AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #1 Del Skrevet 22. desember 2021 Om fossilbilen var avgiftsfri….. ingen engangsavgift, ingrn veiavgift, ingen moms, ingen omregistreringsavgift ved salg etc. Hva hadde du da valgt? Om prisen på en Jeep Wrangler, med seter etc var 400.000? En by Yaris var under 100.000? Hvor mange hadde da kjøpt Tesla 3 til en halv million? Anonymkode: 2870e...31b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #2 Del Skrevet 22. desember 2021 Fossilbil. Anonymkode: ef23e...2f1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #3 Del Skrevet 22. desember 2021 El. Etter å ha kjørt elbil privat og fossil på jobb, fremstår selv nye fossilbiler avleggs. Anonymkode: cf549...2d9 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #4 Del Skrevet 22. desember 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: El. Etter å ha kjørt elbil privat og fossil på jobb, fremstår selv nye fossilbiler avleggs. Anonymkode: cf549...2d9 Hvordan? Har selv begge deler, så godt erfaren med bye biler av begge typer. Anonymkode: 2870e...31b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jordeboer Skrevet 22. desember 2021 #5 Del Skrevet 22. desember 2021 Hadde nok valgt en dieselbil uten altfor mye dilldall. Jeg har ikke noe imot elbil, men synes de er mer et transportapparat enn bil. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 22. desember 2021 #6 Del Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Om fossilbilen var avgiftsfri….. ingen engangsavgift, ingrn veiavgift, ingen moms, ingen omregistreringsavgift ved salg etc. Hva hadde du da valgt? Om prisen på en Jeep Wrangler, med seter etc var 400.000? En by Yaris var under 100.000? Hvor mange hadde da kjøpt Tesla 3 til en halv million? Anonymkode: 2870e...31b Jeg kjører ikke utdaterte biler uansett...Har forlengst eid min siste fossilbil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #7 Del Skrevet 22. desember 2021 ABM skrev (52 minutter siden): Jeg kjører ikke utdaterte biler uansett...Har forlengst eid min siste fossilbil Elbilen din har du kjøpt ene og alene, for at den var fritatt for mva og engangsavgift på langt over 100.000,-! Ellers hadde den ikke vert konkuransedyktig i Norge. Anonymkode: 57d17...871 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #8 Del Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 15.59): Hvordan? Har selv begge deler, så godt erfaren med bye biler av begge typer. Anonymkode: 2870e...31b BMW x5 og ny Volvo jeg ikke husker betegnelsen på. Men helt nye begge to. Fine biler, men fremstår jo som gammel teknologi som er raffinert - ikke noe nytt. Privat har jeg kjørt etron, tesla X og nå sist tesla 3. AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 17.10): Elbilen din har du kjøpt ene og alene, for at den var fritatt for mva og engangsavgift på langt over 100.000,-! Ellers hadde den ikke vert konkuransedyktig i Norge. Anonymkode: 57d17...871 Ikke nødvendigvis. Jeg kjører en Tesla model 3 til 480.000,- For samme beløp kunne jeg kjøpt feks en VW T-roc, Skoda superb stasjonensvogn eller en Mercedes a220. Alle er fine biler som fyller det samme praktiske formålet, men jeg valgte el fordi det er en bedre teknologi. Anonymkode: cf549...2d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #9 Del Skrevet 23. desember 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Om fossilbilen var avgiftsfri….. ingen engangsavgift, ingrn veiavgift, ingen moms, ingen omregistreringsavgift ved salg etc. Hva hadde du da valgt? Om prisen på en Jeep Wrangler, med seter etc var 400.000? En by Yaris var under 100.000? Hvor mange hadde da kjøpt Tesla 3 til en halv million? Anonymkode: 2870e...31b Hvis valget var kun disse 3 bilene så hadde valget vært Tesla M3 uten tvil Anonymkode: f7e2e...20a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #10 Del Skrevet 23. desember 2021 Du ser jo at alle produsenter satser hardt på el, på alle kontinenter. Jeg tror ikke det blir noe særlig valg fremover. Som eier av tre biler, én av dem el, må jeg si at den sutalause bruken av elbilen er fantastisk. Må jeg velge...kanskje derfor. Anonymkode: 1faab...da3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #11 Del Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du ser jo at alle produsenter satser hardt på el, på alle kontinenter. Jeg tror ikke det blir noe særlig valg fremover. Som eier av tre biler, én av dem el, må jeg si at den sutalause bruken av elbilen er fantastisk. Må jeg velge...kanskje derfor. Anonymkode: 1faab...da3 El-bil gjengen forstår fortsatt ikke en del ting. Selv om man satser på elbil andre steder i verden, så prøver de i hovedsak å eksportere det til Skandinavia, deler av Europa og USA. Men hele verden er mye mer enn dette, vi runder straks 8 milliarder mennesker på denne planeten. Tenk deg en situasjon der det bryter ut borgerkrig i et eller annet land i verden, noe det ofte gjør. Ville du satset på å stikke av med el-bilen med fullt batteri eller fossilbilen som har full tank? Selv om dette scenarioet er ikke aktuelt for Norge, så er det likevel aktuelt for andre land. Mange land har ikke engang strøm og rent vann, ellers sliter med begge deler i perioder. Det siste disse landene kommer til å satse på er "ladepunkter" med hurtig- eller lynlading. Norge viser gang på gang at vi lever på en "egen planet", som vi like så godt kunne kalt for: Scandinavian Luxury Planet 🤣 ,for de skandinaviske landene er på sin egen lille planet i forhold til dette spørsmålet. Dessuten så står fossilbiler for mindre enn 9% av den totale forurensingen i Norge. Norge blir ikke fri for forurensing om alle biler ble til elbiler i morgen på selveste julaften. Fossilbiler produseres hele tiden, en haug med 2022 modeller står klare, men vi leser aldri om det fordi disse bilene blir ikke tatt inn i Norge av forhandlere. For å svare på TS sitt spm: Selvsagt ville man valgt fossilbilen om vilkårene var like. Fossilbilen er fortsatt suveren i forhold til el-bil og det faktumet at el-bilen trenger så mange subsidier, samtidig som politikere straffer fossilbilen, så taler det for seg selv. Folk bør huske på at de el-bilene som kjøpes i Norge er gjerne dyrere i Spania, for å bare ta et tilfeldig eksempel, samtidig som det å kjøpe en ny fossilbil i Spania eller Russland for den slags skyld, er betydelig billigere der, sammenlignet med her til lands. Volkswagen har nå gått i gang med parafin-motorer, på diesel TDI. Her er en helt ny artikkel rundt dette temaet https://www.motor1.com/news/554874/volkswagen-diesel-paraffinic-fuel-europe/ Anonymkode: 91a49...d84 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #12 Del Skrevet 23. desember 2021 Hvis fossilbiler hadde vært fritatt avgifter på lik linje med elbilen, ville det nok vært svinnende lite elbiler å se langs norske veier. Det er ikke for ingenting at elbilforeningen er livredde for at staten skal legge avgifter på elbilen. Salget vil selvfølgelig stupe. Disse bilene må være MYE billigere og ha mange fordeler med tanke på billigere bomavgifter, parkering, tilgang til kollektivfelt osv, osv for å være konkurransedyktige her i Norge. Det sier vel sitt. Selvfølgelig vil spesielt Tesla-menigheten si noe annet, men i virkeligheten er ikke disse bilene attraktive uten avgiftskutt og andre økonomiske fordeler. Anonymkode: c62e9...f25 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 23. desember 2021 #13 Del Skrevet 23. desember 2021 ABM skrev (På 22.12.2021 den 16.15): Jeg kjører ikke utdaterte biler uansett...Har forlengst eid min siste fossilbil Samme her. Har kjørt elbil siden 2018. Helt uaktuelt å gå tilbake til fossilbil uansett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lass4r Skrevet 23. desember 2021 #14 Del Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 17.10): Elbilen din har du kjøpt ene og alene, for at den var fritatt for mva og engangsavgift på langt over 100.000,-! Ellers hadde den ikke vert konkuransedyktig i Norge. Anonymkode: 57d17...871 Hvorfor antar du at alle har kun interesse for egen lommebok? Jeg føler dette er noe som kommer gjentatte ganger i denne type diskusjoner, men stemmer ikke med min egen opplevelse. Jeg har en veldig genuin interesse av å kjøpe en bil med utslippsfri teknologi, og ville følt at jeg måtte brukt bilen minst mulig hvis jeg hadde en bil med bruksutslipp, gitt hva vi nå vet om konsekvensene av våre menneskeskapte utslipp. Jada, Norge og skandinavia er foregangsland hva gjelder el-bil bruk, men det har faktisk ført til at prisen på elbiler har sunket i hele verden, ettersom vi har hjulpet elbil-markedet til å komme seg på beina. Og det hadde nok ikke skjedd uten subsudier, så det har sånn sett vært enormt vellykket politikk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #15 Del Skrevet 23. desember 2021 Lass4r skrev (38 minutter siden): Hvorfor antar du at alle har kun interesse for egen lommebok? Jeg føler dette er noe som kommer gjentatte ganger i denne type diskusjoner, men stemmer ikke med min egen opplevelse. Jeg har en veldig genuin interesse av å kjøpe en bil med utslippsfri teknologi, og ville følt at jeg måtte brukt bilen minst mulig hvis jeg hadde en bil med bruksutslipp, gitt hva vi nå vet om konsekvensene av våre menneskeskapte utslipp. Jada, Norge og skandinavia er foregangsland hva gjelder el-bil bruk, men det har faktisk ført til at prisen på elbiler har sunket i hele verden, ettersom vi har hjulpet elbil-markedet til å komme seg på beina. Og det hadde nok ikke skjedd uten subsudier, så det har sånn sett vært enormt vellykket politikk. Dr fleste velger elbil av økonomiske årsaker https://elbil.no/elbilisten-2021-de-fleste-av-oss-velger-elbil-av-okonomiske-arsaker/ Anonymkode: 72507...bcb 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #16 Del Skrevet 23. desember 2021 Lass4r skrev (43 minutter siden): Hvorfor antar du at alle har kun interesse for egen lommebok? Jeg føler dette er noe som kommer gjentatte ganger i denne type diskusjoner, men stemmer ikke med min egen opplevelse. Jeg har en veldig genuin interesse av å kjøpe en bil med utslippsfri teknologi, og ville følt at jeg måtte brukt bilen minst mulig hvis jeg hadde en bil med bruksutslipp, gitt hva vi nå vet om konsekvensene av våre menneskeskapte utslipp. Jada, Norge og skandinavia er foregangsland hva gjelder el-bil bruk, men det har faktisk ført til at prisen på elbiler har sunket i hele verden, ettersom vi har hjulpet elbil-markedet til å komme seg på beina. Og det hadde nok ikke skjedd uten subsudier, så det har sånn sett vært enormt vellykket politikk. Da tror jeg du er en av svært få. Det er veldig mange undersøkelser som sier det motsatte. Jeg tror det er svært få fossilbileiere som sliter med skam over å kjøre bilen sin. Jeg på min side elsker å kjøre bil, og tar meg gjerne en kjøretur med diesel-suv'en min, bare for å kose meg. Det siste jeg tenker på er at den slipper ut eksos. 😅 Men nå eier jeg ikke skam da. 😇 Anonymkode: c62e9...f25 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lass4r Skrevet 24. desember 2021 #17 Del Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dr fleste velger elbil av økonomiske årsaker https://elbil.no/elbilisten-2021-de-fleste-av-oss-velger-elbil-av-okonomiske-arsaker/ Anonymkode: 72507...bcb Ja, du har rett i at elbil-revolusjonen ikke hadde skjedd like fort uten insentiver, men er tross alt 41% som oppgir at de kjøpte elbil av andre årsaker enn det økonomiske. Ble bare litt irritert over at det ble presentert som et faktum at *du* kjøpte elbil kun for å grafse til deg penger… 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 24. desember 2021 #18 Del Skrevet 24. desember 2021 Det som ville vært tilgjengelig på bruktmarkedet. Å betale på titusenvis, eller i verstefall hundtetusener, av kroner for at noen andre ikke har brukt bilen et år eller to er uaktuelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #19 Del Skrevet 24. desember 2021 1 hour ago, Lass4r said: Ja, du har rett i at elbil-revolusjonen ikke hadde skjedd like fort uten insentiver, men er tross alt 41% som oppgir at de kjøpte elbil av andre årsaker enn det økonomiske. Ble bare litt irritert over at det ble presentert som et faktum at *du* kjøpte elbil kun for å grafse til deg penger… Jeg gjør det kun av økonomiske årsaker og hvorfor ikke? En elbil varer nok 50% av en "fossilbil" i levetid noe som ikke er tatt med i noe miljøregnskap. I praksis er tesla-verdi nesten 0, etter 8 år. Batteriet koster 200.000,- og det uten nye 8 års garanti. Anonymkode: b6295...177 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 24. desember 2021 #20 Del Skrevet 24. desember 2021 Lass4r skrev (9 timer siden): Hvorfor antar du at alle har kun interesse for egen lommebok? Jeg føler dette er noe som kommer gjentatte ganger i denne type diskusjoner, men stemmer ikke med min egen opplevelse. Jeg har en veldig genuin interesse av å kjøpe en bil med utslippsfri teknologi, og ville følt at jeg måtte brukt bilen minst mulig hvis jeg hadde en bil med bruksutslipp, gitt hva vi nå vet om konsekvensene av våre menneskeskapte utslipp. Jada, Norge og skandinavia er foregangsland hva gjelder el-bil bruk, men det har faktisk ført til at prisen på elbiler har sunket i hele verden, ettersom vi har hjulpet elbil-markedet til å komme seg på beina. Og det hadde nok ikke skjedd uten subsudier, så det har sånn sett vært enormt vellykket politikk. Absolutt! Tror ikke folk flest vet hva lille Norge har betydd for det skiftet i bilindustrien vi er midt inne i nå... Uten Tesla hadde ikke dette skjedd nå..og Elon Musk har selv sagt at uten Norge de første årene hadde det sett stygt ut for selskapet.. Det som er enda morsommere er rollen Morten Harket og Frederik Hauge har i det hele...Både Frederic Hauge og Morten Harket burde vært satt på sokkel for sin unike rolle i skiftet til elbil i hele verden nå...Tror jaggu de fremskyndet skiftet med 10 år..! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå