AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #1 Skrevet 22. desember 2021 Hei, Foreløpig går jeg første året på videregående- studiespesialiserende. Tiden har kommet; jeg er nødt til å velge programfag og behøver litt hjelp. Jeg trodde i utgangspunktet at jeg skulle rette meg realfagmessig, men jeg har innsett at jeg ikke er noe realfagsmenneske. Selv har jeg t-matte nå og klarer ikke å forstå faget så jeg må pugge det. Derfor tenkte jeg å bare ta språk, sammfunsfag og økonomi. Selv er jeg veldig glad i økonomi, og tenkte å eventuelt ta "Økonomistyring" da det virker ut som et kjekt fag og litt vanskligere enn "Markedsføring og ledelse" eller "Entrepenørskap og bedriftsutvikling". I tillegg har jeg tenkt på å ta "Rettslære", da jeg har begynt å lene meg over mot advokat yrket- selvom jeg er introvert. Gjerne rett på meg hvis du ikke mener dette, men syntes kombinasjonen økonomistyring & rettslære passer bra fordi jeg vil eventuelt bli bedriftsadvokat. Uansett, det siste faget jeg tenkte å ta var "Informasjonsteknologi 1". Da har jeg på en måte en fot innenfor realfagsområde, samt er det et ganske lett fag og et jeg er veldig interessert i. Da får jeg jo det halve realfagspoenget, som vil nok hjelpe med snittet da det kreves høyt snitt for jus-utdanningene her i Norge. I tillegg til dette, tenkte jeg først å ta S1 + S2 matte- men nå etter fagfornyelsen har jeg tenkt litt mer på det. Selv er jeg ikke et mattemenneske- jeg er ikke dårlig på det, men er heller ikke et mattegeni. Før fikk jeg vite at S-matte var lett og var kun T-matte pensum, plus det er mer økonomi-rettet så det passer fint for meg. Men etter fagfornyelsen fortalte læreren min meg at R-matte har blitt en smule lettere og S matte har blitt vanskligere så de er nesten like i vanskelighetsgrad. Stemmer dette? Jeg vil helst bare bli ferdig med matte så fort som mulig, så jeg vurderer å ta R1 matte da dette dekker kravet for både S1+S2 og da slipper jeg matte i VG3. Hvis mattefagene er såpass like er det bedre at jeg får kun 1 dårlig karakter i R1 matte fremfor 2 dårlige i S-matte. Er dette en god løsning? Gjerne del deres tanker og meninger rundt valgene mine, og hvis det er noen fag dere anbefaler jeg burde ta- spesielt angående mattematikken. Tusen takk. ☺️ Anonymkode: b68b7...163
KapteinJ Skrevet 22. desember 2021 #2 Skrevet 22. desember 2021 Vurderer du andre studier enn rettsvitenskap? Som for eksempel samfunnsøkonomi? I så fall bør du ta matte begge årene for å holde deg skarp. Ellers støtter jeg fagvalgene dine, men it på vgs kan være litt variabelt etter det jeg hører, men generelt sett en utrolig viktig ferdighet.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #3 Skrevet 23. desember 2021 KapteinJ skrev (8 timer siden): Vurderer du andre studier enn rettsvitenskap? Som for eksempel samfunnsøkonomi? I så fall bør du ta matte begge årene for å holde deg skarp. Ellers støtter jeg fagvalgene dine, men it på vgs kan være litt variabelt etter det jeg hører, men generelt sett en utrolig viktig ferdighet. Hva mener du med at IT kan være variabelt? Veldig forskjellig fra skole til skole? Anonymkode: 05776...1bb
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #4 Skrevet 23. desember 2021 Sjekk om det er noen spesielle opptakskrav for å komme inn på det du ønsker å studere videre. Dersom det ikke er det så ville jeg ha valgt fag ut i fra hva jeg trodde jeg ville få best karakter i, for å heve snittet. Anonymkode: bc7f1...6d8 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #5 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Uansett, det siste faget jeg tenkte å ta var "Informasjonsteknologi 1". Da har jeg på en måte en fot innenfor realfagsområde, samt er det et ganske lett fag og et jeg er veldig interessert i. Anonymkode: b68b7...163 Hvis du har programmert fra før av så er det sikkert lett, men jeg har erfart med andre som har hatt IT1, at det er et fag som kreves utrolig mye arbeid i med tanke på prosjektene. Programmering i IT er i stor grad logikkbasert og har korrelasjon med mattekunnskap. Ikke at det er noe særlig vanskelig matte i IT på vgs, men problemløsningsmåten er i stor grad lik som i matte. Ville anbefalt at du tar fremmedspråk i vg3 hvis du er flink i det. Da får du ett helt ekstrapoeng. Ellers ville jeg anbefalt både R1 og R2 med tanke på poengene, for jussen har høyt snitt. Men det hjelper jo ikke hvis du ikke får 5 eller 6 i disse, da bør du heller velge noe annet. Hvis matte er noe du vet du kan klare om du bare jobber mer med det, så ville jeg satsa på det. Alle kan bli flinkere i matte. Anonymkode: db4e7...ee3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #6 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du har programmert fra før av så er det sikkert lett, men jeg har erfart med andre som har hatt IT1, at det er et fag som kreves utrolig mye arbeid i med tanke på prosjektene. Programmering i IT er i stor grad logikkbasert og har korrelasjon med mattekunnskap. Ikke at det er noe særlig vanskelig matte i IT på vgs, men problemløsningsmåten er i stor grad lik som i matte. Ville anbefalt at du tar fremmedspråk i vg3 hvis du er flink i det. Da får du ett helt ekstrapoeng. Ellers ville jeg anbefalt både R1 og R2 med tanke på poengene, for jussen har høyt snitt. Men det hjelper jo ikke hvis du ikke får 5 eller 6 i disse, da bør du heller velge noe annet. Hvis matte er noe du vet du kan klare om du bare jobber mer med det, så ville jeg satsa på det. Alle kan bli flinkere i matte. Anonymkode: db4e7...ee3 Jeg fikk vite at IT1 har ganske lite programmering, hvor man følger en oppskrift og bare lager nettsider/bruker photoshop etc men at IT2 har nesten bare programmering. Programmering er ikke noe jeg er så fullt god på, men tror jeg hadde klart det. Jeg planlegger ikke å ta IT2. Også tror jeg ikke at jeg skal ta R2 matte, vet ikke om jeg tør å risikere det med tanke på karakter krav Anonymkode: 05776...1bb
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #7 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fikk vite at IT1 har ganske lite programmering, hvor man følger en oppskrift og bare lager nettsider/bruker photoshop etc men at IT2 har nesten bare programmering. Programmering er ikke noe jeg er så fullt god på, men tror jeg hadde klart det. Jeg planlegger ikke å ta IT2. Også tror jeg ikke at jeg skal ta R2 matte, vet ikke om jeg tør å risikere det med tanke på karakter krav Anonymkode: 05776...1bb Jeg har IT2 selv nå. Jeg opplevde det som et ganske hardt kjør i begynnelsen, men det kan jo ha noe med at jeg ikke hadde IT1. Det er ikke bare bare å følge en oppskrift og lage en nettside. Du skal lage alt fra bunn. Så må du ha fokus på brukervennlighet og design. Og at nettsida faktisk virker. Det ligger timesvis arbeid bak en enkel nettside som er programmert fra bunnen av, som du skal gjøre i IT1. Men er du villig til å putte inn innsats skal det gå veldig greit. Det vil ta mye tid, trolig mer enn andre fag. Poenget mitt var bare at du ikke må tro at det er "lett" å få god karakter i faget. Anonymkode: db4e7...ee3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #8 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har IT2 selv nå. Jeg opplevde det som et ganske hardt kjør i begynnelsen, men det kan jo ha noe med at jeg ikke hadde IT1. Det er ikke bare bare å følge en oppskrift og lage en nettside. Du skal lage alt fra bunn. Så må du ha fokus på brukervennlighet og design. Og at nettsida faktisk virker. Det ligger timesvis arbeid bak en enkel nettside som er programmert fra bunnen av, som du skal gjøre i IT1. Men er du villig til å putte inn innsats skal det gå veldig greit. Det vil ta mye tid, trolig mer enn andre fag. Poenget mitt var bare at du ikke må tro at det er "lett" å få god karakter i faget. Anonymkode: db4e7...ee3 Jeg har ikke noe problem med å putte inn mye tid i et fag og prosjekter fordi er perfeksjonist, jeg bare lurte på om faget er vanskelig i seg selv? Liksom teorien, konsepter og sånn? Selv er jeg veldig glad i grafisk design og layout, photoshop etc. Er det det man må lære seg som ikke er "lett" eller det at det krever mye tid som ikke er "lett.? Anonymkode: 05776...1bb
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #9 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke noe problem med å putte inn mye tid i et fag og prosjekter fordi er perfeksjonist, jeg bare lurte på om faget er vanskelig i seg selv? Liksom teorien, konsepter og sånn? Selv er jeg veldig glad i grafisk design og layout, photoshop etc. Er det det man må lære seg som ikke er "lett" eller det at det krever mye tid som ikke er "lett.? Anonymkode: 05776...1bb Er du perfeksjonist så er dette både en god og dårlig ting i IT, men det høres bra ut at du er villig til å putte i tid i det. Har bare IT2 og har ikke hatt IT1, så kan ikke helt uttale meg om faget er vanskelig. I tillegg har vi fagfornyelsen. Da lærer du også javascript, før var det bare html og css, men nå er det nok alle tre tror jeg. Det er jo slik jeg starta i IT2, måtte lære alle 3, og det gikk fint, men som sagt så er det viktig å sette av tid til å jobbe med IT. Men IT er definitivt vanskeligere enn de fleste av fagene på SSØ. Det er litt vanskelig å forklare hva som er vanskelig med IT. Photoshop, design og valg av farger er jo en ting. Du kan ha en idé som er super, men det å programmere det i praksis på nettsida er ikke like lett. Det vil oppstå problemer. Hva gjør du da? Jo, du søker på nettet og ser om du kan lære noe derfra. På nettet viser de det ofte på en komplisert måte du ikke har lært fra undervisningen, og da har du valget mellom å sette deg ned og lære det, eller å bare droppe det og finne en annen løsning. Alt du ser på en nettside i dag, at ting bare virker og at knappene f.eks. at layouten ikke rotes med en gang du trykker på en knapp, er ikke en selvfølge. Når du får programmert litt selv så vil du skjønne at en liten endring på koden kan endre hele nettsida. Det er det som er vanskelig med IT - feilsøking. Det er av og til vanskelig å vite hva man har gjort feil som har gitt det og det resultatet. Nå snakker jeg om høy måloppnåelse, noe jeg regner med at du ønsker. Ønsker du bare middels holder det å følge med i timen og lære det læreren viser, og anvende det på en okei måte. Men skal du ha høy måloppnåelse krever det at du ofte lærer ting litt selv på nettet, som kan være krevende. På denne måten er IT også et nyttig fag, siden utfordringene man møter på ofte er reele i andre fag senere og i arbeidslivet. Anonymkode: db4e7...ee3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #10 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er du perfeksjonist så er dette både en god og dårlig ting i IT, men det høres bra ut at du er villig til å putte i tid i det. Har bare IT2 og har ikke hatt IT1, så kan ikke helt uttale meg om faget er vanskelig. I tillegg har vi fagfornyelsen. Da lærer du også javascript, før var det bare html og css, men nå er det nok alle tre tror jeg. Det er jo slik jeg starta i IT2, måtte lære alle 3, og det gikk fint, men som sagt så er det viktig å sette av tid til å jobbe med IT. Men IT er definitivt vanskeligere enn de fleste av fagene på SSØ. Det er litt vanskelig å forklare hva som er vanskelig med IT. Photoshop, design og valg av farger er jo en ting. Du kan ha en idé som er super, men det å programmere det i praksis på nettsida er ikke like lett. Det vil oppstå problemer. Hva gjør du da? Jo, du søker på nettet og ser om du kan lære noe derfra. På nettet viser de det ofte på en komplisert måte du ikke har lært fra undervisningen, og da har du valget mellom å sette deg ned og lære det, eller å bare droppe det og finne en annen løsning. Alt du ser på en nettside i dag, at ting bare virker og at knappene f.eks. at layouten ikke rotes med en gang du trykker på en knapp, er ikke en selvfølge. Når du får programmert litt selv så vil du skjønne at en liten endring på koden kan endre hele nettsida. Det er det som er vanskelig med IT - feilsøking. Det er av og til vanskelig å vite hva man har gjort feil som har gitt det og det resultatet. Nå snakker jeg om høy måloppnåelse, noe jeg regner med at du ønsker. Ønsker du bare middels holder det å følge med i timen og lære det læreren viser, og anvende det på en okei måte. Men skal du ha høy måloppnåelse krever det at du ofte lærer ting litt selv på nettet, som kan være krevende. På denne måten er IT også et nyttig fag, siden utfordringene man møter på ofte er reele i andre fag senere og i arbeidslivet. Anonymkode: db4e7...ee3 Åå ok! Tusen takk for forklaringen Anonymkode: 05776...1bb 1
KapteinJ Skrevet 23. desember 2021 #11 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 8.50): Hva mener du med at IT kan være variabelt? Veldig forskjellig fra skole til skole? Anonymkode: 05776...1bb Jeg mener at de som underviser det har litt ulik kompetanse i faget, det er ikke såå mange lærere som faktisk har studert IT på universitetet i skolen enda, men det blir bedre år etter år nå som IT er et fagvalg på lektorstudiet. AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 14.12): Åå ok! Tusen takk for forklaringen Anonymkode: 05776...1bb Jeg vil egentlig bare anbefale deg å se litt på codeacademy, da ser du fort om du liker programmeringslogikk. IT på vgs er veldig mildt i forhold til at det ikke er noen kompliserte algoritmer eller noe enda (hva jeg synes om at første møte med IT er webutvikling får være en sak til en senere anledning…). Codeacademy har gode videoer på javascript, start der, css og html er vel ikke egentlig for programmering å regne heller. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #12 Skrevet 23. desember 2021 KapteinJ skrev (9 minutter siden): Jeg vil egentlig bare anbefale deg å se litt på codeacademy, da ser du fort om du liker programmeringslogikk. IT på vgs er veldig mildt i forhold til at det ikke er noen kompliserte algoritmer eller noe enda (hva jeg synes om at første møte med IT er webutvikling får være en sak til en senere anledning…). Codeacademy har gode videoer på javascript, start der, css og html er vel ikke egentlig for programmering å regne heller. Takk, skal sjekke det ut! Anonymkode: 05776...1bb
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #13 Skrevet 23. desember 2021 Men er ikke skøyting en veldig "ensidig" øvelse? Går de ikke rundt i ring? Vil ikke belastningen være større på ene siden av kroppen? Eller bytter de på retning når de er på trening? Anonymkode: fcb26...831
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #14 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men er ikke skøyting en veldig "ensidig" øvelse? Går de ikke rundt i ring? Vil ikke belastningen være større på ene siden av kroppen? Eller bytter de på retning når de er på trening? Anonymkode: fcb26...831 Feil innlegg, tror jeg? Anonymkode: 05776...1bb
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #15 Skrevet 24. desember 2021 Det viktigste er at du velger fag du interesserer deg for og som du tror du kan gjøre det bra i. Og at du eventuelt tar S/R matte hvis du tror du kommer til å få bruk for det i forhold til opptakskravene som er på det du eventuelt vil studere. Anonymkode: 591ab...2b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå