Gå til innhold

Naboen har nesten overtatt katten vår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så sint, vi bor landlig og fint til. Og har en katt som er rimleig bortskjemt hjemme hos oss. Han kommer og går som han vil og får mat nok til å mette to katter...

Problemet er naboen. De har også katter, noe som er greit. Men de driver å lokker til seg vår katt ved å sette ut mat( til sine egne riktignok, men katten vår vet jo ikke forskjell).

Og nå har de fått han så tam at han kommer til dem også når de roper. De tar han også med inn.

Her en kveld tidligere denne uka kom han ikke inn til kvelds noe som er litt litt rart, og siden jeg likevel skulle ut med søppelet tok jeg meg en runde i nabolaget. Men han var ikke å se noe sted. Katta vår går aldri særlig langt og kommer som oftes når vi roper på han til kvelds.

På morningen dagen etter da jeg skulle gå til jobb, og gikk forbi naboen, hvem tor du slapp ut katta mi. Og presterte å si til meg han har sovet her i natt.

Holdt på å tilte. Ga henne grei beskjed om å holde seg med sine egne katter og la min katt være i fred.

Fikk da i retur, men han var sulten og trøtt.

Noe som neppe stemmer siden han spiste som om det var den siste maten i verden før vi slapp han ut halv seks på kvelden og da hadde han purket inne hele dagen.

Hvordan snakker man til sånne folk. Blir så oppgitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen tok rett og slett over katten til farmor og farfar for noen år siden, de ga den mat (hadde ikke katt selv!) og tok den inn, og ungene påsto det var deres katt (og de ga den et navn, ikke det navnet den hadde) Vel, katten flytta hjem (til farmor og farfar altså) etter en stund, den var vel mer vant til det roligere livet hos to gamle folk enn med unger, men det er FREKT når de tross alt VISSTE at dette ikke var en katt uten et hjem, selv om det ikke sto navn på den. (vi ungene kranglet en del om det, når de naboungene rett og slett HENTET katten som vi visste ikke var deres, og påsto det var det.)

Nei, jeg vet ikke hva man skal kunne si til sånne folk. Frekt er det uansett.

Skrevet

Aaargh! så irriterende! Hvis folk har lyst på katt, så kan de jo bare skaffe seg en som IKKE har eier fra før av! de er det nemlig mange nok av..

Jeg blir så irritert når jeg hører sånt. Kan ha noe med at en skrullete nabodame ga katta vår fløte og tok den inn da jeg var liten, og så ringte hun og KLAGDE på at katten var så mye hos henne! Vi ville gjerne forsette å ha katten vår, men den ville bo hos fløtedama, og fløtedama ville ikke ha den, så katten ble avlivd til slutt..

Skrevet

jeg tror jeg ville tatt en tur over til naboen og snakket med de, ikke tilfeldig når du ser de slipper ut katten din, men ta en tur over rett og slett og si at dere trenger å prate litt om katteholdet.

fortell at katten får nok både av søvn og av mat hjemme hos dere, og at om den er sliten og sulten en kveld, så skal den få fortsette å gå hjem til sitt eget hjem og ikke taes inn av andre.

den har ett godt hjem og det er viktig for dere at dere vet at den ikke blir dobbeltforet og ordnet med av flere en dere som faktsik eier den.

forklar at det er lett å "overta" en katt som faktisk har eiere som er glad i den og ønsker den i huset sitt, og at det ikke er noe ok for dere å føle at de gjør akkurat dette med vilje.

fortell dem også at dersom de ønsker seg enda en katt, så bør de heller vurdere å skaffe seg enda en katt selv istedenfor å ta deres.

Skrevet

Vi mistenker at noen (heldigvis bare innimellom) tar med katta vår inn og gir henne mat og har henne inne om natta også. Skikkelig ergelig, katta er øremerket, velfødd og tillitsfull(litt for kanskje), og det er ikke èn ting som skulle få folk til å tro at hun er hjemløs!

Likevel er det folk som bare "åh for en fin katt, jeg tar den med inn og får den til å bo her, jeg" uten å ense eierne overhodet. De kunne like gjerne rappe et lite barn ute på lekeplassen, det hadde vært like frekt og hensynsløst!

Skrevet

Vi har faktisk "overtatt" katta til naboen med deres velsignelse, eller katta overtok oss er vel er riktig da vi ikke har barn og nevnte pus ikke er så begeistret for barn.

men hadde naboen mislikt det så hadde vi ikke sluppet han inn.

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)

Prøv først å si tydelig i fra på en høflig måte. Minn dem også på om at katter er verdensmestre i å lure til seg litt ekstra. Dersom dette ikke virker anmelder du dem for å ha stjålet katten din. Det lønner seg også å ta en tur til dyrlegen å øremerke katten, da får du den registrert på deg, og kan dokumentere at den er din.

Endret av Varg-Menja
Skrevet

Jeg tror ikke de fleste "stjeler" andres katter, men katter har en tendens til å både følge etter folk som har klappet dem, og også snike seg inn der hvor en dør står åpen. Jeg har selv måttet kaste ut katter som kommer på besøk (der jeg bodde tidligere), og det er ikke så lett å gjøre det faktisk, dersom man liker katter og katten kommer på besøk. Ikke alltid man vet hvor katten hører til heller, så det har hendt at jeg har hatt katter på besøk et par dager til eier melder seg etter at jeg setter opp lapp på butikken. Det har også hendt at ingen eier melder seg, men at jeg like vel har måtte jage bort en stakkars liten ¨pus fordi mine egne ikke vil vite av den. Det er ikke bare slemhet og egoisme som ligger bak, men jeg skjønner at det er irriterende for den som eier katten.

Men katter er ikke lojale, slik som hunder - de er gjerne fornøyd så lenge de får mat og kos..

Skrevet

Å jeg hadde blitt rasende hadde jeg oppdaget noe sånt. Skjønner ikke folk at eierne av katten er redde for katten sin?? Når den ikke kommer hjem om kvelden, eller når du roper på den?

Blir selv "panisk" når katten min ikke kommer inn om kvelden, da drar jeg ut på leting og lokking.

Hvis naboene dine hadde hatt litt "kattevett" så ville et kjapt blikk på pusen kunne fortalt dem at den har det bra der den kommer fra...

Det hender min katt tar med seg en bestemt kavaler hjem, og det er jo ingen tvil om den katten har det fint pga tykk og god pels og den gir i det hele et "sundt" inntrykk. Nei, kunne aldri drømt om å ha han hjemme hos meg om natta, selv om han er aldri så skjønn :)

Gjest Gulltopp
Skrevet
Prøv først å si tydelig i fra på en høflig måte. Minn dem også på om at katter er verdensmestre i å lure til seg litt ekstra. Dersom dette ikke virker anmelder du dem for å ha stjålet katten din. Det lønner seg også å ta en tur til dyrlegen å øremerke katten, da får du den registrert på deg, og kan dokumentere at den er din.

Skriver under på denne. Det får da være grenser for hva man skal finne seg i av naboer. Jeg blir så sint når jeg leser om slikt! :frustrert:

Gjest Trådstrter
Skrevet

Oi, her var det mange svar.

Har siden sist tatt mot til meg og snakket med naboen om katta.

Det er bare to hus i mellom så hun er veldig klar over at det er vår katt hun har "tatt til seg" som hun så fint formulerte det.

Stekte vafler og gikk over til henne for en prat. Joda hun visste at katta var vår, men den var jo alltid så sulten, og da kunneh un ikke la den gå uten mat.

Forklarte da at katten vår får så mye mat hjemme som han orker, i tillegg til fersk fisk til frokost hver dag. Men at katter er eksperter på å snike til seg litt ekstra der de kan.

Og at vi ikke vil at han skal spise noe annet enn den maten han får hjemme(tørrfor og litt fisk) pga at det er best for magen han. Han er jo banet vårt.

Det endte med at hun sa hun skulle slutte å ha han inne og gi han mat.

Håper det går i orden nå.

Tror hun er litt ensom og at å mate kattene på en måte er hennes måte å få kontakt på. Hun er jo veldig dyrekjær og har to katter som er hennes.

Skrevet

Hei!

Kan dere ikke bare henvise de folka (hvis de er snille mot dyr) til siden min da? Omplassering.no

Der er det mange katter som trenger et nytt hjem.

MVH Paul

Skrevet

Trådstarter: Jeg synes det er ganske utrolig av naboen din å ikke tenke gjennom situasjonen før hun tar til seg andres katter, når hun selv har katter og burde vite hvor lite morsomt det er for eieren...

"omplassering": Det er bra med folk som gjør en jobb for å gi dyr et nytt hjem, men jeg synes det går over stokk og stein når du går inn på et forum og begynner å reklamere rundt omkring

Skrevet
"omplassering": Det er bra med folk som gjør en jobb for å gi dyr et nytt hjem, men jeg synes det går over stokk og stein når du går inn på et forum og begynner å reklamere rundt omkring

Ikke det at jeg ønsker en debatt rundt dette, men hva er galt med å informere om en tjeneste som Omplassering.no? Dessuten synes jeg det rådet jeg ga var rimelig bra... jeg kunne selvsagt sagt: "Kan du ikke bare be de folka (hvis de er snille mot dyr) om å skaffe seg sine egne dyr og holde seg til de." Men jeg benyttet sjansen... ;) Og hvis det er å la ting gå "over stokk og stein" så skal man være særs forsiktig med hva man gjør her inne... Sjekk signaturen min forresten er den ikke fin?

Skrevet

Fant ut at naboen, huser katten min også.. Ble litt forbanna først, men så tenkte jeg at siden dem er veldig glad i dyr, og er gamle så passer det seg ikke for dem å ha egne dyr. Så er det egentlig greit at katten stikker innom på besøk, men bare korte besøk. Ikke flere timer, eller netter. Det er uaktuellt.

Hvordan jeg fant det ut? det lukta gammel bestemors parfyme av katten stadig vekk hehe. :ler:

Mvh

Skrevet

Å så irriterende. Hadde det vært min katt, hadde jeg nok sagt ganske tydelig hva jeg mente om saken ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...