AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #1 Skrevet 21. desember 2021 Hei! Nå er det ganske strengt med barselbesøk på sykehusene da, men når man kommer hjem.. vi får vår andre coronababy. Første kom i juni 2020, og da var det jo veldig restriktivt. Jeg var heldig nok til at samboeren min kunne være med under hele oppholdet, og jeg elsket det. Jeg hadde grudd meg hele svangerskapet til disse besøkene, når jeg ikke er så glad i besøk i utgangspunktet - og både jeg og samboer har veldig store familier. den gang dro vi rundt(vi kommer fra en liiiten bygd hvor det da ikke var noen smitte) til tanter, onkler, og besteforeldre for å la dem hilse på. Litt fordi jeg ikke orket å få folk hjem, men også for å styre litt selv når man kunne dra. denne gangen er ikke noe unntak. Jeg blir helt dårlig i magen av å tenke på barselbesøk, og hvertfall av andre barn. Våres barn har til sammen 15(alder 5-10 år) søskenbarn, og alle skal helst møte og hilse på - og jeg SKJØNNER at det er stas for de, men jeg orker seriøst ikke. Tanken gjør meg kvalm. Og jeg tror nok ikke vi blir å pakke to barn i en bil i januar/februar for at folk skal hilse på altså! før disse nye restriksjonene kom så sa jeg til samboer at jeg kan strekke meg til at barnets besteforeldre og tanter/onkler får komme på sykehuset, men uten barn. Og når det nå begynner å stenge igjen merker jeg at jeg synes det er helt greit! Og selv om jeg føler det som jeg gjør, så får jeg dårlig samvittighet ovenfor barna og at jeg er så «streng» med hvem som får møte… men jeg er for det første ei fitte når jeg er sliten, og jeg føler det er nok å bare være litt alene med barna og samboer i starten og bare komme seg litt inn i dette her, og jeg har totalt angst for alle typer sykdommer og dritt som disse barna drasser med seg fra skolen og barnehagen(hvertfall denne tiden på året) - når jeg har et nyfødt barn, og et barn til som ikke går i barnehage enda selv. Og det handler jo ikke om at jeg ikke vil de skal møte baby, handler mer om at jeg tror vi har nok i starten UTEN alt dette styret med 4 kaffebesøk hver dag og sånn. Så, hvor lang tid tok det før dere tok imot besøk? Hva følte dere rundt det? Er det greit av meg å «Skåne» oss litt i starten for alt dette styret? Og hvis jeg spør på en annen måte, ville dere blitt sure hvis deres søster/bror fikk barn og de ville ha litt tid for seg selv i starten? Anonymkode: 7085a...a6b 1
Noldus Skrevet 21. desember 2021 #2 Skrevet 21. desember 2021 Jeg syns det er lov å vente litt med besøk ja. Noen uker er vel innafor, kanskje med unntak av besteforeldre? På sykehuset kan du også droppe besøk selv om det skulle være lov, si at du er sliten/tøff fødsel/trenger ro. Om du blir sett på som «hysterisk» så prøv å ikke tenk på det, folk glemmer fort sånt når du er kommet deg og er med på alt igjen 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #3 Skrevet 22. desember 2021 Det er anbefalt at spedbarn ikke møter andre barn enn søsken før de er tre måneder nå, pga smittetrykket. Det sa i allefall jordmor på barselhotellet til Ahus da vi ble skrevet ut på torsdag. Jeg grep den med begge hender og ha begrenset jula vår til å inneholde bare besteforeldre 👌❤️ Anonymkode: 92aec...ce1 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #4 Skrevet 22. desember 2021 Helt greit å si nei til besøk av barn, si at du er redd for smitte (si at helsestasjonen har anbefalt å ikke ha besøk av barn om folk sutrer). SÅ innmari gøy er det ikke egentlig for barn å møte en baby, det er nok gøyere 3 måneder etter fødsel når de kan holde den og sånn. Men selv da synes vel de fleste barn det er interessant i noen få minutter bare og om ingen voksne forteller dem at de går glipp av noe så er det overhode ikke noe de vil tenke på. Greit å begrense voksne også, men synes besteforeldre må få møte ungen da Og søsken etterhvert, jeg ville iallfall blitt lei meg om jeg ikke fikk møte tanteungen min på 3 mnd. Men helt ok å si at det må bli korte besøk hvis de ikke er sånne som hjelper til, og si at dere er slitne. Og ikke nødvendig å varte opp! Anonymkode: fa192...c54 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #5 Skrevet 23. desember 2021 Her er baby seks måneder og vi har ennå ikke hatt besøk innendørs. Kun utendørs i sommer da det var fint vær. Hadde ikke dratt rundt på besøk nå som det er så mye smitte av det ene og det andre slaget. Det er innmari tøft å få sykdom i hus med to små. Send heller bilder og film av den nyfødte. Anonymkode: 0f83c...412 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #6 Skrevet 24. desember 2021 Planlegger å sende ut mannen med vogn og søsknene. Meet and greet-trilletur. Har som deg ikke trivdes med barselsbesøk, under det ene besøket satt jeg og gråt på et annet rom fordi jeg var utslitt etter fødsel. Synes tiden etter fødsel er forferdelig undervurdert i samfunnet. Mammaen skal sprette rundt og ha besøk og servere etter noen dager. Forventer man det etter operasjoner feks? Bilder/videoer burde holde fram til babyen er minst 4 uker. Og gjestene bør virkelig ta med mat/kaker/boller om de ønsker å spise noe! Anonymkode: c1b44...867 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #7 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Planlegger å sende ut mannen med vogn og søsknene. Meet and greet-trilletur. Har som deg ikke trivdes med barselsbesøk, under det ene besøket satt jeg og gråt på et annet rom fordi jeg var utslitt etter fødsel. Synes tiden etter fødsel er forferdelig undervurdert i samfunnet. Mammaen skal sprette rundt og ha besøk og servere etter noen dager. Forventer man det etter operasjoner feks? Bilder/videoer burde holde fram til babyen er minst 4 uker. Og gjestene bør virkelig ta med mat/kaker/boller om de ønsker å spise noe! Anonymkode: c1b44...867 Skjønner ikke hvor dere får dette inntrykket fra - har dere en helt ekstremt egosentrisk og intetanende omgangskrets, dere som syns dette? Anonymkode: 7d79e...2b4 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #8 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ikke hvor dere får dette inntrykket fra - har dere en helt ekstremt egosentrisk og intetanende omgangskrets, dere som syns dette? Anonymkode: 7d79e...2b4 Det er jo dessverre ganske vanlig at gjestene ikke har med seg noe å spise, og indirekte forventer å få det på besøk. Det innebærer en del jobb i tillegg til rydding/vasking for sin egen komfort når noen skal komme på besøk. Og dette skal gjøres x antall ganger (for hvert besøk).. Anonymkode: c1b44...867 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #9 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo dessverre ganske vanlig at gjestene ikke har med seg noe å spise, og indirekte forventer å få det på besøk. Det innebærer en del jobb i tillegg til rydding/vasking for sin egen komfort når noen skal komme på besøk. Og dette skal gjøres x antall ganger (for hvert besøk).. Anonymkode: c1b44...867 Jeg har aldri følt på det, med mindre vi bevisst har invitert besøk til oss. Hvis folk velger å komme uanmeldt, og forventer ting, så må de gjerne gjøre det. Du har ikke ansvar for andres følelser, det må de lære å kontrollere selv. Anonymkode: 7d79e...2b4 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #10 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har aldri følt på det, med mindre vi bevisst har invitert besøk til oss. Hvis folk velger å komme uanmeldt, og forventer ting, så må de gjerne gjøre det. Du har ikke ansvar for andres følelser, det må de lære å kontrollere selv. Anonymkode: 7d79e...2b4 Nei, jeg føler ikke ansvar for andres følelser. Men jeg trives ikke med gjester i den kaotiske situasjonen etter fødsel. Ønsker ro, derav trilletur på dem. Anonymkode: c1b44...867
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #11 Skrevet 24. desember 2021 Pga RS-virus hadde jeg aldri latt andre barn enn søsken møte babyen de første månedene. Uansvarlig å i det hele tatt vurdere det! Anonymkode: 008c3...df6
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #12 Skrevet 24. desember 2021 Og vi tok faktisk den harde avgjørelsen med halvsøsken også, der halvbror var forkjølet, så fikk ikke bror møte lillebror før det hadde gått hele tre uker, etter sterk anbefaling fra jordmor. Anonymkode: 008c3...df6
Saftelsker Skrevet 25. desember 2021 #13 Skrevet 25. desember 2021 Min første ble født rett før jul 2019. Har også stor familie hvor alle ville se babyen. Jeg var dødssliten men følte ikke jeg kunne si nei. Svigers hadde null forståelse for at jeg var sliten og var misfornøyd og sutrete når vi dro hjem tidlig. De første 2 ukene var vi igjennom 8 selskaper og besøk og jeg gråt hele veien hjem og hver gang folk dro. Det ligger mye på meg også som ikke klarte å si nei. Jeg håper det blir mer restriksjoner i april når jeg har termin igjen i håp om å slippe å måtte møte så forferdelig mange hele tiden. Skjønner at folk syntes det er gøy å se en baby men føler det kan bli glemt bort at det er mye for mamma som har mye å ta igjen og ny hverdag. Må vel bare la folk få bli sure, baby tar ikke akkurat skade av å ikke bli observert av andre. Så får de bare bli sure. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå