Gå til innhold

Mugg og fukt i leiligheten vi leier.

Anbefalte innlegg

Gjest Shawtyella
Skrevet

Vi flyttet inn i september ifjor, og påfølgende vinter måtte jeg vaske mugg fra hjørnet ved senga på soverommet. Denne veggen er ut mot muren utenfor. Vasket det vekk og tok senga langs andre veggen isteden. Fikk ikke noen ny mugg. Men om vinteren våkner vi opp til klissvåte vinduer, hovedsaklig på soverommet, men også to av vinduene i stua. Jeg har tenkt at det kanskje skyldes at jeg tørker klær inne, men dette skjer altså selvom det ikke er klær til tørk og uten at vi har dusjet. Idag kjøpte min far luftmålingsutstyr til en billig penge på obs bygg. Vi sjekket listene i stua, de var på 0, listene på soverommet var på 15. Men på lista på veggen mot muren, der det var mugg for et år siden var den på 29. Jeg leste på nett at alt over 20 er muggdannelse? Vi stakk den så langt inn i lista det gikk ann å komme med hygrometeret. Vindusramma var på 33, men denne var våt fra før.

Stemmer det at alt over 20 er muggdannelse? Jeg har slitt mye med bihulene mine i det siste, og har også ekstremt mye hodepine så vi bekymrer oss for helsa. Vi har bestemt oss for å flytte, for vi sa ifra om dette for 2 dager siden og fikk til svar at de skulle se på det men ikke hadde penger til det nå.

Vi skal på visning imorgen så håper på å få den leiligheten, men er det noen mulighet for å bryte kontrakten uten de 3 mnd med oppsigelse?

Hvordan går vi eventuelt frem, og hva skal til?

Vi skal få noen snekkere som er venn av min far til å se på det snart med bedre utstyr. Min far har murhus fra 60 tallet, og den høyeste fuktigheten han fant var 23 på utsiden av vindusramma på badet (utenfor huset altså), inne var det 0.

Takker for alle råd på forhånd..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leide en slik leilighet før, sa det var fukt og at jeg ville flytte, eieren sa jeg hadde rett til det siden de ikke hadde råd til å drenere. Altså uten at jeg måtte bo der oppsigelses tiden. Kan også kjøpe en avfukter det har jeg her jeg bor nå og merket endring etter noen få dager

• Nyttig 1
Gjest Shawtyella
Skrevet
trøndermann38 skrev (1 minutt siden):

Leide en slik leilighet før, sa det var fukt og at jeg ville flytte, eieren sa jeg hadde rett til det siden de ikke hadde råd til å drenere. Altså uten at jeg måtte bo der oppsigelses tiden. Kan også kjøpe en avfukter det har jeg her jeg bor nå og merket endring etter noen få dager

Takk for svar! Vi tenker å snakke med huseier i romjula, venter til etter julaften så de slipper å tenke på det.  Å bo her er for tiden uaktuelt for soveromsvinduet er ødelagt så kommer ekstremt med kulde inn. Skal høre litt med huseier.

Skrevet
Shawtyella skrev (2 minutter siden):

Takk for svar! Vi tenker å snakke med huseier i romjula, venter til etter julaften så de slipper å tenke på det.  Å bo her er for tiden uaktuelt for soveromsvinduet er ødelagt så kommer ekstremt med kulde inn. Skal høre litt med huseier.

Da kan dere holde tilbake husleie hvis de ikke fikser fukten og vinduet, minste de kan gjøre er en avfukter koster ikke mye

Skrevet

Hvordan står det til med ventilasjonen? Er det ventilasjonsanlegg eller ventiler? Et ventilasjonsanlegget stilt rett? Er ventilene åpne?

Hvilken temperatur ligger dere på inne?

Har dere helt sluttet å tørke klær innendørs?

Anonymkode: c363d...7ea

• Liker 1
Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan står det til med ventilasjonen? Er det ventilasjonsanlegg eller ventiler? Et ventilasjonsanlegget stilt rett? Er ventilene åpne?

Hvilken temperatur ligger dere på inne?

Har dere helt sluttet å tørke klær innendørs?

Vinduene er råtne, all maling flakker av og vinduskarmen er helt råtten under malingen. Ventilasjonen er heller ikke så bra. Sliter mest med ene veggen ut, de andre går greit. Satser på at vi får den leiligheten imorgen og at huseier lar oss flytte ut fortløpende 😕

Skrevet
Shawtyella skrev (4 minutter siden):

Vinduene er råtne, all maling flakker av og vinduskarmen er helt råtten under malingen. Ventilasjonen er heller ikke så bra. Sliter mest med ene veggen ut, de andre går greit. Satser på at vi får den leiligheten imorgen og at huseier lar oss flytte ut fortløpende 😕

Hvordan ventilasjon er det?

Tørker dere klær inne?

Hvordan var vinduene når dere flyttet inn?

• Liker 1
Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan ventilasjon er det?

Tørker dere klær inne?

Hvordan var vinduene når dere flyttet inn?

Vinduene var like men vi fikk beskjed om at de skulle byttes snart, enda ikke skjedd noe...

Altså det er vel kun en liten ventil øverst på alle vinduene, det er vel alt.

Tørker klær inne ja, men har ikke gjort det på 3 dager, blir fortsatt vått i vinduer, spesielt soverommet er et problem.

Vi fant ut idag at det kun er 1 hjørne på soverommet som er på 29 på målingsenhetene, resten er innenfor maksen på 15 på treverk. Samme hjørnet som muggen. På utsiden av denne veggen i samme hjørne, så er det mugg og grønt nedover hele veggen. Det er aaaltfor dårlig isolert der, og takrenna dems slipper ned vann i hjørnet der også utenfor. Alt er i samme hjørnet, og det er et relativt lite soverom.

Gjest Shawtyella
Skrevet
Shawtyella skrev (Akkurat nå):

Vinduene var like men vi fikk beskjed om at de skulle byttes snart, enda ikke skjedd noe...

Altså det er vel kun en liten ventil øverst på alle vinduene, det er vel alt.

Tørker klær inne ja, men har ikke gjort det på 3 dager, blir fortsatt vått i vinduer, spesielt soverommet er et problem.

Vi fant ut idag at det kun er 1 hjørne på soverommet som er på 29 på målingsenhetene, resten er innenfor maksen på 15 på treverk. Samme hjørnet som muggen. På utsiden av denne veggen i samme hjørne, så er det mugg og grønt nedover hele veggen. Det er aaaltfor dårlig isolert der, og takrenna dems slipper ned vann i hjørnet der også utenfor. Alt er i samme hjørnet, og det er et relativt lite soverom.

Sjokklufter et par ganger om dagen om det er fuktig luft, det hjelper på luftkvaliteten inne merker jeg. Men hjørnet på soverommet og de gamle vinduene hvor silikongummi har falt av (kan dytte ut vinduet på ene siden), er egt bare drittlei..

• 9 måneder senere...
Skrevet
Gjest Shawtyella skrev (På 23.12.2021 den 0.01):

Sjokklufter et par ganger om dagen om det er fuktig luft, det hjelper på luftkvaliteten inne merker jeg. Men hjørnet på soverommet og de gamle vinduene hvor silikongummi har falt av (kan dytte ut vinduet på ene siden), er egt bare drittlei..

Hvordan gikk det med deg? Fikk dere flyttet?

Anonymkode: da76f...8c0

Skrevet (endret)

Da er det best og flytte for sånt kan man få astma og dritt og møkk av mulig muggen kan vaskes bort med salmiakk 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...