AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #1 Skrevet 22. desember 2021 Jeg har etter mange måneders prøving endelig fått positiv test og er i uke 5 😄❤️ Som engasjert førstegangsgravid lurer jeg veldig på hva som er veien fremover? Jeg har tusen spørsmål om hva jeg burde spise/ikke spise, gjøre/ikke gjøre osv. Fikk ikke time hos legen før i uke 11, så kjenner at jeg føler meg litt «underinformert». Når oppsøkte dere helsetjenesten i svangerskapet? Noen som har noen tips og triks? Ting jeg bør gjøre og ting jeg må unngå? Jeg tar vitaminer, folat og tran hver dag og lever sunt 😊 Anonymkode: cbd6c...751
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #2 Skrevet 22. desember 2021 Hadde tidlige ultralyder siden det var IVF, men utover det fulgte jeg bare vanlig kontrollopplegg og leste på helsenorge. Anonymkode: f5405...c66
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #3 Skrevet 22. desember 2021 Her er oversikt over anbefalte konsultasjoner: https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen/dokumenter-svangerskapsomsorgen/Algoritme-oversikt-over-anbefalt-innhold-i-svangerskapsomsorgen.pdf/_/attachment/inline/227526d5-8948-4b98-9fd2-ced0a897c731:89dfa7d19882bbca77eb3c797b332b99959ab1c8/Algoritme-oversikt-over-anbefalt-innhold-i-svangerskapsomsorgen.pdf Anonymkode: 1aa36...284
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #4 Skrevet 22. desember 2021 Om hva du bør spise og hva du ikke skal spise: https://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/ Anonymkode: 1aa36...284
Amatariel Skrevet 22. desember 2021 #5 Skrevet 22. desember 2021 Gratulerer med positiv test! ❤️ Virkelig en spennende tid foran deg. Vil anbefale å laste ned en app og følge utviklingen. Babyverden har også en fin podcast. I starten av svangerskapet er det ikke så veldig mye oppfølging fra helsevesenet. Å ha første kontroll i uke 11 er veldig normalt. Der fyller man ut helseskjema for gravide, ha med urinprøve, tar blodprøver og litt smått. Henvisning til OUL sendes også, og dette brevet får du i posten kort tid etterpå. OUL skjer rundt uke 18-20. Er du over 25 år så tas glukosebelasningstest rundt uke 26. Etter dette er det vanlig med ca. månedlig kontroll frem til ca. uke 35, da blir det kanskje rundt annen hver uke. Men skulle det være et eller annet (blødning, smerter, behov for sykemelding el.) så kan man selvsagt ta kontakt med legen utenom oppsatte kontroller. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #6 Skrevet 22. desember 2021 Jeg hadde første time i uke 12 Du kan velge om du vil ha første time hos fastlege eller jordmor, om du heller vil ha hos jordmor så kontakter du bare helsestasjonen din (sjekk kommunens hjemmesider) og spør om det. Det vanlige er å ha første time mellom uke 7 og 13 etter hva jeg har skjønt, men vanligst å ha det rundt uke 12. Jordmor setter av mer tid enn fastlege så det er jo greit å vite. Min fastlege hadde bare en vanlig legetime på min første svangerskapskontroll tror jeg, muligens satt av litt mer tid men ikke mye, vi fylte ut helsekortet og tok noen blodprøver + blodtrykk. Pratet ikke så mye. Men på helsestasjonen min så er det 60 minutter på første time og 25 på resterende timer/kontroller (vet ikke hvordan det er på andre helsestasjoner). Jeg brukte da min lange kontroll på 24-ukers-kontrollen (som er første kontroll etter 12-ukers utenom OUL) Kanskje greit å vite at når helsevesenet snakker om 24-ukerskontroll, 28-ukers, når det er OUL osv så mener de 24+0 - 24+6, 28+0 - 28+6 (mange av appene sier at 28+1 er uke 29 feks) Anonymkode: 2c4e8...63a 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #7 Skrevet 22. desember 2021 Jeg sendte mail til helsestasjonen jeg tilhører for jordmortime. Var på første time i uke 8. Skal ikke tilbake igjen før i uke 24. Tok privat TUL for å se om det var noe liv 6+2 og ny en for å sjekke avvik i 12+2. Ellers får man kun den ordinære ultralyden rundt uke 18 gratis. Anonymkode: c2707...bb1
Sitronpai Skrevet 22. desember 2021 #8 Skrevet 22. desember 2021 Helsestasjonen der jeg bor ville gjerne at de gravide tok kontakt så tidlig som mulig slik at de kunne få satt opp første timen nokså tidlig. Jeg hadde første kontroll i uke 9. Da ble det snakket en del om kosthold, tilskudd og evt. nikotin og alkohol. Og om gangen videre. Jordmor har generelt mye bedre tid enn fastlege så jeg vil anbefale å ha de fleste kontrollene på helsestasjonen. Et par ting det er greit å vite er: Ha alltid med urinprøve til alle kontroller hos lege/jordmor Alle svangerskapskontroller skal være gratis.
7777 Skrevet 23. desember 2021 #9 Skrevet 23. desember 2021 Forrige (MA), var det time hos jordmor i uke 6, og TUL på sykehuset i uke 8. Nå har jeg hatt jordmortime i uke 5 og skal ha igjen nå i uke 8, pluss TUL på sykehus i uke 8 og 12. Var også usikker på dette første gang jeg ble gravid, så jeg ringte bare jordmor og hun satte opp hvilken uke jeg skulle komme. Samme denne gangen ☺️ Har ikke spurt om tidlig time hos henne noen av gangene, men denne gangen tror jeg hun ville følge opp litt ekstra (egentlig psykisk) pga MA sist. TUL på sykehus fikk jeg pga noe med mitt hjerte, så de vil vel se om fosteret får den tilførselen det skal ha. Hvis ikke det hadde vært for det, så hadde jeg tatt UL privat ☺️ et tips: kjøp vitaminer for gravide. «lifeline care gravid kosttilskudd». Jordmor ba meg ta den. Har visst alt en trenger ☺️
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #11 Skrevet 23. desember 2021 Jeg bestilte privat TUL i uke 7 for p se at det var noe der inne, og hadde første kontroll i uke 12. Keg følte jeg hadde nok informasjon om hva jeg kunne spise/drikke osv. basert på all informasjonen på nettet, så hadde ikke behov for å snakke med noen tidligere. Dessuten ville jeg komme over «grensen» på 12 uker ettersom mye dessverre kan skje tidlig i graviditeten. Om du derimot har behov for mer informasjon og noen å snakke med om graviditeten m, vet jeg at du kan få time hos jordmor så tidlig du bare ønsker dersom de har ledig Du finner offentlig jordmor ved å skrive «helsestasjon *byen du bor*» og ringer inn for å forklare situasjonen din. Anonymkode: 7606e...c18 1
Frauken Skrevet 23. desember 2021 #12 Skrevet 23. desember 2021 Ser du har fått mange gode råd her allerede. Vi også tipse deg om appen «Helseoversikt» den er norsk, uten forstyrrende reklame og har mange gode råd og artikler basert på hva som er anbefalt for gravide i Norge 😊 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #13 Skrevet 23. desember 2021 Tusen takk for alle gode råd dere! Her var det mye kjekk info og lesning! 😊 Jeg bestilte time hos jordmor og fikk den i uke 8 i stede, det føles mye mer betryggende å få snakke med noen noen uker tidligere! Dette blir spennende måneder! 😊 TS Anonymkode: cbd6c...751
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå