Gå til innhold

Tredjegangs og hodet festet??..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tredjegangsgravid. Jeg tror ikke forrige festa hodet sitt før fødsel. Nå er jeg snart inni min uke 35, og hodet er festet, magen «sunket». Er ikke dette litt vel tidlig, og unormalt? Glemte å spørre JM når hun sa det var festet, tenkte ikke stort over det der og da…

Anonymkode: f456d...532

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt at det er vanlig at hodet ikke fester seg før rett før eller under fødsel for flergangsfødende. Men selv om det er vanligst, er det visst normalt at det fester seg tidligere også. Nr. to. hadde festet hode i uke 34. Jeg tror nr. en også hadde det, men husker ikke helt mer. Begge ble født i. uke 40.

Anonymkode: c5db8...294

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har hørt at det er vanlig at hodet ikke fester seg før rett før eller under fødsel for flergangsfødende. Men selv om det er vanligst, er det visst normalt at det fester seg tidligere også. Nr. to. hadde festet hode i uke 34. Jeg tror nr. en også hadde det, men husker ikke helt mer. Begge ble født i. uke 40.

Hmm… Babyen kan ikke komme enda, må vente noen uker og gjøre seg litt mer klar for verden! Så jeg håper ikke det trenger å bety noe :) Godt å høre at du gikk så langt med de selvom! 

Skrevet

Fikk beskjed om festet hode i uke 34 på nr2. Når jeg ble igangsatt uke 37 lå han så godt som i tverrleie. Ikke alltid lett å kjenne,  selv for en jordmor 🙈

Anonymkode: 3af32...423

Skrevet (endret)

Legen min sa i går at det er sjeldent hodet fester seg på flergangsgravide (jeg venter nr. 4 nå). Ikke på samme måte som med nr.1 i alle fall. Babyen kan legge seg med hodet ned ja, og ikke snu seg igjen - men at hodet kommer ned i bekkenet på den måten at de på fagspråk sier at hodet har festet seg, er sjeldent. Rett og slett fordi det er mer plass der nå og det ikke kommer sånn helt ned i bekkenet.

Det er rundt uke 36/37 at babyen bør ligge riktig vei, og legen tar grep om UL for å få bekreftet leiet om det er usikkert.

Endret av Amatariel
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hmm… Babyen kan ikke komme enda, må vente noen uker og gjøre seg litt mer klar for verden! Så jeg håper ikke det trenger å bety noe :) Godt å høre at du gikk så langt med de selvom! 

Uten at jeg er har noe utdanning eller fagkunnskap til å uttale meg om det, tror jeg ikke det at hodet er festet indikerer at babyen ligger an til å komme tidligere. Jeg hadde ikke inntrykk av at jordmoren tenkte på det i det da min nr. to hadde festet hodet tidlig, men at hun var overrasket fordi det var uvanlig. Jeg så aldri noe til at magen sank selv, men jordmoren kommenterte også at babyen lå "veldig godt ned i bekkenet" i uke 34, og lurte på om jeg kjente mye nedpress. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble fortalt at det er sjelden hodet fester seg hos flergangsfødende. Det stemte i alle fall på meg. Det festet seg i uke 32 med førstemann og aldri med nr 2 eller 3. Tidspunktet hodet fester seg har ingenting å si for fødselstidspunkt.

Skrevet

Hodet var godt nedi bekkenet i uke 38 denne gangen. Ved termin var det ikke det lenger. Viste seg også at babyen hadde snudd seg i mellomtiden, uten at jeg merket det. Så min erfaring er at alt er mulig 😅

Anonymkode: 77c07...596

Skrevet

Uke 35 om noen dager her også, men andregangs. Jeg syntes også magen hadde sunket her den siste uken, og jordmor kunne bekrefte for et par dager siden at hodet var lengre nede nå enn forrige time som var en uke før det (har vært litt ofte inne pga høyt BT) men det trengte absolutt ikke bety for tidlig fødsel. Det er jo bare greit å få litt avlastning på lungene selv om det føles ut som babyen holder på å dette ut istedenfor nå. 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...