de som ikke takler studiet droppe ut? 

Du hadde en del info om medisinstudiet i utlandet, har du studert selv? :)

Skrevet
jpman skrev (6 timer siden):

Ja, burde vel egentlig tatt alle realfagene, men da jeg aldri har hatt realfag før, tenker jeg det er lurest å bare ta 2, hvertfall i første omgang. Skal vurdere å ta kjemi ja. 

Dumt at det er lite info (i norge) om medisinstudiet på kypros. Må vel se meg nødt til å velge et mer anerkjent universitet. Har du noe peil på opptakene? Har forstått det slik at de fleste universitetene kjører intervju og du må skrive motivasjonsbrev. Er det slik at de sender folk vekk om de ikke virker motiverte nok, eller tar de alle inn og heller lar de som ikke takler studiet droppe ut? 

Du hadde en del info om medisinstudiet i utlandet, har du studert selv? :)

Jeg har ikke studert medisin i utlandet selv, men jeg har studert i utlandet, og hadde mange venner på medisinstudiet. Det er dog noen år siden. 
Mitt inntrykk er at det er vanlig med opptaksprøver, intervju og motivasjonsbrev. Taktikken er ofte å ta inn mange, og så ser de hvem som klarer presset på studiet uten å stryke ut. Der man i Norge stort sett kommer seg gjennom studiet så lenge man prøver, er strykprosenten i utlandet til tider høy (men den varierer nok mellom studiesteder). Det er nok ikke først og fremst fordi studentene i utlandet er «faglig svakere», men fordi systemet er lagt opp til at folk strykes ut, og presset er høyt.

Jeg vil igjen sterkt anbefale deg å ta kjemi. Faglig vil du få mye mer bruk for det enn fysikk, og ved mange studiesteder er kjemien et av de tyngste fagene det første året. Det er tøft å klare seg gjennom det uten å ha hatt kjemi på videregående. 

Skrevet

Som andre nevner bør du ta realfag før du begynner, kjemi, matte og fysikk vil jeg si er betydelig viktigere enn biologi. Når det gjelder studier i utlandet bør du sjekke hvilke som faktisk er bra studiesteder og gjerne hvilke erfaringer andre norske studenter har gjort seg, anbefaler i så måte å kontakte Ansa for å spørre om råd. Jeg kjenner svært mange som har studert medisin i utlandet (Tyskland, UK, Polen, Ungarn, Tsjekkia, Slovakia, Sverige, Danmark) men aldri hørt om noen som har studer å Kypros eller i det hele tatt vurdert det, så det ville jeg sjekket veldig nøye ut. Hvorfor ønsker du å studere akkurat der? På utenlandske universitet er det gjerne lettere å komme inn enn i Norge, men studiet er ikke lettere, og det er en helt annen kultur enn her hjemme. Du kan ikke regne med tilrettelegging for alt mellom himmel og jord, det er mer hierarkisk og det er ditt ansvar i større grad å henge med. Har du ikke forkunnskapene på plass (f.eks i realfag) kommer det til å bli veldig tungt å stå. Statistisk sett er det vanskeligere for utenlandsstudenter å få LIS1 (turnus), men etter det skal ikke studiested har så mye å si. Men for å få LIS1 er det jo også greit å ha studert ved et universitet sykehusene her hjemme har hørt om, f.eks Semmelweiss som nevnt over, eller i et land som ligner vårt eget, type Tyskland. 

Anonymkode: bca63...5f7

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville fulgt opptakskrav-fagene fra Norge, de er nok lure å ha uansett. 

Det er da kjemi 1 og 2, fysikk og R1. 

Jeg tar fysikk, kjemi og R1 nå, og det er et rimelig greit hopp opp fra generell studiekompetanse-fag. Jeg hadde aldri i verden begynt på et slikt studie uten noe form for forkunnskaper.

Har du T eller P-matematikk? 

Anonymkode: e4a05...7d8

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke tar biologi vil jeg anbefale deg å lese deg opp på de relevante delene av biologi 1 og 2 likevel. Dvs fysiologien og ikke minst cellebiologien. Dette er også ting som gjerne dukker opp på opptaksprøvene. Til opptaksprøvene må du også lære deg hva ulike organer og lignende heter på engelsk, og eventuelt også latin. 
Jeg er også enig i at det er lurt å ha i alle fall R1. Men min erfaring er altså at kjemien er desidert viktigst.

Jeg er forøvrig helt enig med de to som skrev over her. Det er et stort hopp i faglig nivå opp fra vanlige studiekompetansefag, kanskje særlig i matematikk. Det anon over her skriver om kultur og ulike studiesteder stemmer også. 

Jeg kan legge til at studiestedene som regel tar det for gitt at du har kunnskaper minst tilsvarende høyeste nivå på videregående i både kjemi, biologi, fysikk og delvis også matematikk når du starter. De gir fullstendig blaffen hvis du ikke har det, det blir ditt eget problem. Hvis du da *ikke* har disse fagene fra videregående, blir det veldig mye å ta igjen, samtidig som du også skal lære deg det nye som gås gjennom - i en rivende fart. Hele pensum tilsvarende Kjemi 2 kan bli gått gjennom i løpet av få uker. Jeg har sett folk slite voldsomt med dette de første par årene. 

Det er nok dessverre også en kjensgjerning at det faglige nivået på disse realfagene på videregående er høyere i endel øst-europeiske land enn det er i Norge. Dette fører til at selv de norske studentene som har hatt for eksempel kjemi 1+2 og biologi 1+2 stiller svakere enn de lokale studentene. Jeg ble ganske sjokkert da en studievenninne fra landet der jeg studerte fortalte at førsteåret for henne hadde vært mest repetisjon fra videregående. Jeg hadde 6 i både Biologi 2 og Kjemi 2, men likevel hadde jeg min fulle hyre med å henge med, og det var IKKE repetisjon!! Jeg hadde 5 i R2. I matteemnet vi hadde det første semesteret var det derimot mer repetisjon, men det kom til noe helt nytt stoff i tillegg. Jeg klarte det emnet rimelig greit, men de som ikke hadde R2 slet skikkelig. De måtte lære seg noe tilsvarende som et utvidet R2, bare forklart på en kronglete og teoretisk måte og uten noen form for støtte som man faktisk får på videregående, på bare ett semester. Det anbefaler jeg IKKE. Jeg kan legge til at dette matteemnet var det *minste* emnet vi hadde det første semesteret.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 10.06):

Jeg ville fulgt opptakskrav-fagene fra Norge, de er nok lure å ha uansett. 

Det er da kjemi 1 og 2, fysikk og R1. 

Jeg tar fysikk, kjemi og R1 nå, og det er et rimelig greit hopp opp fra generell studiekompetanse-fag. Jeg hadde aldri i verden begynt på et slikt studie uten noe form for forkunnskaper.

Har du T eller P-matematikk? 

Anonymkode: e4a05...7d8

Har 5 i T matte, så må nok en del jobb til fra min side om jeg skal få toppkarakter i R1, samtidig som jeg skal ta kjemi og fysikk.  

Skal hvertfall prøve, men er dumt å finne ut at pensum blir for tungt når man allerede er i gang med et dyrt studie i utlandet. 

AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 11.25):

Jeg kan legge til at studiestedene som regel tar det for gitt at du har kunnskaper minst tilsvarende høyeste nivå på videregående i både kjemi, biologi, fysikk og delvis også matematikk når du starter. De gir fullstendig blaffen hvis du ikke har det, det blir ditt eget problem. Hvis du da *ikke* har disse fagene fra videregående, blir det veldig mye å ta igjen, samtidig som du også skal lære deg det nye som gås gjennom - i en rivende fart. Hele pensum tilsvarende Kjemi 2 kan bli gått gjennom i løpet av få uker. Jeg har sett folk slite voldsomt med dette de første par årene. 

Det er nok dessverre også en kjensgjerning at det faglige nivået på disse realfagene på videregående er høyere i endel øst-europeiske land enn det er i Norge. Dette fører til at selv de norske studentene som har hatt for eksempel kjemi 1+2 og biologi 1+2 stiller svakere enn de lokale studentene. Jeg ble ganske sjokkert da en studievenninne fra landet der jeg studerte fortalte at førsteåret for henne hadde vært mest repetisjon fra videregående. Jeg hadde 6 i både Biologi 2 og Kjemi 2, men likevel hadde jeg min fulle hyre med å henge med, og det var IKKE repetisjon!! Jeg hadde 5 i R2. I matteemnet vi hadde det første semesteret var det derimot mer repetisjon, men det kom til noe helt nytt stoff i tillegg. Jeg klarte det emnet rimelig greit, men de som ikke hadde R2 slet skikkelig. De måtte lære seg noe tilsvarende som et utvidet R2, bare forklart på en kronglete og teoretisk måte og uten noen form for støtte som man faktisk får på videregående, på bare ett semester. Det anbefaler jeg IKKE. Jeg kan legge til at dette matteemnet var det *minste* emnet vi hadde det første semesteret.

Det virker som du har ganske gode karakterer fra VGS, er det noe spesiell grunn til at du studerte i utlandet?

Skrevet
jpman skrev (På 23.12.2021 den 15.52):

Det virker som du har ganske gode karakterer fra VGS, er det noe spesiell grunn til at du studerte i utlandet?

Jeg hadde lyst. 😃 Jeg hadde kommet inn på samme studium i Norge hvis jeg hadde ønsket det. 

jpman skrev (På 23.12.2021 den 15.50):

Har 5 i T matte, så må nok en del jobb til fra min side om jeg skal få toppkarakter i R1, samtidig som jeg skal ta kjemi og fysikk.  

Skal hvertfall prøve, men er dumt å finne ut at pensum blir for tungt når man allerede er i gang med et dyrt studie i utlandet. 

Du trenger ikke nødvendigvis toppkarakter, men hvis du får en ok karakter (dvs at du faktisk har lært noe, ikke at du såvidt klarer å få en toer), så er det nok en stor fordel for deg senere rent faglig. 

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som om du bør ta de nødvendige realfagene i første omgang. Jeg hadde også gått for et mer anerkjent studiested. Kan du ikke komme inn i Norge? Hvis du ikke klarer å få gode karakterer i realfagene på vgs-nivå vil det bli vanskelig med videre studier. Det aller viktigste er å være flink til å studere, ikke være veldig smart eller å ha pugget alt mulig. Gode studievaner er nødvendig for de fleste.

Anonymkode: a3ba5...405

• Liker 1
Skrevet

Det er ekstremt dyrt? De tre siste årene på Kypros koster rundt 220.000 (!!). De tre første koster 180.000. I tillegg kommer levekostnader, forsikringer, skolemateriell.... Det er mye billigere i Polen. 

Anonymkode: a2a5a...867

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er ekstremt dyrt? De tre siste årene på Kypros koster rundt 220.000 (!!). De tre første koster 180.000. I tillegg kommer levekostnader, forsikringer, skolemateriell.... Det er mye billigere i Polen. 

Anonymkode: a2a5a...867

Ja, ser den. Tror jeg legger kypros på hyllen. Blir nok for mange år med nedbetaling på en legelønn for min del. Takk for innspill!

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg hadde lyst. 😃 Jeg hadde kommet inn på samme studium i Norge hvis jeg hadde ønsket det. 

Ville du valgt likt om du fikk valget i dag? :)

Skrevet
jpman skrev (5 timer siden):

Ville du valgt likt om du fikk valget i dag? :)

Vet ikke helt hva jeg skal si. Jeg lærte utrolig mye, jeg fikk et nytt hjemland, jeg fikk venner for livet, og jeg fikk erfaringer jeg aldri ville fått i Norge som jeg ikke ville vært foruten. Samtidig var det veldig tøft, og jeg hadde nok gjort det enklere for meg selv om jeg hadde studert i Norge. 
Jeg ville valgt et helt annet studium nå hvis jeg skulle valgt igjen, så det er en annen side av saken. Det har ikke noe med studiested å gjøre. 
Så jeg angrer ikke, men jeg hadde ikke orket å gjøre det igjen. Hvis det svaret gir mening? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke helt hva jeg skal si. Jeg lærte utrolig mye, jeg fikk et nytt hjemland, jeg fikk venner for livet, og jeg fikk erfaringer jeg aldri ville fått i Norge som jeg ikke ville vært foruten. Samtidig var det veldig tøft, og jeg hadde nok gjort det enklere for meg selv om jeg hadde studert i Norge. 
Jeg ville valgt et helt annet studium nå hvis jeg skulle valgt igjen, så det er en annen side av saken. Det har ikke noe med studiested å gjøre. 
Så jeg angrer ikke, men jeg hadde ikke orket å gjøre det igjen. Hvis det svaret gir mening? 

Takk for svar. Tok du turnus i norge, og praksierer du som lege i norge i dag, eller i utlandet for den saks skyld?

Skrevet

Har studert i polen. Anbefaler ikke studier i østeuropa til min verste fiende. Hadde en grusom studietid, men stiller forsåvidt faglig sterkere enn mine kollegaer som er nyutdannet fra norge. Men herregud, verste årene i livet mitt.

Anonymkode: 6389f...854

• Liker 3
Skrevet

Har venninner som har tatt medisin i Ungarn (både Budapest og pecs) og Tsjekkia. Alle har lett fått jobb (turnus/lis 1) etter endt studietid, men brukt mye ferier på å jobbe i det norske helsevesenet. Ikke lette studier, men de har gjennomført helt greit med hardt arbeid. Hun ene tok bjørknes sitt 1+5 program. Vet ikke om det fortsatt finnes? Begynner å bli gamle her nå. 

Anonymkode: e5552...76e

Skrevet

Ang ØstEuropa så kan det vært lurt å tenke seg to og tre ganger om dersom du ikke er en heterofil hvit mann. 

Jeg har en kamerat med pakistansk avstamning.  Han ble banket opp tre ganger i løpet av studietida utelukkende pga hans hudfarge. Og til slutt kunne han knapt gå hjem fra universitetet på kveldstid. 

Nynasismen og høyreekstremismen som er i vekst i en del østeuropeiske land er ikke å spøke med. 

Anonymkode: 544d6...b73

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Vurdert en annen medisinsk utdanning? Helsefagarbeider  f.eks.? :) 

Anonymkode: 44038...fc1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...