AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #1 Skrevet 22. desember 2021 Hei! Jeg har fått endel allergier og trenger å bytte ut hvordan jeg gjør klesvasken. Jeg har tøymykner og skyllemiddel fra neutral, men jeg syntes klærne lukter surt etter å ha brukt disse produktene? Noen som har gode forslag til hvordan vaske klær for de med sensitiv hud, samt at det lukter godt? Anonymkode: 692ad...380
Gjest Blondie65 Skrevet 22. desember 2021 #2 Skrevet 22. desember 2021 Jeg har brukt de produktene i alle år og har aldri opplevd at tøy som henges opp med en gang lukter surt. Jeg kan imidlertid ikke fordra stinkende tøymykere som lukter heslig kunstig parfyrme. Kan det være at du er vant med at det dufter parfyme og nå synes det lukter ... klær? Vasker du på ordentlige program med nok varme og vasketid? Vasker du maskinen regelmessig - min sier fra når den trenger en "tomgang". Da får den en runde uten klær eller vaskemiddel.
Muskath Skrevet 22. desember 2021 #3 Skrevet 22. desember 2021 (endret) Bruker Blenda sensitiv. Bruker aldri tøymykner. Det lukter ikke noe spesielt, bare rent tøy. Endret 22. desember 2021 av Muskath
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #4 Skrevet 22. desember 2021 Ha i litt eddik. Anonymkode: 36dfb...014
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #5 Skrevet 22. desember 2021 Jeg synes blenda fungerer bedre enn nautral. Skyllemiddel liker jeg ikke, jeg føler at det på en måte fanger lukt som ligger igjen i stoffet, slik at det ikke kan luftes ut. Det er dessuten så mye klær som ikke anbefaler skyllemiddel (håndklær, treningstøy, jeans, kluter etc), så da er det uansett greit å droppe det. Noen ganger kan klær få en sur lukt. Det kan skyldes at de blir liggende våte, enten etter bruk eller i vaskemaskinen, eller at vaskemaskinen er skitten. Parfyme vil dekke over denne lukten, så det kan være at klærne dine var sure fra før du byttet vaskemiddel. Det er mange ting du kan gjøre for å fikse dette. Først må du vaske maskinen. Først vasker du den innvendig, spesielt i folder på gummien og i vaskemiddelskuffen. Så renser du den med vaskemaskinrens. Avslutt med en tom vask på 90 grader og ekstra vann, for å få skylt bort eventuelle rester. De fleste vaskemaskinprodusenter anbefaler vaskemiddel i pulverform, fordi dette vasker bedre og gir mindre belegg i maskinen. Siden må du rense klærne. Eddik kan fungere, da gjerne bløtlegging. Vær obs på at dette kan bleke noen klær. Lufttørking utendørs på en fin sommerdag er også bra, da vil sola og vinden sammen lufte og rense tekstilene. Enkelte sarte tekstiler vil kunne blekes av dette, men de fleste moderne fargestoffer er så lysfaste at det ikke er et problem. Så er det bare å passe på å tørke klær raskt og rengjøre vaskemaskinen iblant. Så vil du slippe at klær blir sure på nytt. Anonymkode: 7cb01...df2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #6 Skrevet 22. desember 2021 Ha i eddik og kjør maskinrens. Tenk også hvordan plaggene tørker. Jeg bruker neutral og har aldri opplevd sur lukt. Jeg tørker klær ute på sommeren, og på vinteren går noe i trommel og resten tørkes foran peisen. Trommelrensen går etter hver ullvask. Anonymkode: 10439...66a
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #7 Skrevet 22. desember 2021 Jeg har nylig begynt å bruke sitronvask fra paa stell. Bruker ikke tøymykner, evt en skvett eddikk hvis jeg føler det er nødvendig (f.eks håndklær som lukter litt ekstra surt fordi de har blitt liggende på badegulvet). Veldig fornøyd hittil. Anonymkode: dd3e6...987
AprilLudgate Skrevet 22. desember 2021 #8 Skrevet 22. desember 2021 Bruker du flytende eller pulver? Hadde tatt en solid rens av maskinen først - vasket godt inni (spesielt gummikanten), kammeret og renset filteret. Så renser du med tablett fra Omo. SÅ vasker du klærne dine med Neutral eller Blenda uten parfyme - da pulver. Kutt ut tøymykner alltid. Men de første vaskene tilsetter du en dæsj eddik, det fjerner godt lukt. Heng opp tøyet med en gang maskinen er ferdig, og la døren og kammeret stå åpent. Lukter det fortsatt prøver du å la tøyet ligge i en bøtte med litt eddikvann i noen timer før vask.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #9 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har nylig begynt å bruke sitronvask fra paa stell. Bruker ikke tøymykner, evt en skvett eddikk hvis jeg føler det er nødvendig (f.eks håndklær som lukter litt ekstra surt fordi de har blitt liggende på badegulvet). Veldig fornøyd hittil. Anonymkode: dd3e6...987 Hvordan bruker du den? Anonymkode: 3abd1...436
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #10 Skrevet 25. desember 2021 jeg tåler ikke tøymykner! tåler heller ikke omo eller blenda sensitive. Bruker helst ariel. Neutral er for sterkt for huden min (jeg er veldig sensitiv). Anonymkode: d8296...6e2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #11 Skrevet 26. desember 2021 Jeg var veldig heldig og fikk en tøymykner i julegave fra jobben (Rituals) og den har vært en livredder! Ikke bare har den faktisk reddet klærne mine, og gjenopplivet dem - men den er utrolig god for min sensitive hud. Lukter fantastisk gjør den og! The Ritual of Karma Luxurious Scent Booster & Softener In 1 Jeg fikk den riktig nok i et annet rituale, fra Amsterdam-kolleksjonen men det er samme innhold i produktet - det eneste som skiller dem er duften. Anonymkode: 5d934...062
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #12 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 16.20): Hvordan bruker du den? Anonymkode: 3abd1...436 Som vanlig vaskepulver. https://paastell.no/produkt/sitronvask/ En spiseskje/10g pr vask. Anonymkode: dd3e6...987
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #13 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg var veldig heldig og fikk en tøymykner i julegave fra jobben (Rituals) og den har vært en livredder! Ikke bare har den faktisk reddet klærne mine, og gjenopplivet dem - men den er utrolig god for min sensitive hud. Lukter fantastisk gjør den og! The Ritual of Karma Luxurious Scent Booster & Softener In 1 Jeg fikk den riktig nok i et annet rituale, fra Amsterdam-kolleksjonen men det er samme innhold i produktet - det eneste som skiller dem er duften. Anonymkode: 5d934...062 Vi med sensitiv hud tåler ikke produkter med så mye parfyme. Anonymkode: 871dd...0d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå