Gå til innhold

Fossil vs el på like vilkår….


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ta det rolig, har hatt diesel før og det er klart disse har fordeler også ift ekstrem kulde og at de sikkert varer dobbelt så lenge. Lurer på om det er tatt med i "miljøregnskap"....

Har tesla 3 long range nå og hadde ihverfall ikke valgt noe dårligere om jeg skull hatt elbil. Kan være ned i 300 km rekkevidde i -15 grader. Konkurrentene er veldig mye dårligere.

Ellers er tesla mye mer komfortabel å kjøre og kan komme ned i 400,- pr mnd i drivstoff  + bompenger er ofte 1/3 eller gratis.

 

Anonymkode: b6295...177

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
jabx skrev (10 timer siden):

Tuller du nå?

Du er ikke klar over at fossilbiler i tillegg til CO2 også slipper ut farlige partikler som vi så puster inn?!

https://www.epa.gov/mobile-source-pollution/research-health-effects-exposure-risk-mobile-source-pollution

Nei, jeg tuller ikke. Det er vanlig folkeskikk å dokumentere påstander man slenger ut. 

Anonymkode: ef23e...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

 

Har tesla 3 long range nå og hadde ihverfall ikke valgt noe dårligere om jeg skull hatt elbil. Kan være ned i 300 km rekkevidde i -15 grader. Konkurrentene er veldig mye dårligere.

Anonymkode: b6295...177

Stemmer nok med ditt bruk og jeg var litt bekymret for det samme første vinteren. Men min erfaring er litt annerledes. 

I de kuldeperiodene hvor jeg har mye småkjøring, ser jeg at forbruket dobles. Men ikke på langkjøring. Da er det høyt forbruk frem til batteriet er varmt, så stabiliserer forbruket seg på normalen. Så for meg er det avhengig av kjøremønster - må jeg kjøre 40 mil ila en uke og kun småturer uten mulighet for å lade, sliter jeg.  Men skal jeg kjøre 40 mil i løpet av en dag klarer bilen det uten problem.

En kompis kjørte sin M3 LR fra øst- til Vestlandet nå i jula. Varierte mellom 10-15 minus hele veien, men forbruket ble ganske likt det han har i snitt ellers. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, jeg tuller ikke. Det er vanlig folkeskikk å dokumentere påstander man slenger ut. 

Anonymkode: ef23e...2f1

Ikke meg du siterte, men det er jo litt grunnleggende kunnskap da.. 

"Assosiasjonen mellom luftforurensning og hjerte- og karsykdommer er godt dokumentert på befolkningsnivå"

"I en artikkel i Berlingske Tidende samme år gikk det frem at bileksos kan senke sædkvaliteten. Undersøkelsen som er gjengitt er foretatt av italienske forskere. Den viser at partikler, særlig fra dieseleksos, virker negativt inn på menns fruktbarhet."

Anonymkode: cf549...2d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, jeg tuller ikke. Det er vanlig folkeskikk å dokumentere påstander man slenger ut. 

Anonymkode: ef23e...2f1

Grunnleggende kunnskaper må det forventes at du selv innehar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har jeg påstått noe som helst om at det er ikke kjent kunnskap? 

Anonymkode: ef23e...2f1

Neida. 

Men det er en litt snål ting å spørre om dokumentasjon på. Siden det er allmenn kjent altså. 

Litt som å gå i helsedelen av forumet og lese at noen skrive at røyking er helseskadelig for å kreve dokumentasjon på påstanden. 

Anonymkode: cf549...2d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har jeg påstått noe som helst om at det er ikke kjent kunnskap? 

Anonymkode: ef23e...2f1

Hvis du vet det, hvorfor trenger du det da bekreftet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Neida. 

Men det er en litt snål ting å spørre om dokumentasjon på. Siden det er allmenn kjent altså. 

Litt som å gå i helsedelen av forumet og lese at noen skrive at røyking er helseskadelig for å kreve dokumentasjon på påstanden. 

Anonymkode: cf549...2d9

"Men Folkehelseinstituttets sykdomsbyrderapport for 2015 rangerte imidlertid luftforurensing som åttende viktigste risikofaktor for tidlig død, på nivå med lav fysisk aktivitet. Hovedandelen av dette tilskrives hjerte- og karsykdom. Det er særlig personer som allerede har hjerte- og karsykdom fra før som antas å bli påvirket ved de nivåene vi opplever i Oslo og andre større norske byer"

Da fortsetter jeg å kjøre fossilbilen min med god samvittighet her utenfor Norges største byer.

Anonymkode: ef23e...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Men Folkehelseinstituttets sykdomsbyrderapport for 2015 rangerte imidlertid luftforurensing som åttende viktigste risikofaktor for tidlig død, på nivå med lav fysisk aktivitet. Hovedandelen av dette tilskrives hjerte- og karsykdom. Det er særlig personer som allerede har hjerte- og karsykdom fra før som antas å bli påvirket ved de nivåene vi opplever i Oslo og andre større norske byer"

Da fortsetter jeg å kjøre fossilbilen min med god samvittighet her utenfor Norges største byer.

Anonymkode: ef23e...2f1

Ingen som har sagt noe annet eller hva du bør kjøre 🙂

Men du glemte det neste avsnittet fra artikkelen du cherry - picket fra, nemlig:

"Han sier at man i land som Kina og India har større problemer med skadelig forurensning i byene. Men at man også ser en klar økning i risiko for hjertekarsykdom ved de forurensingsnivåene som er blitt registeret i byer i Europa og USA,"

Med andre ord - økt forurensing = økte helseplager. At forholdene i Norge er slik de er, er på grunn av at vi ikke har flere kjøretøy enn vi har. Skal heller ikke nedvurdere at vi har et økende antall elektriske kjøretøy. 

Vet ikke helt hva du ville frem til her, men du kan herved anse deg selv som voksenopplært. 

Anonymkode: cf549...2d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen som har sagt noe annet eller hva du bør kjøre 🙂

Men du glemte det neste avsnittet fra artikkelen du cherry - pocket fra, nemlig:

"Han sier at man i land som Kina og India har større problemer med skadelig forurensning i byene. Men at man også ser en klar økning i risiko for hjertekarsykdom ved de forurensingsnivåene som er blitt registeret i byer i Europa og USA,"

Med andre ord - økt forurensing = økte helseplager. At forholdene i Norge er slik de er, er på grunn av at vi ikke har flere kjøretøy enn vi har. Skal heller ikke nedvurdere at vi har et økende antall elektriske kjøretøy. 

Vet ikke helt hva du ville frem til her, men du kan herved anse deg selv som voksenopplært. 

Anonymkode: cf549...2d9

Syns det er morsomt å se hvordan folk her på KG reagerer når de får spørsmål om dokumentasjon på påstander dere slenger ut. 

Ikke sjelden blir dere spydige, noen blir hissige eller neste paralysert. 

Anonymkode: ef23e...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Syns det er morsomt å se hvordan folk her på KG reagerer når de får spørsmål om dokumentasjon på påstander dere slenger ut. 

Ikke sjelden blir dere spydige, noen blir hissige eller neste paralysert. 

Anonymkode: ef23e...2f1

Man bøt kunne forvente at de som skal diskutere noe har gjort den minste innsats for å sette seg inn i ting selv. Når du hører en debatt på TV eller radio, er det da ofte noen av partene viser frem kilder? Nei. Det forventes at det finnes et snev av kunnskap om temaet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Syns det er morsomt å se hvordan folk her på KG reagerer når de får spørsmål om dokumentasjon på påstander dere slenger ut. 

Ikke sjelden blir dere spydige, noen blir hissige eller neste paralysert. 

Anonymkode: ef23e...2f1

Ikke min påstand jeg dokumenterte - men igjen. Det blir som å spørre om dokumentasjon på noe helt åpenbart. Som du selv sier er kjent kunnskap. Men nå har du fått den og kan hoppe videre 🙂

Anonymkode: cf549...2d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde heller kjøpt en ny Jeep Wrangler, enn en Tesla 3, om begge kostet det samme å anskaffe. Ingen engangsavgift etc. Hadde ikke stusset.

Anonymkode: 2870e...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Joda. Kjøper man tesla inventory og finansierer derfra, koster den ca 3000 i måneden. Sitter med fakturaen foran meg nå ettersom samboer bestilte nylig.  Men vinterdekk må man ha såklart. 

Anonymkode: cf549...2d9

Det er mulig det gikk da, men de har ingen slike biler (SR+) på lager lengre. Kun LR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg hadde heller kjøpt en ny Jeep Wrangler, enn en Tesla 3, om begge kostet det samme å anskaffe. Ingen engangsavgift etc. Hadde ikke stusset.

Anonymkode: 2870e...31b

De to bilene er så ulike at det er ganske naturlig om man har unike behov. Jeg hadde også kjøpt en fossilbil om jeg hadde spesifikke behov som M3 ikke fyller. For det er en lav bil med relativt liten plass. 

Spørsmålet er om man ville kjøpt en fossil småbil til ca 450.000 istedenfor en tilsvarende M3. For det kan man jo, prisene og de praktiske løsningene er ganske identiske. 

-jk- skrev (42 minutter siden):

Det er mulig det gikk da, men de har ingen slike biler (SR+) på lager lengre. Kun LR.

Ikke akkurat nå, inventory er vel tom. Men SRen jeg ser fakturaen på ble levert i slutten av oktober. Og det lages vel fortsatt SR som kommer til inventory med kampanjerente frem mot neste levering?

Anonymkode: cf549...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke min påstand jeg dokumenterte - men igjen. Det blir som å spørre om dokumentasjon på noe helt åpenbart. Som du selv sier er kjent kunnskap. Men nå har du fått den og kan hoppe videre 🙂

Anonymkode: cf549...2d9

Hvis det er helt åpenbart er det jo ikke noe problem å dokumentere det og ingen grunn til å bli spydig eller hissig.

Det kan jo være noen som spør for å lære noe de ikke har full kontroll på. Men gud forby at man svarer hyggelig hvis noen spør om dokumentasjon.

Anonymkode: ef23e...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det er helt åpenbart er det jo ikke noe problem å dokumentere det og ingen grunn til å bli spydig eller hissig.

Det kan jo være noen som spør for å lære noe de ikke har full kontroll på. Men gud forby at man svarer hyggelig hvis noen spør om dokumentasjon.

Anonymkode: ef23e...2f1

Ansvar for egen læring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det er helt åpenbart er det jo ikke noe problem å dokumentere det og ingen grunn til å bli spydig eller hissig.

Det kan jo være noen som spør for å lære noe de ikke har full kontroll på. Men gud forby at man svarer hyggelig hvis noen spør om dokumentasjon.

Anonymkode: ef23e...2f1

Å spørre om dokumentasjon på noe alle vet, inkludert en selv, kan nok fremstå spydig og 🙂

Anonymkode: cf549...2d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å spørre om dokumentasjon på noe alle vet, inkludert en selv, kan nok fremstå spydig og 🙂

Anonymkode: cf549...2d9

Huff stakkars, det er fælt å bli bedt om dokumentasjon på noe "alle" vet. 

Anonymkode: ef23e...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 2 bilen blir byttet til EL når den er klar for utskifting. Den går bare småturer. Maks et par mil. Spiller liten rolle hvilken EL den byttes til egentlig. I hvert fall en billig en. Er ikke jeg som kjører den uansett 😂.

Nr 1 bilen er nok dessverre langt i fra klar til å byttes med EL-bil i dagens marked.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...