Gå til innhold

..

Gjest 81mod

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kort svar på noe av det, er at dere andre er i karantene (ikke isolasjon) i 10 + 4 dager. Dette kan forkortes til 7 +4 dager hvis negativ test, men jeg er usikker på når den skal tas. 

Dette er spesielle regler for de som ikke kan holde helt avstand i en husholdning. Altså minimum 11 dager, opptil 14. Vanlig karantene er 7 opptil 10.

Barnet er ferdig i isolasjon etter 6 dager hvis hen er feberfri. 

• Liker 1
Skrevet
Ab_naturals skrev (9 timer siden):

Kort svar på noe av det, er at dere andre er i karantene (ikke isolasjon) i 10 + 4 dager. Dette kan forkortes til 7 +4 dager hvis negativ test, men jeg er usikker på når den skal tas. 

Dette er spesielle regler for de som ikke kan holde helt avstand i en husholdning. Altså minimum 11 dager, opptil 14. Vanlig karantene er 7 opptil 10.

Barnet er ferdig i isolasjon etter 6 dager hvis hen er feberfri. 

Hva betyr dette 7+4 dager? Kan man ikke teste seg ut på dag 7 som hustandsmedlem?

Skrevet
rosemarin skrev (28 minutter siden):

Hva betyr dette 7+4 dager? Kan man ikke teste seg ut på dag 7 som hustandsmedlem?

Nei. Du må legge til 4 dager av isolasjonstiden til den smittede, dersom du ikke klarer å holde helt avstand. Jeg så mer på reglene nå og egentlig er det riktigere å si 4 + 10, eller da evnt 4 +7. Først må det gå fire dager og så begynner man å telle vanlige karantenedager. Og da kan man teste seg på dag 7 av disse vanlige karantenedagene, egentlig dag 11 totalt. 

• Liker 1
Skrevet
81mod skrev (2 timer siden):

TS. 
Så hvis vi bor tett sammen og barnet med korona ikke holder avstand, er vi alle i isolasjon/karantene tom 29 desember? 

Og lenger hvis feks en av oss andre tester pos? 

Vi bør vel uansett unngå besøk begge veier og unngå nærkontakt med folk til over nyttår? 

Hvis dere teller fire isolasjonsdager fra barnet ble syk/påvist (lørdag), og legger til karantene etter det, så har det gått 7 vanlige karantenedager når vi kommer til 29.des tror jeg. Eller talte jeg feil i kalenderen? Uansett, etter totalt 11 dager kan dere teste dere, og så gå ut av karantene hvis alt er ok. Tidligst 29.des altså, hvis tellingen ble riktig. 

Jeg så forresten en overskrift igår om at man nå kunne bruke hurtigtester for å teste seg ut av karantene. Jeg vet ikke om det gjelder i alle tilfeller men det er verdt å sjekke ut. 

Hadde dette vært meg hadde jeg nok holdt meg unna folk litt lengre, man hører jo så mange historier om folk som utvikler symptomer /tester positivt lenge etterpå. 

• Liker 1
Skrevet
Ab_naturals skrev (3 timer siden):

Nei. Du må legge til 4 dager av isolasjonstiden til den smittede, dersom du ikke klarer å holde helt avstand. Jeg så mer på reglene nå og egentlig er det riktigere å si 4 + 10, eller da evnt 4 +7. Først må det gå fire dager og så begynner man å telle vanlige karantenedager. Og da kan man teste seg på dag 7 av disse vanlige karantenedagene, egentlig dag 11 totalt. 

Jøss, er det  nytt sånn typ i dag? Forrige uke stod det jo bare «testes ut etter 7 dager». Begynner å bli komplisert😂

Skrevet
rosemarin skrev (10 minutter siden):

Jøss, er det  nytt sånn typ i dag? Forrige uke stod det jo bare «testes ut etter 7 dager». Begynner å bli komplisert😂

Testes ut etter 7 dager gjelder jo bare hvis du ikke lenger har kontakt med den smittede. Ditt barn kan jo smitte deg når som helst, f.eks. på dag 4. Derfor starter din karantene basert på når du sist var i kontakt med en smitteførende person. Altså fra dag 4.

• Liker 1
Skrevet
Hedda-78 skrev (8 minutter siden):

Testes ut etter 7 dager gjelder jo bare hvis du ikke lenger har kontakt med den smittede. Ditt barn kan jo smitte deg når som helst, f.eks. på dag 4. Derfor starter din karantene basert på når du sist var i kontakt med en smitteførende person. Altså fra dag 4.

Jaja det gir jo mening at karantene teller fra siste kontakt med smittet person. Men jeg har ikke lest dette med 7+4 spesifikt noe sted når det har vært skrevet om karanteneregler. Har bare lest «testes ut etter 7 dager. 
så det med de ekstra 4 dagene er bare hvis den syke personen ikke er isolert fra nærkontaktene? Syns fortatt det er forvirrende. 

Skrevet
rosemarin skrev (5 minutter siden):

Jaja det gir jo mening at karantene teller fra siste kontakt med smittet person. Men jeg har ikke lest dette med 7+4 spesifikt noe sted når det har vært skrevet om karanteneregler. Har bare lest «testes ut etter 7 dager. 
så det med de ekstra 4 dagene er bare hvis den syke personen ikke er isolert fra nærkontaktene? Syns fortatt det er forvirrende. 

Det står her: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/narkontakter-og-smittekarantene/

"Du kan regne kontakt på dag 4 (med den siste syke i husstanden), som siste eksponering, og telle 10 døgn derfra. For de som bor sammen med én eller flere personer som er isolert, kan test for å avslutte karantenen tidligst tas 11 døgn (4+7) etter sykdomsstart hos den siste syke i husstanden"

• Liker 1
  • Opprett ny...