AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #41 Del Skrevet 24. desember 2021 ABM skrev (6 minutter siden): Adblue gir mindre utslipp?? Trodde du virkelig det? Adblue gir et eget CO2 utslipp som kommer i tillegg til utslippet fra å brenne diesel!! Det ØKER klimagassutslippene!! Og mens du og alle andre adblue- brukere pumper stadig ny CO2 ut i atmosfæren sulter 20 millioner Afgahnere i den verste tørkeperioden registrert opplagt pga. klimaendringene dere bidrar til!! God jul da! Pluss det utslippet fra produksjonen av batteripakka i elbilen du kjøpt til sterkt redusert pris, ikke engangsavgift, ikke mva, nesten ikke bompenger……og du mener du vet hva du snakker om🤨 Anonymkode: 57d17...871 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #42 Del Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 15.29): Om fossilbilen var avgiftsfri….. ingen engangsavgift, ingrn veiavgift, ingen moms, ingen omregistreringsavgift ved salg etc. Hva hadde du da valgt? Om prisen på en Jeep Wrangler, med seter etc var 400.000? En by Yaris var under 100.000? Hvor mange hadde da kjøpt Tesla 3 til en halv million? Anonymkode: 2870e...31b Nå et ikke dette like vilkår, når dette hadde betydd at fossilbilen blir subsidiert. Den slipper ut mye mer co2 som det er en begrenset mengde av som kan slippes ut. Derfor det er snakk om co2 kvoter. Anonymkode: ad0b4...cff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 24. desember 2021 #43 Del Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Denne uka hadde det kostet oss dobbelt så mye for å kjøre en tesla 3 til jobb kontra vår Audi a4 allroad på diesel. I tillegg måtte vi også ha betalt penger for å kjøpe teslaen. Vi bruker lite diesel per mil og har også ad blue som fører til at utslippene gir mindre forurensning. Så med disse strømprisene er jeg skeptisk. Anonymkode: e1747...27d Strømprisen kan du binde til 1/10 av prisen når den er lav. Det kan du ikke med dieselprisene. Eller jo, du kan jo handle inn en kubikk når prisen er litt lavere enn vanlig, men veldig praktisk er det jo ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #44 Del Skrevet 24. desember 2021 ABM skrev (55 minutter siden): Adblue gir mindre utslipp?? Trodde du virkelig det? Adblue gir et eget CO2 utslipp som kommer i tillegg til utslippet fra å brenne diesel!! Det ØKER klimagassutslippene!! Og mens du og alle andre adblue- brukere pumper stadig ny CO2 ut i atmosfæren sulter 20 millioner Afgahnere i den verste tørkeperioden registrert opplagt pga. klimaendringene dere bidrar til!! God jul da! Er du bekymret for tørken hos Afghanere? Da ville jeg tro du er meget bekymret over barna i bl.a Kongo, som står å graver etter kobolt som skal i elbilen din også? Du tror vel ikke seriøst at elbilen gjør verden til et bedre sted å være? Anonymkode: c62e9...f25 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 24. desember 2021 #45 Del Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg gjør det kun av økonomiske årsaker og hvorfor ikke? En elbil varer nok 50% av en "fossilbil" i levetid noe som ikke er tatt med i noe miljøregnskap. I praksis er tesla-verdi nesten 0, etter 8 år. Batteriet koster 200.000,- og det uten nye 8 års garanti. Anonymkode: b6295...177 Du får batteri hos bilopphuggeren til en svært mye lavere pris enn det. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hadde jeg hatt råd hadde jeg valgt stor bensin/dieselbil. Elbil funker dårlig til å trekke hestehenger i glatte bakker vinterstid, og det er jo hovedgrunnen til å ha bil. Anonymkode: 9ef66...aab Tullball, det er da mange elbiler som fungerer flott til det. Model X eller BMW iX for å nevne et par. Audi E-tron kan også benyttes (men kun med singelhenger vil jeg tro). AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg kjører kliss ny bensinbil, og den er jaggu ikke mye utdatert. Den var også fin å ha da jeg sto i kø i timesvis ved siste ekstreme snøfall, hvor elbilsjåfører måtte ty til andres biler for å holde seg varme. Mtp. hvor og hvordan jeg bor, så passer fossilbil vesentlig bedre for meg. Anonymkode: 38386...872 Du kan nok stå lenge og holde varmen om det ikke føyket, men er du på høyfjellet og det føyker igjen må du fort stoppe motoren om du ikke vil risikere mye eksos inn i bilen. Når det føyker igjen bak bilen havner eksosen under bilen og trekker inn i kupeen. Det har vært dødsfall i Japan pga. dette. En Tesla med 75% på batteriet kan fint holde varmen i et par døgn på høyfjellet uten å tømme batteriet. Kjører man en gammel Leaf med 24kWh batteri så kan det derimot hende man må tenke annerledes ja. Anonym1002 skrev (14 timer siden): Utrolig mange kommer til å miste jobben etter hvert iallefall. Ikke så mye service på en elbil kontra gammebil. Og de må repareres på merkeverksted. Det må de da ikke? Jeg bruker det lokale Mekonomen-verkstedet for mekaniske reparasjoner på min Model X. Understellsdeler, bremser, hjullager og andre slike slitedeler. Det fikser de meget bra, og mye billigere enn Tesla. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Velger fossilbil uansett, avgifter eller ei. Ville foreløpig ikke hatt en elbil om jeg så fikk den kastet etter meg og alt var gratis. Mye som må forbedres der først, og er ingen som har prøvd elbiler en skikkelig lang og kald vinter enda. Det høres ut som en drømnesituasjon for oss som bor landlig til. Anonymkode: 50f3d...994 Høh? Det er da mange som kjører elbiler i lange og kalde vintre. Selv i Finnmark selges det en betydelig andel elbiler nå, og der er det ganske kaldt på vidda til tider. Heldigvis er det bygd ut brukbart med hurtiglading også i Finnmark nå, så det er kurant å kjøre elbil der ganske mange steder. Husker vi var på elbilferie til Nordkapp i 2014, da kom vi over en Nissan Leaf parkert utenfor en hytte i Syltefjord. Det var ganske overraskende på den tiden... AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er ikke bortkasta, det er for deg meget givende å få vite du har kun feil i dine påstander om elbil. Det aller verste sim skjer, om den ikke har stempelmotor, er jo batteriet. Og det er svindyrt mot en stempelmotor når den går føyka. Så den diskusjonen har du tapt! Anonymkode: 57d17...871 Hva koster en brukt motor hos huggeren i forhold til et brukt batteri da? Jeg tror ikke det er spesielt store forskjeller i pris, dog er det en stund siden jeg sjekket pris på motorer. Batterier ligger på 15-125k avhengig av bilmodell og alder. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Denne uka hadde det kostet oss dobbelt så mye for å kjøre en tesla 3 til jobb kontra vår Audi a4 allroad på diesel. I tillegg måtte vi også ha betalt penger for å kjøpe teslaen. Vi bruker lite diesel per mil og har også ad blue som fører til at utslippene gir mindre forurensning. Så med disse strømprisene er jeg skeptisk. Anonymkode: e1747...27d Ja, hvis du insisterer på å lade mellom kl. 17 og 18 blir det dyrt. Vi har stort sett ladet til priser på 2-2,50 pr. kWh i det siste, inkl. nettleie. Da er det fortsatt halv pris av dieselbil. Det er ikke spesielt vanskelig heller, bare å følge litt med på prisene og stort sett lade på natta. Klart, har man en bil med så dårlig rekkevidde at man må lade hver dag og gjerne også kommer hjem fra jobb med tomt batteri så blir det vanskeligere. Vi klarer oss med å lade 2-3 ganger pr. uke. Da er det enkelt å planlegge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #46 Del Skrevet 24. desember 2021 Elbil er tiltalt overlegen fossilbiler i kjørekomfort. Helt uaktuelt å gå tilbake til diesel svineriet. Anonymkode: 839eb...5d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 24. desember 2021 #47 Del Skrevet 24. desember 2021 (endret) -jk- skrev (8 timer siden): Tullball, det er da mange elbiler som fungerer flott til det. Model X eller BMW iX for å nevne et par. Audi E-tron kan også benyttes (men kun med singelhenger vil jeg tro). De nevnte modellene koster 3x det jeg har råd til🤷🏼♂️ Bensinsuven min ga jeg godt under 400 000.- for. Den klarer alt modelx og Etron gjør, pluss litt til. Problemet er ikke at det ikke finnes (noen ytterst få) modeller som kan være praktiske nok. Problemet er at de koster 2-3 ganger mer en fossilt som er enda mer praktisk. Er fler en meg som ikke har 7,8,900 000.- å bruke på bil. Endret 24. desember 2021 av sicario 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 25. desember 2021 #48 Del Skrevet 25. desember 2021 sicario skrev (1 time siden): De nevnte modellene koster 3x det jeg har råd til🤷🏼♂️ Bensinsuven min ga jeg godt under 400 000.- for. Den klarer alt modelx og Etron gjør, pluss litt til. Problemet er ikke at det ikke finnes (noen ytterst få) modeller som kan være praktiske nok. Problemet er at de koster 2-3 ganger mer en fossilt som er enda mer praktisk. Er fler en meg som ikke har 7,8,900 000.- å bruke på bil. Jo, men du nevnte da ingenting om pris Blir vel ikke mange årene til man får en Model Y for under 400k. Den drar lett en singel hestehenger. Kia EV6 er et annet eksempel, den får du fra 500k nå. Skal du dra en dobbel er utvalget noe mer begrenset da de rimeligere modellene begrenser seg til 15-1600kg hengervekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #49 Del Skrevet 25. desember 2021 Elbil og -18 grader er tydeligvis dårlig kombo. En helt ny tesla 3 måtte hentes av bergingsbil på saltfjellet i går. Har også sett ladekøer i ferien. Skal du ha elbil må du kunne lade hjemme. Ikke alle i oslo har villa. Nei, elbil er for "entusiastene" foreløpig. Anonymkode: b6295...177 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 25. desember 2021 #50 Del Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Elbil og -18 grader er tydeligvis dårlig kombo. En helt ny tesla 3 måtte hentes av bergingsbil på saltfjellet i går. Har også sett ladekøer i ferien. Skal du ha elbil må du kunne lade hjemme. Ikke alle i oslo har villa. Nei, elbil er for "entusiastene" foreløpig. Anonymkode: b6295...177 Ja, for det hender jo aldri at dieselbiler må berges i kulda Enten hadde han glemt å lade, eller så var det noe feil på bilen. Elbilteknologien i seg selv har ingen problemer med kulde, i motsetning til diesel. Husker alltid hvor moro det var å starte Touranen på hytta etter å ha stått en uke i -25. Prosedyre var først på med batterilader i noen timer, deretter 4-5 startforsøk hvoretter bilen røykla hele gårdsplassen og snøen bak bilen ble kullsort over en kvadratmeter eller så. Selv om glødepluggene var byttet nylig. Samme startforsøk med elbil? Forvarming i en halvtime så er bilen isfri og varm, deretter bare å sette seg inn og kjøre 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 25. desember 2021 #51 Del Skrevet 25. desember 2021 -jk- skrev (1 minutt siden): Ja, for det hender jo aldri at dieselbiler må berges i kulda Enten hadde han glemt å lade, eller så var det noe feil på bilen. Elbilteknologien i seg selv har ingen problemer med kulde, i motsetning til diesel. Husker alltid hvor moro det var å starte Touranen på hytta etter å ha stått en uke i -25. Prosedyre var først på med batterilader i noen timer, deretter 4-5 startforsøk hvoretter bilen røykla hele gårdsplassen og snøen bak bilen ble kullsort over en kvadratmeter eller så. Selv om glødepluggene var byttet nylig. Samme startforsøk med elbil? Forvarming i en halvtime så er bilen isfri og varm, deretter bare å sette seg inn og kjøre Akkurat det skyldes vel at det var VW-kvalitet, ikke at det var en dieselmotor. Våre diesler starter problemfritt så lenge det er strøm på batteriet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 25. desember 2021 #52 Del Skrevet 25. desember 2021 On 12/24/2021 at 8:27 AM, Lass4r said: Ja, du har rett i at elbil-revolusjonen ikke hadde skjedd like fort uten insentiver, men er tross alt 41% som oppgir at de kjøpte elbil av andre årsaker enn det økonomiske. Ble bare litt irritert over at det ble presentert som et faktum at *du* kjøpte elbil kun for å grafse til deg penger… Å oppgi at man vil gjøre noe er langt fra det samme som å gjøre det. Jeg tror ikke det ville blitt solgt så mange Tesla S&X om prisen var tilsvarende en premium fosilbil (Mercedes S-klasse eller luxus SUV), uansett hvor mange som sier de ville gjort det når prisene på Tesla er lave. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #53 Del Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 25.12.2021 den 0.25): Elbil er tiltalt overlegen fossilbiler i kjørekomfort. Helt uaktuelt å gå tilbake til diesel svineriet. Anonymkode: 839eb...5d0 Tror du ikke det kommer an på hvilken elbil og hvilken fossilbil vi snakker om? Jeg på min side synes min fossilbil er overlegen de elbilene jeg har kjørt. Så smaken er nok som baken her også 😉 -jk- skrev (På 24.12.2021 den 15.35): Tullball, det er da mange elbiler som fungerer flott til det. Model X eller BMW iX for å nevne et par. Audi E-tron kan også benyttes (men kun med singelhenger vil jeg tro). Jeg har kjørt Audi E-tron med hestehenger, og det gidder jeg ikke igjen. Rekkevidden forsvant som dugg for solen, og vi brukte nesten 2 timer mer enn vi gjør på samme turen enn med dieselbilen min. Det var helt håpløst. Både hest og vi som var i bilen, var rastløse og drittlei når vi kom hjem. Anonymkode: c62e9...f25 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #54 Del Skrevet 26. desember 2021 On 12/24/2021 at 10:47 AM, Anonym1002 said: Utrolig mange kommer til å miste jobben etter hvert iallefall. Ikke så mye service på en elbil kontra gammebil. Og de må repareres på merkeverksted. Grunnen er at det er krav til alle utslippsbiler at de må åpne opp for reparasjoner/dokumentasjon men det finnes ikke på elbiler. Men ingen skal jo jobbe i norge lenger så det går nok bra. Jobber vil alltid bli borte og ny kommer til, det har til alle tider falt bort yrker når de ikke trengs lenger Anonymkode: f7e2e...20a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 26. desember 2021 #55 Del Skrevet 26. desember 2021 PetterKanin skrev (På 25.12.2021 den 11.54): Akkurat det skyldes vel at det var VW-kvalitet, ikke at det var en dieselmotor. Våre diesler starter problemfritt så lenge det er strøm på batteriet. Tja, det er vel en grunn til at omtrent alle parkeringsplasser i kalde strøk har motorvarmerkontakter Men ja, batteriet var et evig problem. Kunne aldri forvarme i streng kulde uten å lade, for webastoen tappet 12V batteriet for mye. AnonymBruker skrev (På 25.12.2021 den 17.02): Jeg har kjørt Audi E-tron med hestehenger, og det gidder jeg ikke igjen. Rekkevidden forsvant som dugg for solen, og vi brukte nesten 2 timer mer enn vi gjør på samme turen enn med dieselbilen min. Det var helt håpløst. Både hest og vi som var i bilen, var rastløse og drittlei når vi kom hjem. Anonymkode: c62e9...f25 Hmm, jeg har kjørt 15.000km med campingvogn bak Model X 75D helt uten problemer i år. Rekkevidden går ned ja, men ikke til halvparten. Forbruket økte med ca. 50% i snitt. Vekt på vogna var 1300kg. Men ser problemet med rastløs hest, når vi må lade så stikker vi bare og spiser lunsj eller middag i mellomtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #56 Del Skrevet 26. desember 2021 3 hours ago, -jk- said: Hmm, jeg har kjørt 15.000km med campingvogn bak Model X 75D helt uten problemer i år. Rekkevidden går ned ja, men ikke til halvparten. Forbruket økte med ca. 50% i snitt. Vekt på vogna var 1300kg. Men ser problemet med rastløs hest, når vi må lade så stikker vi bare og spiser lunsj eller middag i mellomtiden. Du har misforstått. Med elbil skal du kun kjøre til/fra jobb. Du skal ikke ha hest/båt/mange barn etc. Du skal bare jobbe og sove. Ikke noe gøy som forstyrrer co2-en. Anonymkode: b6295...177 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #57 Del Skrevet 26. desember 2021 -jk- skrev (9 timer siden): Hmm, jeg har kjørt 15.000km med campingvogn bak Model X 75D helt uten problemer i år. Rekkevidden går ned ja, men ikke til halvparten. Forbruket økte med ca. 50% i snitt. Vekt på vogna var 1300kg. Men ser problemet med rastløs hest, når vi må lade så stikker vi bare og spiser lunsj eller middag i mellomtiden. Det er stor forskjell på ferie kontra en transport. På ferie kan man jo ta den tiden det tar, uten sure miner. Ved ren transport fra Atil B, vil man gjerne fortest mulig frem. Til dette er nok fossilbilen å foretrekke. For oss som drar på hestehenger eller andre tunge lass, ville jeg aldri valgt elbil til oppgaven. Anonymkode: c62e9...f25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #58 Del Skrevet 28. desember 2021 Får litt sånn blikkboks følelse av el biler jeg. Anonymkode: 50f3d...994 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardrøm Skrevet 29. desember 2021 #59 Del Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 22.27): El-bil gjengen forstår fortsatt ikke en del ting. Selv om man satser på elbil andre steder i verden, så prøver de i hovedsak å eksportere det til Skandinavia, deler av Europa og USA. Men hele verden er mye mer enn dette, vi runder straks 8 milliarder mennesker på denne planeten. Tenk deg en situasjon der det bryter ut borgerkrig i et eller annet land i verden, noe det ofte gjør. Ville du satset på å stikke av med el-bilen med fullt batteri eller fossilbilen som har full tank? Selv om dette scenarioet er ikke aktuelt for Norge, så er det likevel aktuelt for andre land. Mange land har ikke engang strøm og rent vann, ellers sliter med begge deler i perioder. Det siste disse landene kommer til å satse på er "ladepunkter" med hurtig- eller lynlading. Norge viser gang på gang at vi lever på en "egen planet", som vi like så godt kunne kalt for: Scandinavian Luxury Planet 🤣 ,for de skandinaviske landene er på sin egen lille planet i forhold til dette spørsmålet. Anonymkode: 91a49...d84 Kvinneguiden 1921: Riktignok kan man forstå at automobilen med forbrenningsmotor får et visst gjennomslag i Amerika og Europa. Men det er fullstendig urealistisk at man i Det fjerne Østen eller Afrika skulle velge bort hest/esel/kamel som fremkomstmiddel. Tenk bare på hvor komplisert det vil være å få fraktet petroleum ut til den minste avkrok i verden. Mens fôr til husdyrene finner man overalt fra Sahara til Shanghai. Tenk på risikoen for å gå tom for petroleum midt i en stammefeide i Arabien. Nei da er det tryggere med en kamel! Forbrenningsmotoren vil nok aldri bli noe annet enn et leketøy for den rike eliten i Vesten. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #60 Del Skrevet 29. desember 2021 Mardrøm skrev (2 timer siden): Kvinneguiden 1921: Riktignok kan man forstå at automobilen med forbrenningsmotor får et visst gjennomslag i Amerika og Europa. Men det er fullstendig urealistisk at man i Det fjerne Østen eller Afrika skulle velge bort hest/esel/kamel som fremkomstmiddel. Tenk bare på hvor komplisert det vil være å få fraktet petroleum ut til den minste avkrok i verden. Mens fôr til husdyrene finner man overalt fra Sahara til Shanghai. Tenk på risikoen for å gå tom for petroleum midt i en stammefeide i Arabien. Nei da er det tryggere med en kamel! Forbrenningsmotoren vil nok aldri bli noe annet enn et leketøy for den rike eliten i Vesten. 👌 Anonymkode: 1faab...da3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå