HemmeligeMeg Skrevet 22. desember 2021 #1 Skrevet 22. desember 2021 Jeg er fullvaksinert og alt det der og forstår at corona er en pandemi som vi må ta på alvor. Men jeg lurer på, det sies jo at de som er vaksinerte er bedre beskyttet mot farlig sykdom og død, selv om vi fortsatt kan bære på smitten. Likevel leser jeg jo nå i avisene at det egentlig er 50/50 av vaksinerte og uvaksinerte som legges inn pga covid. Funker egentlig vaksinen i det hele tatt da? Og hvorfor er det så viktig at alle tar vaksinen om den tydeligvis ikke fungerer så bra, burde det ikke lages en ny og bedre vaksine? "– Andel nye pasienter per uke som er fullvaksinert, har vært høyere enn andelen uvaksinerte fra uke 41 til uke 48, i uke 49 og 50 var det flere nye pasienter innlagt på sykehus som er uvaksinerte, skriver FHI." Av 221 nye innlagte pasienter med covid-19 som hovedårsak i uke 50, var 133 uvaksinerte. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 22. desember 2021 #2 Skrevet 22. desember 2021 133 personer av 221 innlagte utgjør 60 %. Altså er det FLEST uvaksinerte. 60 % uvaksinerte har vært tallet hele denne uken. Så jeg vet ikke hvor du får 50/50 fra.
Kake-Kari78 Skrevet 22. desember 2021 #3 Skrevet 22. desember 2021 Eldre folk har dårligere effekt av vaksiner generelt, fordi immunforsvaret deres lager mindre antistoffer. Når man har mindre antistoffer, er man også mindre beskyttet mot sykdommen man er vaksinert mot. I tillegg er det en del mennesker som tar immundempende medisiner pga annen sykdom (for eksempel transplanterte og kreftpasienter), og hos de som går på immundempende medikamenter vil det også nødvendigvis dannes mindre antistoffer. De vaksinerte som er innlagt nå, er mer eller mindre kun eldre eller folk med annen alvorlig sykdom. Så jo, vaksinenene virker jo tydeligvis veldig godt for alle oss som verken er veldig gamle eller går på immundempende medikamenter. 2
HemmeligeMeg Skrevet 22. desember 2021 Forfatter #4 Skrevet 22. desember 2021 Blondie65 skrev (6 timer siden): 133 personer av 221 innlagte utgjør 60 %. Altså er det FLEST uvaksinerte. 60 % uvaksinerte har vært tallet hele denne uken. Så jeg vet ikke hvor du får 50/50 fra. Nei men poenget mitt er at det er nesten 50/50. Det er ikke åpenbart at vaksinen fungerer godt. Og som det står også, så har det vært fler vaksinerte som har vært innlagt i uke 41-48. Så det virker ganske tilfeldig om man har vaksinen eller ikke. Kake-Kari78 skrev (6 timer siden): Eldre folk har dårligere effekt av vaksiner generelt, fordi immunforsvaret deres lager mindre antistoffer. Når man har mindre antistoffer, er man også mindre beskyttet mot sykdommen man er vaksinert mot. I tillegg er det en del mennesker som tar immundempende medisiner pga annen sykdom (for eksempel transplanterte og kreftpasienter), og hos de som går på immundempende medikamenter vil det også nødvendigvis dannes mindre antistoffer. De vaksinerte som er innlagt nå, er mer eller mindre kun eldre eller folk med annen alvorlig sykdom. Så jo, vaksinenene virker jo tydeligvis veldig godt for alle oss som verken er veldig gamle eller går på immundempende medikamenter. Okei skjønner, det gir jo mer mening! 2
jodajipp Skrevet 22. desember 2021 #5 Skrevet 22. desember 2021 Langt over 90% av de som står i fare for å havne på sykehus er vaksinert. Mange av disse ble vaksinert for over 6 mnd siden uten oppfriskingsdose, så virkningen er ikke like god lenger. At ca halvparten er uvaksinert viser at vaksinen virker.
Leo Skrevet 22. desember 2021 #6 Skrevet 22. desember 2021 (endret) jodajipp skrev (4 minutter siden): Det var ikke meningen å sitere deg. Beklager! HemmeligeMeg skrev (14 minutter siden): Jeg er fullvaksinert og alt det der og forstår at corona er en pandemi som vi må ta på alvor. Men jeg lurer på, det sies jo at de som er vaksinerte er bedre beskyttet mot farlig sykdom og død, selv om vi fortsatt kan bære på smitten. Likevel leser jeg jo nå i avisene at det egentlig er 50/50 av vaksinerte og uvaksinerte som legges inn pga covid. Funker egentlig vaksinen i det hele tatt da? Og hvorfor er det så viktig at alle tar vaksinen om den tydeligvis ikke fungerer så bra, burde det ikke lages en ny og bedre vaksine? "– Andel nye pasienter per uke som er fullvaksinert, har vært høyere enn andelen uvaksinerte fra uke 41 til uke 48, i uke 49 og 50 var det flere nye pasienter innlagt på sykehus som er uvaksinerte, skriver FHI." Av 221 nye innlagte pasienter med covid-19 som hovedårsak i uke 50, var 133 uvaksinerte. Eh... Har du da tenkt på hvor høy andel av befolkningen i Norge som er vaksinert vs. ikke vaksinert og sett på sannsynligheten for å bli så alvorlig rammet av sykdommen at man må legges inn på sykehus hvis man er vaksinert i forhold til å ikke være det? Endret 22. desember 2021 av Leo 1
Tuba Skrevet 22. desember 2021 #7 Skrevet 22. desember 2021 TS tror ikke du helt skjønnet statistikk! Bare 10% av alle voksne et uvaksinerte mens 60% av de innlagte et ikke uvaksinerte. Dvs at sannsynligheten for å bli alvorlig syk et ekstremt mye høyrer for uvaksinerte. Faktisk ca 10 ganger så høy😊 7
Hedda-78 Skrevet 22. desember 2021 #8 Skrevet 22. desember 2021 Du tenker feil. Hvis det er 50/50 vaksinerte og uvaksinerte innlagte, betyr ikke det at vaksinen ikke virker. Ca 30% av befolkningen er uvaksinert. Dersom vaksinen hadde hatt null effekt, ville altså 30% av de innlagte vært uvaksinert, og fordelingen i alder/sykdom ville vært lik mellom gruppene. Siden andelen av uvaksinerte på sykehus er høyere enn 30%, er de altså overrepresesentert, og det tyder på at vaksinen har effekt. Man må sammenligne andelen uvaksinerte i befolkningen med andelen uvaksinerte på sykehus for å kunne bruke det til å si noe om vaksinens effekt. I tillegg ser man at fordelingen i alder/sykdom er ulik. Alder og bakenforliggende sykdom gir høyere risiko for innleggelse, også blandt vaksinerte. Derfor ser man at blandt de vaksinerte som blir innlagt, er det nesten bare gamle og/eller syke. De unge vaksinerte blir nemlig ikke så syke at de blir innlagt. Mens de uvaksinerte innlagte er ofte unge. Så det er omtrent like farlig å være 30 og uvaksinert som å være 80 og vaksinert. 3
Lomvi Skrevet 22. desember 2021 #9 Skrevet 22. desember 2021 Stenges grunnet rommets retningslinjer. Lomvi, mod.
Anbefalte innlegg