Gå til innhold

Er så lei av statsansatte millionærer som skal diktere livene våre

Fuckman1983

Anbefalte innlegg

Det må være lett for statsansatte millionærer med godt beskyttede jobber og lite bakkekontakt, å kontrollere livene til en hel nasjon i måneder og år. Men når skal dette ende, begynner jeg å lure på?

Jeg skjønner at vi stengte ned da vi ikke hadde vaksine, men nå kan vi ikke holde på mye lenger. Det er ikke noe liv å isolere seg år etter år, bare for å redde noen relativt få mennesker. Jeg kjenner flere som har møtt veggen nå, noen er permitterte for både 2. og 3. gang. De ser ikke lyst på livet lenger.

At sykehusene nærmest kneler av et par hundre innlagte er kun politikernes skyld som har nedprioritert helsevesenet i flere tiår nå. Og vanlige folk i private virksomheter må betale prisen, i tillegg til store deler av lønningene til politikerne som satt oss i denne situasjonen.

Hvor lenge skal vi bare holde ut "litt til", slik vi har fått høre flere ganger? Det virker som at dugnadsånden forsvinner hos stadig flere om dagen (meg selv inkludert), og tallene viser også at folk har lavere tillit til myndighetene nå.

Selv mener jeg vi heller må være realistiske og innse at noen få ekstra vil faktisk dø når det er en pandemi. Og er det ikke plass til alle på sykehusene, ja da er det ikke plass til alle. Og dette sier jeg selv om jeg har mistet noen jeg kjente godt til korona.

Nå må vi åpne, slik at vi kan få livene våre tilbake!

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du mest sannsynlig var en av de få ekstra som ville dø, ville du ment det samme? Alle dere som er enige? 

Endret av SoWhat?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (30 minutter siden):

Hvis du mest sannsynlig var en av de få ekstra som ville dø, ville du ment det samme? Alle dere som er enig? 

Faktisk, ja. For det er en risiko ved å leve, uansett. Å bli tvunget i isolasjon i flere år pga. et virus som 99,7% overlever, er hinsides. Nå håper jeg på at omikron smitter mange nok snart slik at vi kan bli immune.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fuckman1983 skrev (På 22.12.2021 den 17.39):

Det må være lett for statsansatte millionærer med godt beskyttede jobber og lite bakkekontakt, å kontrollere livene til en hel nasjon i måneder og år. Men når skal dette ende, begynner jeg å lure på?

Jeg skjønner at vi stengte ned da vi ikke hadde vaksine, men nå kan vi ikke holde på mye lenger. Det er ikke noe liv å isolere seg år etter år, bare for å redde noen relativt få mennesker. Jeg kjenner flere som har møtt veggen nå, noen er permitterte for både 2. og 3. gang. De ser ikke lyst på livet lenger.

At sykehusene nærmest kneler av et par hundre innlagte er kun politikernes skyld som har nedprioritert helsevesenet i flere tiår nå. Og vanlige folk i private virksomheter må betale prisen, i tillegg til store deler av lønningene til politikerne som satt oss i denne situasjonen.

Hvor lenge skal vi bare holde ut "litt til", slik vi har fått høre flere ganger? Det virker som at dugnadsånden forsvinner hos stadig flere om dagen (meg selv inkludert), og tallene viser også at folk har lavere tillit til myndighetene nå.

Selv mener jeg vi heller må være realistiske og innse at noen få ekstra vil faktisk dø når det er en pandemi. Og er det ikke plass til alle på sykehusene, ja da er det ikke plass til alle. Og dette sier jeg selv om jeg har mistet noen jeg kjente godt til korona.

men det handler jo ikke bare om dette. Det handler og om å spre smitten ut over tid slik at ikke hele samfunnet bryter sammen hvis 3 millioner er sykemeldt omtrent samtidig i januar og februar (iht FHIs scenario fra rapport idag).

Helt enig i at det er skandale hvordan politikerne har holdt helsevesenet på et minimum i flere år, men vi må jo likevel forholde oss til den virkeligheten vi står i nå, og den er at helsevesenet er på felgen nå, og ennå er det tidlige dager i forhold til bølgen vi får i januar hvis vi ikke holder tiltakene.

Forøvrig vil jeg mye heller bli kontrollert av statsansatte millionærer enn næringslivsmillionærer ....

Endret av Marcie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (7 timer siden):

men det handler jo ikke bare om dette. Det handler og om å spre smitten ut over tid slik at ikke hele samfunnet bryter sammen hvis 3 millioner er sykemeldt omtrent samtidig i januar og februar (iht FHIs scenario fra rapport idag).

Helt enig i at det er skandale hvordan politikerne har holdt helsevesenet på et minimum i flere år, men vi må jo likevel forholde oss til den virkeligheten vi står i nå, og den er at helsevesenet er på felgen nå, og ennå er det tidlige dager i forhold til bølgen vi får i januar hvis vi ikke holder tiltakene.

Forøvrig vil jeg mye heller bli kontrollert av statsansatte millionærer enn næringslivsmillionærer ....

De ALLER fleste klarer seg helt fint om de blir smittet. Mange kollegaer har blitt smittet i det siste, og samtlige har klart å ha hjemmekontor etter en dag eller to. Har selv jobbet med feber mange ganger. Noen utfordringer vil det selvsagt bli, men det er bedre å bare blir ferdig med det.

Statsansatte millinærer kan ikke miste jobben med mindre de gjør noe helt drastisk, men næringslivsmillionærer er avhengig av oss forbrukere. Med andre ord, så ligger makten hos oss. Men det blir fort en annen diskusjon :) 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuckman1983 skrev (4 minutter siden):

De ALLER fleste klarer seg helt fint om de blir smittet. Mange kollegaer har blitt smittet i det siste, og samtlige har klart å ha hjemmekontor etter en dag eller to. Har selv jobbet med feber mange ganger. Noen utfordringer vil det selvsagt bli, men det er bedre å bare blir ferdig med det.

Dette vet vi jo ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuckman1983 skrev (8 minutter siden):

De ALLER fleste klarer seg helt fint om de blir smittet.

Enig med hun over, dette vet vi jo ikke med 100% sikkerhet ennå. Flere studier har vist, for eksempel, at selv om menn kommer tilsynelatende uskadet fra det så kan de likevel oppleve redusert fertilitet, eller rent av å bli sterile, som følge av covid.

https://www.healio.com/news/primary-care/20210129/covid19-reduces-fertility-in-men-study-suggests

(Ja, det er en seriøs nettside, det er helsepersonell som uttaler seg om seriøs peer-reviewed forskning, noen med et kritiserende blikk)

Med andre ord, hvordan folk påvirkes vet vi ikke ennå. Nedsatt/manglende smaksans over tid er det som er mest kjent. Selv blant pasienter som knapt nok har noen symptomer ellers. Så at folk kommer helskinnet fra det, selv med svake/ingen tydelige symptomer, vet vi ikke om stemmer helt ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuckman1983 skrev (15 timer siden):

Jeg er sterkt uenig i det uthevede. Jeg syntes faktisk ikke det er greit dersom f. eks. barn som har vært i en ulykke dør fordi «sorry, det er ikke kapasitet til å behandle deg på sykehuset». 

Dersom du føler at livet ditt blir «tatt fra deg» fordi du er permittert og skjenkingen har stoppet så vet du ikke hva det faktisk vil si å få livet tatt fra seg. Dessuten vil de som jobber i næringene som nå risikerer å bli, eller er, permittert, miste jobben uansett dersom vi får en million smittede samtidig. For da kollapser mer enn bare helsevesenet, da kollapser samfunnet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, appelsinjuice said:

Jeg er sterkt uenig i det uthevede. Jeg syntes faktisk ikke det er greit dersom f. eks. barn som har vært i en ulykke dør fordi «sorry, det er ikke kapasitet til å behandle deg på sykehuset». 

Dersom du føler at livet ditt blir «tatt fra deg» fordi du er permittert og skjenkingen har stoppet så vet du ikke hva det faktisk vil si å få livet tatt fra seg. Dessuten vil de som jobber i næringene som nå risikerer å bli, eller er, permittert, miste jobben uansett dersom vi får en million smittede samtidig. For da kollapser mer enn bare helsevesenet, da kollapser samfunnet. 

Veldig enig. Jeg er heller ikke forberedt på å ofre mamma eller pappa f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (54 minutter siden):

Dette vet vi jo ikke nå.

Å herregud etter snart 2 år med pandemi vet vi jo det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Trudelutt1 skrev (18 minutter siden):

Det skjønner jeg. Men de og svært mange andre i risikogruppen kan faktisk isolere seg frem til sommer. De kan da få levert mat på døren slik at de er trygge. Befolkingen kan ikke straffes i en evighet for et virus der 99,7% overlever.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trudelutt1 skrev (20 minutter siden):

Pappa døde alikevel under pandemien med at han falt og slo hode i veggen når han var på sykehjemmet for avlastning. Så den tar jeg ikke seriøst. Noen må dø. Hvorfor tror du de eldre har tre doser innabords?? For å unngå å bli alvorlige syke. Skal du aldri hjem til mor og far du mens korona er her? Er bestsndig en risk at du smitter dem. Vaksinerte vi bærer også smitte. Og denne pandemien vil ikke være over uansett før i 2024-25. skal du leve innestengt hele tiden?? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuckman1983 skrev (2 minutter siden):

Det skjønner jeg. Men de og svært mange andre i risikogruppen kan faktisk isolere seg frem til sommer. De kan da få levert mat på døren slik at de er trygge. Befolkingen kan ikke straffes i en evighet for et virus der 99,7% overlever.

Helt enig 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (15 minutter siden):

Pappa døde alikevel under pandemien med at han falt og slo hode i veggen når han var på sykehjemmet for avlastning. Så den tar jeg ikke seriøst. Noen må dø. Hvorfor tror du de eldre har tre doser innabords?? For å unngå å bli alvorlige syke. Skal du aldri hjem til mor og far du mens korona er her? Er bestsndig en risk at du smitter dem. Vaksinerte vi bærer også smitte. Og denne pandemien vil ikke være over uansett før i 2024-25. skal du leve innestengt hele tiden?? 

Kondolerer så mye. Du har helt rett, døden er en del av livet selv om det kjempetrist å miste noen. Og det er jo ikke slik at myndighetene har en nullvisjon til alle typer dødsfall. Hadde de hatt det, ville maksgrensen på alle veier vært 20 km/t og samtlige kreftmedisiner vært tilgjengelige i Norge uansett pris. Men man må tenke kost/nytte, også når det gjelder korona.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...