Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på ni måneder er en vilter gutt som er ganske glad i søsteren sin på fire. Noen ganger blir det litt intens og han går til angrep ved at han biter og klorer og slår, han blir helt vill. Altså han kaster seg rundt henne som en katt og biter til. 

Jeg har forklart storesøster at han ikke mener å gjøre henne vondt, men sier jo selvsagt også "nei, ikke klore, vi må stryke rolig" og jeg fører hånden hans rolig over søsteren kinn. Han ser jo Søsterens reaksjon ved enten at hun ler eller gråter. 

Men altså, han er jo 9 mnd bare. Er det egentlig vits så tidlig? Kan det endre seg om jeg fortsetter slik? Han gjør ikke slik på meg. 

Anonymkode: d9962...86c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, du har jo helt åpenbart to hensyn her, ts. 
Først er det 4-åringen. Det er din plikt å verne henne mot absolutt alle former for vold. Det betyr atdu plikter å gripe inn før babyen får angrepet henne. Alltid. Og uten unntak.

Og så har du hensynet til en baby som ganske riktig ikke forstår hva han driver med. 

Men det at han ikke forstår endrer ikke din plikt til å avverge. Så når han rekker å gjøre henne vondt må du endre vaner. Det er nemlig ikke akseptabelt at han rekker dette. Selv om det betyr at du må bruke all din våkne tid på å overvåke relasjonen dem imellom. 

Anonymkode: 39a24...907

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Først er det 4-åringen. Det er din plikt å verne henne mot absolutt alle former for vold. Det betyr atdu plikter å gripe inn før babyen får angrepet henne. Alltid. Og uten unntak.

Og så har du hensynet til en baby som ganske riktig ikke forstår hva han driver med. 

Men det at han ikke forstår endrer ikke din plikt til å avverge. Så når han rekker å gjøre henne vondt må du endre vaner. Det er nemlig ikke akseptabelt at han rekker dette. Selv om det betyr at du må bruke all din våkne tid på å overvåke relasjonen dem imellom. 

Ok notert. Så da kan de ikke leke sammen før han lærer at han ikke skal slå. Selvom søsteren selv gjerne vil at de skal leke sånn.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ts sier jo at hun viser babyen, tar hånden hans og sier nei da herregud menneske .. 🙄

• Liker 4
Skrevet

Kan du snakke med fireåringen. Altså, hvis hun opplever at broren blir litt for intens i leken, så kan hun gå vekk, flytte seg litt unna osv. Hun er stor nok til å klare det, uten av det nødvendigvis er henne skyld at det eskalerer.

Han på 9 mnd. Må du bare gjøre sånn som du gjør nå. Si nei, og vis - si at "nå koser vi på storesøster" eller "så så glad storesøster blir når du stryker på henne". Oppmuntre god oppførsel. 

Også er det sånn at man ikke kan være flere steder på en gang, og shit happens, det beste du kan gjøre er å lære 4 åringen hvordan hun kan håndtere situasjonene som oppstår, og trygge henne på det hun gjør riktig 😊

Anonymkode: d32de...ccc

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kan du snakke med fireåringen. Altså, hvis hun opplever at broren blir litt for intens i leken, så kan hun gå vekk, flytte seg litt unna osv. Hun er stor nok til å klare det, uten av det nødvendigvis er henne skyld at det eskalerer.

Han på 9 mnd. Må du bare gjøre sånn som du gjør nå. Si nei, og vis - si at "nå koser vi på storesøster" eller "så så glad storesøster blir når du stryker på henne". Oppmuntre god oppførsel. 

Også er det sånn at man ikke kan være flere steder på en gang, og shit happens, det beste du kan gjøre er å lære 4 åringen hvordan hun kan håndtere situasjonene som oppstår, og trygge henne på det hun gjør riktig 😊

Anonymkode: d32de...ccc

Hun er veldig flink til å gå unna når hun får nok 😊 jeg har også fortalt henne at dersom hun ikke vil at lillebror skal gjøre sånn, eller hvis han gjør noe hun ikke liker, så kan hun gå bort eller fortelle meg. 

Jeg tør ikke la de være alene sammen, så jeg pleier som regel følge med og passe på, vi får ta tiden til hjelp 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Vold? En baby bruker ikke vold må du forstå.  

Anonymkode: 50eb9...612

• Liker 11
Skrevet

Vi lærte den største til å ta igjen. Da ga det seg raskt.

Anonymkode: e8519...921

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun er veldig flink til å gå unna når hun får nok 😊 jeg har også fortalt henne at dersom hun ikke vil at lillebror skal gjøre sånn, eller hvis han gjør noe hun ikke liker, så kan hun gå bort eller fortelle meg. 

Jeg tør ikke la de være alene sammen, så jeg pleier som regel følge med og passe på, vi får ta tiden til hjelp 😊

Jeg synes du gjør riktig. Vis baby hva han skal gjøre i stedet, stryke på, gi kos. Og søster må gå unna når han begynner slik. 

Anonymkode: 50eb9...612

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Gutten vår på ni måneder er en vilter gutt som er ganske glad i søsteren sin på fire. Noen ganger blir det litt intens og han går til angrep ved at han biter og klorer og slår, han blir helt vill. Altså han kaster seg rundt henne som en katt og biter til. 

Jeg har forklart storesøster at han ikke mener å gjøre henne vondt, men sier jo selvsagt også "nei, ikke klore, vi må stryke rolig" og jeg fører hånden hans rolig over søsteren kinn. Han ser jo Søsterens reaksjon ved enten at hun ler eller gråter. 

Men altså, han er jo 9 mnd bare. Er det egentlig vits så tidlig? Kan det endre seg om jeg fortsetter slik? Han gjør ikke slik på meg. 

du må snakke til han,men ikke være sint eller streng,men du må jo si at storesøster får vondt,selvom han ikke forstår det

Anonymkode: 9fc09...826

Skrevet

har du vurdert og melde eldstemann på kampsport? brasiliansk jiu jitsu handler mye om å kontrolere uten og skade motstanderen. Det ville vært den optimale løsningen i denne situasjonen.

Anonymkode: 3f64e...c67

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

har du vurdert og melde eldstemann på kampsport? brasiliansk jiu jitsu handler mye om å kontrolere uten og skade motstanderen. Det ville vært den optimale løsningen i denne situasjonen.

Anonymkode: 3f64e...c67

Hun skal begynne på tae kwon do når hun blir 5 😂

Skrevet

Føler meg som verdens verste mor her, men her fikk eldre søsken ta igjen. Hvis minste slo, klortr, bet eller lignende når jeg ikke så- så fikk de lov til å dytte eller slå ungen vekk (jeg oppfordret ikke, men de gjorde det i naturlig reaksjon hvis de fikk vondt. Kjeftet heller ikke i etterkant, men forklarte hvorfor han gjorde det og ikke forstår hva som er rett og galt). Det ble et par knall og fall.

Hvis jeg var tilstede snakket jeg med veldig sint stemme til minste og løftet den unna situasjonen. Og holdte barnet unna en stund. Ble en del hyling og gråting- men det varte jaggu ikke lenge før minste skjønte at de største hadde overtaket 😅

Skal sies at de behandlet minste veldig bra ellers. Hadde ikke godtatt det, hvis de gjorde det hver dag. 

Anonymkode: c7abd...e32

• Liker 2
Skrevet

Hva med pepperspray eller strømpistol? Ondt skal ondt fordrive!

baby-head-mask-1.jpg

Anonymkode: b6136...7c0

• Liker 2
Skrevet

Det kan høres ut som gutten din blir overstimulert. Da vår var på samme alder kunne han gjøre slike ting hvis det ble for mye herjing, og da har det liksom bikket. Ville nok lagt opp til roligere lek og fjernet babyen fra situasjonen om det blir for voldsomt og før han begynner å slå fra seg. 

• Liker 1
Skrevet
Kassiopeia8 skrev (1 time siden):

Det kan høres ut som gutten din blir overstimulert. Da vår var på samme alder kunne han gjøre slike ting hvis det ble for mye herjing, og da har det liksom bikket. Ville nok lagt opp til roligere lek og fjernet babyen fra situasjonen om det blir for voldsomt og før han begynner å slå fra seg. 

Det kan hende, han blir lett overstimulert, og ser at han sliter litt med å roe seg om kveldene. Takk for tips 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...