Gå til innhold

Er så lei av statsansatte millionærer som skal diktere livene våre

Fuckman1983

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Fuckman1983 said:

Det skjønner jeg. Men de og svært mange andre i risikogruppen kan faktisk isolere seg frem til sommer. De kan da få levert mat på døren slik at de er trygge. Befolkingen kan ikke straffes i en evighet for et virus der 99,7% overlever.

De driver restaurant og i likhet med mange andre i risikogruppen er de altså i full jobb og kan ikke isolere seg fram til når enn det er ferdig. Det sagt så er jeg enig i at vi gradvis må åpne opp og jeg er enig i at de som har sviktet mest (med unntak av egoistene som ikke tar vaksine fordi de ikke vil men velger å surfe på antistoffene til resten av befolkningen) er politikken rundt helseforetak som etter nesten to år med pandemi ikke har gjort noe for å øke intensivplassene. Derfor er det helt greit at de har stengt ned i den graden de har gjort nå til jul.

På nyåret må vi åpne opp gradvis slik at ikke for mange blir syke på en gang. Kjedelig når huset ditt brenner og halve brannstaben ligger hjemme med korona. Eller barnehagen/skolen må stenges igjen fordi halve staben har korona osv.. Lavterskel-tiltak som påbud om munnbind MÅ opprettholdes en stund til, ellers gidder ikke folk å bruke det rett og slett. Mens tiltak som går direkte ut over økonomien som sjenking og nedstenging bør åpnes ganske snarlig. Er trippelvaksinert, sluttet aldri med munnbind og spriting, har ikke flydd på 3 år og har isolert meg den siste uka før julaften slik at vi kan få en trygg julefeiring (alle tar såklart hjemmetester først). 

Har stor medfølelse for de som har mistet noen i pandemien og håper at omikron kan være "veien ut", men vi bør trå forsiktig uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fuckman1983 skrev (1 minutt siden):

Kondolerer så mye. Du har helt rett, døden er en del av livet selv om det kjempetrist å miste noen. Og det er jo ikke slik at myndighetene har en nullvisjon til alle typer dødsfall. Hadde de hatt det, ville maksgrensen på alle veier vært 20 km/t og samtlige kreftmedisiner vært tilgjengelige i Norge uansett pris. Men man må tenke kost/nytte, også når det gjelder korona.

Det er jeg enig i. Nå er nesten alle vaksinerte og tilslutt må vel alle de uvaksinerte ha gått igjennom sykdommen de er jo i mindretall. Så før eller senere må de åpne samfunnet ellers blir mange næringer liggende med brukket rygg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuckman1983 skrev (13 timer siden):

Faktisk, ja. For det er en risiko ved å leve, uansett. Å bli tvunget i isolasjon i flere år pga. et virus som 99,7% overlever, er hinsides. Nå håper jeg på at omikron smitter mange nok snart slik at vi kan bli immune.

Javel? Jeg tenker at de som sier at "noen må dø" ikke tenker at det like godt kan bli dem selv. Man får ikke mye ut av å ikke leve i isolasjon da, så da er jo poenget borte  

Endret av SoWhat?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (6 minutter siden):

Javel? Jeg tenker at de som sier at "noen må dø" ikke tenker at det like godt kan bli dem selv. Man får ikke mye ut av å ikke leve i isolasjon da, så da er jo poenget borte  

Det stemmer. Det kan like gjerne bli meg ja, akkurat som det like gjerne kan bli meg som blir drept av en fyllekjører neste gang jeg forlater huset mitt. Skal jeg bare holde meg hjemme da, for å unngå alle farer i verden?

Selv velger jeg å ta en viss risiko, da livet er fylt med risikoer i større eller mindre grad hver eneste dag.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuckman1983 skrev (4 minutter siden):

Det stemmer. Det kan like gjerne bli meg ja, akkurat som det like gjerne kan bli meg som blir drept av en fyllekjører neste gang jeg forlater huset mitt. Skal jeg bare holde meg hjemme da, for å unngå alle farer i verden?

Selv velger jeg å ta en viss risiko, da livet er fylt med risikoer i større eller mindre grad hver eneste dag.

Nå tror jeg at du er noen ganger mer utsatt for smitte, enn noe annet. Så tror nok en må ha litt sannsynlighetsberegning i hodet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (4 minutter siden):

Nå tror jeg at du er noen ganger mer utsatt for smitte, enn noe annet. Så tror nok en må ha litt sannsynlighetsberegning i hodet. 

Smitte, ja. Men sannsynligheten for at jeg skal dø er mikroskopisk. Og du skrev nettopp at det like gjerne kan bli meg som dør av korona.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fuckman1983 skrev (14 minutter siden):

Smitte, ja. Men sannsynligheten for at jeg skal dø er mikroskopisk. Og du skrev nettopp at det like gjerne kan bli meg som dør av korona.

Du skrev i tidligere innlegg at noen vil dø, og det må vi bare akseptere. Nå skriver du at din sjanse for å dø av viruset er mikroskopisk. Så...ja. Det er lett å akseptere at "noen vil dø" når det blir andre enn en selv  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuckman1983 skrev (2 timer siden):

De ALLER fleste klarer seg helt fint om de blir smittet. Mange kollegaer har blitt smittet i det siste, og samtlige har klart å ha hjemmekontor etter en dag eller to. Har selv jobbet med feber mange ganger. Noen utfordringer vil det selvsagt bli, men det er bedre å bare blir ferdig med det.

du glemmer at de som har de viktige jobbene i samfunnet, ikke jobber på hjemmekontor, og de skal ikke gå på jobben når de er syke.

Hvis tre millioner blir syke i løpet av noen få uker i januar og februar, så er det vel ganske åpenbart at tallene er så store at, selv om de fleste ikke blir veldig syke, så er blir fremdeles veldig mange  for syke til å jobbe, og vi vil få problemer med alle de små hjulene som skal gå rundt i samfunnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (5 minutter siden):

Du skrev i tidligere innlegg at noen vil dø, og det må vi bare akseptere. Nå skriver du at din sjanse for å dø av viruset er mikroskopisk. Så...ja. Det er lett å akseptere at "noen vil dø" når det blir andre enn en selv  

Men hvorfor stenger man ikke helt ned nå hvis dette er så risikofylt? Skal man tro analysene FHI kom med i går, så skulle det tilsi at det er så alvorlig at man må stenge ned. Å vente til julefeiringen er over virker rett og slett idiotisk nå. Jeg kan forstå at det ikke er politisk populært å ruinere juleselskapene, men når man ser på risikoen for at samfunnet blir stengt ned i lang, lang tid etterpå, så er det bedre å stenge helt ned nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor stenger man ikke helt ned nå hvis dette er så risikofylt? Skal man tro analysene FHI kom med i går, så skulle det tilsi at det er så alvorlig at man må stenge ned. Å vente til julefeiringen er over virker rett og slett idiotisk nå. Jeg kan forstå at det ikke er politisk populært å ruinere juleselskapene, men når man ser på risikoen for at samfunnet blir stengt ned i lang, lang tid etterpå, så er det bedre å stenge helt ned nå. 

De vil vel ikke ødelegge julen for folk igjen.

Det kan hende ting blir bedre enn man frykter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (46 minutter siden):

Det er som legen skrev. 
Ingen skal dø av korona og ingen skal ha glede av å leve. Slik det er nå. En kan dø i morgen  så vil foretrekke å føle at jeg lever mens jeg lever. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (1 minutt siden):

De vil vel ikke ødelegge julen for folk igjen.

Det kan hende ting blir bedre enn man frykter. 

Nei, de vil jo ikke det, og det kan være en forståelig tanke. Men hvis dette er så risikofylt og man risikerer så mange innleggelser som FHI skisserer og følgelige dødsfall, så kan man ikke akkurat tenke at julen er viktigst, for snart er det et nytt år. Det er jo faktisk mye viktigere å redde det nye året så mye som mulig, og da kan man ikke vente. 

Det man sier mellom linjene når man ønsker en ganske vanlig jul er at dette ikke er så farlig og at risikoen er liten. Totalt motstridende med det FHI rapporterer. Er det rart folk ikke gidder lenger...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (2 minutter siden):

Nei, de vil jo ikke det, og det kan være en forståelig tanke. Men hvis dette er så risikofylt og man risikerer så mange innleggelser som FHI skisserer og følgelige dødsfall, så kan man ikke akkurat tenke at julen er viktigst, for snart er det et nytt år. Det er jo faktisk mye viktigere å redde det nye året så mye som mulig, og da kan man ikke vente. 

Det man sier mellom linjene når man ønsker en ganske vanlig jul er at dette ikke er så farlig og at risikoen er liten. Totalt motstridende med det FHI rapporterer. Er det rart folk ikke gidder lenger...

Jeg har egentlig gitt opp å prøve og forstå alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GrønnNellik68 skrev (7 minutter siden):

Det er som legen skrev. 
Ingen skal dø av korona og ingen skal ha glede av å leve. Slik det er nå. En kan dø i morgen  så vil foretrekke å føle at jeg lever mens jeg lever. 

Okay. Folk må føle som de vil. Jeg har meldt meg litt ut 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (3 minutter siden):

Jeg har egentlig gitt opp å prøve og forstå alt. 

Ja, det har nok mange gjort, også stusset over alt det motstridende selv i blant. Men en ting som fremstår klart er at det tydeligvis er viktigere å prioritere jul og juleselskaper enn å redde norsk helse og økonomi neste år. Det fremstår som temmelig useriøst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...