Gå til innhold

klump i magen etter merkelig reaksjon fra venninne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vel litt sånn flink-pike-jente som er glad når alle andre er glade og fornøyde. Er et følelsesmenneske og føler mye og sterkt. 
Helt siden jeg var ungdom har jeg alltid fått skikkelig klump i magen hver gang det har vært en liten krangel, drama eller uenighet med noen. Det trenger ikke være store ting, det kan bare være at noen blir irritert på meg, så klarer jeg ikke å konsentrere meg om noe annet resten av dagen. 

Nå for eksempel skjedde det en rar situasjon. NB: se bort fra corona nå, for hun har testet negativt på det, så dette er kun en vanlig forkjølelse. Min venninne skrev at hun hadde blitt forkjøla og håpet at hun ikke måtte feire jula alene, da hun egentlig skal feire med kjæresten og svigermor. Hun sa at hun var lett forkjølet og at hun ikke hadde feber, og at hun hadde testet negativ på corona. Da sa jeg at jeg synes hun kan gå, det er jo bare en liten forkjølelse. Hun skrev at hun absolutt ikke tenkte å smitte svigerforeldrene med en forkjølelse. Jeg skrev litt med en tullete tone at jeg synes da ikke det er verdens undergang om noen skulle bli smittet med en lett forkjølelse, og at om man skulle isolert seg hver gang man har litt vondt i halsen eller litt rennende nese, så må man jo isolere seg ca 50% av vinteren da. Og jeg synes at det er viktigere at hun slipper å sitte alene på julaften. Alt dette sa jeg egentlig med tanke på at jeg ønsker at hun skal få en fin jul og slippe å sitte alene. Hun leste meldingen, men svarte ikke. Så sende jeg en melding om at jeg virkelig respekterer hennes valg om å bli hjemme 100%, men at jeg bare ville roe henne ned litt og at vi kanskje ser litt forskjellig på dette bare. Hun leste dette også og svarte ikke. 
I morrest hadde hun ikke svar, og da skrev jeg "er du sur? :(" og da svarte hun "nei, men jeg tror vi tenker forskjellig om dette og jeg orket ikke ta denne diskusjonen i går, nå synes jeg vi lar dette gå." Jeg bare føler at det ble en så utrolig stor greie av ingenting? Det eneste jeg ville var bare å roe henne ned å si at hun ikke trenger å feire jul alene når hun ikke har feber eller corona, bare litt småforkjølelse. 

Jeg blir sykt stresset av hver minste irritasjon/dårlige stemning, som en slik situasjon. Det er veldig skjeldent det skjer noe sånn i mitt liv, så med en gang det kommer en bitteliten krangel eller irritasjon så blir jeg så utrolig lei meg, klarer ikke slutte å tenke på det og det setter en stemning på hele dagen min. 

Hvordan kan jeg slutte å ta dette så sykt innover meg? 
Kunne ønske jeg bare tenkte at "Jaja hun tok visst dette veldig ille opp, men jeg har sagt at jeg ikke mente noe med det. Jeg tenker ikke mer på dette nå, hun hadde sikkert en dårlig dag."

Eller synes dere at jeg oppførte meg dårlig her? Mente virkelig ikke det. 

Anonymkode: 3c6f1...08f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som hun fisket etter "stakkars deg"-meldinger, også ble hun sur da hun fikk en annen respons enn den hun ønsket.

Ikke tenk mer over det. Det er ikke hos deg problemet ligger i denne situasjonen.

Anonymkode: 6071b...5af

• Liker 32
Skrevet

Jeg syns det virker som om hun ikke gadd å ta den diskusjonen. Ikke at hun nå går rundt og tenker at hun er sur på deg, men at hun rett og slett ville legge ballen død.

Anonymkode: a68cb...a04

• Liker 26
Gjest På druen
Skrevet

Hun er forkjølet og ikke i form, så hun orket bare ikke å diskutere det noe mer. 

Skrevet

Ikke tenk mer på det, det går nok snart over, og blir hun sur av det der så må du jo veie ordene dine på Gullvekt....gidder du egentlig det?

Anonymkode: 981f9...200

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke tenk mer på det, det går nok snart over, og blir hun sur av det der så må du jo veie ordene dine på Gullvekt....gidder du egentlig det?

Anonymkode: 981f9...200

Dette. Jeg hadde også en sånn venninne. Forbaskede slitsomt i lengda, og furtinga kunne dra ut i flere måneder... Det kunne være så enkelt som at hun inviterte meg med på kafe den ene dagen og kino den andre dagen, enda hun visste godt at dagene mine var hektiske pga eksamen og frister som skulle overholdes de neste to ukene. Måtte jo da dessverre si at jeg hadde jeg ikke tid til. Så fort eksamen var ferdig spurte jeg om vi skulle finne på noe, og fikk bare kontant nei tilbake. Spurte igjen et par dager senere, og da svarte hun ikke. Et halvt år senere fikk jeg telefon om at det jeg hadde gjort var sinnsykt dårlig gjort...?! Så jeg sa bare i fra at da skulle hun få slippe, og at jeg ikke orker å ha folk rundt meg som skal straffe meg fordi jeg ikke gjorde som de forventet. Så la jeg på. Siden har jeg ikke snakket med henne, og det er helt ærlig en befrielse. Det her var bare en av mange småting, det var så stadig det at jeg gjorde eller sa noe galt.. 

Anonymkode: 6ab5f...13e

• Liker 10
Skrevet

Jeg synes det er mest du som lager en stor greie av dette, TS. Hun har tatt sitt valg og ønsket ikke noen diskusjon om det - hun følte kanskje at du ikke respektere hennes valg? Hun ønsket nok bare å legge ballen død og vil ikke snakke om det. 

Jeg kan selv bli litt irritert hvis jeg har tatt et valg og folk som ikke har noe med det å gjøre skal prøve å overbevise meg om at jeg tar feil, at jeg er «hysterisk» eller at jeg ikke trenger ditt og datt. Jeg vil selvsagt bli respektert når jeg har tatt et veloverveid valg. Da kunne jeg avsluttet diskusjonen som venninnen din. Ikke fordi jeg er sur, men fordi jeg ikke gidder å bli mast mer på om den saken. 

Jeg er forresten enig med henne - man drar ikke på besøk til noen når man er forkjølet akkurat nå synes jeg. Selv om det ikke er korona, så vil også forkjølelsessmitte få mer konsekvenser nå. Folk som må være borte fra jobb, teste seg osv. Jeg hadde selv blitt irritert om noen av mine troppet opp forkjølet i juleselskap.

Anonymkode: 3d06c...057

• Liker 32
Skrevet

Jeg synes hun er dramatisk. Jeg synes ikke du skrev noe galt, hun skrev jo at hun håpet hun slapp å feire jul alene - og du sa at det slapp hun helt sikkert. Hva er det å bli sur for? Du var jo bare hyggelig mens hun var sur. 

I tillegg, om ei venninne skriver noe jeg ikke er 100 % enig i så later jeg bare som ingenting. Skriver "det er sant det da :)" eller noe lignende uten å lage noe styr utav det. 

Anonymkode: 26e8c...8b6

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

eg er vel litt sånn flink-pike-jente som er glad når alle andre er glade og fornøyde. Er et følelsesmenneske og føler mye og sterkt. 
Helt siden jeg var ungdom har jeg alltid fått skikkelig klump i magen hver gang det har vært en liten krangel, drama eller uenighet med noen. Det trenger ikke være store ting, det kan bare være at noen blir irritert på meg, så klarer jeg ikke å konsentrere meg om noe annet resten av dagen. 

Hmm..

Har du ADHD? Jeg er akkurat som deg og har adhd. Du virker veldig empatisk men mangler selvrespekt og så virker det som du sliter litt med sosiale grenser og hva som er lurt og greit å si?

Feks om din venninne sier at hun er syk og er redd hun ikke kan feire med familien. Så sier du å huff, håper ikke det. ❤️ Men du kan jo ta en test på julaften og se.  Og hør med dem om hva de synes :)

Du trenger jo ikke fortelle henne at hun kan dra til sin familie om hun er engstelig for å smitte dem. Det er uansett irriterende å få i fleisen hva man "skal gjøre" 

Anonymkode: 7bc54...a2f

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det er mest du som lager en stor greie av dette, TS. Hun har tatt sitt valg og ønsket ikke noen diskusjon om det - hun følte kanskje at du ikke respektere hennes valg? Hun ønsket nok bare å legge ballen død og vil ikke snakke om det. 

Jeg kan selv bli litt irritert hvis jeg har tatt et valg og folk som ikke har noe med det å gjøre skal prøve å overbevise meg om at jeg tar feil, at jeg er «hysterisk» eller at jeg ikke trenger ditt og datt. Jeg vil selvsagt bli respektert når jeg har tatt et veloverveid valg. Da kunne jeg avsluttet diskusjonen som venninnen din. Ikke fordi jeg er sur, men fordi jeg ikke gidder å bli mast mer på om den saken. 

Jeg er forresten enig med henne - man drar ikke på besøk til noen når man er forkjølet akkurat nå synes jeg. Selv om det ikke er korona, så vil også forkjølelsessmitte få mer konsekvenser nå. Folk som må være borte fra jobb, teste seg osv. Jeg hadde selv blitt irritert om noen av mine troppet opp forkjølet i juleselskap.

Anonymkode: 3d06c...057

I så fall kanskje misforståelsen lå i det at jeg ikke forsto at hun allerede hadde blitt fast bestemt på å ikke dra. 
Jeg opplevde det som at hun sa at hun var småforkjøla og håpet at hun ikke måtte feire alene, og da svarte jeg med at jeg synes ikke hun trenger å feire alene sånn som det ser ut nå. Og så sa hun imot. Jeg skrev jo til og med rett ut at jeg respekterer hennes valg, selv om jeg er uenig i at en liten forkjølelse skal gjøre at man blir hjemme hele jula alene. 

• Liker 4
Skrevet

Det er viktig, ts, å huske at veldig mange har slukt budskapet om at "er du syk og møter folk er du skyldig i drap"-budskapet som har vært kjørt steinardt fra både media og myndigheter i to hele år nå.

Sluker man ting rått uten å sjekke om det faktisk gir mening så får man massive overreaksjoner som den din venn har. Du ser den samme overreaksjonen på hver eneste forside av vg. Om det nå gjelder korona, rs-virus, influensa eller strøm. Alt smått og uviktig er visst "krise" når vi kjeder oss i verdens rikeste, mest privilegerte land.

men så sender du en melding. Og når du ikke får svar på den (noe som er helt normalt og udramatisk) så velger du å få panikk. Og denne overfører du ansvaret for til din venninne - du insisterer på at det er hennes ansvar å svare deg fordi du har valgt å bli urolig. Og det er ikke akseptabel adferd, ts. Velger du å kave deg opp, hisse deg opp eller stresse? Ja, da må du ta ansvaret for å roe ned deg selv. Dine følelser og reaksjoner velges av deg. Og må reguleres av deg. Du kan ikke først velge å bli urolig og så kreve at andre skal roe deg ned.  De har ikke valgt at du hisser deg opp.

Så ta en adferdsjustering der, ts.

Anonymkode: c215c...31c

• Liker 11
Skrevet

Du har bare sendt henne to hyggelige meldinger. Før korona var det en selvfølge at man fortsatte å treffes, gå på jobb og skole osv selv om man var litt forkjølet. 

Nei, her er det venninnen din som overreagerer. Bare la det gå, hun vil nok hente seg inn igjen og forstå at dette er en bagatell. Og hvis ikke, så er hun en vanskelig person å ha med å gjøre. Hun høres direkte slitsom ut, synes jeg personlig. Hva så om hun hadde bestemt seg for å bli hjemme? Det er ikke noe vanskelig å forstå at du mente det godt med det du skrev.

Anonymkode: c83dd...c0f

• Liker 6
Skrevet

Jeg har adhd og henger meg også opp i sånne situasjoner hvor jeg har irritert noen. Ofte handler det om at jeg får veldig empati med dem og kommer opp med en løsning som jeg synes virker bra. og så blir de irriterte fordi de føler kanskje at jeg går for langt og lager opplegg til dem.  litt som du med at hun "skulle dra selv om hun var syk" Det er ofte best å si at æsj så leit. Vanskelig dette. Men se det an du. ( de må løse det SELV )

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hmm..

Har du ADHD? Jeg er akkurat som deg og har adhd. Du virker veldig empatisk men mangler selvrespekt og så virker det som du sliter litt med sosiale grenser og hva som er lurt og greit å si?

Feks om din venninne sier at hun er syk og er redd hun ikke kan feire med familien. Så sier du å huff, håper ikke det. ❤️ Men du kan jo ta en test på julaften og se.  Og hør med dem om hva de synes :)

Du trenger jo ikke fortelle henne at hun kan dra til sin familie om hun er engstelig for å smitte dem. Det er uansett irriterende å få i fleisen hva man "skal gjøre" 

Jeg har ikke adhd nei. Hva var det jeg sa som du mener ikke er greit å si da? 

Jeg mente ikke å si hva hun "skal" gjøre, men igjen som jeg skrev, så forsøkte jeg vel bare å lette på situasjonen og si at jeg personlig ikke hadde brydd meg om en person jeg feiret jula med var småforkjøla liksom. Kanskje jeg formulerte meg dårlig da. 

Det skal sies at denne venninna mi kan bli ganske sur iblant, jeg har for eksempel blitt spurt av en vakt på et utested "hva er greia med venninna di da?" når hun var sur på kjæresten sin, og hun er typen som snur seg og sier "Unnskyld?!" veldig høyt om noen går litt inn i henne på byen. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

men så sender du en melding. Og når du ikke får svar på den (noe som er helt normalt og udramatisk) så velger du å få panikk. Og denne overfører du ansvaret for til din venninne - du insisterer på at det er hennes ansvar å svare deg fordi du har valgt å bli urolig. Og det er ikke akseptabel adferd, ts. Velger du å kave deg opp, hisse deg opp eller stresse? Ja, da må du ta ansvaret for å roe ned deg selv. Dine følelser og reaksjoner velges av deg. Og må reguleres av deg. Du kan ikke først velge å bli urolig og så kreve at andre skal roe deg ned.  De har ikke valgt at du hisser deg opp.

Så ta en adferdsjustering der, ts.

Anonymkode: c215c...31c

Jeg vet at jeg nok overreagerer og er oversensitiv. Men hun bruker aldri bare slutte å svare slik, så selv om det kanskje er normalt og udramatisk for noen, er det ikke normalt for å være henne. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har ikke adhd nei. Hva var det jeg sa som du mener ikke er greit å si da? 

Jeg mente ikke å si hva hun "skal" gjøre, men igjen som jeg skrev, så forsøkte jeg vel bare å lette på situasjonen og si at jeg personlig ikke hadde brydd meg om en person jeg feiret jula med var småforkjøla liksom. Kanskje jeg formulerte meg dårlig da. 

Det skal sies at denne venninna mi kan bli ganske sur iblant, jeg har for eksempel blitt spurt av en vakt på et utested "hva er greia med venninna di da?" når hun var sur på kjæresten sin, og hun er typen som snur seg og sier "Unnskyld?!" veldig høyt om noen går litt inn i henne på byen. 

Vel du sa ikke noe som ikke er greit å si. Men folk er forskjellige og noen tåler ikke å bli fortalt hva de bør gjøre og andre tåler det. Kan jo være hun vet at du blir engstelig når hun blir sur også, og gjør dette for å manipulere deg. Legg det bak deg du. 

Det er uansett litt spesielt at du ikke tåler at folk er irriterte og sinte, noe som er en helt normal reaksjon i en relasjon. Du bør kanskje jobbe litt med det. Bli litt bevisst på å tåle at noen ble irriterte. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vet at jeg nok overreagerer og er oversensitiv. Men hun bruker aldri bare slutte å svare slik, så selv om det kanskje er normalt og udramatisk for noen, er det ikke normalt for å være henne. 

Ja jeg synes at du er unormalt opphengt i det. men hun var nok stressa og sliten og lei seg av tanken på å kanskje måtte være alene og sjuk i jula. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes hun er dramatisk. Jeg synes ikke du skrev noe galt, hun skrev jo at hun håpet hun slapp å feire jul alene - og du sa at det slapp hun helt sikkert. Hva er det å bli sur for? Du var jo bare hyggelig mens hun var sur. 

I tillegg, om ei venninne skriver noe jeg ikke er 100 % enig i så later jeg bare som ingenting. Skriver "det er sant det da :)" eller noe lignende uten å lage noe styr utav det. 

Hmm jeg ville satt pris på at min venninne sa hun var uenig med meg og argumenterte for seg. 

Anonymkode: 1443c...2cf

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

typen som snur seg og sier "Unnskyld?!" veldig høyt om noen går litt inn i henne på byen. 

Hun er altfor selvhevdende og du har nesten ikke selvrespekt. litt sånn narc & empat kombinasjon. Ikke helt heldig det.

• Liker 4
Skrevet
lillevill skrev (1 minutt siden):

Vel du sa ikke noe som ikke er greit å si. Men folk er forskjellige og noen tåler ikke å bli fortalt hva de bør gjøre og andre tåler det. Kan jo være hun vet at du blir engstelig når hun blir sur også, og gjør dette for å manipulere deg. Legg det bak deg du. 

Det er uansett litt spesielt at du ikke tåler at folk er irriterte og sinte, noe som er en helt normal reaksjon i en relasjon. Du bør kanskje jobbe litt med det. Bli litt bevisst på å tåle at noen ble irriterte. 

Ja jeg vet, jeg bare vet ikke hvordan jeg skal jobbe med det. 
Jeg og kjæresten har snakket om dette også, at dårlig stemning betyr ikke at alt går til helvete. 
Han har vokst opp i en familie som krangler mye og i min familie har det nesten aldri skjedd en ordentlig krangel. 
I de forholdene jeg har hatt før han jeg er sammen med nå, har det aldri vært krangling, og i mitt forrige forhold, den ene gangen jeg turte å si ifra om noe, så gjorde han det slutt. 

Så jeg tror jeg er veldig redd for å få folk opprørt eller noe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hmm jeg ville satt pris på at min venninne sa hun var uenig med meg og argumenterte for seg. 

Anonymkode: 1443c...2cf

Joda, men det spørs litt hva det er. Akkurat dette i HI synes jeg overhodet ikke var noe å starte noe diskusjon om, TS prøvde jo bare å være hyggelig.

• Liker 5
Skrevet

Holder folk virkelig på med sånne eviglange og poengløse diskusjoner på melding?? Ring og ta en prat.

Anonymkode: 7c497...eea

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...