Gå til innhold

Fossil vs el på like vilkår….


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

-jk- skrev (4 timer siden):

De fleste Ioniq på veien har det gamle 28kWh batteriet, da blir rekkevidden lav på vinteren ja. Prøv en mer moderne elbil med batteri i 60-80kWh-klassen så blir nok rekkevidden en smule bedre også vinterstid ;)

ingen elbil har bra nok rekkevidde og kommer aldri til å få det i mitt yrke og klima. Hva med ledebilen som skal kjøre frem og tilbake med trafikk i 16 timer hver dag, en slik bil kan heller ikke bli en firmabil, det må forbli diesel.

Men til og fra jobb i byer er nok en elbil grei nok.

Jeg ble også utrolig skuffet over akselerasjonen på ioniq, eneste jeg trodde skulle være bra var nemlig akselerasjonen så det var en enorm skuffelse, min E400d har så til de grader bedre akselerasjon

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

trafikkdirigenten skrev (8 timer siden):

den politikken som er nå med å prøve å forby fossilbiler er helt på gjordet

På ingen måte. Lokale utslipp fra fossilbiler er giftig, og gir hjerneskade, lavere sædkvalitet, osv. osv. Det er faktisk vist at folk som bor i by (og puster inn mye eksos) har dårligere helse enn de som ikke gør det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (4 minutter siden):

På ingen måte. Lokale utslipp fra fossilbiler er giftig, og gir hjerneskade, lavere sædkvalitet, osv. osv. Det er faktisk vist at folk som bor i by (og puster inn mye eksos) har dårligere helse enn de som ikke gør det.

Dokumentasjon på påstanden din?

Anonymkode: ef23e...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trafikkdirigenten skrev (4 timer siden):

ingen elbil har bra nok rekkevidde og kommer aldri til å få det i mitt yrke og klima. Hva med ledebilen som skal kjøre frem og tilbake med trafikk i 16 timer hver dag, en slik bil kan heller ikke bli en firmabil, det må forbli diesel.

Men til og fra jobb i byer er nok en elbil grei nok.

Jeg ble også utrolig skuffet over akselerasjonen på ioniq, eneste jeg trodde skulle være bra var nemlig akselerasjonen så det var en enorm skuffelse, min E400d har så til de grader bedre akselerasjon

Ioniq er ingen racerbil. Prøv en Model 3 om du vil ha noe kjapt noe. Eller en drøss andre modeller. Ioniq er blant de tregeste, samme med eldre Leaf og iMiEV. Men den er også en av de mest effektive, sammen med Model 3.

Ledebil? Hva slags snitthastighet oppnår den da, 25km/t? I 16 timer betyr det 400 km. Null problem for mange av de bedre elbilene. Spesielt siden rekkevidden er veldig bra i lav hastighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, trafikkdirigenten said:

helt klart dieselbil, en elbil er ingen bil i mine øyne. Den gang jeg ikke får kjøre diesel er jeg ferdig på veien, har kjørt elbil 2 ganger og det var et helvete, begge gangene hyundai ioniq.

Så siden du har kjørt 1 bil 2 ganger så er alle dritt? Jeg har kjørt en søppelbil av en dieselbil en gang (en Citroen) men det betyr jo ikke at alle dieselbiler er like ræva?

Anonymkode: f7e2e...20a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, trafikkdirigenten said:

ingen elbil har bra nok rekkevidde og kommer aldri til å få det i mitt yrke og klima. Hva med ledebilen som skal kjøre frem og tilbake med trafikk i 16 timer hver dag, en slik bil kan heller ikke bli en firmabil, det må forbli diesel.

Men til og fra jobb i byer er nok en elbil grei nok.

Jeg ble også utrolig skuffet over akselerasjonen på ioniq, eneste jeg trodde skulle være bra var nemlig akselerasjonen så det var en enorm skuffelse, min E400d har så til de grader bedre akselerasjon

Akselerasjon finner man på tivoli eller i bilsport. Trafikken er lite egnet for lek.

Anonymkode: 6de34...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (På 30.12.2021 den 22.01):

Ioniq er ingen racerbil. Prøv en Model 3 om du vil ha noe kjapt noe. Eller en drøss andre modeller. Ioniq er blant de tregeste, samme med eldre Leaf og iMiEV. Men den er også en av de mest effektive, sammen med Model 3.

Ledebil? Hva slags snitthastighet oppnår den da, 25km/t? I 16 timer betyr det 400 km. Null problem for mange av de bedre elbilene. Spesielt siden rekkevidden er veldig bra i lav hastighet.

En model 3 er har nok ikke bedre akselerasjon enn min diesel heller, skulle gjerne testet det ut på en bane. Hvis jeg hadde kjørt en etron f.eks og den hadde vært skuffende hadde nok noen sakt den var en av de tregeste også, jeg holder meg til diesel hvor man kommer frem alltid og når først tanken nesten er tom er den full igjen på under 4 min mot timesvis med en elbil 👍🏻

Det varierer hvor man jobber, snitthastigheten kan være alt fra 5 til 50. I tillegg kjører teamlederen med tilhenger på rundt et par tonn både til og fra jobb enten hjemmefra eller hotell alt etter hvor man bor og jobber. Men blir ofte ihvertfall 1 time hver vei og med en slik hengervekt er strømmen halvt brukt opp til og fra jobben

AnonymBruker skrev (På 31.12.2021 den 0.55):

Så siden du har kjørt 1 bil 2 ganger så er alle dritt? Jeg har kjørt en søppelbil av en dieselbil en gang (en Citroen) men det betyr jo ikke at alle dieselbiler er like ræva?

Anonymkode: f7e2e...20a

Ja til mitt bruk er alle elbiler søppel men for andre kan den være perfekt, elbil er ikke for alle og det bør være likt valg for folk om de vil kjøre diesel, bensin, el, hybrid, gass eller hydrogen 

AnonymBruker skrev (På 31.12.2021 den 6.09):

Akselerasjon finner man på tivoli eller i bilsport. Trafikken er lite egnet for lek.

Anonymkode: 6de34...acc

Er helt enig i at lek ikke har noe i trafikken å gjøre, men god akselerasjon er svært nyttig titt og ofte både ut på motorvei, ta luker i trafikken, forbikjøringer osv. 

akselerasjon til elbiler er jo skrytt opp i skyene, det har hele tiden vært den eneste fordelen jeg har sett en elbil har på papiret unntatt avgifter og bomstasjoner, men ser jo at den fordelen er skrytt opp i skyene, hvis man sammenligner en hiace er nok akselerasjonen ok men hvem kjører en tregere diesel enn det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fossil teknologi er ikke utdatert nei. Kommende sesong av WRC (Rally) har motor drevet av både el og karbonfri bensin. Uavhengig av hverandre. El er forøvrig kun en midlertidig teknologi. Saltvann må være målet. Flere år siden Japanske forskere klarte å utvinne mye energi fra dette. Og er det noe vi har for mye av så er det vel saltvann. Problem solved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trafikkdirigenten skrev (2 timer siden):

En model 3 er har nok ikke bedre akselerasjon enn min diesel heller

Herregud...vi ikke forholde oss til sånt tøv her, eller? 

Anonymkode: 1faab...da3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg måtte valgt en av delene, så hadde jeg valgt dieselbil. Litt for langt mellom ladestasjonene her jeg bor til at jeg kunne hatt kun elbil. 

Anonymkode: b301d...c91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Herregud...vi ikke forholde oss til sånt tøv her, eller? 

Anonymkode: 1faab...da3

Hva er tøv? En bil uten akselerasjon er ikke noe for meg, så det er ikke tøv 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trafikkdirigenten skrev (55 minutter siden):

Hva er tøv? En bil uten akselerasjon er ikke noe for meg, så det er ikke tøv 

Du har tydeligvis aldri prøvd en model 3. Jeg satt i en Hellcat med 700 hp i Uniten og den måtte se seg slått av en firedørs model 3. Har kjørt en performance opp og ned den norske fjellheimen også, og ingenting i serieproduksjon og tilgjengelig i Norge for under 1 mill. slår denne på akselerasjon og bakkefeste.

Anonymkode: 1faab...da3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
15 hours ago, trafikkdirigenten said:

En model 3 er har nok ikke bedre akselerasjon enn min diesel heller, skulle gjerne testet det ut på en bane.

Det finnes ikke en dieselbil som har bedre akselerasjon enn en Tesla M3

Anonymkode: f7e2e...20a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 23.51):

Den der skjønte jeg rett og slett ikke.... 

Men mitt argument er at "vanlige folk" blir straffet, og de som har råd til å kjøpe seg ny elbil blir belønnet. Ergo blir rikfolk subsidiert, og disse trenger det strengt tatt minst, eller? 

Hvor bra elbiler er for miljøet til syvende og sist, kan diskuteres. Lokalt, ja kanskje. Globalt, svinnende lite. 

Anonymkode: c62e9...f25

Poenget er at mange fokuserer på fordelene elbilen får som om det er noe negativt. Istedenfor å argumentere for å gjøre fossil billigere. Det er en ganske vanlig greie misunnelige og bitre folk gjør. De er mer opptatt av at andre ikke skal ha fordeler enn å kjempe for å få de samme fordelene. 

"Vanlige folk" kan kjøpe "vanlige elbiler". En Tesla M3 koster fra 349.000. Og det finnes billigere elbiler enn dette. Folk er forskjellig, men 349.000 er 3000,- i måneden om man fullfinansierer. Pluss en rimelig forsikring og litt strøm. Det er ikke mye mer enn vedlikehold og drivstoff for en gammel diesel. 

Om du tenker på hva det koster miljømessig å hente ut kobolt til batteriene, har industrien beveget seg vekk fra dette grunnstoffet. Men det brukes fortsatt til produksjon av batterier til feks mobiltelefoner, PCer +++. Det er relativt godt dokumentert at elbil gir et bedre miljømessig resultat i levetiden enn en tilsvarende ny fossilbil. 

trafikkdirigenten skrev (På 31.12.2021 den 15.03):

Hva er tøv? En bil uten akselerasjon er ikke noe for meg, så det er ikke tøv 

Hahaha. En Tesla m3 standard fra fabrikk gjør vel 0-100 unna på 3,7 sekunder. 

Ikke at dette har betydning i det daglige, men vis meg en diesel som klarer det samme. 

En Audi r8 klarer 0-100 på 4,5 sekunder. Og det er vel rekorden.

Anonymkode: cf549...2d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.1.2022 den 13.50):

"Vanlige folk" kan kjøpe "vanlige elbiler". En Tesla M3 koster fra 349.000. Og det finnes billigere elbiler enn dette. Folk er forskjellig, men 349.000 er 3000,- i måneden om man fullfinansierer. Pluss en rimelig forsikring og litt strøm. Det er ikke mye mer enn vedlikehold og drivstoff for en gammel diesel. 

Anonymkode: cf549...2d9

Model 3 er billig, men ikke så billig. Rimeligste modell starter på ca. 384k nå inkl. lev.omk. Vinterdekk vil de fleste ha så da havner man på 404k. Med egenkapital på 1000,- (minstesatsen) blir det 4660,- pr. måned over 8 år. 3818,- over 10 år men siden batterigarantien er på 8 år ville jeg nok ikke finansiert over lengre tid enn det. Så kan man selvsagt trekke fra 22% av rentekostnaden, det utgjør en snau hundrelapp pr. måned. Skal man ned i 3000,- pr. måned over 8 år må man ha 148k i egenkapital. 

AnonymBruker skrev (På 1.1.2022 den 13.58):

Hahaha. En Tesla m3 standard fra fabrikk gjør vel 0-100 unna på 3,7 sekunder. 

Ikke at dette har betydning i det daglige, men vis meg en diesel som klarer det samme. 

En Audi r8 klarer 0-100 på 4,5 sekunder. Og det er vel rekorden.

Anonymkode: cf549...2d9

Model 3 gjør 0-100 på følgende:

SR+: 6,1 sek. 
LR: 4,4 sek.
Performance: 3,3 sek. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
-jk- skrev (På 1.1.2022 den 14.21):

Model 3 er billig, men ikke så billig. Rimeligste modell starter på ca. 384k nå inkl. lev.omk. Vinterdekk vil de fleste ha så da havner man på 404k. Med egenkapital på 1000,- (minstesatsen) blir det 4660,- pr. måned over 8 år. 3818,- over 10 år men siden batterigarantien er på 8 år ville jeg nok ikke finansiert over lengre tid enn det. Så kan man selvsagt trekke fra 22% av rentekostnaden, det utgjør en snau hundrelapp pr. måned. Skal man ned i 3000,- pr. måned over 8 år må man ha 148k i egenkapital. 

Joda. Kjøper man tesla inventory og finansierer derfra, koster den ca 3000 i måneden. Sitter med fakturaen foran meg nå ettersom samboer bestilte nylig.  Men vinterdekk må man ha såklart. 

-jk- skrev (På 1.1.2022 den 14.22):

Model 3 gjør 0-100 på følgende:

SR+: 6,1 sek. 
LR: 4,4 sek.
Performance: 3,3 sek. 

Kjøper man acceleration boost til LR, klarer den det på 3,7 🤩

Anonymkode: cf549...2d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjøper man acceleration boost til LR, klarer den det på 3,7 🤩

Anonymkode: cf549...2d9

3,9

Anonymkode: f7e2e...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

3,9

Anonymkode: f7e2e...20a

Ja, men jeg veier mindre enn deg, så det går litt raskere. 

Anonymkode: cf549...2d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 19.35):

Dokumentasjon på påstanden din?

Anonymkode: ef23e...2f1

Tuller du nå?

Du er ikke klar over at fossilbiler i tillegg til CO2 også slipper ut farlige partikler som vi så puster inn?!

https://www.epa.gov/mobile-source-pollution/research-health-effects-exposure-risk-mobile-source-pollution

trafikkdirigenten skrev (På 31.12.2021 den 9.56):

En model 3 er har nok ikke bedre akselerasjon enn min diesel heller

Jo. Din dieselbil er ekstremt treg sammenlignet med en Model 3.

Sitat

 

jeg holder meg til diesel hvor man kommer frem alltid og når først tanken nesten er tom er den full igjen på under 4 min mot timesvis med en elbil 

Jeg bare lader hjemme. Den er alltid klar og ladet. Trenger aldri å kaste bort tid på å finne skitne, stinkende bensinstasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...