Gå til innhold

Ikke møtt opp til samvær. sabotasje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

min eks ville ikke godta mitt valg for feriesamvær i sommer (min tur å velge) og kontaktet advokat. Han påstod jeg var for sen å melde fra om ferie slik at han "måtte" ta ferie i de tre ukene han ville ha, noe som bare var tull da han ønsket akkurat de ukene måneder tidligere. (jeg var ikke for sen med å gi beskjed om ferieuker.)

Han møtte ikke opp på ferie samvær de ukene etter mitt valg, men kom noen uker etterpå når han ønsket ferie med barnet. 

Vil dere kalle dette for samværs sabotasje? Jeg holder på å utforme et brev til advokaten og denne hendelsen inngår. 

Min eks gjør akkurat som han vil og får han ikke viljen sin, sender han brev via advokaten. Synes dere det er en grei måte å få igjennom ferie ønsker på? Jeg er så sliten av å måtte forholde meg til ham.

Anonymkode: 0191e...6ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en ganske praktisk hersketeknikk, egentlig. Kontrollerende. Usikker på om det går under sabotasje, men det vet vel advokaten så er vel bare å høre der?

Når det er sagt så synes jeg det er kjedelig å se/høre at folk har såpass store samarbeidsproblemer. Får meg til å lure på hvorfor/hvordan det går såpass galt, at folk som ender opp med å få barn med hverandre, kan skli såpass langt ifra hverandre.. Kjedelig, for alle parter.

Å gå via adovkat når man ikke får viljen sin hørtes egentlig direkte barnslig ut.

• Liker 2
Skrevet

Si til han at istedet for å bruke tusenvis av kroner på advokat fordi han hater deg så får han vise at han er en god og fornuftig pappa og sette de pengene inn på sparekonto til barnet istedet. 

Anonymkode: 2b70f...a3a

• Liker 3
Skrevet

Samværsforeldre kan pr definisjon ikke sabotere. De kommer og går akkurat som de vil.

Anonymkode: 8d365...6c1

• Liker 4
Skrevet

Nei, det er ikke samværssabotasje. 

Ta kun for deg de faktiske forhold. Si hvilken dato du sa i fra, hva som er fristen deres osv. Også dokumenterer du det. 

Han høres ut som en som ikke ønsker samvær med barnet, men legger skylden på manglende samvær på deg slik at han framstår som et offer selv om han er drittsekken her. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samværsforeldre kan pr definisjon ikke sabotere. De kommer og går akkurat som de vil.

Anonymkode: 8d365...6c1

Det stemmer. Samværsforeldren kan ikke tvinges til samvær, men personen kan heller ikke kjøre et eget løp. Avtale er avtale. Om samværsforeldren ikke ønsker å forholde seg, må vedkommende enten spørre om den kan endres. Men å kreve kan en ikke. 

Samværssabotasje er når den med hovedomsorgen nekter å gjennomføre eller legge til rette for avtalt samvær.

Anonymkode: b67d6...f3c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det er ikke samværssabotasje. 

Ta kun for deg de faktiske forhold. Si hvilken dato du sa i fra, hva som er fristen deres osv. Også dokumenterer du det. 

Han høres ut som en som ikke ønsker samvær med barnet, men legger skylden på manglende samvær på deg slik at han framstår som et offer selv om han er drittsekken her. 

Det stemmer. Samværsforeldren kan ikke tvinges til samvær, men personen kan heller ikke kjøre et eget løp. Avtale er avtale. Om samværsforeldren ikke ønsker å forholde seg, må vedkommende enten spørre om den kan endres. Men å kreve kan en ikke. 

Samværssabotasje er når den med hovedomsorgen nekter å gjennomføre eller legge til rette for avtalt samvær.

Jeg tenkte at samværs sabotasje muligens var litt "dramatisk" å skrive. Jeg har lagt ved sms-dokumentasjon som beviser de faktiske forhold. 

Han ønsket som nevnt ikke å forholde seg til oppført ferie. Hadde jeg gjort det samme som ham, hadde han dratt rett til barnevern og advokat.

Må si jeg synes det er utrolig frustrerende at han kan kjøre sitt eget løp, mens jeg som har hovedomsorgen må passe på alt jeg gjør.

• Liker 1
Skrevet

https://jusinfo.no/barnefordeling/samvaerssabotasje/samvaerssabotasje-og-avlysing-av-samvaer/

Ikke at jeg er jurist, men ut fra dette må man vel kunne tolke det som samværssabotasje? Han respekterer tydeligvis ikke din rett til å velge ferieuke og velger derfor å sabotere samværet i den perioden du har avgjort at det skal være.

Hvis det du skriver er riktig, bør du i hvert fall ha en god sak her. Men har ikke du en advokat eller annen instans du kan kontakte?

Skrevet

Dette må du ta med advokaten, TS, ikke en gjeng uvitende fremmede på nett. 

JDere må ha en svært detaljert avtale, hvor det - om det ikke allerede gjør det - står nøyaktige frister, datoer, ventetider etc, slik at det er helt tydelig hva som gjelder. Da kan du, hver gang far protesterer, bare re-sende avtalen og peke på det som er avtalt der. Ønsker han å endre avtalen, så må det forhandles om, det kan ikke far ensidig bestemme. Men alt dette vil også en oppegående advokat fortelle det, likeså sende brev til far om hans manglende avtaleoppfølging. Og så må jo far ha en dårlig advokat som ikke minner han på at også han skal følge en inngått avtale…... 

• Liker 1
Skrevet

få en avtale skrivelig. dere begge er vanskelige

Anonymkode: 11530...b4d

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

få en avtale skrivelig. dere begge er vanskelige

Anonymkode: 11530...b4d

Bare fordi jeg undrer. 🙂 Hvorfor mener du at TS er vanskelig?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenkte at samværs sabotasje muligens var litt "dramatisk" å skrive. Jeg har lagt ved sms-dokumentasjon som beviser de faktiske forhold. 

Han ønsket som nevnt ikke å forholde seg til oppført ferie. Hadde jeg gjort det samme som ham, hadde han dratt rett til barnevern og advokat.

Må si jeg synes det er utrolig frustrerende at han kan kjøre sitt eget løp, mens jeg som har hovedomsorgen må passe på alt jeg gjør.

Jeg forstår frustrasjonen din. Har den selv, og det er over 10 år siden samlivsbruddet. Her følger ikke far samvær som er dømt en gang. Han anklager meg for sabotasje, og har gjort det i alle år. Men å nevne at grunnen til at samvær ikke blir gjennomført pga han som unnlater å komme, det nevner han aldri med et ord. 
Barnevernet har også vært involvert flere ganger her pga meldinger han har sendt. Vi har vært i retten flere ganger fordi hans holdning har hele veien vært: my way or the highway. 

Samværsforeldre har langt større handlingsrom enn bostedsforelderen. Men etter hvert som barnet blir eldre, så får barnets mening mer og mer å si. Om far her nå kommer og ber om samvær, så bestemmer barnet. Og siden far har vært og gjort som han har gjort, så ønsker ikke barnet å være med han lenger. 

Så om det er noe trøst, det går over. 

Du kan kanskje bruke mot han: kommer ikke til avtalt samvær, følger ikke opp gjeldende avtale, han kommer med anklager som ikke har hold i virkeligheten etc. 

Skrevet

Dette skjedde meg i år også, igjen. 

For 2 år siden sto det i avtalen vår "ferie etter avtale." Det var i de siste dagene va november og eksen hadde ennå ikke kommet med ferieforslag. Så jeg kom med et og han godtok det, skriftlig. Etter juleferien er ferdig så mener eksen at han har rett på flere dager fordi han har lavere samvær gjennom året. Han presser på å ta det ut når han måtte ønske, men jeg sier at det ikke passer. Uken etter så forsvant noen klær som tilhører barnet. Jeg leverte de i hånda til far før en helg og de var ikke å finne da helgen var over. Så det var hans hevn.

Så ba jeg om uke xx og xx, i juli allerede fra januar 2021.  Jeg spurte flere ganger om dette var i orden og skrev at jeg har nå ordnet det slik øå jobben min. I mai fikk jeg muntlig beskjed om at de ukene skulle han ha. Det blir for seint for meg å endre ferie på jobben, far får det han ønsker og jeg gir meg. Så spør far om ei ekstra uke, jeg sier ja. Så spør far om jeg kan ha ei uke ekstra pga hans jobb og jeg sier ja. Så får jeg beskjed om å levere fra meg barnet en søndag, jeg sier ja til dette, men når søndagen kommer får jeg beskjed om å levere i bhg mandag. Jeg sier ja. 

Når du kan bevise at du holder deg til avtalen, at den andre ikke gjør det og at du likevel strekker deg for å opprettholde et godt samarbeid. Da får du endel å vinne ved rettssak. Den som alltid prøver å samarbeide, uansett hva den møter på, vinner ofte. 

I våre papirer lyser det en hevngjerrig far som ikke ønsker å ha noe med meg å gjøre. Som gjerne forteller stygge ting om meg til barnet, som tar hevn i ny og ne når den ikke får det som den vil. 

Anonymkode: 88dbb...5c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...