Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da er det snart jul igjen. Nesten 2 uker med lange middager, et styr med gaver, pynte seg, se på TV, få klager av familiemedlemmer om at man holder for mye for seg selv, fyrverkeri som skremmer hunden osv. Det er rett og slett den kjedeligste tiden i løpet av året. Jeg er vel sikkert en kjedelig og introvert person, kanskje også litt fordi jeg sitter alene omtrent hele tiden til vanlig - og bestemmer hva jeg vil gjøre selv. Noen andre som bare "later som" at de liker julen? Hva gjør dere for å håndtere situasjonen? Jeg bruker å avklare på forhånd at jeg ønsker litt egentid. Som regel har jeg noe jeg må gjøre også, så da har jeg noen unnskyldninger. Jeg er en ung voksen mann, hvis det har noe å si.

De første dagene på nyåret er derimot veldig bra.

Endret av Kenguruen
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar annahvert år helt for meg selv jeg. Singel og bor alene, så ene året gjør jeg akkurat som jeg føler for, og andre året er det julaften og 1.ste dag med min mor, om hun ikke er invitert noen annen plass. I det fulle og det hele bryr jeg meg fint lite om «alt man skal» i jula, og kjører det løpet som passer meg best. 

brukte alt for mange år på å please alle andre, (jul eller ikke😅) og innså til slutt at jeg mistrivdes veldig med å ha det sånn. Så jeg tok valget om å fokusere på hva jeg vil selv. Befriende.

Hilsen også introvert og kjedelig. 
K32

Anonymkode: 2aca5...86e

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror alle kunne hatt godt av å senke aktivitetsnivået :)

I år skal jeg og mannen kun ut på middag på julaften. Normalt ville vi hatt 3 selskap til i løpet av uka, og ja, det er stress. I år er forskjellen at jeg er syk, og har ikke energi til selskapene.

Vi merker begge at julefreden senket seg på en annen måte i år. Julegavene er ordnet for lengst. Matlevering på døra i går. Og vi har planer om å bare kose oss så godt vi kan, på tross av min sykdom. 

For første gang gleder jeg meg faktisk til en stress-fri jul. Det blir hva du gjør det til selv. Du kan alltid endre "rutinen" til hva du selv ønsker. Du er ikke nødt til å ha 2 uker med selskap, prøv å si mer nei neste år.

Anonymkode: 569cc...72f

• Liker 2
Skrevet

Hadde det ikke vært for at barna forventer å feire jul, skulle jeg fint ha hoppa over hele jula, og kosa meg glugg i hjel hjemme alene i ro og fred. 

Det skulle vært forbudt for folk å sende opp fyrverkeri. Der er mye bedre å ha arrangerte oppskyting kl. 24. 

Anonymkode: dd350...a22

• Liker 2
Skrevet

Amen! Feirer for barnas del. Men har lært å roe ned litt de siste årene. Man MÅ jo ingenting ❤

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde klart meg helt fint uten jul.

Vil da tro at de fleste hadde greid seg uten jul.

• Liker 1
Skrevet

Få deg en av noe slag jobb i helsevesenet og ta på deg alt av vakter, så slipper du kjedelige fridager og julemiddager. 

Anonymkode: 175cc...298

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker jul og å reise hjem til familien for å feire den 😊

Anonymkode: f0e41...3fb

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått i den klassiske fellen med å være den som arrangerer store julemiddager for hele slekten! Dvs. hans store slekt en dag og min dagen etter. Helt ærlig synes jeg det er stressende og jeg skulle ønske jeg fikk slippe. Tipper de andre trøster seg med at jeg liker slikt, det gjør jeg ikke men har vel aldri sagt det rett ut heller.

Vi har et par gamle slektninger på hver side som setter pris på at alle er samlet. Når disse faller fra får resten av slekten klare seg selv, da vil jeg feire bare med mine egne!

Godt å få sagt det, selv om det er anonymt på nett! 😉

• Liker 2
Skrevet

Ja, så absolutt!! Hvis jeg ikke hadde hatt barn, så hadde alt dette glatt passert. 

• Liker 1
Skrevet
Kenguruen skrev (8 timer siden):

Da er det snart jul igjen. Nesten 2 uker med lange middager, et styr med gaver, pynte seg, se på TV, få klager av familiemedlemmer om at man holder for mye for seg selv, fyrverkeri som skremmer hunden osv. Det er rett og slett den kjedeligste tiden i løpet av året. Jeg er vel sikkert en kjedelig og introvert person, kanskje også litt fordi jeg sitter alene omtrent hele tiden til vanlig - og bestemmer hva jeg vil gjøre selv. Noen andre som bare "later som" at de liker julen? Hva gjør dere for å håndtere situasjonen? Jeg bruker å avklare på forhånd at jeg ønsker litt egentid. Som regel har jeg noe jeg må gjøre også, så da har jeg noen unnskyldninger. Jeg er en ung voksen mann, hvis det har noe å si.

De første dagene på nyåret er derimot veldig bra.

Ja, syns det er kjekt for barna, men alt for mye styr for oss voksne....

Anonymkode: 238ed...ab1

Skrevet

Planlegger allerede neste jul! Planen er å leie en hytte ved sjøen og ha noen fine dager sammen med mann og barn. Er lei all maset rett og slett!  

Anonymkode: adaa8...a66

Skrevet

Jeg melder meg alltid til å jobbe i jula. Det har jeg gjort de siste snart 10 årene. Godt betalt, rolige vakter, kollegaene er glade for å bytte, jeg slipper kaoset. Vinn, vinn, vinn :)

Stikker alltids hjemom en tur da, og rekker fint middag om jeg jobber dag. Men synes det er godt å slippe den lange seige dagen.

Anonymkode: 41709...999

• Liker 1
Skrevet

Sa til min samboer her forleden at jeg kunne ønske julen bare kom hvert tiende år, så ja. Mine strategier er:

Kjøper gaver til færrest mulig, har kuttet ut mange gaver. Gir til barna og de eldste (foreldre og besteforeldre).

Pynter meg ikke spesielt, kun en "finbukse" og enkel topp.

Unngår julearrangementer og rush i butikker så godt jeg kan.

Pynter lite til jul, men har julestjerne i vinduet. Aldri juletre.

Har aldri juleselskap hjemme. Har begrenset med plass, så ingen forventer det.

Nyttårsaften har jeg ofte jobbet eller bare vært hjemme. Boikotter raketter og synes det burde vært forbudt.

Det jeg liker med julen er at det er tiden for klementiner, noen gode julefilmer og julematen er jo god. Ellers ingen høydare 😅

Anonymkode: 6a15a...86e

• Liker 1
Skrevet

I grunnen, ja. Jeg har ingenting imot julen, men det hadde ikke vært noen krise for meg om jula ble avviklet. Man kan samles og spise god mat ellers i året også, uten alt stresset rundt. 

• Liker 1
Skrevet

Kunne tenkt meg og jobba hele jula . Men har dessverre ikke en slik jobb . Blir sliten av alt , blir så stresset . Orker ikke lage middag for noen , redd det ikke blir bra . Hater nyttårsaften . Er sliten da etter x antall selskap .

Anonymkode: 605f8...47e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...