AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #1 Skrevet 22. desember 2021 Merkelig spørsmål sikkert… men men vi har et barn som har bursdag tett opp til jul. Barnet er ikke så gammelt enda. Vi ser nå at mange velger å gi barnet leker til bursdag og klær til jul. Barnet er for liten til å synes at klær er noe stas. Kanskje med mindre det har et helt spesielt motiv fra barne-TV eller noe. Men leker er big deal Så lurer jeg litt. Er grunnen til at barnet får klær til jul at folk syns det blir for mye leker tett oppi hverandre? Og i såfall er det naturlig? Er det vanlig at små barn i 2-4 års alder får klær til jul av nærmeste familie? Eller er dette et resultat av bursdag tett opp til julaften? jeg anser klær til et så lite barn som mest en gave til oss foreldre for vi slipper jo å kjøpe inn selv det vi da får.. så jeg har ikke noe mot det altså. Men tenker det på sikt blir litt urettferdig når barnet er stort nok til å forstå mer av dette med julegaver. Anonymkode: 1d700...626
SoWhat? Skrevet 22. desember 2021 #2 Skrevet 22. desember 2021 Folk må slutte å gi barn klær i gave! Barn liker ikke å få klær i gave. De blåser en lang marsj i klær. Det er ikke noe spesielt med å få det! Nå ser jeg bort fra om de tilfeldigvis skulle ønske seg noe spesielt. Et youghurtbeger ville bli satt tusen ganger mer pris på. Kjøp nå en leke eller noe annet barn har glede av i jule, og bursdagsgaver. Ærlig talt 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #3 Skrevet 22. desember 2021 Det kan godt hende det er derfor, men jeg synes uansett det er litt rart at folk ikke tenker seg til at det er kjedelig for et barn å få klær i gave. Man har jo vært barn selv og husker vel at det er harde pakker som er tingen. Selv har jeg to nevøer, en med bursdag på sommeren og en i desember. Begge får leker av oss til både jul og bursdag. (Men begge fikk klær til jul og bursdag det første leveåret, for de arvet masse babyleker og hadde mer enn nok av det. Og da skjønte de jo ikke noe av gaver uansett. 😛 ) Anonymkode: 708b8...0d5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #4 Skrevet 22. desember 2021 34 minutter siden, AnonymBruker said: Er det vanlig at små barn i 2-4 års alder får klær til jul av nærmeste familie? Anonymkode: 1d700...626 Ikke i min familie i alle fall. Det er mer vanlig at de får klær fra mer perifere, som ikke vet helt hva de skal kjøpe. Anonymkode: 708b8...0d5
Pås Skrevet 22. desember 2021 #5 Skrevet 22. desember 2021 Så lenge barnet er så lite at han ikke forstår må jo dette være helt greit? Har selv et lite barnebarn som overhodet ikke forstår dette med gaver, jeg har derfor kjøpt parkdress i julegave til henne. Det blir selvsagt annerledes når barnet er større og gleder seg til å åpne gaver, da blir det ikke parkdress fra mormor nei! 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #6 Skrevet 22. desember 2021 Barn må lære seg at myke pakker også skal verdsettes. Min niese på 5 år ønsker seg en onepiece til jul, og da får hun en onepiece til jul. Anonymkode: 63af1...79f 7
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #7 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barn må lære seg at myke pakker også skal verdsettes. Min niese på 5 år ønsker seg en onepiece til jul, og da får hun en onepiece til jul. Anonymkode: 63af1...79f Det er jo greit. Og spesielt når det er noe som barnet ønsker seg. Men gir man en treåring klær til jul? Ullundertøy liksom? Hvis det er vanlig så er det jo helt greit. Men dersom han «straffes» fordi han får så mye andre leker rett før jul til bursdag så blir det jo feil. Anonymkode: 1d700...626
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #8 Skrevet 22. desember 2021 Jeg gir klær eller noe annet de uansett trenger til jul til de fleste små barn, da det er overflod av leker, og ting. Og barnet fortsatt er i en alder der papir og bånd er det morsomste med de fleste gaver. Når barnet selv kan komme med ønsker så forholder jeg meg i stedet til det. Anonymkode: d53d2...cfd 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #9 Skrevet 22. desember 2021 Litt klær og noen harde pakker. Mine blir glade for klær 😉 Anonymkode: daae8...684
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #10 Skrevet 22. desember 2021 Det viktigste er å avklare forventninger på forhånd. Et barn som tror det bare blir morsomme gaver kommet til å bli skuffet. Hvis dere er redde for at det er ullklær under juletreet kan dere snakke om hvor kaldt det har vært, og om ikke ullklærne begynner å bli litt små eller slitt, og hvor fint det hadde vært om julenissen kom med noe stort og nytt. Tilsvarende med andre nyttige potensielle gaver. På juleaften må dere komme barnet i forskudd, før barnet rekker å bli skuffet. Hvis tante Olga har strikket ullsokker kan dere si at seg var omtenksomt av tante, som bruker så mye tid på at barnet skal holde seg varm på beina. Når det gjelder klær i gave er det ofte helt greit å bytte i butikken. Om giver spør i ettertid kan du enten svare at dere måtte bytte pga størrelse eller passform, eller du kan le det bort med at tenårene startet litt vel tidlig. Du kan også være helt ærlig, om at dere er veldig takknemlig for tanken bak gaven, men siden deres barn har så mange pysjer fra før valgte dere å bytte til et par gensere med motiver fra yndlingsserien. Dersom problemet er at alle gir de harde gavene til bursdag og bare myke gaver til jul ville jeg snakket litt med dem. Det må være en balanse, men det er ikke sikkert giverene er klare over at alle gjør det slik. Om bare noen av de viktige giverene passer på at barnet får noe gøy han ønsker seg til jul vil det være lettere å takle alle de mindre spennende gavene fra mer perifere givere. Anonymkode: b7628...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #11 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det viktigste er å avklare forventninger på forhånd. Et barn som tror det bare blir morsomme gaver kommet til å bli skuffet. Hvis dere er redde for at det er ullklær under juletreet kan dere snakke om hvor kaldt det har vært, og om ikke ullklærne begynner å bli litt små eller slitt, og hvor fint det hadde vært om julenissen kom med noe stort og nytt. Tilsvarende med andre nyttige potensielle gaver. På juleaften må dere komme barnet i forskudd, før barnet rekker å bli skuffet. Hvis tante Olga har strikket ullsokker kan dere si at seg var omtenksomt av tante, som bruker så mye tid på at barnet skal holde seg varm på beina. Når det gjelder klær i gave er det ofte helt greit å bytte i butikken. Om giver spør i ettertid kan du enten svare at dere måtte bytte pga størrelse eller passform, eller du kan le det bort med at tenårene startet litt vel tidlig. Du kan også være helt ærlig, om at dere er veldig takknemlig for tanken bak gaven, men siden deres barn har så mange pysjer fra før valgte dere å bytte til et par gensere med motiver fra yndlingsserien. Dersom problemet er at alle gir de harde gavene til bursdag og bare myke gaver til jul ville jeg snakket litt med dem. Det må være en balanse, men det er ikke sikkert giverene er klare over at alle gjør det slik. Om bare noen av de viktige giverene passer på at barnet får noe gøy han ønsker seg til jul vil det være lettere å takle alle de mindre spennende gavene fra mer perifere givere. Anonymkode: b7628...a6b Helt ok med myke gaver til jul. Så lenge feks alle fettre og kusiner får tilsvarende myke ting til jul fra feks besteforeldre. Så jeg har egentlig ikke noe problem med det. Men nå tør jeg ikke spørre om alle fettere og kusiner også får ullundertøy eller om det kun er barnet som nettopp har fått så mange leker til bursdag. Anonymkode: 1d700...626 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #12 Skrevet 22. desember 2021 Bare vent til barnet blir litt større, da kommer klær på ønskelista gjerne spesifikke, med link på messenger🤣 Anonymkode: e4732...0fa
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #13 Skrevet 22. desember 2021 Nei, når folk spør hva min 3-åring vil ha til jul sier jeg leker, fordi han skal slippe å pakke opp noe kjedelig når han er så liten. Med tiden må han jo såklart finne seg i å få gaver som er praktiske også, men ikke i denne alderen. Anonymkode: 2fe5a...170
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #14 Skrevet 22. desember 2021 I min familie er det helt vanlig å gi klær til både bursdag og jul. Har ingen betydning om bursdag og jul er nærme hverandre. Jeg gir ofte leker, men syns det er helt fint å gi klær også. De fleste barn har så mange leker at jeg ikke syns de trenger 30+ nye leker i løpet av et år. Utrolig bortskjemte og lite takknemlige blir de da. Anonymkode: 6ee95...e32 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #15 Skrevet 22. desember 2021 Min mening er at det er få ting som er mer ekkelt og lite sjarmerende og helt ærlig veldig ufordrdragelig enn barn som blir tydelig skuffet av myke presanger. Jeg har opplevd en jul der jeg så dette, hvor bestemor tydelig og heldigvis ga klar beskjed om at viss barnet viste den type surmuling ble alle presanger inndratt til barnet reiste hjem. Hun ville ikke ha noe frekke utakknemlige småunger i sitt hjem. 👏 heia bestemor i denne situsjonen! En kan ikke alltid få det en vil ha, det er helt greit å kjøpe ting et barn trenger også.. Anonymkode: 110d5...94f 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #16 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Min mening er at det er få ting som er mer ekkelt og lite sjarmerende og helt ærlig veldig ufordrdragelig enn barn som blir tydelig skuffet av myke presanger. Jeg har opplevd en jul der jeg så dette, hvor bestemor tydelig og heldigvis ga klar beskjed om at viss barnet viste den type surmuling ble alle presanger inndratt til barnet reiste hjem. Hun ville ikke ha noe frekke utakknemlige småunger i sitt hjem. 👏 heia bestemor i denne situsjonen! En kan ikke alltid få det en vil ha, det er helt greit å kjøpe ting et barn trenger også.. Anonymkode: 110d5...94f Men dette kommer åpenbart an på alderen til barnet Anonymkode: 1d700...626
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #17 Skrevet 22. desember 2021 Min datter som er født rett på nyåret, fikk både myke og harde pakker til jul og til bursdag. Hun ble glad uansett om det var mykt eller hardt. En av de gavene hun fikk når hun rundt 4 år, som hun ble mest glad for var en rosa, hjemmestrikket genser. Anonymkode: e601b...6c2 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #18 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men dette kommer åpenbart an på alderen til barnet Anonymkode: 1d700...626 Blir barnet bare vandt til å få leker, og det skinner igjennom fra foreldre at det er det som er greien så blir det jo fort bortsjemte unger ut av det.. De fleste barn får (uavhengig av alder igrunn) både myke og harde pakker til jul eller bursdag. Anonymkode: 110d5...94f 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #19 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Blir barnet bare vandt til å få leker, og det skinner igjennom fra foreldre at det er det som er greien så blir det jo fort bortsjemte unger ut av det.. De fleste barn får (uavhengig av alder igrunn) både myke og harde pakker til jul eller bursdag. Anonymkode: 110d5...94f Men spørsmålet her var egentlig ikke myke pakker vs harde pakker. Men hva som er vanlig når jul og bursdag kommer veldig nærmt og om det da er sannsynlig at en i større grad får klær enn hvis feks jul og bursdag er med et halvt års mellomrom. Jeg er ikke i mot myke pakker av prinsipp, bare at det ikke skal bli kjedelig å ha bursdag tett opp til jul Anonymkode: 1d700...626
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #20 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Men spørsmålet her var egentlig ikke myke pakker vs harde pakker. Men hva som er vanlig når jul og bursdag kommer veldig nærmt og om det da er sannsynlig at en i større grad får klær enn hvis feks jul og bursdag er med et halvt års mellomrom. Jeg er ikke i mot myke pakker av prinsipp, bare at det ikke skal bli kjedelig å ha bursdag tett opp til jul Anonymkode: 1d700...626 Som julebarn selv, var det mest kjedelig når jeg fikk kombinert jule- og bursdagsgave som barn, og ikke inneholdet i de Anonymkode: 63af1...79f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå