Gå til innhold

Fossil vs el på like vilkår….


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det ikke kjekt med bredden i bilverdenen? Min stilleste bil er en bensin V6er på godt over 2 tonn, en ekstremt godt lydisolert representasjonsbil. Den er ikke egnet til å kjøre fort med, trass i stor motor med høyt forbruk. Elbilen vår er knall som dagligbil. Stille, enkel, og så nådeløs billig at det blir mer penger igjen til andre biler som er mer interessante. Skjønner bare ikke at folk kan gidde å være aktivt mot elbil. Trygg, sterk og rask bil har aldri før vært så rimelig i Norge. Det er da gladnyheter for alle som liker bil...!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

catman skrev (16 minutter siden):

Er det ikke kjekt med bredden i bilverdenen? Min stilleste bil er en bensin V6er på godt over 2 tonn, en ekstremt godt lydisolert representasjonsbil. Den er ikke egnet til å kjøre fort med, trass i stor motor med høyt forbruk. Elbilen vår er knall som dagligbil. Stille, enkel, og så nådeløs billig at det blir mer penger igjen til andre biler som er mer interessante. Skjønner bare ikke at folk kan gidde å være aktivt mot elbil. Trygg, sterk og rask bil har aldri før vært så rimelig i Norge. Det er da gladnyheter for alle som liker bil...!?

Det har ikke så mye med å være imot elbilen. Det er mer det at man blir tvunget over på en bil som kanskje ikke tilfredsstiller dine krav til bil. Med tvunget, mener jeg at fossilbiler har blitt ekstremt dyre å bruke med tanke på drivstoffpriser og bomavgifter. Ikke alle er i den posisjonen at man kan ha to biler, slik mange med elbil har . De har ofte en fossilbil i tillegg, slik du har. Hvis man kun skal ha en bil i husholdningen, er det stor sannsynlighet for at det er fossilbilen som er det eneste alternativet for folk. 

Derfor bygger det seg opp en misnøye over å bli tvunget til å kjøre en bil som ikke dekker behovet ditt 100%. 

Jeg synes politikerne må innse at utfasingen av fossilbiler må skje over tid, og ved en naturlig overgang. Det vil si at fossilbilene som er på veien i dag, må "dø" natulig ut av tidens tann, istedet for at de skal bli så dyre å bruke at de kasseres raskere enn nødvendig. Det er ikke god miljøpolitikk. Hva hjelper det miljøet i verden, om vi må selge fossilbilene våre til Sverige eller Danmark for at de skal kjøres ut der?? 

Anonymkode: c62e9...f25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det har ikke så mye med å være imot elbilen. Det er mer det at man blir tvunget over på en bil som kanskje ikke tilfredsstiller dine krav til bil. Med tvunget, mener jeg at fossilbiler har blitt ekstremt dyre å bruke med tanke på drivstoffpriser og bomavgifter. Ikke alle er i den posisjonen at man kan ha to biler, slik mange med elbil har . De har ofte en fossilbil i tillegg, slik du har. Hvis man kun skal ha en bil i husholdningen, er det stor sannsynlighet for at det er fossilbilen som er det eneste alternativet for folk. 

Derfor bygger det seg opp en misnøye over å bli tvunget til å kjøre en bil som ikke dekker behovet ditt 100%. 

Jeg synes politikerne må innse at utfasingen av fossilbiler må skje over tid, og ved en naturlig overgang. Det vil si at fossilbilene som er på veien i dag, må "dø" natulig ut av tidens tann, istedet for at de skal bli så dyre å bruke at de kasseres raskere enn nødvendig. Det er ikke god miljøpolitikk. Hva hjelper det miljøet i verden, om vi må selge fossilbilene våre til Sverige eller Danmark for at de skal kjøres ut der?? 

Anonymkode: c62e9...f25

Ingen blir tvunget til noe som helst. Bil har alltid vært ekstremt dyr i Norge. Det som gjør at man nå får kjøpt leiligheter uten p-plass og må betale bom i byen er ikke tvang, men "nudging". Det skal tilrettelegges for en bilfri hverdag i byer. Har svært lite med elbil å gjøre og alt med byplanlegging. Skjønner fortsatt ikke det sterke hatet mot elbilen som mange her i forumet ser ut til å kjenne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke hat mot elbil, men misnøye med elbil fordelene. Eller la meg si det på en annen måte, jeg er sterkt i mot alle ulempene som er lagt på fossile kjøretøy. Vel det er greia for meg i alle fall.

Vi har en fossil- og en elbil. Vi har to inntekter, to jobbsteder, to barn vi kjører rundt på. Vi har en god hverdag. 

Jeg er allikevel uenig i de politiske prioriteringene som ligger bak. Jeg er sterkt i mot alle avgiftene som er lagt på bilisme, jeg mener derimot at avgiftsfritaket burde være på ALLE kjøretøy, ikke bare elbiler. 

Det er ingen tvil om at denne avgifts lettelsen hovedsakelig treffer de som har minst. Ikke de som trenger det mest.

Anonymkode: 2870e...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (35 minutter siden):

Ingen blir tvunget til noe som helst. Bil har alltid vært ekstremt dyr i Norge. Det som gjør at man nå får kjøpt leiligheter uten p-plass og må betale bom i byen er ikke tvang, men "nudging". Det skal tilrettelegges for en bilfri hverdag i byer. Har svært lite med elbil å gjøre og alt med byplanlegging. Skjønner fortsatt ikke det sterke hatet mot elbilen som mange her i forumet ser ut til å kjenne på.

Jo, man blir tvunget i den forstand at det blir ekstremt dyrt å bruke fossilbilen med tanke på drivstoffpriser og bomavgifter. *Det skal koste å forurense* som det heter så fint. 

Ja, det har alltid vært dyrt med bil i Norge, men nå grenser det til vanvidd. Norge er også mer enn storbyene. Det er mange i vårt langstrakte land som er avhengige av bilen, og de blir straffet for å fylle diesel eller bensin.

Som en skriver her. Det er ikke , kall det hat mot elbilen som bil, men alle disse fordelene de har, hatet er rettet mot. Vi som fjører fossilbil, blir straffet for å ikke enten ha råd til elbil, eller å ha andre behov enn det elbilen kan tilby. 

Anonymkode: c62e9...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, man blir tvunget i den forstand at det blir ekstremt dyrt å bruke fossilbilen med tanke på drivstoffpriser og bomavgifter. *Det skal koste å forurense* som det heter så fint. 

Ja, det har alltid vært dyrt med bil i Norge, men nå grenser det til vanvidd. Norge er også mer enn storbyene. Det er mange i vårt langstrakte land som er avhengige av bilen, og de blir straffet for å fylle diesel eller bensin.

Som en skriver her. Det er ikke , kall det hat mot elbilen som bil, men alle disse fordelene de har, hatet er rettet mot. Vi som fjører fossilbil, blir straffet for å ikke enten ha råd til elbil, eller å ha andre behov enn det elbilen kan tilby. 

Anonymkode: c62e9...f25

Det er ikke definisjonen på tvang i det hele tatt; dette kan du slå opp selv. Klimakrisen er uomtvistelig reell og så lenge politikerne og lederne generelt ikke klarer å ta tak i de virkelig store forurensingskildene - produksjon av varer, industriell transport, byggebransjen - er dette med elbil en liten sak som i det minste bidrar til bedret lokal klima. Personlig har jeg tro på at byene våre blir bedre å leve i på den måten også.

Ellers så er jo det du nevner her i liten grad relevant for folk i distriktet? Jeg bor i en grisgrendt kommune og, ja, her er bompenger på én E-vei også, men det er ikke slik som i byen at dette blir en dagligdags belastning for folk flest. Diesel og bensin koster, men jf. PPPT ikke nevneverdig dyrere enn andre europeiske land vi sammenligner oss med. Det er ingen sammensvergelse her, bare helt vanlig, rotete politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

catman skrev (3 minutter siden):

Det er ikke definisjonen på tvang i det hele tatt; dette kan du slå opp selv. Klimakrisen er uomtvistelig reell og så lenge politikerne og lederne generelt ikke klarer å ta tak i de virkelig store forurensingskildene - produksjon av varer, industriell transport, byggebransjen - er dette med elbil en liten sak som i det minste bidrar til bedret lokal klima. Personlig har jeg tro på at byene våre blir bedre å leve i på den måten også.

Ellers så er jo det du nevner her i liten grad relevant for folk i distriktet? Jeg bor i en grisgrendt kommune og, ja, her er bompenger på én E-vei også, men det er ikke slik som i byen at dette blir en dagligdags belastning for folk flest. Diesel og bensin koster, men jf. PPPT ikke nevneverdig dyrere enn andre europeiske land vi sammenligner oss med. Det er ingen sammensvergelse her, bare helt vanlig, rotete politikk.

Mange her jeg bor som tar ferje hver dag til og fra jobb. Det er en form for bompenger som er rimeligere for de med elbil selv om ferja forurenser like mye om den er fylt med elbiler som om den er fylt med fossilbiler.

Anonymkode: ef23e...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Som en skriver her. Det er ikke , kall det hat mot elbilen som bil, men alle disse fordelene de har, hatet er rettet mot. Vi som fjører fossilbil, blir straffet for å ikke enten ha råd til elbil, eller å ha andre behov enn det elbilen kan tilby. 

Anonymkode: c62e9...f25

Så rart argument. 

"Hei sjef, kollegaen min tjener mer enn meg. Det er uholdbart. Jeg forlanger han tjener like lite som meg". 

Istedenfor kan man si

"Hei sjef, kollegaen min tjener mer enn meg. Det er uholdbart. Jeg forlanger jeg tjener like  mye som ham"'. 

Men dere som misliker elbiler og fordelene de har hatt, klag videre. Det er jo både bra for miljø og statskassen at dere retter frustrasjonen i den retningen istedenfor mot å gjøre det bedre for dere selv. 

Anonymkode: cf549...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 15.29):

Om fossilbilen var avgiftsfri….. ingen engangsavgift, ingrn veiavgift, ingen moms, ingen omregistreringsavgift ved salg etc.

Hva hadde du da valgt? 

Om prisen på en Jeep Wrangler, med seter etc var 400.000? En by Yaris var under 100.000?

Hvor mange hadde da kjøpt Tesla 3 til en halv million? 

Anonymkode: 2870e...31b

Poenget er jo at prisen på elbiler må ned, og det skjer ved å oppskalere produksjon slik at det blir billigere og billigere.

Elbiler vil til slutt være billigere å produsere enn fossilbiler, og da kan subsidier m.m. fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (5 timer siden):

Det er ikke definisjonen på tvang i det hele tatt; dette kan du slå opp selv. Klimakrisen er uomtvistelig reell og så lenge politikerne og lederne generelt ikke klarer å ta tak i de virkelig store forurensingskildene - produksjon av varer, industriell transport, byggebransjen - er dette med elbil en liten sak som i det minste bidrar til bedret lokal klima. Personlig har jeg tro på at byene våre blir bedre å leve i på den måten også.

Ellers så er jo det du nevner her i liten grad relevant for folk i distriktet? Jeg bor i en grisgrendt kommune og, ja, her er bompenger på én E-vei også, men det er ikke slik som i byen at dette blir en dagligdags belastning for folk flest. Diesel og bensin koster, men jf. PPPT ikke nevneverdig dyrere enn andre europeiske land vi sammenligner oss med. Det er ingen sammensvergelse her, bare helt vanlig, rotete politikk.

Nei, det er kanskje definisjonen på indirekte tvang... Å gjøre noe så dyrt at man ikke lengre har råd til å ha eller gjøre det man pleier, er indirekte tvang. Du har helt rett at det er vanlig politikk, men det er ikke dermed sagt at det er greit. Det er en utbredt hersketeknikk. Men det er jo Norge i et nøtteskall. 

Å ha bensin og dieselpriser på opp mot 20 kr/l er galskap. Uansett hva andre europeiske land gjør. 

 

Anonymkode: c62e9...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så rart argument. 

"Hei sjef, kollegaen min tjener mer enn meg. Det er uholdbart. Jeg forlanger han tjener like lite som meg". 

Istedenfor kan man si

"Hei sjef, kollegaen min tjener mer enn meg. Det er uholdbart. Jeg forlanger jeg tjener like  mye som ham"'. 

Men dere som misliker elbiler og fordelene de har hatt, klag videre. Det er jo både bra for miljø og statskassen at dere retter frustrasjonen i den retningen istedenfor mot å gjøre det bedre for dere selv. 

Anonymkode: cf549...2d9

Den der skjønte jeg rett og slett ikke.... 

Men mitt argument er at "vanlige folk" blir straffet, og de som har råd til å kjøpe seg ny elbil blir belønnet. Ergo blir rikfolk subsidiert, og disse trenger det strengt tatt minst, eller? 

Hvor bra elbiler er for miljøet til syvende og sist, kan diskuteres. Lokalt, ja kanskje. Globalt, svinnende lite. 

Anonymkode: c62e9...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt klart dieselbil, en elbil er ingen bil i mine øyne. Den gang jeg ikke får kjøre diesel er jeg ferdig på veien, har kjørt elbil 2 ganger og det var et helvete, begge gangene hyundai ioniq.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trafikkdirigenten skrev (2 timer siden):

helt klart dieselbil, en elbil er ingen bil i mine øyne. Den gang jeg ikke får kjøre diesel er jeg ferdig på veien, har kjørt elbil 2 ganger og det var et helvete, begge gangene hyundai ioniq.

Denne logikken forstår jeg ikke, selv som bensinbilentusiast. Hvordan i all verden kan det være et helvete å ha kjørt en Hyundai Ioniq, en av Norges mest solgte biler de siste årene? Søsteren min har en slik, og det er en helt kurant bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ferreira skrev (3 minutter siden):

Denne logikken forstår jeg ikke, selv som bensinbilentusiast. Hvordan i all verden kan det være et helvete å ha kjørt en Hyundai Ioniq, en av Norges mest solgte biler de siste årene? Søsteren min har en slik, og det er en helt kurant bil.

elendig rekkevidde med min kjørestil og bruk samt vinterklima, hjelper heller ikke med at komforten er helt elendig, en 30 år gammel mercedes knuser den så til de grader, muligens tesla er bedre men tviler. Jeg holder meg til min E400D

Endret av trafikkdirigenten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trafikkdirigenten skrev (4 minutter siden):

elendig rekkevidde med min kjørestil og bruk samt vinterklima, hjelper heller ikke med at komforten er helt elendig, en 30 år gammel mercedes knuser den så til de grader, muligens tesla er bedre men tviler. Jeg holder meg til min E400D

Dette med rekkevidde er ingen hemmelighet. Det blir det samme som å klage på at en Corolla ikke kan trekke det samme som en Land Cruiser. At du kaller det et "helvete" høres ut som din egen skyld.

En E-klasse fra 1991 er absolutt ikke mer komfortabel enn en Ioniq. 30 år gamle dieselmotorer er også helt forferdelige å kjøre. Dette er bare vanedyr som ikke liker forandring som snakker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferreira skrev (1 minutt siden):

Dette med rekkevidde er ingen hemmelighet. Det blir det samme som å klage på at en Corolla ikke kan trekke det samme som en Land Cruiser. At du kaller det et "helvete" høres ut som din egen skyld.

En E-klasse fra 1991 er absolutt ikke mer komfortabel enn en Ioniq. 30 år gamle dieselmotorer er også helt forferdelige å kjøre. Dette er bare vanedyr som ikke liker forandring som snakker.

Derfor er ikke en elbil aktuell for meg og det gjelder mange, den politikken som er nå med å prøve å forby fossilbiler er helt på gjordet, helt fint at folk kan velge selv men å slutte å produsere dieselbiler er skammelig. Jeg kan ikke ha en elbil da jeg kjører lange strekker til og fra jobb. En uke kan jeg jobbe på sørlandet og et par uker etter jobber jeg i trøndelag, da duger ikke en elbil. min 2020 E400D har både komfort, driftsikkerhet, lavt forbruk, trekker en ok tilhenger, god plass og er en fantastisk vinterbil.

Jeg hadde mye heller kjørt Norge rundt med en 30 år gammel E klasse enn en ioniq, fikk mer enn nok de 15 mil jeg kjørte, og da var batteriet nesten flatt, med min mercedes hadde knapt drivstoff måleren flyttet seg.

Igjen, en elbil er sikkert ok i oslo og andre storbyer men ikke på bygdene og med langkjøring daglig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
trafikkdirigenten skrev (14 minutter siden):

Derfor er ikke en elbil aktuell for meg og det gjelder mange, den politikken som er nå med å prøve å forby fossilbiler er helt på gjordet, helt fint at folk kan velge selv men å slutte å produsere dieselbiler er skammelig. Jeg kan ikke ha en elbil da jeg kjører lange strekker til og fra jobb. En uke kan jeg jobbe på sørlandet og et par uker etter jobber jeg i trøndelag, da duger ikke en elbil. min 2020 E400D har både komfort, driftsikkerhet, lavt forbruk, trekker en ok tilhenger, god plass og er en fantastisk vinterbil.

Jeg hadde mye heller kjørt Norge rundt med en 30 år gammel E klasse enn en ioniq, fikk mer enn nok de 15 mil jeg kjørte, og da var batteriet nesten flatt, med min mercedes hadde knapt drivstoff måleren flyttet seg.

Igjen, en elbil er sikkert ok i oslo og andre storbyer men ikke på bygdene og med langkjøring daglig

Har det slått deg at det er arbeidsmåten din det er noe feil med?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferreira skrev (32 minutter siden):

Har det slått deg at det er arbeidsmåten din det er noe feil med?

nei, arbeidsmåten er det på ingen måte noe galt med, slik det er i våres yrke og trives stort med det. Får jo såklart penger for å kjøre ellers hadde det ikke vært mulig nei

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trafikkdirigenten skrev (1 time siden):

Jeg hadde mye heller kjørt Norge rundt med en 30 år gammel E klasse enn en ioniq, fikk mer enn nok de 15 mil jeg kjørte, og da var batteriet nesten flatt, med min mercedes hadde knapt drivstoff måleren flyttet seg.

Igjen, en elbil er sikkert ok i oslo og andre storbyer men ikke på bygdene og med langkjøring daglig

De fleste Ioniq på veien har det gamle 28kWh batteriet, da blir rekkevidden lav på vinteren ja. Prøv en mer moderne elbil med batteri i 60-80kWh-klassen så blir nok rekkevidden en smule bedre også vinterstid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke hadde tatt miljøhensyn, så ville jeg nok tatt fossil hvis det var avgiftsfritt. Har uansett et kjøremønster som tilsier lengre avstander når jeg først trenger bil, og det er ikke alle steder jeg kjører med godt utbygd ladenettverk. 

Anonymkode: 52353...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...