Gjest Cammomillo Skrevet 22. desember 2021 #1 Skrevet 22. desember 2021 Skal til Portugal. Burde jeg avbestille?
-jk- Skrevet 22. desember 2021 #2 Skrevet 22. desember 2021 Jeg tipper det er ganske nedstengt overalt på den tiden, men har du alt bestilt er det jo bare å vente og se. Vi pleier å reise i starten av juni, men i år har vi ikke bestilt noe på forhånd. Belager oss på at det må bli norgesferie i år, så får vi heller bestille i siste liten om det mot forventning skulle vise seg å være forsvarlig å reise. 2
Capt. Obvious Skrevet 22. desember 2021 #3 Skrevet 22. desember 2021 Det kommer til å være reiserestriksjoner i mange år fremover, så ikke vits å planlegge noe. 1
Loff77 Skrevet 22. desember 2021 #4 Skrevet 22. desember 2021 Hvorfor? Reiser til Spania i julen, vinterferie, påsken, sommer, høst ? Why not? 1
Blondiemamma Skrevet 22. desember 2021 #5 Skrevet 22. desember 2021 Jeg har reist mellom Norge og spania hver 6mnd - gjennom hele pandemien (helserelaterte grunner), er ikke vaksinert. Går helt fint. Må bare holde tungen beint i munnen så man følger de retningslinjer og krav for reising som gjelder (dvs pairer/tester ol.) 6
-jk- Skrevet 22. desember 2021 #6 Skrevet 22. desember 2021 Loff77 skrev (1 time siden): Hvorfor? Reiser til Spania i julen, vinterferie, påsken, sommer, høst ? Why not? Fordi man ikke vil risikere å havne i karantene kanskje? Jeg gidder i hvert fall ikke å reise noe sted om jeg kan risikere å havne i mange dagers karantene fordi sidemannen på flyet testet positivt. Ikke vil jeg utsette meg for mer potensiell smitte enn nødvendig heller. 1
Gjest rampenissen72 Skrevet 23. desember 2021 #7 Skrevet 23. desember 2021 Cammomillo skrev (5 timer siden): Skal til Portugal. Burde jeg avbestille? Vi skal til Roma i februar. Avbestiller ikke nei. Regner med vi bare må ta dose 3 så går passet grønt. Turistnæringa trenger pengene.
Gjest Cammomillo Skrevet 23. desember 2021 #8 Skrevet 23. desember 2021 rampenissen72 skrev (8 timer siden): Vi skal til Roma i februar. Avbestiller ikke nei. Regner med vi bare må ta dose 3 så går passet grønt. Turistnæringa trenger pengene. Men er det hyggelig å reise hvis sykehusene er overfylte og man må ha på munnbind, følge regler og bruke mye lenger tid på alt?
Loff77 Skrevet 23. desember 2021 #9 Skrevet 23. desember 2021 Cammomillo skrev (2 minutter siden): Men er det hyggelig å reise hvis sykehusene er overfylte og man må ha på munnbind, følge regler og bruke mye lenger tid på alt? Noen liker å leve også vet du😉 4
Clefable Skrevet 23. desember 2021 #10 Skrevet 23. desember 2021 Cammomillo skrev (Akkurat nå): Men er det hyggelig å reise hvis sykehusene er overfylte og man må ha på munnbind, følge regler og bruke mye lenger tid på alt? Det er jo hyggelige enn å ikke reise. Så lenge ting faktisk er åpent der man drar, er der jo ikke som om det å ha på munnbind ødelegger opplevelsen. 6
-jk- Skrevet 23. desember 2021 #11 Skrevet 23. desember 2021 Cammomillo skrev (4 timer siden): Men er det hyggelig å reise hvis sykehusene er overfylte og man må ha på munnbind, følge regler og bruke mye lenger tid på alt? Munnbind spiller ingen rolle for oss, var i Berlin i høst og brukte munnbind overalt. Tenkte ikke stort på det. Måtte også registrere oss på alle restauranter (via Luca-appen). Men å reise når helsevesenet er fullstendig overbelastet, det utgår ja. 1
Gjest rampenissen72 Skrevet 23. desember 2021 #12 Skrevet 23. desember 2021 (endret) Cammomillo skrev (12 timer siden): Men er det hyggelig å reise hvis sykehusene er overfylte og man må ha på munnbind, følge regler og bruke mye lenger tid på alt? Jeg skal jo ikke på sykehuset. Så det påvirker ikke meg stort. Munnbind går fint, null kø og privat tour i Vatikanet er verdt det for min del. Vi skal ha med oss 1-åringen også. Det er null problem å reise nå. Vi var i Hellas i sommer, der brydde ingen seg om «tiltak». Ingen munnbind, ingen avstand, helt normal «syden» egentlig. Så nei, er overhodet ikke bekymret for påstanden din om å «bruke mye lenger tid på alt». Ps: Har aldri gått kjappere på Gardemoen enn nå i sommer. Alle flyplass vimsere er hjemme og er redde. Det du leste i media om lange test køer påvirket oss nada. Tok oss max 4 min gjennom «slusene». Endret 23. desember 2021 av rampenissen72
Værre Skrevet 23. desember 2021 #13 Skrevet 23. desember 2021 rampenissen72 skrev (26 minutter siden): Jeg skal jo ikke på sykehuset. Så det påvirker ikke meg stort. Munnbind går fint, null kø og privat tour i Vatikanet er verdt det for min del. Vi skal ha med oss 1-åringen også. Det er null problem å reise nå. Vi var i Hellas i sommer, der brydde ingen seg om «tiltak». Ingen munnbind, ingen avstand, helt normal «syden» egentlig. Så nei, er overhodet ikke bekymret for påstanden din om å «bruke mye lenger tid på alt». Ps: Har aldri gått kjappere på Gardemoen enn nå i sommer. Alle flyplass vimsere er hjemme og er redde. Det du leste i media om lange test køer påvirket oss nada. Tok oss max 4 min gjennom «slusene». Poenget er at du ikke vet om du eller noen i ditt reisefølge må på sykehus når du er på ferie. Jeg foretrekker å være i Norge enn et land med fulle sykehus der ingen forstår norsk eller engelsk. 2
Gjest Cammomillo Skrevet 23. desember 2021 #14 Skrevet 23. desember 2021 Værre skrev (46 minutter siden): Poenget er at du ikke vet om du eller noen i ditt reisefølge må på sykehus når du er på ferie. Jeg foretrekker å være i Norge enn et land med fulle sykehus der ingen forstår norsk eller engelsk. Er litt det jeg tenker på.. at man vet jo aldri om man trenger legehjelp på reisen. Og vi er flere i reisefølget. Har selv måtte ha legehjelp for bagateller når jeg har vært i utlandet tidligere. Man dør jo ikke av en knekt tå eller av magesjau, men man kan trenge behandling og medisiner. Vil jo ikke reise hvis landet er i unntakstilstand.. Jeg kan enda vente en stund å se hvordan det utvikler seg, Men kjenner på at pandemien ikke er over før den er over for alle.
Gjest Tøffenbøffen Skrevet 23. desember 2021 #15 Skrevet 23. desember 2021 Før korona havnet jeg på intensiven i Kroatia, det var ugreit. De var flinke nok ( fikk journalen oversatt i etterkant), men fasilitetene var så som så og språket var et kjempeproblem. Det var videre et helvete å få " fit to fly" status for å komme seg hjem. De på telefon, Tryg eller noe, var som alle forsikringsselskap mest opptatt av å skulle betale noe. Mads Gilbert kommet ikke med ambulansefly for å hente deg, hvis du tror det.
Loff77 Skrevet 24. desember 2021 #16 Skrevet 24. desember 2021 Cammomillo skrev (9 timer siden): Er litt det jeg tenker på.. at man vet jo aldri om man trenger legehjelp på reisen. Og vi er flere i reisefølget. Har selv måtte ha legehjelp for bagateller når jeg har vært i utlandet tidligere. Man dør jo ikke av en knekt tå eller av magesjau, men man kan trenge behandling og medisiner. Vil jo ikke reise hvis landet er i unntakstilstand.. Jeg kan enda vente en stund å se hvordan det utvikler seg, Men kjenner på at pandemien ikke er over før den er over for alle. Man reiser jo selvfølgelig ikke til områder hvor sykehusene holder på å knele, det leser man seg opp på i forkant
zemer Skrevet 24. desember 2021 #17 Skrevet 24. desember 2021 -jk- skrev (På 22.12.2021 den 23.24): Fordi man ikke vil risikere å havne i karantene kanskje? Jeg gidder i hvert fall ikke å reise noe sted om jeg kan risikere å havne i mange dagers karantene fordi sidemannen på flyet testet positivt. Ikke vil jeg utsette meg for mer potensiell smitte enn nødvendig heller. Jeg tar meg ikke råd til å havne i karantene. En på jobb gjorde det ,ble 10 dager uten lønn. Hadde vært bedre om kun de med familie i utlandet kunne dra. Vi andre har våre her! 1
Gjest Cammomillo Skrevet 24. desember 2021 #18 Skrevet 24. desember 2021 Loff77 skrev (3 timer siden): Man reiser jo selvfølgelig ikke til områder hvor sykehusene holder på å knele, det leser man seg opp på i forkant Ja, det er klart. Men jeg kan ikke avbestille reisen dagen før, da taper jeg masse penger.
Sportydame Skrevet 24. desember 2021 #19 Skrevet 24. desember 2021 Altså, man trenger ikke overdrive problemene. Jeg drar til Tenerife imorgen, munnbindpåbud går helt greit, nattelivet stenger kl 01 fra idag, men sånn som det er i Norge nå så er dette 110 ganger bedre enn å bli i Norge. I tillegg får man sol og varme, og masse hyggelige mennesker som ikke krangler om bagateller, som man gjør i Norge.... 😉 4
Madame Butterfly Skrevet 26. desember 2021 #20 Skrevet 26. desember 2021 Det er styr med restriksjoner, regler etc. Ser ikke stor forskjell på å reise innad områder med noenlunde samme smitte trykk. Om ikke munnbind er effektiv beskyttelse, så er det i alle fall en effektiv smitte stopper. På fly bruker alle munnbind, så det er bra. Man må allikevel forsøke å holde antall nærkontakter nede. Jeg ser på det som litt det samme å dra fra Oslo å besøke familie i ei bygd i Hallingdal, eller Båtsfjord, som å dra fra Oslo å besøke familie i London eller Paris. Man kan lettere spre smitte ved reiser, om man tar det med seg ut, eller med seg hjem. De fleste blir smittet i hjemmet, jobb og andre nære situasjoner. Man bør etter min mening prøve å være forsiktig. Ikke farte for mye, ikke ha for mange nærkontakter. Ha på seg munnbind i det offentlige rom, så man ikke smitter andre, om man er asymptomatisk, teste seg ofte, og selvsagt holde seg vekk fra andre om man er syk. Jeg hadde ikke giddet å planlegge utenlandsreise så langt frem i tid. Det er styr når det blir restriksjoner. Hadde ikke likt å bruke mye penger på testing og karantene hotell. Hva om man faktisk blir syk av covid når man er på reise? Svært upraktisk. 2
Anbefalte innlegg