Gå til innhold

Muslimsk jente utsatt for rasisme (NRK 21.12.21)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går var det et førsteside oppslag på NRK der en muslimsk jente ble utsatt for grov rasisme av en eldre mann, men i dag er saken borte? Hva skjedde? 

Eller er det bare jeg som ikke kan lete? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Tiuren skrev (1 time siden):

I går var det et førsteside oppslag på NRK der en muslimsk jente ble utsatt for grov rasisme av en eldre mann, men i dag er saken borte? Hva skjedde? 

Eller er det bare jeg som ikke kan lete? 

https://www.nrk.no/vestland/mann-til-20-ar-gamle-zahraa_-_-du-har-ingenting-i-dette-landet-a-gjera-1.15778241

En stygg sak, håper hun anmelder fyren.

Endret av Imariuz
  • Liker 11
Skrevet

Må være en bisarr opplevelse å få en så direkte beskjed fra et annet menneske at du har ingenting å gjøre i dette landet. 

• Liker 11
Skrevet

Støtter meningen hans, men det går ann å ha litt manerer. Jeg unngår muslimer i privatlivet, men jeg er høflig og vennlig mot de uansett når jeg møter de i det offentlige. På samme måte som narkomane. De er mennesker med følelser de også. 

Skrevet
florina skrev (3 minutter siden):

Støtter meningen hans, men det går ann å ha litt manerer. Jeg unngår muslimer i privatlivet, men jeg er høflig og vennlig mot de uansett når jeg møter de i det offentlige. På samme måte som narkomane. De er mennesker med følelser de også. 

Du støtter at hun ikke har noe i Norge å gjøre? Fordi?

• Liker 27
Skrevet (endret)
florina skrev (7 minutter siden):

Det er det jeg ikke skjønner hvor folk har hjertet sitt. De er sannsynligvis ikke så bra mennesker sånn ellers? En ting er å være innvandrerkritiske. At man er for en politikk som er restriktiv til innvandring. Helt fair standpunkt. Men til mennesker som allerede bor her? Hvordan leve sammen når man møter folk slik i det daglige? Da blir det et råttent samfunn. 

Endret av altius
.
  • Liker 21
Skrevet
Anemonen skrev (1 minutt siden):

Det stemmer! Mange grunner som jeg ikke har ønske om å utdype her. Er helt ok om du ikke mener det samme. 

Skrevet
altius skrev (2 minutter siden):

Det er det jeg ikke skjønner hvor folk har hjertet sitt. De er sannsynligvis ikke så bra mennesker sånn ellers? En ting er å være innvandrerkritiske. At man er for en politikk som er restriktiv til innvandring. Helt fair standpunkt. Men til mennesker som allerede bor her? Hvordan leve sammen når man møter folk slik i det daglige? Da blir det er råttent samfunn. 

Det er mange som er her som ikke burde være her; det tror jeg de fleste, når de tenker seg om, er helt enige i. De tør bare ikke si det.

Når det er sagt handlet mannen feil, å mobbe tilfeldige jenter sånn er stygt og dårlig gjort.

Men tar meg sjøl i å tenke: hva om media lagde oppslag hver gang norsk ungdom blir utsatt for rasisme…?

• Liker 10
Skrevet
6 minutter siden, Anemonen said:

Forsi hun er irakisk? Hadde jeg ønsket å bo iblandt folk fra Midtøsten så ville jeg flyttet til midtøsten. Jeg liker Norge og norsk kultur og kristendom, så jeg vil ikke vanne det ut med folk fra den mest dysfunksjonelle delen av verden som følger den mest voldelige religionen i verden. Hva er rart med det?

• Liker 29
Skrevet
1 hour ago, Imariuz said:

Takker, det var denne jeg tenkte på. Det var bare så rart at den forsvant fra forsidene så fort...

Enig i at dette bør bli anmeldt og etterforsket, ikke bare gapestokk og offentlig kastrering via media. 

• Liker 2
Skrevet

Hat hijaben, ikke personen som bærer den. I 2021, i den verdensdelen hun er født i, blir kvinner tvunget til å bære hijab, ikke bare som et religiøst symbol, men et symbol for islamisme.

Slik sett ser jeg ikke stor forskjell på hijab og et armbind med hakekors. Begge er symbol for en ideologi. Jeg tror ikke kvinnene som støttet nazismen i Tyskland mente at nazismen skulle føre til 2.verdenskrig og konsentrasjonsleire.

På samme måte er ikke (alle vestlige) kvinner med hijab dårlige. De ser seg nok som forbilder, en god og edel person, en representant for frihet. De burde oppleve land med islamisme og hijabtvang,, for å skjønne hva islamisme er.

Derfor ser jeg på hijabkvinner som dumme og "woke", som tror hijab betyr likestilling og frihet til å kle seg som man vil. Jeg tror deres uvitenhet er et resultat av woke påvirkning, og kampanjer fra slike som Islamsk råd. Kvinnene vil ikke vite at de signaliserer et budskap som er noe helt annet enn frihet.

Jeg mener hijab har ikke noe å gjøre i Norge. Jeg ville hatt et hijabforbud. Jeg ser Frankrike som et foregangsland i den pågående kampen for å bli kvitt hijab. De har hijabforbud i barne- ungdoms og videregående skole.

Og Frankrike vil gå ende lenger. Det arbeides med lovforslag som vil gjøre det ulovlig for jenter/kvinner under 18 å bruke hijab i det offentlige rom, ikke bare skolen. Det er allerede forbudt for offentlig ansatte å bruke hijab. Leverandører til det offentlige skal også ha hijabforbud i firmaet. Religiøse steder som fremmer hatefulle ytringer skal kunne stenges av staten. Religiøse organisasjoner som får utenlandsk støtte får påbud om å føre et strengt regnskap. Organisasjoner som mottar offentlig støtte, må forplikte seg til å støtte frihet og likhet.

Loven nevner ikke islam, men det er islamistene som er i opprør. Å gå med andre religiøse plagg blir heller ikke tillatt, men jeg vet jo allerede hvem som skriker høyest hvis det kommer forbud mot religiøse symboler. President Macron sa at disse utvidete lovene skal bekjempe islamistisk separatisme. Noe som blir tolket som "muslimhat".

Å få på plass et forbud er veien å gå. Ikke angripe enkeltpersoner.

• Liker 24
Skrevet
florina skrev (7 timer siden):

Det stemmer! Mange grunner som jeg ikke har ønske om å utdype her. Er helt ok om du ikke mener det samme. 

Jeg er prinsipielt for at man skal kunne ha ulike meninger. Og det er for så vidt greit at du synes det. Men hadde vært fint om du kunne utdype litt. Ønsker genuint å vite hva/hvordan du tenker. 

Mye av det som sees på som ‘rasisme’ i dag tror jeg bunner i at man ikke tør å ha en ærlig og modig debatt rundt feks innvandring og religion. 

Jeg tror personlig det må til, selvfølgelig på en saklig og respektfull måte. 
Da vil man også klare opp i mye, og kanskje slike som denne herremannen vil da ikke føle en trang til å ‘si ifra’ når det ikke passer seg. 

• Liker 4
Skrevet
ops2 skrev (4 timer siden):

Hat hijaben, ikke personen som bærer den. I 2021, i den verdensdelen hun er født i, blir kvinner tvunget til å bære hijab, ikke bare som et religiøst symbol, men et symbol for islamisme.

Slik sett ser jeg ikke stor forskjell på hijab og et armbind med hakekors. Begge er symbol for en ideologi. Jeg tror ikke kvinnene som støttet nazismen i Tyskland mente at nazismen skulle føre til 2.verdenskrig og konsentrasjonsleire.

På samme måte er ikke (alle vestlige) kvinner med hijab dårlige. De ser seg nok som forbilder, en god og edel person, en representant for frihet. De burde oppleve land med islamisme og hijabtvang,, for å skjønne hva islamisme er.

Derfor ser jeg på hijabkvinner som dumme og "woke", som tror hijab betyr likestilling og frihet til å kle seg som man vil. Jeg tror deres uvitenhet er et resultat av woke påvirkning, og kampanjer fra slike som Islamsk råd. Kvinnene vil ikke vite at de signaliserer et budskap som er noe helt annet enn frihet.

Jeg mener hijab har ikke noe å gjøre i Norge. Jeg ville hatt et hijabforbud. Jeg ser Frankrike som et foregangsland i den pågående kampen for å bli kvitt hijab. De har hijabforbud i barne- ungdoms og videregående skole.

Og Frankrike vil gå ende lenger. Det arbeides med lovforslag som vil gjøre det ulovlig for jenter/kvinner under 18 å bruke hijab i det offentlige rom, ikke bare skolen. Det er allerede forbudt for offentlig ansatte å bruke hijab. Leverandører til det offentlige skal også ha hijabforbud i firmaet. Religiøse steder som fremmer hatefulle ytringer skal kunne stenges av staten. Religiøse organisasjoner som får utenlandsk støtte får påbud om å føre et strengt regnskap. Organisasjoner som mottar offentlig støtte, må forplikte seg til å støtte frihet og likhet.

Loven nevner ikke islam, men det er islamistene som er i opprør. Å gå med andre religiøse plagg blir heller ikke tillatt, men jeg vet jo allerede hvem som skriker høyest hvis det kommer forbud mot religiøse symboler. President Macron sa at disse utvidete lovene skal bekjempe islamistisk separatisme. Noe som blir tolket som "muslimhat".

Å få på plass et forbud er veien å gå. Ikke angripe enkeltpersoner.

Jeg er enig i at hijab burde forbys på barn. Mange starter når jentene er veldig unge, slik at de blir så vandt til å gå med hijab, at de føler seg utilpass uten. Og det sparer foreldre for en ‘kamp’ når hun er stor nok til ‘må’ gå med det.  Og mange muslimer i vesten blir anbefalt dette av såkalte lærde. 

Men å forby hijab på voksne er et stort dilemma som må ta hensyn til ytringsfrihet, religionsfrihet, CEDAW, osv osv

Hadde alle vært med på å hjelpe og kjempe for de som vil ta AV hijaben, hadde det også vært lettere og kjempe for de som vil ta den på!!!

Men muslimske miljøer vil ikke være med på begge deler, kun det ene. Og da vil vi ikke kunne ha en saklig respektfull debatt om tema. 

Og det igjen fører dessverre til situasjoner som den i Bergen. 

• Liker 6
Skrevet
Anemonen skrev (1 time siden):

Jeg er prinsipielt for at man skal kunne ha ulike meninger. Og det er for så vidt greit at du synes det. Men hadde vært fint om du kunne utdype litt. Ønsker genuint å vite hva/hvordan du tenker. 

Mye av det som sees på som ‘rasisme’ i dag tror jeg bunner i at man ikke tør å ha en ærlig og modig debatt rundt feks innvandring og religion. 

Jeg tror personlig det må til, selvfølgelig på en saklig og respektfull måte. 
Da vil man også klare opp i mye, og kanskje slike som denne herremannen vil da ikke føle en trang til å ‘si ifra’ når det ikke passer seg. 

Jeg synes religionen og kvinnesynet deres er forkastelig og fordummende, pluss andre personlige grunner. Orker dessverre ikke en dyp diskusjon om dette temaet med en fremmed på internet, det har jeg erfart blir utmattende og man kommer ingen vei. Jeg beholder min mening, og du kan ha din. 

Skrevet (endret)

Han har sikkert alt for lite kjærlighet i livet sitt, men å bli rasist, er så taper. Han blir heller ikke lykkeligere av det. 

Det jeg syns er positivt her, er at hun konfronterer han. Tøft gjort! Selv om hun blir trakkaserert, så har hun søren meg guts! 👍

Endret av SoWhat?
  • Liker 10
Gjest havrekaffe
Skrevet

Kvinner i land som Iran bøter med livet eller blir angrepet med syre om de skulle ha en mening om å ta hijaben av seg. Jeg forstår ikke helt hvorfor folk som er oppvokst i dette landet med alle mulgiheter går i hijab og har null solidaritet med de kvinnene som lever miserable liv under hælen på en mann eller et regime.

Skrevet
havrekaffe skrev (6 minutter siden):

Kvinner i land som Iran bøter med livet eller blir angrepet med syre om de skulle ha en mening om å ta hijaben av seg. Jeg forstår ikke helt hvorfor folk som er oppvokst i dette landet med alle mulgiheter går i hijab og har null solidaritet med de kvinnene som lever miserable liv under hælen på en mann eller et regime.

Hva har dette med saken her å gjøre? 

• Liker 4
Skrevet
havrekaffe skrev (8 minutter siden):

Det er mye som er feil i Iran, men å trekke fram Iran som et eksempel her blir ganske feil. Folk i de store byene som Tehran er ganske sekulære og mange, om ikke de fleste kvinner bruker bare hijab på offentlig sted og den dekker da ikke mer enn den absolutt må. Jeg kjenner ingen Iranere bosatt utenfor Iran som bruker hijab.

En kvinne som ikke bruker hijab på offentlig sted får tilsnakk av moralpolitiet eller en bot. Syreangrep er etter hva jeg vet svært uvanlig, men mulig det er mer vanlig i rurale strøk.

Hijab-in-Iran-2-1024x575.jpg

• Liker 6
Gjest havrekaffe
Skrevet
31 minutter siden, SoWhat? said:

Hva har dette med saken her å gjøre? 

Sikkert ikke så mye. Mannen burde holdt munn og heller skrevet innlegg til avisen som sikkert ikke hadde blitt publisert.

Skrevet
havrekaffe skrev (2 minutter siden):

Sikkert ikke så mye. Mannen burde holdt munn og heller skrevet innlegg til avisen som sikkert ikke hadde blitt publisert.

Han burde holdt munn. Helt enig.

Samtidig er det greit at de blir avslørt, så folk kan reagere på det. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...