AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #1 Skrevet 22. desember 2021 Hvordan kan jeg få frem for mulige arbeidsgivere hvor hardt jeg har jobbet og hvor mye jeg er villig til å ofre for å gjøre en god jobb? Jeg fikk adhd og dysleksidiagnoser etter endt utdanning, men leser mange steder at man ikke bør fortelle det. Hvordan kan jeg i såfall vise at jeg er intelligent og hardtarbeidende? Anonymkode: 1d394...863
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #2 Skrevet 22. desember 2021 Har du verv eller andre bra ting som kan løfte deg frem? Har du hatt tidligere deltidsjobber? Hva har du studert? Det er helt betydelig å vite for å gi deg et godt nok svar. Anonymkode: 5c297...147 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #3 Skrevet 22. desember 2021 Hvordan studie? Ikke i alle ansettelser hvor man ser på karaktersnitt. Anonymkode: d349e...cd9 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #4 Skrevet 22. desember 2021 veldig mange arbeidsgivere bryr seg mest om man har vitnemål, og lite om karaktersnittet. Det er viktig å selge seg selv, få fram hvilke styrker og personlige egenskaper du har. Ikke legg med vitnemål med mindre det presiseres helt konkret. Da legger du selve forsiden. legg kun med karakterer dersom de spør. Anonymkode: d6f36...c98
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #5 Skrevet 22. desember 2021 Spørs hva du studerer. D i snitt på siv.ing. er mer verdt enn A i snitt i humaniora. Anonymkode: 66b19...72a 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #6 Skrevet 22. desember 2021 Du kan ikke vise det når du ikke er det? Anonymkode: e0f1f...4df 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #7 Skrevet 22. desember 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Du kan ikke vise det når du ikke er det? Anonymkode: e0f1f...4df Brutalt, men det var det samme jeg tenkte. Hadde tenkt på det som negativt at du jobbet så hardt og ofret alt, men allikevel ikke klarte bedre enn en D. Til syvende og sist er det resultatene som er viktig, ikke veien dit. Hadde heller sagt noe om at studier ikke er helt for deg, men at du alltid har vært interessert i faget og er super gira på å faktisk jobbe med det i arbeidslivet. Anonymkode: 2f090...2dd 5
Mariell1995 Skrevet 23. desember 2021 #8 Skrevet 23. desember 2021 Styrken din er jo at du aldri ga opp, på tross av uoppdaget dysleksi og ADHD - umedisinert og alt. Jeg er imponert! Ikke hør på de som er negative her! 6
Mariell1995 Skrevet 23. desember 2021 #9 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du kan ikke vise det når du ikke er det? Anonymkode: e0f1f...4df Den kom fra rett kjeft? Man kan selvfølgelig være intelligent og kunne mye, men det er da ikke lett når ordene stokker seg, og konsentrasjonen og fokus ikke spiller på lag!
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #10 Skrevet 23. desember 2021 Mariell1995 skrev (5 timer siden): Styrken din er jo at du aldri ga opp, på tross av uoppdaget dysleksi og ADHD - umedisinert og alt. Jeg er imponert! Ikke hør på de som er negative her! Bruk det hub over her sier og hold deg til fakta. Det er dette som er styrken din. Anonymkode: beb75...3ea 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #11 Skrevet 23. desember 2021 Jeg studerte juss og endte opp med en blanding av C-er og og D-er. Jeg jobba hardt, men mista en forelder, ble skilt, måtte bo til mamma en stund i et kaos etter skilsmissen og jobbet stort sett 100 % samtidig, så karakterene mine gjenspeilet absolutt ikke hvor mye kjempet for å komme meg gjennom studiet. Og gjenspeiler heller ikke hvor godt jeg kan gjøre en jobb. Jeg kunne jo heller ikke akkurat komme på intervju og fortelle denne lidelseshistorien om alt jeg hadde gjennomgått de fem årene jeg studerte 😅 Jobbet du noe ved siden av? Har du verv du kan vise til? Jeg endte opp med å flytte litt utenfor byen for å finne meg relevant jobb, og sjarmerte tydeligvis nok på jobbintervjuet til å få jobb. Etter fire år hadde jeg opparbeidet meg nok erfaring til å få ny jobb, og da flyttet jeg tilbake til byen min. Da var jo referansen min viktigere enn karakterene Anonymkode: a60af...18d
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #12 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvordan kan jeg få frem for mulige arbeidsgivere hvor hardt jeg har jobbet og hvor mye jeg er villig til å ofre for å gjøre en god jobb? Jeg fikk adhd og dysleksidiagnoser etter endt utdanning, men leser mange steder at man ikke bør fortelle det. Hvordan kan jeg i såfall vise at jeg er intelligent og hardtarbeidende? Anonymkode: 1d394...863 Burde egt være forbudt å gi ut karakter på høyere utanning. Du går jo der for å lære deg eller forberede deg for jobb. Og da ska alle som går samme fag kunne det di blir opplærte i What so Ever. Burde bare vart godkjent Thats it Anonymkode: 40e78...da0
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #13 Skrevet 23. desember 2021 Mariell1995 skrev (6 timer siden): Den kom fra rett kjeft? Man kan selvfølgelig være intelligent og kunne mye, men det er da ikke lett når ordene stokker seg, og konsentrasjonen og fokus ikke spiller på lag! Ikke den du siterte, og de to var litt krasse men de har et poeng. Som arbeidsgiver vil man ha så godt resultat som mulig, og det høres egentlig ikke så bra ut om du jobbet kjempe hardt og kun fikk en D. Man ser vel helst etter noen som klarer å få en A UTEN å jobbe kjempe hardt? Det er desverre det som er ideelt, å få mest mulig arbeid av høy kvalitet, så fort og enkelt som mulig. At man da sier man har dårlig konsentrasjon og fokus er jo veldig negativt, det burde du aldri si i et intervju! Så tenker jeg kanskje det ikke var riktig utdanningen for deg? Hvis du finner noe du er mer interessert i, så faller det kanskje lettere for deg. Hadde en kollega som startet samtidig som meg i en bedrift men hen var for treg til å gjøre oppgavene/løste dem ikke på en god nok måte og fikk sparken i prøvetiden, samtidig så suste jeg igjennom alle oppgavene. Så det må jo ha vært kjempe kjipt for hen, men arbeidsgivere bryr seg kun om en ting, resultat. Anonymkode: 7b506...609 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #14 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Burde egt være forbudt å gi ut karakter på høyere utanning. Du går jo der for å lære deg eller forberede deg for jobb. Og da ska alle som går samme fag kunne det di blir opplærte i What so Ever. Burde bare vart godkjent Thats it Anonymkode: 40e78...da0 Nei dette blir helt feil. Det kunne kanskje vært sånn i en yrkesrettet utdanning hvor en ble noe til slutt feks brannmann eller politi. Men det aller meste en studerer gjør en ikke klar for en spesifikk jobb.feks økonomi da. Der kan man bli mye rart. Så det en viser ved gode karakterer er evnen til å sette seg inn i ting og lære seg ting. For de fleste jobber må en lære alt fra start uansett om en har en lang utdannelse Anonymkode: 6c705...725
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #15 Skrevet 23. desember 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke den du siterte, og de to var litt krasse men de har et poeng. Som arbeidsgiver vil man ha så godt resultat som mulig, og det høres egentlig ikke så bra ut om du jobbet kjempe hardt og kun fikk en D. Man ser vel helst etter noen som klarer å få en A UTEN å jobbe kjempe hardt? Det er desverre det som er ideelt, å få mest mulig arbeid av høy kvalitet, så fort og enkelt som mulig. At man da sier man har dårlig konsentrasjon og fokus er jo veldig negativt, det burde du aldri si i et intervju! Så tenker jeg kanskje det ikke var riktig utdanningen for deg? Hvis du finner noe du er mer interessert i, så faller det kanskje lettere for deg. Hadde en kollega som startet samtidig som meg i en bedrift men hen var for treg til å gjøre oppgavene/løste dem ikke på en god nok måte og fikk sparken i prøvetiden, samtidig så suste jeg igjennom alle oppgavene. Så det må jo ha vært kjempe kjipt for hen, men arbeidsgivere bryr seg kun om en ting, resultat. Anonymkode: 7b506...609 Må si meg enig, jeg hadde vært skeptisk til en med D i snitt som sa vedkommende hadde jobbet ræva av seg for det. Hvordan i alle dager skulle vedkommende prestert på jobb hos oss - vi har samme utfordringer man får på skolen, krever samme fokus og konsentrasjon. Da hadde jeg nesten foretrukket en med D i snitt som hadde festet bort studietiden, men nå var klar for å jobbe konsentert. Førstnevne har jo ikke den evnen, tilsynelatende. Anonymkode: 8f044...ce4 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #16 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvordan kan jeg få frem for mulige arbeidsgivere hvor hardt jeg har jobbet og hvor mye jeg er villig til å ofre for å gjøre en god jobb? Jeg fikk adhd og dysleksidiagnoser etter endt utdanning, men leser mange steder at man ikke bør fortelle det. Hvordan kan jeg i såfall vise at jeg er intelligent og hardtarbeidende? Anonymkode: 1d394...863 Det kommer an på hva du har studert om en D anses som godt nok. Ville nok ikke lagt vekt på at du jobbet veldig hardt, men heller kanskje på hva du har gjort på fritiden har du jobbet feks? uansett så må du neppe forsvare karakterene. For du vil bli silt ut i en søknadsprosess. Og hvis de først tar deg inn på intervju så vil de ha tenkt at person betyr mer enn karakter og da handler det mest om hvordan du svarer for deg på intervjuet Anonymkode: 6c705...725
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #17 Skrevet 23. desember 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Burde egt være forbudt å gi ut karakter på høyere utanning. Du går jo der for å lære deg eller forberede deg for jobb. Og da ska alle som går samme fag kunne det di blir opplærte i What so Ever. Burde bare vart godkjent Thats it Anonymkode: 40e78...da0 Absolutt ikke, av de 40 jeg gikk ut sammen med, så er det soleklar forskjell i kunnskapsnivå, arbeidskvalitet og innsats, på de som har et snitt på over B, og de som har D. Med andre ord, det er virkelig forskjell på folk. Og karakterene er den enkle og klare måten å luke ut de gode kandidatene på, om man jobber i yrker der det å være "skoleflink" teller mye. Anonymkode: 8f044...ce4 1
Madah Skrevet 23. desember 2021 #18 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Absolutt ikke, av de 40 jeg gikk ut sammen med, så er det soleklar forskjell i kunnskapsnivå, arbeidskvalitet og innsats, på de som har et snitt på over B, og de som har D. Med andre ord, det er virkelig forskjell på folk. Og karakterene er den enkle og klare måten å luke ut de gode kandidatene på, om man jobber i yrker der det å være "skoleflink" teller mye. Anonymkode: 8f044...ce4 Enig, flere på mitt studie jobbet livet av seg bare for å få en E og D, mens andre fikk A og B med minimal innsats. Er ikke vanskelig å gjette seg til hvem som kommer til å gjøre det best i en kunnskapsbasert jobb.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #19 Skrevet 23. desember 2021 Jeg har ikke de høyeste karakterene selv. Har aldri hatt problemer med å få de jobbene jeg vil ha. Har alltid hatt gode referanser og fått frem min kunnskap, kompetanse og hva jeg kan bidra med på intervju. Aldri opplevd at noen har reagert når de har mottatt vitnemål. Men det kan selvsagt hende det varierer hvilket yrke en søker seg til. Anonymkode: e8f43...353
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå