Gå til innhold

Overgang fra 17- til 18-åring i hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaringer å komme med når det gjelder å ha barn i hus som fyller 18 år og da blir myndig? Mye som endret seg eller fortsatte alt som vanlig?

Jeg leste en artikkel på nett for en tid tilbake siden som jeg ikke finner igjen, som jeg husker som fin. Den handlet om regler for barnet vs. regler i huset. Om noen forstår hvilken jeg mener så link gjerne! Jeg husker bl.a at vi som foreldre ikke kan bestemme når barnet skal legge seg, men at vi kan bestemme at det skal være stille i huset etter kl.23. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Alt fortsatte som vanlig her. 

Eneste forskjellen var at hun fikk lappen, noe som er fantastisk deilig!

Skrevet

Vi innførte egentlig ingen nye regler da eldste ble 18.  Han skulle fortsatt si i fra om når han kom hjem, og ikke "bli borte" liksom, han pleide også å fortelle hvor han skulle, og hvem han var sammen med. (Vi har et veldig godt forhold 😉 )  Var jo greit at han overnattet borte, så lenge han sa i fra om det. Så lenge vi deler hus må vi ta hensyn til hverandre. 

Skrevet
Dævendøtte skrev (2 minutter siden):

Alt fortsatte som vanlig her. 

Eneste forskjellen var at hun fikk lappen, noe som er fantastisk deilig!

Ja det gleder jeg meg også til! I løpet av vgs har hun skaffet seg venner på andre siden av byen og hun er lei av å bruke mye tid på buss og vi av å kjøre/hente henne. Kan jeg spørre hvilke bilregler dere har? Får hun låne deres bil når hun vil? Betaler noe for det (bensin/bom)?

Gjest Dævendøtte
Skrevet
Amatariel skrev (1 minutt siden):

Ja det gleder jeg meg også til! I løpet av vgs har hun skaffet seg venner på andre siden av byen og hun er lei av å bruke mye tid på buss og vi av å kjøre/hente henne. Kan jeg spørre hvilke bilregler dere har? Får hun låne deres bil når hun vil? Betaler noe for det (bensin/bom)?

Hun har egen bil, kjøpte seg for konfirmasjons og sparepengene. Og jobber i helgene og ferier, betaler 80 % av utgiftene på bilen selv. Vi har hjulpet til med vinterdekk og sånt. 

Hun får ikke låne noen av våre biler ;) Men jeg har en dyr sportsbil og mannen en større varebil som hun ikke har lyst til å kjøre. 

Lappen var vi også med og spleiset på. Vi brukte mye tid på å kjøre henne til og fra jobb, håpløst med kollektivt. 

Skrevet
Dævendøtte skrev (13 minutter siden):

Hun har egen bil, kjøpte seg for konfirmasjons og sparepengene. Og jobber i helgene og ferier, betaler 80 % av utgiftene på bilen selv. Vi har hjulpet til med vinterdekk og sånt. 

Hun får ikke låne noen av våre biler ;) Men jeg har en dyr sportsbil og mannen en større varebil som hun ikke har lyst til å kjøre. 

Lappen var vi også med og spleiset på. Vi brukte mye tid på å kjøre henne til og fra jobb, håpløst med kollektivt. 

Høres ut som en god ordning. Vår har fått lappen i gave, men bil har hun ikke. Vi har dog to (ene EL-bil) så vil tro hun blir å bruke den en del. Men hun har ikke jobb da (enda i alle fall) så null inntekt. Bruker all tid på skolearbeid.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
Amatariel skrev (9 timer siden):

Høres ut som en god ordning. Vår har fått lappen i gave, men bil har hun ikke. Vi har dog to (ene EL-bil) så vil tro hun blir å bruke den en del. Men hun har ikke jobb da (enda i alle fall) så null inntekt. Bruker all tid på skolearbeid.

Når de håpefulle bruker mye tid og er dedikerte på skolen, synes jeg dette også bør belønnes på en eller annen måte.

Selv om ikke karakterene er de beste, er det innsatsen som teller. Og da synes jeg det er helt ok at de heller gjør lekser enn å jobbe. 

Vår har vært veldig heldig med å få jobb, er til og med godt betalt. Hjelper å jobbe kvelder, helger og røde dager da. 

God oppførsel blir også satt pris på her i huset, ungene har lært seg folkeskikk, hvor pengene kommer fra og at det ikke bare er å få og få. Er litt mer hyggelig å hjelpe til når ungene oppfører seg. 

Og med dette innebærer det også at hun gir beskjed når hun sover borte eller hvor hun er, vi har en åpen dialog på det meste hun gjør. Selvsagt blir det også en og annen fest, men da vet vi alltid hvor hun er. Hun vet også at det er bare å ringe om det har skjedd noe. 

Hun har også respekt for oss andre som bor i huset, vil si at hun har helt frie tøyler, men da under ansvar. 

Skrevet

Jeg tenker jo at man bør ha brukt tiden fra 16-18 på å sakte løsne opp og gi dem mer frihet slik at det ikke blir noen stor overgang fra 17 til 18. Jeg tenker at jeg da går fra "sjef" til "rådgiver", men hun får jo allerede nå styre mye selv så lenge jeg ser at hun tar gode avgjørelser for seg selv (blir 16 om noen mnd.). Jeg flyttet hjemmefra da jeg var på hennes alder, så de skal jo være i stand til å gjøre mye på egenhånd om man lar dem. Jeg følger med i kulissene og sier ifra om jeg ser det går feil vei (f.eks. pengebruk).

Når det er sagt, unger er selvfølgelig ulike. Jeg tipper at det blir litt vanskeligere for yngstemann som er en mer engstelig type. Vi jobber med å trygge henne slik at hun ikke ender opp med å begrense seg selv mer enn nødvendig.

Anonymkode: e0093...011

Skrevet

Vårt jente endra seg 360 grader når hun ble 18.

Fikk kjæreste ,begynte å komme hjem dritta ,begynte å ta kjæreste hjem i tide og utide ,ufff ja ,vet ikke hva skjedde her egentlig.

Selv om vi satt hus regler ,sånn type ,ingen overnatting i uke dagene ,skal bli stille om natta i helger hvis de kommer sammen hjem osv... Hun dritta fint i alt.

Så jeg satt fotten ned å sa nå er det nok ,du vil ikke høre på hva vi sier nå skal vi ikke ha ingen i huset untatt deg. Ferdig snakka. 

Så gikk noen dager og hun kom å unnskylde seg og ba for ny sjanse med tanke på besøk og overnatting. Virka genuin lei seg så vi ga henne ny sjanse ,fortsatt samme regler ,ingen overnatting i uke dagene ,skal vare stille i helgen hvis de kommer hit osv..

Funker greit for en så lenge da ....

Anonymkode: 0647c...58c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...