Gå til innhold

Riktig å be alle teste seg før juleselskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal bort på julaften og blir 15 stk totalt. Fire uvaksinerte barn, to tenåringer som har fått en dose og som hele tiden er ute med venner og fester. To andre er i høyrisikogruppen (en organtransplantert for mange år siden og den andre går på immundempende medisiner, tror jeg). Det ene barnet har astma, og det er en også en gammel dame i selskapet. 

Vertskapet ba alle teste seg på morgenen før de kommer. Ok, sa vi og kjøpte tester. En annen som er invitert lager nå et lite helvete over hvor frekke vertskapet er som  ber folk teste seg. Han mener alle har vett nok i hodet til å ikke komme om de har symptomer. Han ga de en skikkelig kjennemerkene og kalte oss andre en jævla saueflokk. Vertskapet sier man kan være smittet uten symptomer, spesielt de som er vaksinert. de ønsker å ta hensyn til og beskytte alle. Den organtransplanterte er i deres husstand. 

jeg vil ikke feire jul med denne mannen, men om han ikke kommer så kommer selvfølgelig ikke hans kone og barn, og det vil faktisk ødelegge for mange, barna gleder seg til å feire sammen. 

jeg vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, men er det virkelig for mye å be om at alle tester seg på morgenen før de kommer? hvordan skal keg forholde meg til denne personen? Jeg tenker det er null stress og er bra for alle! 

vil gjerne være anonym, derfor er den ikke postet på koronaforumet.

Anonymkode: f7302...0cd

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at vertskapet må få ha visse regler - det er deres hus. Synes faktisk det er denne mannen som er ufin! 
En annen ting er at det er vanskelig å få tak i hurtigtester nå…

• Liker 27
Skrevet

Det må da være helt greit. Her i familien var et barn smittet og helt uten symptomer. 

• Liker 14
Skrevet

Jeg hadde testet meg bare for å roe vertskapet. Men testen kan fint være negativ for å være positiv 1-2 dager etter om en først har vært utsatt for smitte. Og da ender jo de besøkende i karantene uansett. Selv om det selvfølgelig ikke påvises noe smitte akkurat den dagen besøket er. 

Skrevet

Jeg synes det er helt innafor å be gjestene teste seg! Vi har gjort det samme på julaften og alle gjestene var enig om det😊

Anonymkode: d77c9...38e

• Liker 13
Skrevet
11 minutter siden, Luckiness said:

Jeg hadde testet meg bare for å roe vertskapet. Men testen kan fint være negativ for å være positiv 1-2 dager etter om en først har vært utsatt for smitte. Og da ender jo de besøkende i karantene uansett. Selv om det selvfølgelig ikke påvises noe smitte akkurat den dagen besøket er. 

Nå virker det ikke som det er karantene de er redd for, men sykdom. Og om testen er negativ samme dag, så er det vel ganske liten sjanse for at man smitter videre den dagen. I alle fall mindre enn om de ikke tester seg og det viser seg at noen ville ha testet positivt hvis de hadde gjort det.

Anonymkode: 09976...24e

• Liker 12
Skrevet

For øvrig skjønner jeg ikke hva det er denne mannen reagerer så voldsomt på. Synes han det er så grusomt å ta en test, en voksen mann?

Anonymkode: 09976...24e

• Liker 22
Skrevet
Fame skrev (27 minutter siden):

Jeg er helt enig med vertskapet 

Jeg også. Og TS, du kan jo minne bråkmakeren om at mange koronasmittede er symptomfrie, ergo burde det være en selvfølge å teste seg før juleselskaper og andre sammenkomster i år.

Skrevet

Krav om testing er helt innenfor i disse dager. Selv tenåringene i huset vårt har testet seg for å ha selskap.

Anonymkode: 68d58...dc1

• Liker 7
Skrevet

Men altså.. Var det ikke en sak om at testen kunne være negativ på morgenen og positiv på kvelden da? 

Skjønner de som har selskapet vil gjøre det så trygt som mulig når de har noen i risikogruppa, altså. 😊

Skrevet

Hva synes kona hans, da? Er han eller hun inngiftet? Kona og barna kan jo komme, hun synes tydeligvis det er greit å teste seg? 

Anonymkode: 8478f...f7f

Skrevet
4 minutter siden, Kaisamaia said:

Men altså.. Var det ikke en sak om at testen kunne være negativ på morgenen og positiv på kvelden da? 

Skjønner de som har selskapet vil gjøre det så trygt som mulig når de har noen i risikogruppa, altså. 😊

Sånn er det jo alltid, er jo ikke mulig å forutse når man tester positivt. Er derfor man skal teste seg så  tett inntil som mulig.

Anonymkode: 15349...2dc

• Liker 8
Skrevet

Vi gjør som i fjor, hurtigtest før ankomst hos alle, vaksinerte og uvaksinerte. Onkel testet positiv, var bare vanlig vinter-snufsete. Den positive testen så ingen komme i det hele tatt og vi tok det bare fordi vi var flere uvaksinerte og morfar på 96 år feiret jul med oss fordi vi trodde det ble hans siste. Tante og onkel måtte stå over i fjor, de var og er fullvaksinerte og han testet positiv i det de var på vei ut døren. Så vi dro innom med julemiddagen til dem og byttet gaver. I år gjør vi det samme, test før ankomst også må vi bare ta det som det kommer om noen tester positivt. 

Han ble ikke sykere og hadde så å si ingen symptomer bortsett fra normalt snufsete, som kan være tilfeldig. Men han testet positiv hos teststasjonen også. Hadde nok aldri oppdaget det om vi ikke testet oss alle sammen. I år så er det enda viktigere å ta en test, siden omikron gir mildere symptomer. Så vi gjør det i år også, til tross for at de fleste er vaksinerte og morfar skal ikke ferie med oss i år. Det er en så liten ting å gjøre at jeg ser ikke problemet. 

Anonymkode: b79fd...0fc

• Liker 7
Skrevet

De aller fleste jeg kjenner som skal på sosiale tilstelninger i julen tester rett før de reiser til selskap for å være sikker. Høres helt fjottete ut å lage problemer ut av dette.

• Liker 8
Skrevet

HI her.

takk for støtten! Jeg kjenner jeg er så fryktelig sint på den mannen, han mente rett og slett alle var hysteriske og at det var ren idioti. Dette er en mann jeg ikke kan krangle med, da ryker husfreden for oss alle og jeg setter barna i en forferdelig vanskelig situasjon, men mest av alt har jeg lyst til å fortelle han hvor hvor skapet står, «but you can’t reason with stupid». Han er en person som nekter å høre på andre, han har bestemt seg og ferdig snakka. Det nytter rett og slett ikke prate med ham. 

Vertskapet sa de hadde tester til alle dersom noen ikke fikk tak i, og de kunne kjøre ut med det lille julaften. Jeg aner ikke hva kona hans sier, jeg tror ikke hun ser noen problemer med det. Det ene barnet hans derimot er lik sin far. Jeg har henne på snap, og der snakker vi nye mennesker, festing, middager osv hele tiden. Hun ble vaksinert med en dose i sommer, og ser ikke vitsen med flere doser. 

jeg kjenner jeg virkelig ikke har lyst til å omgås han!

• Liker 2
Skrevet

Hadde selvsagt testet meg og min familie. Helt uproblematisk. 

Tror nok vi hadde gjort det uansett, tross at ingen er i risikogruppe. 

Jeg synes dere skal ta fighten med han her, han trenger virkelig å settes på plass.

Dere har flere med ganske alvorlige tilstander - det koster virkelig ingenting å ta en test på forhånd.

De som ikke tar test får bli hjemme om det er viktigere. 

• Liker 5
Skrevet

Urimelig fjott. Helt innafor av vertskapet å be om testing før ankomst, og fullstendig idioti av mannen å skape seg på den måten

Anonymkode: f5aac...6f0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi skal bort på julaften og blir 15 stk totalt. Fire uvaksinerte barn, to tenåringer som har fått en dose og som hele tiden er ute med venner og fester. To andre er i høyrisikogruppen (en organtransplantert for mange år siden og den andre går på immundempende medisiner, tror jeg). Det ene barnet har astma, og det er en også en gammel dame i selskapet. 

Vertskapet ba alle teste seg på morgenen før de kommer. Ok, sa vi og kjøpte tester. En annen som er invitert lager nå et lite helvete over hvor frekke vertskapet er som  ber folk teste seg. Han mener alle har vett nok i hodet til å ikke komme om de har symptomer. Han ga de en skikkelig kjennemerkene og kalte oss andre en jævla saueflokk. Vertskapet sier man kan være smittet uten symptomer, spesielt de som er vaksinert. de ønsker å ta hensyn til og beskytte alle. Den organtransplanterte er i deres husstand. 

jeg vil ikke feire jul med denne mannen, men om han ikke kommer så kommer selvfølgelig ikke hans kone og barn, og det vil faktisk ødelegge for mange, barna gleder seg til å feire sammen. 

jeg vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, men er det virkelig for mye å be om at alle tester seg på morgenen før de kommer? hvordan skal keg forholde meg til denne personen? Jeg tenker det er null stress og er bra for alle! 

vil gjerne være anonym, derfor er den ikke postet på koronaforumet.

Også lurer man på hvorfor det ikke er hurtigtester å oppdrive lenger til de som måtte ha symptomer...folk hoarder i skuffene sine tydeligvis.🙄 Trenger man virkelig være 15 stk på julaften i år, i tillegg med folk som er i såkalt risikogruppe..?Tja..

Anonymkode: 11b1b...39a

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, Kaisamaia said:

Det vil alltid være et skjæringspunkt hvor den går fra negativ til positiv. Det er da en selvfølge at man tar en test rett før man drar til et selskap med folk som går på immundempede medisiner. 

Til ts: om en voksen mann lager leven fordi han bes ta en test før selskapet er det utrolig barnslig. De i risikogruppa kunne selvsagt valgt å ikke komme. Men etter nesten to år med korona velger de kanskje å ta, den risikoen, gitt at andre gjør sitt aller ytterste for å ikke nære med seg smitte. 

Smitter man noen som går på immundempede med korona, kan de i ytterste konsekvens dø. Folk kan ta en hurtigtest uten å sutre. 

Anonymkode: f8776...641

• Liker 5
  • Opprett ny...