AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #1 Skrevet 22. desember 2021 Det er snakk om frokost julaften, 1. juledag og 2. juledag. Også er det middag 1. juledag. Skal i besøk 2. juledag. Ønsker ikke å kjøpe inn for mye, det er så lett for at ikke alt blir spist. Anonymkode: 3d649...349
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #2 Skrevet 22. desember 2021 Jeg har kjøpt fiskeboller til 1 dag 😁 må ha noe litt lett fordøyelig etter julemiddagen Anonymkode: eadad...a64
Silva Pluvialis Skrevet 22. desember 2021 #3 Skrevet 22. desember 2021 (endret) Kålrot, hamburgerrygg, og noen gode rundstykker til frokost. Du kan koke kålroten og legge det som skiver oppå hamburgerryggen. Pinnekjøtt, ribbe eller kalkun til de resterende middagene. Endret 22. desember 2021 av Gjenferdet
Gjest Adobyen Skrevet 22. desember 2021 #4 Skrevet 22. desember 2021 Jeg har handlet ribbe, lutefisk, kalkunbryst og salt lammelår. 4 små kålrøtter og 1 kål, og en pose rosenkål til kalkunen. Alt på tilbud, og mye av det varer til utover vinteren. Det salte lammelåret vil jeg koke i morgen sammen med kålrot. Da blir det en god middag med kålrotstappe, og så er det veldig godt som pålegg sammen med ihjelkokt kålrot. Bein og kraft fra lammelåret tas vare på og havner i en ertesuppe senere. så vil jeg bake grovbrød og julebrød, det er bare en loffdeig med melk og rosiner i. Det er godt til frokost. Sursild og sylte er laget og edamerost kjøpt inn. Hvis vi ønsker mer pålegg, kan vi koke egg eller lage eggerøre eller eggesalat med majones, eller evt.italiensk salat-ish. Hvis vi vil ha ribbe, så lager vi surkål og saus. Mandelpoteter er på tilbud over alt nå, og de er gode.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #5 Skrevet 22. desember 2021 Vi er to hos oss men vi lager og kjøper litt godt med mat, Vi lager: rundstykker og tomat/sur sild/dansk sildesalat og eggesalat ellers kjøper vi litt godt kjøttpålegg av typ okserull/lammerull, delikateseskinke og god leverpostei hos kjøttbutikk, reker, røkelaks, egg, appelsinjuice, vi lager kakao 1. Juledag. Ellers litt ost, grønnsaker som agurk mm. Det meste uten reker da tåler å stå til det blir spist opp utover i romjulen.. Middag; vi pleier alltid å ha juletalerken med hjemmelaget medisterkaker, rødkål, julepølse 1. Juledag.. Så tar vi noe enkelt på 2. Juledag, gjerne fisk men og lasagne, hjemmelaget pizza eller noe.. Anonymkode: de4ce...b6e 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #6 Skrevet 22. desember 2021 Jeg gjør det enkelt og kjøper ekstra godt brød/rundstykker. Luksuspålegg (eks blåmuggost kombinert med pære, spekeskinke/fenalår eller røkelaks med eggerøre. Dyr appelsinjuice. Til middag skal vi ha Kyllingsalat 😊 Anonymkode: 95d1b...2d4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #7 Skrevet 22. desember 2021 Til frokoster i jula har jeg handlet inn: Rundstykker, godt brød, masse egg, røkelaks, fenalår og spekeskinke, roastbeef, edamer, julebrunost, godt syltetøy, appelsinjuice, agurk, cherrytomater og paprika. Har bakt julebrød. 1. juledag skal vi lage ribbe (spiser pinnekjøtt på julaften). 2. juledag får vi gjester og skal lage kalkun. Anonymkode: 778f3...a87
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #8 Skrevet 22. desember 2021 Her ble det lefse, røyk laks, eggerøre, leverpostei, bguetter og sylte til frokost. Og så tenkte vi reste middag 1 dag. 😊 (vi skl ha julemiddagen i år, så regner med en del rester 🤭) Anonymkode: a1813...a42
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #9 Skrevet 22. desember 2021 Hva du skal handle inn til middag 1. juledag avhenger vel av hva du skal ha til middag julaften? (og hva dere liker, selvsagt). Her har vi kveite 1. juledag - kjøper et stykke filet passe til to som vi får vakuumert i fiskebutikken. Og så gode grønnsaker og sandefjordsmør til. Et annet tips er andeconfit, det kjøpes på boks, rett og slett. Ett lår er nok pr pers, ofte er det 4 stk i de minste boksene. Vi pleier å fryse ned to lår når vi åpner boksen, og så tilberede de to andre. Varmes i ovn på rist over langpanne, og så kan man steke potetbåter i andefett i langpannen under. Rosenkål og hjemmelaget rødkål til, eller lag en frisk salat med bitre salatblader som ruccola og radicchio pluss litt sitrus. Pålegg: Våre julepålegg er kokt og røkt lammelår, rullepølse, sylte, røkelaks, hjemmelaget rekesalat og et par typer sild, pluss et par oster, rødbeter, majones og sennep. Multesyltetøy er også godt til jul synes jeg, og jeg handler også inn nok egg til å lage eggerøre. Utover det er det viktig å ha nok melk, fløte, smør, mandelpoteter og klementiner til jul etter min erfaring. Men det kommer an på hva slags julemat man lager, selvsagt. Anonymkode: 971ae...a39 1
Luckiness Skrevet 24. desember 2021 #10 Skrevet 24. desember 2021 Litt sent nå da gjerne. Men vi hadde risgrøt til sen frokost i dag. 1. Jul blir det kyllinglår og salat 2. jul biff, poteter, grønnsaker og bernaise Har kjøpt inn diverse rundstykker, rekesalat, roastbiff, skinkestek, hvitost, syltetøy, majones, litt grønt til frokoster. Ellers har vi frukt og spiser rester til lunsj/kvelds. Vi skal i en del besøker i julen så kommer til å få i oss nok julemat og bedre middager. Så vi tar det enkelt her hjemme.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #11 Skrevet 24. desember 2021 Til frokost har vi roastbiff, spekeskinker, eggerøre, ulike oster, grønnsaker og godt brød. På julekvelden lager vi oss ribbe med hjemmelaget medister, hjemmelaget rødkål og pølse fra slakteren. Første juledag har vi gjerne kalkunbryst. Andre juledag gjerne pizza. Rester brukes til brunsj i romjula. I romjula bruker vi å invitere på pinnekjøtt. Selv om vi er «bare» to er vi tradisjonsmennesker og elsker å kose oss. Pynter oss også til middagene. Anonymkode: 158f8...e01
sommermor Skrevet 25. desember 2021 #12 Skrevet 25. desember 2021 Julesylte, røkt laks, egg, halvstekte rundstykker, fersk salami, agurk, fenalår oppskåret, tomat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå