Gå til innhold

Kan man velge å betale mindre beløp i studielånet, over lenger tid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig tatt eksamen og begynt i en jobb. Har sånn halvdårlig lønn. 
Nå får jeg jo regning hver måned fra lånekassen med ca 2000 kr å betale hver måned på studielånet mitt. 
Jeg bor et sted der det er dyrt å bo (har funnet det billigste jeg kunne) og jeg opplever at det er vanskelig å spare noe til egen leilighet når jeg må betale til Lånekassen. 

Vet noen om det er mulig å f eks betale 1000 kr hver måned, i en periode? 
Skjønner ikke hvordan det fungerer. 

Anonymkode: b8c45...c81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville flyttet til et billigere sted så du kan spare mer

Anonymkode: 83323...500

Skrevet

Du logger inn på Lånekassens sider, og så velger du så lang nedbetalingstid som overhodet mulig. Det er det billigste lånet du kan få i Norge, og det lønner seg ikke å betale det ned fort. Setter du pengene i fond vil avkastningen overstige rentene =gevinst til deg😉

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ville flyttet til et billigere sted så du kan spare mer

Anonymkode: 83323...500

Jeg kan dessverre ikke det. I den byen jeg har jobb og kjæreste i så bor jeg nå på et sted uten ovn, med to spiseplater og typ 20 kvm med loftseng. I så fall må jeg flytte inn i kollektiv med studenter. Og jeg føler det blir å gå litt tilbake i tid. 

Skrevet

Du kan få betalingsfri ganske mange måneder på studielånet. Bare å logge inn og sende søknad. 

Anonymkode: 2f028...a71

Skrevet

Du kan jo hoppe over måneder om du absolutt ikke har råd, men da stiger renta en god del.

Anonymkode: a0370...a6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan jo hoppe over måneder om du absolutt ikke har råd, men da stiger renta en god del.

Anonymkode: a0370...a6f

Renta stiger jo ikke. Lånesummen stiger hver mnd med det som har kommet av rente i løpet av mnd, fordi man ikke betaler noe. 

Anonymkode: 7386b...657

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke bo med kjæresten da? 

Skrevet

Du kan søke om betalingsutsettelse annenhver måned, det blir i praksis det samme.

Anonymkode: 3d3cf...8db

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 16.51):

Jeg kan dessverre ikke det. I den byen jeg har jobb og kjæreste i så bor jeg nå på et sted uten ovn, med to spiseplater og typ 20 kvm med loftseng. I så fall må jeg flytte inn i kollektiv med studenter. Og jeg føler det blir å gå litt tilbake i tid. 

Har du regnet på hvor mye du vil spare på dette og hvor mye lengre tid det vil ta å spare fordi du bor alene? Det finnes mange "voksne" kolletiv med folk som jobber heltid. En del også hvor folk omtrent ikke er hjemme. Det lille du vil spare på å betale mindre på studielånet er lite mot det du kan spare i husleie. Kan du ikke flytte sammen med kjæresten din eventuelt?

Altså tusen kroner i måneden er veldig lite når du bør spare kanskje 400k for å kjøpe deg leilighet. 

Anonymkode: bdaf8...ef7

• Liker 2
Skrevet

Jeg betaler 1450 hver måned. 

Anonymkode: 61b23...8b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 16.53):

Du kan få betalingsfri ganske mange måneder på studielånet. Bare å logge inn og sende søknad. 

Anonymkode: 2f028...a71

Og nå under korona har man hatt mulighet til å ha betalingsfri omtrent hele perioden og ut 2021.

Anonymkode: 9f3af...726

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...