AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #1 Skrevet 22. desember 2021 Vi har hatt økende smitte i klassen min utover høsten, og de første rundene ble det satt opp tider for at elevene skulle teste seg. Ved ny smitte denne uka, er det derimot frivillig å teste seg. Det er tydelig at regjering/ kommuner ikke har noe mål om å begrense smitte i skoler. Men jeg tror det uansett kan være lurt å ha en oversikt over hvor mange som blir smittet på skolene. Heldigvis er det ikke mange som blir alvorlig syke, men for dem som blir det, kan det være lurt at smitte er dokumentert. Før korona forlot 40% av lærere skolen i løpet av de to første årene i jobb. Nå er det så ille at til og med vi som elsker jobben sliter med å holde uka. Og det blir nok ikke bedre på nyåret. Men du kan gjøre det litt lettere, ved å teste og holde hjemme syke barn. Anonymkode: 4ba00...576 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #2 Skrevet 23. desember 2021 Nei lærerne skal omkomme før noen forventer noe fra barna. De skal skjermes for ALT. Tåler ingenting har jeg skjønt. Vi må leke at det ikke er noe pandemi, ellers får de psykiske problemer. Anonymkode: 043d5...1e2 17
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #3 Skrevet 23. desember 2021 Her vi bor må alle barn i skole og barnehage teste seg før de kommer tilbake fra ferien. Håper det demper smittetrykket i kommunen, selv om vi stort sett har vært forskånet. Anonymkode: eaa72...c24 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #4 Skrevet 23. desember 2021 Problemet er de barna som man ikke uten videre kan teste. Det er kanskje ikke et like stort problem på skolen som i barnehagen, men det kan være det på småtrinnet. For noen barn må man bruke tvang. Vi må bruke tvang på vårt yngste barn (5 år), og da tar vi kun test når det er 100% nødvendig. Dvs ved symptomer. Hvis vi begynner å ta masse tester «for sikkerhets skyld», ender vi med at det blir umulig å ta test på ham uten å legge ham i narkose. Anonymkode: f509d...82a 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #5 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Problemet er de barna som man ikke uten videre kan teste. Det er kanskje ikke et like stort problem på skolen som i barnehagen, men det kan være det på småtrinnet. For noen barn må man bruke tvang. Vi må bruke tvang på vårt yngste barn (5 år), og da tar vi kun test når det er 100% nødvendig. Dvs ved symptomer. Hvis vi begynner å ta masse tester «for sikkerhets skyld», ender vi med at det blir umulig å ta test på ham uten å legge ham i narkose. Anonymkode: f509d...82a Det er aldri 100% nødvendig på barn. Det står til og med spesifisert at man ikke skal bruke tvang... Anonymkode: a9e0d...dae 9
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #6 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Her vi bor må alle barn i skole og barnehage teste seg før de kommer tilbake fra ferien. Håper det demper smittetrykket i kommunen, selv om vi stort sett har vært forskånet. Anonymkode: eaa72...c24 Finnes ingenting som tilsier ordet "må". Det er ikke lov å kreve. Lov å oppfordre, det er det eneste! Anonymkode: a9e0d...dae 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #7 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er aldri 100% nødvendig på barn. Det står til og med spesifisert at man ikke skal bruke tvang... Anonymkode: a9e0d...dae Hvor står dette? På hvilken måte er det ikke nødvendig å teste barn som blir innlagt på sykehus grunnet dehydrering og/eller pustevansker? Jeg regner med du er barnelege i og med at du kan mene det aldri er helt nødvendig å teste barn og kan redegjøre for hvorfor du mener det. Da vet du isåfall at på en og samme nasopharynx får man fullt luftveispanel. Anonymkode: 7c971...b9c 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #8 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor står dette? På hvilken måte er det ikke nødvendig å teste barn som blir innlagt på sykehus grunnet dehydrering og/eller pustevansker? Jeg regner med du er barnelege i og med at du kan mene det aldri er helt nødvendig å teste barn og kan redegjøre for hvorfor du mener det. Da vet du isåfall at på en og samme nasopharynx får man fullt luftveispanel. Anonymkode: 7c971...b9c Hun sikter vel til hjemmetesting uten symptomer. Her er det spesifisert både fra skolen og fra media at man ikke skal teste små barn under tvang. Anonymkode: 4021c...32b 8
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #9 Skrevet 23. desember 2021 Hele poenget med alle tiltakene er for å begrense trykket på sykehusene, ikke for å unngå at noen skal bli smittet. Anonymkode: 4410f...0be 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #10 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 10.40): Vi har hatt økende smitte i klassen min utover høsten, og de første rundene ble det satt opp tider for at elevene skulle teste seg. Ved ny smitte denne uka, er det derimot frivillig å teste seg. Det er tydelig at regjering/ kommuner ikke har noe mål om å begrense smitte i skoler. Men jeg tror det uansett kan være lurt å ha en oversikt over hvor mange som blir smittet på skolene. Heldigvis er det ikke mange som blir alvorlig syke, men for dem som blir det, kan det være lurt at smitte er dokumentert. Før korona forlot 40% av lærere skolen i løpet av de to første årene i jobb. Nå er det så ille at til og med vi som elsker jobben sliter med å holde uka. Og det blir nok ikke bedre på nyåret. Men du kan gjøre det litt lettere, ved å teste og holde hjemme syke barn. Anonymkode: 4ba00...576 Her har både jeg og barna ta tester idag, da stemor og far er koronasyke, de visste det ikke før mandagen, og barna var der i helga, heldigvis var alle negative og ingen har noe form for symtomer heller, barna og jeg var glad for det ikke var pappa jul nå, de hadde blitt så lei seg da Anonymkode: 1f3f7...c8f
gjest:) Skrevet 24. desember 2021 #11 Skrevet 24. desember 2021 On 12/22/2021 at 10:40 AM, AnonymBruker said: Vi har hatt økende smitte i klassen min utover høsten, og de første rundene ble det satt opp tider for at elevene skulle teste seg. Ved ny smitte denne uka, er det derimot frivillig å teste seg. Det er tydelig at regjering/ kommuner ikke har noe mål om å begrense smitte i skoler. Men jeg tror det uansett kan være lurt å ha en oversikt over hvor mange som blir smittet på skolene. Heldigvis er det ikke mange som blir alvorlig syke, men for dem som blir det, kan det være lurt at smitte er dokumentert. Før korona forlot 40% av lærere skolen i løpet av de to første årene i jobb. Nå er det så ille at til og med vi som elsker jobben sliter med å holde uka. Og det blir nok ikke bedre på nyåret. Men du kan gjøre det litt lettere, ved å teste og holde hjemme syke barn. Anonymkode: 4ba00...576 Hvor mange fullvaksinerte lærere har blitt alvorlig syke eller dødd av corona? 4
Mmmwhatever Skrevet 24. desember 2021 #12 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 8.08): Det er aldri 100% nødvendig på barn. Det står til og med spesifisert at man ikke skal bruke tvang... Anonymkode: a9e0d...dae Lettere sagt enn gjort når barnehagen sier at alle barn MÅ teste negativt før de får komme tilbake til barnehagen etter at et annet barn på avdelingen testet negativt… Foreløpig har det gått greit selv om vi må bruke tvang (dvs holde ham fast), men han virker ikke traumatisert og er like blid etterpå. Derfor tester vi, men kun absolutt når vi må, og vi tester aldri bare «for sikkerhets skyld». Vi tenker også at den dagen han faktisk får korona er det viktig å dokumentere det. Men hvis han blir veldig redd og setter seg kraftig til motverge, vil vi ikke teste.
Rhodiola Skrevet 25. desember 2021 #13 Skrevet 25. desember 2021 Tråden er ryddet for brudd på koronarommets retningslinjer. - Rhodiola, mod.
Crimejunkie Skrevet 25. desember 2021 #14 Skrevet 25. desember 2021 Vår 4-åring er blitt proff å teste selv. Vi bare instruerer hvor langt inn hun må og hvor lenge hun må snurre. Prøvde de første gangene å gjøre det på henne, bare å glemme. 2
Marimba Skrevet 26. desember 2021 #15 Skrevet 26. desember 2021 Jeg har også en sånn 4åring som er umulig å teste. Hvis jeg og far samarbeider og holder får vi det til, men med en vond bismak. Heldigvis har vi nå funnet ut at barnet kan teste seg selv. Sitter på fanget mitt og gjør det samme som meg under grundig observasjon og veiledning. For jeg skal ikke være en av de foreldrene jeg selv irriterer meg over som lærer. På skolen min var det et tilfelle av korona hvor klassen fikk utdelt hurtigtester. Fire av barna i klassen kom på skolen dagen etter, og etterhvert kom det fram at de ikke var testet. Læreren ringte hjem for å høre om de hadde fått med seg beskjeden om anbefaling av test (Var språkproblemer som var grunnen hos noen av de). Foreldrene kom da og hentet barna og testet dem. Hos et av barna, hvor foreldrene i dagen før valgte å ikke teste ettersom"barnet ikke ville", kom ikke barnet tilbake fordi den testet positivt... Selvfølgelig kan det være ekstremtilfeller med feks diagnoser og diverse som gjør at noen få barn bør unnlates hurtigtesting. Det tenker jeg hører mer til sjeldenhetene og ikke til vanlig "trass".
MIapernille Skrevet 26. desember 2021 #16 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 10.40): Vi har hatt økende smitte i klassen min utover høsten, og de første rundene ble det satt opp tider for at elevene skulle teste seg. Ved ny smitte denne uka, er det derimot frivillig å teste seg. Det er tydelig at regjering/ kommuner ikke har noe mål om å begrense smitte i skoler. Men jeg tror det uansett kan være lurt å ha en oversikt over hvor mange som blir smittet på skolene. Heldigvis er det ikke mange som blir alvorlig syke, men for dem som blir det, kan det være lurt at smitte er dokumentert. Før korona forlot 40% av lærere skolen i løpet av de to første årene i jobb. Nå er det så ille at til og med vi som elsker jobben sliter med å holde uka. Og det blir nok ikke bedre på nyåret. Men du kan gjøre det litt lettere, ved å teste og holde hjemme syke barn. Anonymkode: 4ba00...576 Jeg forstår det bare ikke. Smitte i en klasse betyr ikke lenger karantene for de andre i klassen. Så da bare fortsetter smitten å øke blant skolebarn. Resten av oss havner i karantene, folk må ha hjemmekontor, men på skolene der ungene er tett på hverandre fortsetter de som før. Det er som å skvette vann på nabohuset når det brenner hos meg. Jeg forstår det bare ikke. 2
zemer Skrevet 26. desember 2021 #17 Skrevet 26. desember 2021 MIapernille skrev (1 minutt siden): Jeg forstår det bare ikke. Smitte i en klasse betyr ikke lenger karantene for de andre i klassen. Så da bare fortsetter smitten å øke blant skolebarn. Resten av oss havner i karantene, folk må ha hjemmekontor, men på skolene der ungene er tett på hverandre fortsetter de som før. Det er som å skvette vann på nabohuset når det brenner hos meg. Jeg forstår det bare ikke. Mange som ikke forstår nå. Her må folk på jobb selv om de har smitte i husstanden om de har tatt 3 dose.
MIapernille Skrevet 26. desember 2021 #18 Skrevet 26. desember 2021 zemer skrev (2 minutter siden): Mange som ikke forstår nå. Her må folk på jobb selv om de har smitte i husstanden om de har tatt 3 dose. Ja ikke sant
Gjest rampenissen72 Skrevet 26. desember 2021 #19 Skrevet 26. desember 2021 Nei. Barna mine skal ikke utsettes for det. Sorry, men jeg bryr meg ikke om en av barna mine smitter ett av dine slik at tippoldemor dør.
Factum Factaria Skrevet 26. desember 2021 #20 Skrevet 26. desember 2021 Vi må være to og holde seksåringen fast for å klare å teste. Helt jævlig. Har ennå ikke testet fireåringen, håper vi kan unngå det.
Anbefalte innlegg