Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre? jente på 5år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 5 år som er normal som alle andre barn, men nå hun skal på toalettet så går det feil, Det hun sliter med er at hun sitter og kniper beina / knærne sammen når hun sitter og skal tisse, når hun tisser så kommer urin utover. Når hun er ferdig så bruker hun lang tid på å tørket seg, hun har nok skrekken fra 2 år tilbake da 2 gutter som så henne på toalettet i barnehagen. Så hun fikk skrekken for sitte med ben spredd, I dag tidlig så satt storesøster på toalettet, da fikk hun sitte på barne-potten som hun sluttet å bruke for 2 år siden. Når hun satte seg ned så satt hun med beina spredd uten at det ble søl, hun smilte og ble fornøyd etterpå. Men når jeg hentet henne i barnehagen i dag så kom det en pose med klær som var våte. Så jeg lurte på om noen har et tips til hva jeg kan gjøre for at hun skal klare å lære å slappe av i beina når hun sitter på toalettet?

Anonymkode: b76b8...c32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere prøvd med en krakk som hun kan ha beina på?

Anonymkode: 61c48...efd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Har dere prøvd med en krakk som hun kan ha beina på?

Anonymkode: 61c48...efd

Hei.. vi har krakk til henne..

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så leit hun har hatt en dårlig opplevelse på do!

Er det mulig å bruke noe sånt? Om hun passer nedi selvfølgelig, jeg er ikke sikker på hvor store de er.

https://www.jollyroom.no/babyutstyr/baderom/toalettseter/beemoo-care-antiskli-toalettsete-gra

Anonymkode: 623f3...69a

Ja.. hun sier det selv at hun vil ikke at andre skal se når hun tisser, jeg har vist henne hvordan man sitter på toalett riktig.
Min man kom i dag med et toalettsete som han fikk i fra finn.no i kveld.  Blir spende å se hvordan hun reagerer på det i morgen, Storesøster på 7 år testet det nettopp, hun sa at det kommer til passe:) Contour_Padded-Reducer-Ring_TZ-A49651920

Skrevet

La henne tisse alene på badet og helt i fred, snakk med barnehagen og la henne ha «dovakt» der, en voksen eller venninne som står utenfor og passer på at ingen åpner døra (vanlig på skolen). 
Skjørt, legg et håndkle over fanget?

Anonymkode: 72b76...d0b

• Liker 7
Skrevet

Jeg tror også skjørt, forkle, håndkle kan fungere, og dovakt, men jeg ser og det større problemet. Jeg har en åtteåring som siden femårsalder ikke vil vise seg naken. Godtok såvidt for en av oss ved dusjing. Jeg håper det går bra uten for store traumer i dusjen på skolen, og jeg tror det er viktig at de kan se normale kropper i garderober slik at ikke de eneste kroppene de ser er de som ønsker å vise seg frem i sosiale medier. Jeg har dessverre ikke noen løsning på dette.

Anonymkode: c373d...bbe

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei.. vi har krakk til henne..

Ja.. hun sier det selv at hun vil ikke at andre skal se når hun tisser, jeg har vist henne hvordan man sitter på toalett riktig.
Min man kom i dag med et toalettsete som han fikk i fra finn.no i kveld.  Blir spende å se hvordan hun reagerer på det i morgen, Storesøster på 7 år testet det nettopp, hun sa at det kommer til passe:) Contour_Padded-Reducer-Ring_TZ-A49651920

Håper denne kan hjelpe henne å bli tryggere på å gå på do igjen🤞🏻

Skrevet

Ville prøvd å normalisere å gå på do for henne. Går dere på do foran henne? Gjør dere det til en naturlig, ufarlig ting? 

Anonymkode: 96d7a...e80

Skrevet

Hei.. en oppdatering fra oss:)

Hun går på toalettet alene og lukker døren, hun bruker kun meg og far til å tørke når hun har avføring.
Ellers så er hun ikke noe redd for å gå naken, storesøster bryr seg ikke så mye heller.  Men det kommer vel om ikke så lenge. I dag tidlig testet vi ut toalettsetet, storesøster viste henne først hvordan man sitter på sete, 5 åringen lukket døren og satt seg og tisset, Når hun kom ut fra toalettet så smilte hun bare, da hadde hun tisset uten at det ble søl:) Hun fikk masse klemmer :) Men etter å vært barnehagen i dag så kom hun hjem med kun 1 truse som var litt våt, når vi kom hjem så sa hun at i dag så satt hun med beina spredd. Hun har i hele kveld sittet på toalettsete og tisset uten søl, så vi kommer til å bruke juleferien for at hun skal klare seg uten at det blir så mye søl:) Ha en fin jul! takker for tipsene:)

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

...Hun har i hele kveld sittet på toalettsete og tisset uten søl...

Hørtes ut som en fryktlig kjedelig kveld...

Anonymkode: 28a3c...817

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hørtes ut som en fryktlig kjedelig kveld...

Anonymkode: 28a3c...817

Sorry.. en skrive feil.. Hun har sittet å tisset uten noen søl flere ganger i dag.. ikke i hele kveld:)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei.. en oppdatering fra oss:)

Hun går på toalettet alene og lukker døren, hun bruker kun meg og far til å tørke når hun har avføring.
Ellers så er hun ikke noe redd for å gå naken, storesøster bryr seg ikke så mye heller.  Men det kommer vel om ikke så lenge. I dag tidlig testet vi ut toalettsetet, storesøster viste henne først hvordan man sitter på sete, 5 åringen lukket døren og satt seg og tisset, Når hun kom ut fra toalettet så smilte hun bare, da hadde hun tisset uten at det ble søl:) Hun fikk masse klemmer :) Men etter å vært barnehagen i dag så kom hun hjem med kun 1 truse som var litt våt, når vi kom hjem så sa hun at i dag så satt hun med beina spredd. Hun har i hele kveld sittet på toalettsete og tisset uten søl, så vi kommer til å bruke juleferien for at hun skal klare seg uten at det blir så mye søl:) Ha en fin jul! takker for tipsene:)

Så kjempefint å høre😄 Det må være godt for henne å få det til! 

Skrevet

Litt avsporing gjerne, men er det ikke vanlig at barn får fred på do i barnehagen? Da vår begynte i barnehagen og jeg var med på tilvenning så stod døren åpen hele tiden. Det er et toalett i gangen. Så alle gikk inn og ut fra do med døren helt åpen. Så alle barna kunne stå å se helt inn. Kanskje praktisk for de ansatte da de kan følge med på alt samtidig. Og greit for barn som er komfortable med det. Men det er jo ikke alle som er det. Å kunne få et par minutter i fred på do med lukket dør bør man vel kunne forvente? Ikke låst siden det er barn det er snakk om selvfølgelig. Nå er heller ikke vårt barn blitt stor nok til å slutte med bleie og bruke do, men kommer da til å stille spørsmål om dorutiner der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...