AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #1 Skrevet 22. desember 2021 Jeg legger stadig merke til at troende, om det er kristne eller muslimer, legger alt over på Gud og ikke tar ansvar selv. I disse tider er det særlig rundt vaksiner jeg reagerer; de skal ikke ta vaksine mot korona, fordi de har beskyttelse fra Gud. Og dør noen, er man enten feiltroende eller så er det Guds vilje. I klassen til yngste her er det flere uvaksinerte, alle av troende foreldre, negative til vaksine. Så havner hele klassen i karantene til jul fordi to av disse ungdommene fikk korona. Påberoper seg Guds vilje og beskyttelse fra han. Hva med nestekjærligheten til de rundt?? Anonymkode: a86e8...e1d 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #2 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg legger stadig merke til at troende, om det er kristne eller muslimer, legger alt over på Gud og ikke tar ansvar selv. I disse tider er det særlig rundt vaksiner jeg reagerer; de skal ikke ta vaksine mot korona, fordi de har beskyttelse fra Gud. Og dør noen, er man enten feiltroende eller så er det Guds vilje. I klassen til yngste her er det flere uvaksinerte, alle av troende foreldre, negative til vaksine. Så havner hele klassen i karantene til jul fordi to av disse ungdommene fikk korona. Påberoper seg Guds vilje og beskyttelse fra han. Hva med nestekjærligheten til de rundt?? Anonymkode: a86e8...e1d Ikke si at dette gjelder alle troende. Tvert i mot tror jeg det gjelder ytterst få. Anonymkode: cb207...7a6 2
Ost Skrevet 22. desember 2021 #3 Skrevet 22. desember 2021 Jeg sliter faktisk med å forstå at folk kan tro på gud og alt det tullet der. Men folk skal jo få lov til å tro på hva de vil.. Liksom rart at tannfeen, julenissen og sånn er ting som man tror på som barn men som man liksom ikke skal tro på som voksen. Ser ikke helt logikken. Når det er sagt så er det temmelig sjeldent at jeg ser at troene skylder på gud for alt. 1
SoWhat? Skrevet 22. desember 2021 #4 Skrevet 22. desember 2021 (endret) Tror at du har misforstått det med å legge over på Gud 🙂 Det er ikke for å ikke ta ansvar, men å lette byrden. To forskjellige ting. Det er mange som ikke tar vaksinen. Det kommer ikke av at de ikke vil vise nestekjærlighet. Tvert i mot kanskje. Endret 22. desember 2021 av SoWhat? 4
Jdz Skrevet 22. desember 2021 #5 Skrevet 22. desember 2021 Har ikke inntrykk av at troende legger alt over på gud. Som oftest er del vel sånn at når noe bra skjer er det guds vilje, mens når noe vondt skjer er det på grunn av menneskenes iboende synd/ondskap. 1
sicario Skrevet 22. desember 2021 #6 Skrevet 22. desember 2021 Om man er troende, så tror man at Gud er allmektig. Tror man ikke det, er man ikke troende. Da blir det som å være «litt gravid». Om Gud er allmektig, er han enten ond eller inkompetent. 1
Rhodiola Skrevet 22. desember 2021 #7 Skrevet 22. desember 2021 (endret) Tråden er ryddet for diskriminerende, nedsettende og hatefullt innhold. Tråden er også ryddet for kommentarer til moderasjon. Spørsmål og kommentarer til moderasjon kan sendes til moderator på PM eller postes i Ris, ros og spørsmål. - Rhodiola, mod. Endret 22. desember 2021 av Rhodiola 1
sicario Skrevet 22. desember 2021 #8 Skrevet 22. desember 2021 Jdz skrev (1 minutt siden): Har ikke inntrykk av at troende legger alt over på gud. Som oftest er del vel sånn at når noe bra skjer er det guds vilje, mens når noe vondt skjer er det på grunn av menneskenes iboende synd/ondskap. Perfekt narsissisme der. «Gud ser meg, gjør noe godt for meg etc». Klassisk cherry picking for å passe ens eget narrativ. Liker man ikke konsekvensene av guds «gjerninger», er de bare uransakelige. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #9 Skrevet 22. desember 2021 Jeg er troende kristen. Jeg tror det er en mening med det meste som skjer, jeg tror at Gud har gitt oss vaksine. Gud har gitt meg en hjerne jeg kan tenke med og gitt meg perspektiv til å ta en avgjørelse om hva som er best for samfunnet, meg og mine. Vi har forskere og vitenskap å Lene oss på i bekjempelsen mot pandemien, ikke direkte tro på en Gud, som at troen i seg selv er nok, Jeg har vaksinert både meg og mine barn over 12 og vi bruker munnbind og holder avstand. min nabo er muslim. Hun tror det er en mening med alt som skjer. Hun tror korona er skapt av Allah for å straffe de som ikke er troende. Alle hennes sønner heter Mohammed som mellomnavn, og hun sier at siden hennes sønner bærer profetens navn er de beskyttet i kraft av navnet. Hun er ikke bekymret og overholder (etter det jeg kan se) ikke smittevernreglene, hvorfor skulle hun det? Hun er tross alt en god muslim, sier hun. Jeg mener ikke å skape et skille mellom kristne og muslimer i dette innlegget, men vil illustrere hvordan man bruker troen på noe større, støtter seg på den osv i denne pandemien. Anonymkode: 10b28...b0e 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #10 Skrevet 22. desember 2021 Som tidligere konservativ kristen, og nå helt uten tro, vil jeg si at det var absolutt mye hardere å være kristen. Regler og nå-må-jeg-ikke-skuffe-Gud over hele linja. Hva som var Guds vilje var veldig vanskelig å vite; hvorfor var noen syke, og hvorfor døde folk før de ble gamle? Noen kristne mente at alt var en del av Guds plan, men jeg klarte ikke å se det slik (det er lett for oss priviligerte mennesker å mene at alt er Guds plan, når det ikke er vi som står i fattigdom og krig). Det finnes alltid folk som legger alt på Gud, men jeg kjente ikke så mange av dem da jeg var kristen. De fleste i kirken min var helt besatt av tanken på å gjøre alt rett hele tiden, og var livredde for å gjøre noe feil. Denne frykten for å synde sto over alt annet. Anonymkode: 2692d...e9b
Conal Skrevet 22. desember 2021 #11 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg legger stadig merke til at troende, om det er kristne eller muslimer, legger alt over på Gud og ikke tar ansvar selv. I disse tider er det særlig rundt vaksiner jeg reagerer; de skal ikke ta vaksine mot korona, fordi de har beskyttelse fra Gud. Og dør noen, er man enten feiltroende eller så er det Guds vilje. I klassen til yngste her er det flere uvaksinerte, alle av troende foreldre, negative til vaksine. Så havner hele klassen i karantene til jul fordi to av disse ungdommene fikk korona. Påberoper seg Guds vilje og beskyttelse fra han. Hva med nestekjærligheten til de rundt?? Anonymkode: a86e8...e1d Hva vet du om Gud’s Vilje? I min mors navn, jeg har blitt fristet av han man ikke skal si navnet på, og jeg har gjort urett mot meg selv! I Gud’s Navn! Jeg ba om tilgivelse og ble tilgitt, og ingen andre kunne reddet mitt liv. Og på mitt fars navn, jeg er akkurat nå i Gud’s Vilje og hender, og HADDE jeg gått i mot Gud’s Vilje... På mitt liv, jeg hadde mistet hjerte banket mitt og min pust AKURATT NÅ!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå