AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #1 Skrevet 21. desember 2021 Hei! Jeg har i utgangspunktet grei inntekt (550 000), men har boliglån (Bor dessverre i borettslag (aldri mer) med fellesutgifter på 8500 i mnd), og 6000 i lån, relativt høyt studielån (etter Mastergrad) og billån (Har "bare" 30 000 igjen). Jeg har en kredittkort på 50 000, som er jeg må betale for. Jeg søkte om 30 000 i forbrukslån fordi varmekablene på badet har røket. Og det må fikses nå. Det er ikke termostaten. Allerede betalt for ny termostat/elektriker-kostnad. Dette bør fikses fort fordi badet blir jo ødelagt hvis ikke. Det koster nok mer enn 30 000 å fikse, men rørlegger anbefalte ta det mest nødvendige først og det blir 30 000. Jeg har ingen ekstra penger/buffer, da jeg kjøpte leiligheten i juli 2021. (Familie kan jeg ikke låne fra da jeg dessverre er helt alene). Men jeg får ikke forbrukslån noe sted? Har ikke forbrukslån - bare kredittkort med minus 50 000. Hvor kan man da søke?? Vil helst ikke søke folkia sms lån? Kan søke om 20 000 der, men renten er jo skyhøy? Finnes det andre "sms-lån med lavere rente???? Evnt noen forbrukslån-banker som ikke er så strenge? Anonymkode: f8dfd...dbf
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #2 Skrevet 21. desember 2021 Kan du ikke refinansiere lånet i stedet? Anonymkode: 33576...8ec 10
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #3 Skrevet 21. desember 2021 Det går ikke. Månedskostnad blir for høy. Kan ikke bruke boliglånet heller, fordi mine foreldre har kausjonert. Anonymkode: f8dfd...dbf
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #5 Skrevet 21. desember 2021 Hvordan blir badet ødelagt av at varmekabler ikke fungerer? Anonymkode: 7da8b...be8 33
herremann Skrevet 21. desember 2021 #6 Skrevet 21. desember 2021 Sett inn en varmeovn på badet som en nødløsning? 9
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #7 Skrevet 21. desember 2021 Nå vet jeg ikke hva slags feil det er snakk om, men har du sjekket med firma som feilsøker og kun går inn akkurat der feilen er? I stedet for å måtte pigge opp alt. Jeg fikk pristilbud på under 10.000 for å reparere varmekabler på den måten. Har ingen tips til lån dessverre. Anonymkode: b8827...755 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #8 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan blir badet ødelagt av at varmekabler ikke fungerer? Anonymkode: 7da8b...be8 Fordi rørene da kan fryse, da jeg bor på et sted da det blir veldig kaldt på vinteren. Jeg har ikke fagkunnskap rundt dette, men det var dette rørlegger sa til meg. Men det er irrelevant for spørsmålet mitt. Får heller ikke brukt Help boligforsikring da det kun står i salgsoppgave: "varmekabler på bad". Står ingenting om de fungerer eller ikke. Anonymkode: f8dfd...dbf
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #9 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå vet jeg ikke hva slags feil det er snakk om, men har du sjekket med firma som feilsøker og kun går inn akkurat der feilen er? I stedet for å måtte pigge opp alt. Jeg fikk pristilbud på under 10.000 for å reparere varmekabler på den måten. Har ingen tips til lån dessverre. Anonymkode: b8827...755 Takk for svar! Har dog sjekket med flere rørleggere, og de sier at prisen nok er 30 000. Jeg har ikke noe kunnskap om slikt da jeg er utdannet akademiker/pedagogikk osv. Velger å stole på de elektrikere og rørleggere jeg har hatt innom her. Men tusen takk. Anonymkode: f8dfd...dbf
Morten1 Skrevet 21. desember 2021 #10 Skrevet 21. desember 2021 (endret) Hvis det er kun snakk om frost sikring ville jeg fått inn en ovn som midlertidig løsning, er badet mindre størrelse så funker disse. https://www.elektroimportoren.no/frostvakt-200w/5401314/Product.html?Referer=googleshopping&gclid=Cj0KCQiAk4aOBhCTARIsAFWFP9GxFmJugfrWf1yTBlUzgeWsb4l29jg3NxaPPpLN_biqI-dsh_e91ZMaAmxrEALw_wcB&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na Endret 21. desember 2021 av Morten1 8
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #11 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi rørene da kan fryse, da jeg bor på et sted da det blir veldig kaldt på vinteren. Jeg har ikke fagkunnskap rundt dette, men det var dette rørlegger sa til meg. Men det er irrelevant for spørsmålet mitt. Får heller ikke brukt Help boligforsikring da det kun står i salgsoppgave: "varmekabler på bad". Står ingenting om de fungerer eller ikke. Anonymkode: f8dfd...dbf Tja helt irrelevant var det ikke. Du har makset ut et kredittkort på 50’, har faste utgifter som virker for høye og har ikke buffer selv om du eier både bolig og bil. Normalt er dette indikasjoner på at man kanskje har tatt noen økonomisk ikke fullt så kloke valg, og av opprinnelig innlegg kom det ikke helt tydelig frem om fakta var at noe kritisk virkelig ble ødelagt eller om det primært var en komfort-ting. Derfor spurte jeg, i tilfelle det siste har greia, men det opplyser du jo nå at det ikke er. Uansett. Hvis du ikke får lån, kan du skaffe inntekt? Leie ut bilen på Nabobil e.l, selge bilen eller noe annet, avdragsfrihet på studielån eller boliglån. Håper det ordner seg 😃 Anonymkode: 7da8b...be8 19
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #12 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tja helt irrelevant var det ikke. Du har makset ut et kredittkort på 50’, har faste utgifter som virker for høye og har ikke buffer selv om du eier både bolig og bil. Normalt er dette indikasjoner på at man kanskje har tatt noen økonomisk ikke fullt så kloke valg, og av opprinnelig innlegg kom det ikke helt tydelig frem om fakta var at noe kritisk virkelig ble ødelagt eller om det primært var en komfort-ting. Derfor spurte jeg, i tilfelle det siste har greia, men det opplyser du jo nå at det ikke er. Uansett. Hvis du ikke får lån, kan du skaffe inntekt? Leie ut bilen på Nabobil e.l, selge bilen eller noe annet, avdragsfrihet på studielån eller boliglån. Håper det ordner seg 😃 Anonymkode: 7da8b...be8 Jeg er selvsagt villig til å selge bilen altså! Men bare lurte på om det fantes noen hemmelige greier der ute, som andre på "økonomisk" kjør klarer seg på. Etter alle utgifter er betalt sitter jeg igjen med 10000 til mat, streaming, klær osv osv osv og burde nok bygget opp en buffer, det vet jeg. Men livet av og til.... Jeg har nok bare sett alt for mye på luksusfellen og ikke helt forstått hvordan de kan sitte med 6-700000 i forbrukslån når jeg ikke får låne 30 000 en gang... Uff. Anonymkode: f8dfd...dbf 1
nomore82 Skrevet 21. desember 2021 #13 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er selvsagt villig til å selge bilen altså! Men bare lurte på om det fantes noen hemmelige greier der ute, som andre på "økonomisk" kjør klarer seg på. Etter alle utgifter er betalt sitter jeg igjen med 10000 til mat, streaming, klær osv osv osv og burde nok bygget opp en buffer, det vet jeg. Men livet av og til.... Jeg har nok bare sett alt for mye på luksusfellen og ikke helt forstått hvordan de kan sitte med 6-700000 i forbrukslån når jeg ikke får låne 30 000 en gang... Uff. Anonymkode: f8dfd...dbf Tja, du har jo allerede 50 i kredittkortgjeld…? 17
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #14 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er selvsagt villig til å selge bilen altså! Men bare lurte på om det fantes noen hemmelige greier der ute, som andre på "økonomisk" kjør klarer seg på. Etter alle utgifter er betalt sitter jeg igjen med 10000 til mat, streaming, klær osv osv osv og burde nok bygget opp en buffer, det vet jeg. Men livet av og til.... Jeg har nok bare sett alt for mye på luksusfellen og ikke helt forstått hvordan de kan sitte med 6-700000 i forbrukslån når jeg ikke får låne 30 000 en gang... Uff. Anonymkode: f8dfd...dbf Tror nok mange av de lånene er fra før gjeldsregistrene, eller folk som ikke har vært helt ærlige når de har søkt lån. Eller: forsøker å finne nye, kreative måter å låne på, når de allerede har lånt (mer enn) nok. Tenker; «jammen jeg trenger jo dette lånet også, fordi grunn x og y..». Selv om grunnen er aldri så god, så vokser gjelden til noe uhåndterlig. Anonymkode: 7da8b...be8 5
KapteinJ Skrevet 22. desember 2021 #15 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror nok mange av de lånene er fra før gjeldsregistrene, eller folk som ikke har vært helt ærlige når de har søkt lån. Eller: forsøker å finne nye, kreative måter å låne på, når de allerede har lånt (mer enn) nok. Tenker; «jammen jeg trenger jo dette lånet også, fordi grunn x og y..». Selv om grunnen er aldri så god, så vokser gjelden til noe uhåndterlig. Anonymkode: 7da8b...be8 Det skal sies da, jeg føler lånene i luksusfellen har blitt ganske mye lavere siden gjeldsregisteret kom, noe som er et veldig godt tegn egentlig hehe. 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #16 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei! Jeg har i utgangspunktet grei inntekt (550 000), men har boliglån (Bor dessverre i borettslag (aldri mer) med fellesutgifter på 8500 i mnd), og 6000 i lån, relativt høyt studielån (etter Mastergrad) og billån (Har "bare" 30 000 igjen). Jeg har en kredittkort på 50 000, som er jeg må betale for. Jeg søkte om 30 000 i forbrukslån fordi varmekablene på badet har røket. Og det må fikses nå. Det er ikke termostaten. Allerede betalt for ny termostat/elektriker-kostnad. Dette bør fikses fort fordi badet blir jo ødelagt hvis ikke. Det koster nok mer enn 30 000 å fikse, men rørlegger anbefalte ta det mest nødvendige først og det blir 30 000. Jeg har ingen ekstra penger/buffer, da jeg kjøpte leiligheten i juli 2021. (Familie kan jeg ikke låne fra da jeg dessverre er helt alene). Men jeg får ikke forbrukslån noe sted? Har ikke forbrukslån - bare kredittkort med minus 50 000. Hvor kan man da søke?? Vil helst ikke søke folkia sms lån? Kan søke om 20 000 der, men renten er jo skyhøy? Finnes det andre "sms-lån med lavere rente???? Evnt noen forbrukslån-banker som ikke er så strenge? Anonymkode: f8dfd...dbf AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det går ikke. Månedskostnad blir for høy. Kan ikke bruke boliglånet heller, fordi mine foreldre har kausjonert. Anonymkode: f8dfd...dbf Javel...? Anonymkode: b1b32...02c 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #17 Skrevet 22. desember 2021 Går dette på reklamasjon? Er inntekten din for lav ift. utgifter? Anonymkode: e2e90...23f
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #18 Skrevet 22. desember 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Jeg har i utgangspunktet grei inntekt (550 000), men har boliglån (Bor dessverre i borettslag (aldri mer) med fellesutgifter på 8500 i mnd), og 6000 i lån, relativt høyt studielån (etter Mastergrad) og billån (Har "bare" 30 000 igjen). Jeg har en kredittkort på 50 000, som er jeg må betale for. Jeg søkte om 30 000 i forbrukslån fordi varmekablene på badet har røket. Og det må fikses nå. Det er ikke termostaten. Allerede betalt for ny termostat/elektriker-kostnad. Dette bør fikses fort fordi badet blir jo ødelagt hvis ikke. Det koster nok mer enn 30 000 å fikse, men rørlegger anbefalte ta det mest nødvendige først og det blir 30 000. Jeg har ingen ekstra penger/buffer, da jeg kjøpte leiligheten i juli 2021. (Familie kan jeg ikke låne fra da jeg dessverre er helt alene). Men jeg får ikke forbrukslån noe sted? Har ikke forbrukslån - bare kredittkort med minus 50 000. Hvor kan man da søke?? Vil helst ikke søke folkia sms lån? Kan søke om 20 000 der, men renten er jo skyhøy? Finnes det andre "sms-lån med lavere rente???? Evnt noen forbrukslån-banker som ikke er så strenge? Anonymkode: f8dfd...dbf Du får selge bilen da. Du gar åpenbart ikke råd til å eie både bil og bolig. Anonymkode: 8bcc0...679 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #19 Skrevet 22. desember 2021 Du nevner en del tall, men sier ikke hva du sitter igjen med når alt det nødvendige er betalt, så det er ikke så lett å vite om dette hjelper så mye, men kunne det ha vært en mulighet at du søker om avdragsfri måned på alle lånene og lever veldig sparsommelig en stund? Eventuelt å spørre foreldrene dine om å få låne en del av beløpet hvis du trenger det? Jeg ser du skriver at du er alene, men hvis de kausjonerte for deg for et halvt år siden, går jeg ut fra at du har kontakt med foreldrene dine ennå. Eventuelt gjøre som noen andre her sa, sett inn en varmeovn til du får spart opp/får feriepenger. Anonymkode: ef7b6...47d 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #20 Skrevet 22. desember 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du får selge bilen da. Du gar åpenbart ikke råd til å eie både bil og bolig. Anonymkode: 8bcc0...679 I tillegg kan du be banken om noen mnd avdragsfrihet, også kan du be lånekassen om betalingsfri noen md til du er ovenpå. Du må søke om det, men det innvilges automatisk i opptil 3 år. Anonymkode: 8bcc0...679 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå