Gå til innhold

Forstå rytme i noter når flere noter skal spilles "parallelt" fra samme linje.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser på noen noter som er litt over mitt nivå og prøver bare å forstå hva notene betyr. Jeg har begynt å spille litt musikk der linjene er slik at det f.eks. skal holdes en 2/4-dels note gjennom hele measuret, samtidig som det skal spilles 2 1/4-delsnoter "over" den andre noten. Stort sett har notene da notehals som går oppover på noen noter, og nedover på andre for å separere hva som er hva. Men så blir det litt mer innviklet på høyere nivå

image.png.cfae79554e32b40b2a40a050804e1b83.png

Det er 3/4-dels takt, og i melodien er det bankers å forstå notene fordi det bare er én og én note om gangen av ulik lengre som fyller opp 3/4 per measure.

Men i basslinjen er det flere noter enn det som egentlig skal passe inn i et 3/4 measure. Og her er vel litt av poenget at noen noter spilles parallelt og ikke 1 og 1 i rekkefølge slik som i melodien.

I første measure så er det 9x 8-delsnoter (det skal egentlig bare være plass til 6), og 2x 1/4-delsnoter (eventuelt 3, fordi den første med notehals nedover er sikkert også ment som en 1/4-delsnote som spilles "samtidig" som en 1/8 av samme tone.

Andre measure er kanskje litt mer logisk. Der er det en 3/4-dels note som da sikkert skal holdes gjennom hele measuret. 3x 4-delsnoter som da spilles på hvert sitt slag, og så har du igjen 9x 1/8-delsnoter som egentlig ikke "passer", men igjen spilles på egne slag. Altså 3 ting som spilles "parallelt" i basslinjen.

Er det slik at de 1/8-dels notene egentlig ikke er 1/8, men 1/12 eller noe slikt? Det pleier jo da isåfall å stå et 3-tall over eller under, slik som det gjør i de 3 siste notene i diskantlinjen. Og siden nettopp disse notene hadde et eksempel på et slikt 3-tall så var det rart at dette ikke ble fulgt konsekvent overalt.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal søke etter for å lese opp hva dette betyr.

Anonymkode: f38e9...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takten i vestre hånden er KU-ku-ku rom-rom-rom pa-pa-pa (valsetakt med hver delt i tre).

GRØNN:Gruppene med tre noter i venstre hånd er 'triplets' og disse gruppene representerer en 'hode+hals' note hver (firedelsnote, eller i dette tilfellet tredjedelsnote da det er vals). Gruppen skal egentlig ha et 3-tall over seg slik som de aller siste tre notene i høyre hånd på slutten av dette utdraget, for å vise at de er 1/3 brøker av 'hode+hals'. Grunnen til at disse tripletene ikke er markert med 3-tallet, er fordi de ikke gadd å gjøre det, de gadd bare der det var risiko for misforståelse i den siste takten i høyrehånden. Triplets er nemlig veldig vanlige i piano noter og jeg regner med at du ikke har sett dem før og derfor begynte du å regne deg frem til 'for mange' noter i takten, regnestykket gikk ikke opp. Det finnes ikke noe eget note tegn for 1/3 dels, så derfor skrives de slik. 

TURKIS:Det er også akkorder i venstrehånd der som jeg har markert på bildet. Jeg har sirklet de notene som spilles samtidig, og hvor lenge de skal holdes.

BRUN: Ja her blir det 'moro' for du må telle til 4 på høyre hånd samtidig som til 3 på venstre, det får man til etter hvert!

noter.thumb.jpg.980310ae3dba9052020c6b45127e26de.jpg

Endret av gakk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god forklaring. Så da er de i basslinjen egentlig triplets de også, bare at de har droppet 3-tallet. Da gir det mer mening.
Enig i at det sikkert er moro å telle ulikt i hver hånd. Jeg så denne for en stund siden som forklarte det veldig bra 😄

image.png.94bff43f6ae01932c8ddd2df09943a4d.png

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan jeg spørre hvilket stykke dette er? 

Anonymkode: 745e2...4f8

Stykket er "Nocturne No.4, Op.15 No.1" av Chopin
https://youtu.be/wuL7UC2glJM?t=1158

Anonymkode: f38e9...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...