AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #1 Del Skrevet 22. desember 2021 Går siste året mitt på en bachelor i økonomi nå, og strøk selvsagt tredje gangen i driftsregnskap. Er så lei. Har et sjukt dårlig snitt også, mest E og D de to første årene, mens nå siste året har B og C kommet inn på vitnemålet (valgfag og retning). Har da driftsregnskap som jeg har strøket på tre ganger nå, og investering som jeg har strøket to ganger på tidligere og har et tredje forsøk til vårs. Det verste av alt er at jeg er den i "gjengen" som faktisk studerer på ordentlig. Står opp tidlig hver dag, irriterer meg over den jeg bor med som sover til 11 og får gode karakterer, drar til skolen kl8 og sitter der til 16-18 nesten hver dag. Føler jeg jobber godt og føler jeg har fått forståelse for faget, men både eksamen og sensor gir meg en påminnelse om at jeg er dummere enn et brød og at økonomi er feil retning for meg (det fant jeg ut litt sent). Så mitt spørsmål er om noen vet hvor man eventuelt kan finne informasjon om hva som skjer videre nå? Pågrunn av de dumme reglene som trådte i kraft i 2019 så må jeg fullføre graden for å kunne få omgjort lån til stipend. Både driftsregnskap og investering er obligatoriske fag så jeg har ingen andre valg enn å prøve å få det unnagjort. MEN om jeg IKKE skulle klare å få bestått senere, vil det si at jeg får 100% lån, eller blir la oss si 30% gjort om til stipend og ikke 40%? Jeg har jo skjønt at 40% blir gjort om til stipend om man fullfører hele graden, men det står jo ikke noe om hvis man IKKE fullfører graden? Sitter jeg da igjen med drithøyt lån da eller? Har ikke så sykt lyst å sitte med dritstort lån heller, men det kommer jeg sikkert til å gjøre om jeg skal søke ingeniør senere... Jeg blir helt fortvila over at vi skal vite hva vi vil allerede som 14/15-åringer. Jeg angrer jo som bare det på at jeg ikke tok yrkesfag og rett på fagbrev. Føler det åpner flere dører enn å måtte hoppe frem og tilbake som jeg holder på med... Og tilleggsspørsmål: Jeg kan jo søke om et fjerde forsøk, og veileder sier at det går gjennom i 99% av tilfellene. Om jeg da skulle stryke, hvordan er det å få faget godkjent på andre studiesteder da? Ser for meg at NHH og NTNU har den "krevende" driftsregnskapen, mens andre universiteter/høyskoler har lettere? Vet at matten varierer voldsomt der... Beklager på forhånd om det ble en surrete tekst, men jula ble totalt ødelagt etter å ha sittet med en god følelse siden eksamen også kommer den og ødelegger alle framtidsplaner... Og ja, jeg vet jeg kan ta kontakt med studieveileder, men de tar vel juleferie i dag, og som sagt, jula kan ikke bli verre nå Anonymkode: 37eb9...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #2 Del Skrevet 22. desember 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Og tilleggsspørsmål: Jeg kan jo søke om et fjerde forsøk, og veileder sier at det går gjennom i 99% av tilfellene. Om jeg da skulle stryke, hvordan er det å få faget godkjent på andre studiesteder da? Ser for meg at NHH og NTNU har den "krevende" driftsregnskapen, mens andre universiteter/høyskoler har lettere? Vet at matten varierer voldsomt der... Anonymkode: 37eb9...415 Om du stryker fjerde gangen så må du søke om å få godkjent femte gangen. Du kan ikke bare ta faget på et annet universitet. Men du klarer å stå på fjerde forsøk! Anonymkode: 0a526...311 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #3 Del Skrevet 22. desember 2021 Er det for seint å be om begrunnelse og evt klage på karakteren? Anonymkode: b0160...0a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #4 Del Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om du stryker fjerde gangen så må du søke om å få godkjent femte gangen. Du kan ikke bare ta faget på et annet universitet. Men du klarer å stå på fjerde forsøk! Anonymkode: 0a526...311 Skal prøve å stå, om jeg gidder å i det hele tatt prøve da🙄 Det jeg tenkte med annet universitet var jo det at det står på flere sider at man kan søke om å få innvilget det på andre universiteter, men jeg vet da søren... Ts Anonymkode: 37eb9...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #5 Del Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er det for seint å be om begrunnelse og evt klage på karakteren? Anonymkode: b0160...0a2 Det var 50% flervalgsspørsmål, og ser på løsningsforslaget at mye var feil, men ja, jeg sender alltid klage når jeg stryker. Har bare hatt flaks en gang ved klaging før, men har liten tro på at det går denne gangen å... Anonymkode: 37eb9...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #6 Del Skrevet 22. desember 2021 Må være helt ærlig her og si det åpenbare. Elefanten i rommet her. Når man stort sett får kun E og D første årene, burde man ta hintet og slutte studiet. Hvorfor presse seg gjennom noe man åpenbart ikke mestrer. Blir ikke lettere i arbeidslivet. Anonymkode: 28fdd...25f 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #7 Del Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): MEN om jeg IKKE skulle klare å få bestått senere, vil det si at jeg får 100% lån, eller blir la oss si 30% gjort om til stipend og ikke 40%? Jeg har jo skjønt at 40% blir gjort om til stipend om man fullfører hele graden, men det står jo ikke noe om hvis man IKKE fullfører graden? Sitter jeg da igjen med drithøyt lån da eller? Anonymkode: 37eb9...415 Hvis jeg forstår Lånekassen rett, så er det bare det fagene du ikke har bestått som du ikke får omgjort lånet for. Har du bestått 170 av 180 poeng, så får du vel omgjort 17/18 av lånet. Det andre du spør om er vel om du kan få godkjent et annet fag fra en annen høgskole inn i din grad? Det får du bare hvis det dekker det samme. Eller spør du om stryk fra NTNU eller NHH kan regnes som ståkarakter andre steder? Det gjør det selvsagt ikke. Anonymkode: f1efb...016 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #8 Del Skrevet 22. desember 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Må være helt ærlig her og si det åpenbare. Elefanten i rommet her. Når man stort sett får kun E og D første årene, burde man ta hintet og slutte studiet. Hvorfor presse seg gjennom noe man åpenbart ikke mestrer. Blir ikke lettere i arbeidslivet. Anonymkode: 28fdd...25f Jeg er stort sett enig i dette, men jeg fikk C, E og F på mine tre første eksamener i økonomi. Idag har jeg master i økonomi og god jobb. Forskjellen på meg og TS er jo da bl.a. at jeg likte studiet selv om det gikk dårlig i starten. Anonymkode: b0160...0a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #9 Del Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Må være helt ærlig her og si det åpenbare. Elefanten i rommet her. Når man stort sett får kun E og D første årene, burde man ta hintet og slutte studiet. Hvorfor presse seg gjennom noe man åpenbart ikke mestrer. Blir ikke lettere i arbeidslivet. Anonymkode: 28fdd...25f Må si meg fullstendig enig i det du sier og jeg skjønner det ikke selv heller. Koronaen kom, det ble hjemmeeksamen og jeg hadde troa. Så lenge jeg bestod var jeg fornøyd. Og jeg HATER konsekvenser. Hadde funnet en leilighet til leie med en venn, som selvsagt var langtidsleie, så da ble det plutselig januar 2020 før den gikk ut, og da var jeg over halvveis i studiet, og alle sa til meg at det ble for dumt å droppe ut når jeg var over halvveis, så da gjorde jeg selvsagt det, og sitter i knipa nå. Slik ståa er så har jeg alltid vært interessert i matte og likt matte godt. Matten og statistikken gikk skikkelig bra (ble bestått/ikke bestått karakter), der prosenten var over 80% når jeg ba om begrunnelse. Jeg fikk høre av mattelæreren på vgs at økonomi kunne være et godt valg for meg ettersom jeg likte matte så godt. Jeg visste heller ikke at man kunne gå inn på nettsiden til universiteter/høyskoler og lese om de forskjellige fagene? Verken karriereveileder, familie, venner eller noen fortalte meg det. Hadde jeg visst det, og gjort det før jeg søkte, hadde jeg mest sannsynlig ikke søkt økonomi... Jeg visste ikke en gang at markedsføring, strategi og makro var noe engang jeg. Ja, så usivilisert er jeg. 19 år gammel og visste ikke hva jeg bega meg ut på. Visste bare at jeg ville studere vanskeligere matte. Integraler, likninger osv. Ei venninne av meg sa det så godt under eksamensperioden: "Du som snakka hele tida om å droppe ut i første klasse og andre klasse... Her sitter du. Snart ferdig med tre år. Hva skjedde?". Hva skjedde sa du? Frykten for å føle seg mislykka. Frykten for at foreldre skal bli skuffa. Frykten for å erkjenne at man ikke fikk det til. Jeg får det ikke til. Men gudene vet. Kanskje jeg en dag får bruk for den bacheloren og de dårlige karakterene mine som jeg følte var tap av tid... Ts Anonymkode: 37eb9...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #10 Del Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må være helt ærlig her og si det åpenbare. Elefanten i rommet her. Når man stort sett får kun E og D første årene, burde man ta hintet og slutte studiet. Hvorfor presse seg gjennom noe man åpenbart ikke mestrer. Blir ikke lettere i arbeidslivet. Anonymkode: 28fdd...25f Jeg er på en måte enig med deg, men samtidig kan ting endre seg. Jeg hadde skrekkelig dårlige karakterer på bacheloren, rett og slett fordi jeg ikke orket å lese og var fryktelig ustrukturert, men var flink faglig og veldig interessert. Jobbet noen år før jeg begynte på master, og da fikk jeg toppkarakter på alt, inkludert A på masteroppgaven. Ting kan endre seg underveis og ettersom man blir mer moden, og får knyttet teorien opp mot faktisk arbeids. Anonymkode: 43368...c7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #11 Del Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hvis jeg forstår Lånekassen rett, så er det bare det fagene du ikke har bestått som du ikke får omgjort lånet for. Har du bestått 170 av 180 poeng, så får du vel omgjort 17/18 av lånet. Okei. Var det jeg lurte på. Skjønner meg ikke helt på det som står på nettsidene deres... AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det andre du spør om er vel om du kan få godkjent et annet fag fra en annen høgskole inn i din grad? Det får du bare hvis det dekker det samme. Ja, det var det jeg lurte på. Går på skole 6 timer hjemmefra, men ligger flere i nærmere avstand... Blir litt tiltak å måtte reise 6 timer for en 4 timers eksamen over fjelloverganger som kan stenges på kort tid når eksamener holdes før jul. Men må man så må man Ts Anonymkode: 37eb9...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #12 Del Skrevet 22. desember 2021 Det er veldig mange som søker om 4. og 5. forsøk på eksamen, så du er ikke alene her synes du er litt hard mot deg selv! Klart du greier dette når du jobber så hardt for det og er kommet så langt. Ville tatt kontakt med studieveileder eller emneansvarlig, kanskje de har tips eller oppgaver du kan øve på? du kan også ta tilsvarende emne et annet sted, men søk først om forhåndsgodkjenning der du studeree nå, så du vet det vil være et fullverdig alternativ. Anonymkode: d616a...7cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KapteinJ Skrevet 22. desember 2021 #13 Del Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Okei. Var det jeg lurte på. Skjønner meg ikke helt på det som står på nettsidene deres... Ja, det var det jeg lurte på. Går på skole 6 timer hjemmefra, men ligger flere i nærmere avstand... Blir litt tiltak å måtte reise 6 timer for en 4 timers eksamen over fjelloverganger som kan stenges på kort tid når eksamener holdes før jul. Men må man så må man Ts Anonymkode: 37eb9...415 Det om 17/18 deler er ikke helt riktig, måten det fungerer med gradsomgjøringslån er at du deler lånet i 3 deler. Den første er 60% som ikke kan gjøres noe med, dette forblir lån uansett. Deretter kommer 25% som omgjøringslån for studiepoeng, her får du omgjort årlig det beløpet som tilsvarer andel av 60 beståtte studiepoeng, består du 45/60 studiepoeng, vil 75% av disse 25%’ene bli omgjort. Til slutt får du 15% som gradsomgjøringslån, dette gjøres om 1-år etter at du har sluttet å studere hvis og bare hvis du har bestått graden du fikk støtte til. Altså er det 15% av studielånet som ikke blir omgjort hvis du ikke består graden, samt trekket fra antall strøkne fag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #14 Del Skrevet 23. desember 2021 Søk om et fjerde forsøkt også må du prøve å endre studie teknikk! Du lærer jo tydelgvis ikke på den måten du jobber nå... gjør du maaaaaang eksamens oppgaver? Gjerne de samme omigjen og omigjen? lag deg din egen «regel bok» i faget. Når su du jo hatt eksamen mange ganger i faget så du ver jo hva som går igjen og hvordan de bygger opp eksamen, lykke til! Anonymkode: 1752a...40b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #15 Del Skrevet 23. desember 2021 Som en som sleit seg gjennom tunge fag på universitetet typ fysikk,matte og kjemi anbefaler jeg deg å betale en annen student som er god i faget til å lære deg. Jeg hadde aldri fått C på universitet matte hadde jeg ikke hatt privatlærer. Kjenner meg igjen i det å ikke ville slutte, er lettere å fullføre noe man syns er vanskelig enn å slutte synes jeg, så du er ikke alene der😅 Krysser fingrene for at du klarer det! Anonymkode: 2b607...9c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå