AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #1 Skrevet 22. desember 2021 Er kunde hos agva, og har pga de sinnsyke prisene de siste dagene, ikke brukt noen varmekilder som går på strøm hverken mandag eller tirsdag. Ting som lys og kjøleskap, komfyr må jeg selvsagt bruke hver dag. Men, når jeg ikke bruker varmeovner en eneste time de siste to døgn, forventer jeg å se dette gjenspeilet i forbruket. Men fra tidlig mandag morgen og til litt etter midnatt, sjekket jeg forbruket på min side og ble satt ut av at det hadde økt med ca 30(!!!) kwt. Altså, er ikke 40 kwt per døgn ansett å være normalt? Og så får jeg 30 uten å ha brukt varmekilder overhodet! Kan dette stemme? Sjekket nå også. Og joda, forbruket har økt med 27 kwt tirsdag….selv uten bruk av varmekilder. Dusjet ikke hverken mandag eller tirsdag hjemme. Kun hatt strøm til kjøleskap, ladet pc og mobil, hatt på noen lyspærer, tv var på noen timer på kveldstid mandag og tirsdag. Lagde middag på komfyren. Men om det er vanlig at så sparsommelig bruk av strøm likevel blir 30 kwt per dag, ja, da er det jo ikke mulig å spare noe ordentlig inn!!! Jeg har ikke brukt noen varmekilder på strøm på mer enn to hele døgn, kun brukt peisovn med ved. Men det hjelper altså ikke. Hva gjør jeg galt? Er de tingene jeg har nevnt noe som fører til 30 kwt per døgn??? Eller er det strømselskapet som lurer meg og legger til minst ca 30 kwt per døgn uansett?!! Anonymkode: ab9c8...fd1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #2 Skrevet 22. desember 2021 Strømselskapet ditt får sin info fra din nettleverandør som igjen eier og overvåker din automatiske strømmåler. Anonymkode: af0bb...2f6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #3 Skrevet 22. desember 2021 Vi bruker 35 kwt mere nå etter at vi byttet varmekabler på badet, kjøleskap og alle hvitevarer er byttet, vi har tatt bort varmepumpa. Vi varmer hele huset med ved, er kun på badet vi har litt varme. Vi skjønner ikke hvorfor forbruket har økt. Før hadde vi også to kjøleskap (kombi) og en dyprys. Føler det er håpløst å ta grep. Ny verandadør og nye vinduer..alt ble byttet i sommer og strømforbruket skulle gå ned. Måleren er den samme som før. Anonymkode: 214a3...8d0
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #4 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Strømselskapet ditt får sin info fra din nettleverandør som igjen eier og overvåker din automatiske strømmåler. Anonymkode: af0bb...2f6 Synes det er sjokkerende mye når jeg ikke bruker noe varme. er ikke 40 kwt normalt døgnforbruk ca? Jeg har blitt lagt til 27 og 30 de siste par døgn helt uten bruk av varmekilder. Da er det jo ikke noe poeng i å fryse, når det ikke utgjør noen forskjell på forbruket. Dere som bruker varmekilder; hvor stort blir døgnforbruket? Anonymkode: ab9c8...fd1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #5 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Synes det er sjokkerende mye når jeg ikke bruker noe varme. er ikke 40 kwt normalt døgnforbruk ca? Jeg har blitt lagt til 27 og 30 de siste par døgn helt uten bruk av varmekilder. Da er det jo ikke noe poeng i å fryse, når det ikke utgjør noen forskjell på forbruket. Dere som bruker varmekilder; hvor stort blir døgnforbruket? Anonymkode: ab9c8...fd1 Det er bedre og logge seg på nettleverandøren din og se der. Der kan du sjekke fra time til time hva du har brukt. Gjerne det er lettere å finne det ut da. Anonymkode: af0bb...2f6 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #6 Skrevet 22. desember 2021 De nye strømmålerne blir tuklet med av strømselskapene, det var jo derfor dem var så desperate til å få det montert i alle boliger. Anonymkode: c3ea8...f21 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #7 Skrevet 22. desember 2021 Burde tatt en runde og sjekket hva hver enkelt ting trekker i strøm. En klassiker er uoppdaget feil ved elektriske apparater, så de trekker mer strøm enn de burde. Hvor lenge siden varmtvannsberederen ble skiftet f.eks? Den bruker til vanlig mye strøm, oppstår det feil med den vil det kunne gi slike utslag. Anonymkode: af25a...581 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #8 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er bedre og logge seg på nettleverandøren din og se der. Der kan du sjekke fra time til time hva du har brukt. Gjerne det er lettere å finne det ut da. Anonymkode: af0bb...2f6 Hos Los fungerer den appen ofte ikke. Anonymkode: 214a3...8d0
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #9 Skrevet 22. desember 2021 Har dere det kaldere nå enn før der varmtvannstanken står? Hvis ja vil den trenge å starte oftere for å holde vannet varmt. Anonymkode: 49d7b...39a 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #10 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har dere det kaldere nå enn før der varmtvannstanken står? Hvis ja vil den trenge å starte oftere for å holde vannet varmt. Anonymkode: 49d7b...39a Ja, den står på badet nede og der har jeg skrudd av gulvvarmen helt. Men altså, ingen av oss har jo dusjet siden søndag, så merkelig om den skulle bruke 27 kwt per dag da. Anonymkode: ab9c8...fd1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #11 Skrevet 22. desember 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, den står på badet nede og der har jeg skrudd av gulvvarmen helt. Men altså, ingen av oss har jo dusjet siden søndag, så merkelig om den skulle bruke 27 kwt per dag da. Anonymkode: ab9c8...fd1 Har dere varmekabler på badet eller ventilasjonsanlegg? Anonymkode: 660ae...d28
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #12 Skrevet 22. desember 2021 Just now, AnonymBruker said: Har dere varmekabler på badet eller ventilasjonsanlegg? Anonymkode: 660ae...d28 Så dere hadde skrudd ned varmekablene, men ventilasjonsannlegg kan også bruke mye strøm for det varmer opp lufta som kommer inn. Anonymkode: 660ae...d28 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #13 Skrevet 22. desember 2021 Jævla strømmafiaen. Anonymkode: e07a5...95d 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #14 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har dere varmekabler på badet eller ventilasjonsanlegg? Anonymkode: 660ae...d28 Ja, men dette er slått av. Anonymkode: ab9c8...fd1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #15 Skrevet 22. desember 2021 Jeg lurer veldig på mitt forbruk også. Jeg reiste bort på lørdag, brukte ca 30 kWh i døgnet forrige uke. Har altså ikke brukt oppvaskmaskin, ovn, vaskemaskin. Skrudd ned varmen på bad og panelovner. Mandag var det 45 kWh, i går 55 kWh. Jeg lurer jo litt på om noe er feil. Anonymkode: 8836e...b2b 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #16 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja, den står på badet nede og der har jeg skrudd av gulvvarmen helt. Men altså, ingen av oss har jo dusjet siden søndag, så merkelig om den skulle bruke 27 kwt per dag da. Anonymkode: ab9c8...fd1 En varmtvannstank har som jobb å holde vannet inni varmt. Det er en termostat som styrer dette. Hvis du har skrudd av all varme i rommet varmtvannstanken står i er den altså helt avhengig av å holde vannet varmt selv, uten drahjelp fra varmen i rommet ellers. Det høres mye ut med 27 khw, men den jobber nok hardere enn ellers å holde vannet varmt. Ved dusjing fylles tanken opp igjen med nytt vann, og det er oppvarmingen av dette nye vannet som vil bruke endel strøm. Men husk at varmtvannstanken også jobber 24-7 med å holde vannet varmt. Anbefaler forresten ikke å skru av alt varme på bad, da vannet i rørene kan fryse til ved minusgrader og rørene da vil sprekke og du vil få et mye dyrere problem enn strømregningen. Og nei, den nye måleren din legger ikke på ekstra strømforbruk. Herregud. Sjekk heller med nettselskapet ditt hvordan du skal finne frem til hvordan måleren din viser nå-forbruk. Da kan du skru av ALT av strøm hjemme, og så skru på ett og ett apparat og sjekke på måleren når den viser mye mer i nå-forbruk. Plutselig finner du ut at kjøleskapet suger dritmye strøm for eksempel. Du skal kunne se nå-forbruk i displayet på måleren din, men sannsynligvis trenger du en bruksanvisning for å vite hvilken setting som viser det. Anonymkode: e4bc9...b4e 9
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #17 Skrevet 22. desember 2021 Jeg sjekket strømforbruket mitt i juli, da ingen varmekilder sto på, og da lå forbruket vårt mellom 20 og 30 kWh gjennom døgnet. Jeg tror ikke det er så unormalt døgnforbruk. Som nevnt over må hvitevarer/varmtvannsbereder jobbe hardere når det er kaldt i rommet, det kan være en faktor. Du kan også sjekke om luftespaltene til kjøleskap/fryser/tv er rengjorte, slik at de ikke må jobbe hardere enn nødvendig. Anonymkode: 0186b...462 1
Drizzt Skrevet 22. desember 2021 #18 Skrevet 22. desember 2021 (endret) Det er utrolig hvor mye strøm man bruker uten å være klar over. Selv om man slår av panelovner, gulvvarme, ventilasjon, osv, så er det en haug med ting i boligen som bruker strøm. Hvis du kan, flytt i 24t et annet sted og ta strømmen i hele boligen med hovedsikringen i mellomtiden. Så ser du om det er noe forbruk i løpet av den tiden. Hvis det likevel er forbruk selv om hovedsikringen har vært av, så har du en veldig god grunn å kontakte strømleverandør og alle som har med strømmen din å gjøre. P.S. Vi byttet varmtvannbereder i fjor og den nye bruker mindre strøm og er mer effektiv sånn sett. Den gamle var over 30 år gammel og ifølge rørlegger både begynt å gå i stykker og jafset strøm i store biter. Så der sparer vi en god del penger - med 3 barn blir det en del dusjing 😄 Endret 22. desember 2021 av Drizzt 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #19 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg lurer veldig på mitt forbruk også. Jeg reiste bort på lørdag, brukte ca 30 kWh i døgnet forrige uke. Har altså ikke brukt oppvaskmaskin, ovn, vaskemaskin. Skrudd ned varmen på bad og panelovner. Mandag var det 45 kWh, i går 55 kWh. Jeg lurer jo litt på om noe er feil. Anonymkode: 8836e...b2b Ja, det er veldig rart. Som sagt har jeg ikke brukt noen varmekilde (unntatt fyring med ved) hverken mandag eller tirsdag. Men likevel altså 30 kwt forbruk mandag, og 27 på tirsdag....Føler jeg blir regelrett svindlet. Er jo sykt å skulle betale over 100 kr døgnet for strøm når jeg ikke har hatt på noen varmekilder, og har vært kald! Anonymkode: ab9c8...fd1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #20 Skrevet 22. desember 2021 Drizzt skrev (22 minutter siden): Det er utrolig hvor mye strøm man bruker uten å være klar over. Selv om man slår av panelovner, gulvvarme, ventilasjon, osv, så er det en haug med ting i boligen som bruker strøm. Hvis du kan, flytt i 24t et annet sted og ta strømmen i hele boligen med hovedsikringen i mellomtiden. Så ser du om det er noe forbruk i løpet av den tiden. Hvis det likevel er forbruk selv om hovedsikringen har vært av, så har du en veldig god grunn å kontakte strømleverandør og alle som har med strømmen din å gjøre. P.S. Vi byttet varmtvannbereder i fjor og den nye bruker mindre strøm og er mer effektiv sånn sett. Den gamle var over 30 år gammel og ifølge rørlegger både begynt å gå i stykker og jafset strøm i store biter. Så der sparer vi en god del penger - med 3 barn blir det en del dusjing 😄 Men, er det ikke en fare for at varmtvannsberederen blir ødelagt om jeg slår av hovedsikringen i et par døgn? Anonymkode: ab9c8...fd1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå