AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #1 Skrevet 21. desember 2021 Jeg har mange problemer med kroppspositivister. Det er ingenting som er positivt med overvekt og fedme. Fedme = tidligere død, forhøyet risiko for diabetes og andre sykdommer. Vanskeligere å bevege seg. Generelt blir det meste vanskeligere. Husker da jeg selv var tjukk og var bmi 33. Jeg var overhodet ikke fornøyd med kroppen eller hvordan jeg var. Men ingenting hjalp annet enn å trøstespise. Jeg spiste meg tjukk. Samtidig ble man fortalt at man må elske seg selv… men hvordan kan man elske seg selv når man tillater kroppen sin og seg selv forfalle på den måten? Så gikk jeg ned i vekt til 25 i bmi. Ikke særlig slank, men nok til at jeg trivdes og det var akkurat innenfor sunn bmi. Ble sunnere og følte meg MYE bedre. Likte bedre det jeg så i speilet. Shopping ble også plutselig gøy fordi nå passet flere klær meg og særlig de fine klærne jeg før bare kunne drømme om. Bedre selvtillit, og merket også forskjell i hvordan jeg ble behandlet. Poenget er at man må slutte å fremstille det slik at man at er glad i seg selv når man alltid skal fortjene å spise godteri og potetgull HVER dag, fordi du har lyst på. Dette er ingen sunn tankegang. Anonymkode: 24f0e...16d 33
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #2 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har mange problemer med kroppspositivister. Det er ingenting som er positivt med overvekt og fedme. Fedme = tidligere død, forhøyet risiko for diabetes og andre sykdommer. Vanskeligere å bevege seg. Generelt blir det meste vanskeligere. Husker da jeg selv var tjukk og var bmi 33. Jeg var overhodet ikke fornøyd med kroppen eller hvordan jeg var. Men ingenting hjalp annet enn å trøstespise. Jeg spiste meg tjukk. Samtidig ble man fortalt at man må elske seg selv… men hvordan kan man elske seg selv når man tillater kroppen sin og seg selv forfalle på den måten? Så gikk jeg ned i vekt til 25 i bmi. Ikke særlig slank, men nok til at jeg trivdes og det var akkurat innenfor sunn bmi. Ble sunnere og følte meg MYE bedre. Likte bedre det jeg så i speilet. Shopping ble også plutselig gøy fordi nå passet flere klær meg og særlig de fine klærne jeg før bare kunne drømme om. Bedre selvtillit, og merket også forskjell i hvordan jeg ble behandlet. Poenget er at man må slutte å fremstille det slik at man at er glad i seg selv når man alltid skal fortjene å spise godteri og potetgull HVER dag, fordi du har lyst på. Dette er ingen sunn tankegang. Anonymkode: 24f0e...16d Kroppspostivisme er litt som BLM. Det startet bra og det var gode intensjoner som lå bak. Men det utviklet seg i en destruktiv retning, slik mange bevegelser gjør. Bra at du har klart å gå ned i vekt. Fortsett i det sporet.👍 Anonymkode: aedf4...02f 25
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #3 Skrevet 21. desember 2021 DET HANDLER IKKE OM ROMANTISERING! Det handler om å ikke bli diskriminert (f.eks i møte med helsevesenet), å få lov til å eksistere i en kropp som avviker fra idealet. Det er så og si INGEN som prøver å verve tjukkaser🙄 Kom bli med, bli tjukk! Det er ikke sånn. Det handler om å få høre at du er et menneske du også, selv om du er tjukk. Anonymkode: 7464b...d97 40
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #4 Skrevet 21. desember 2021 Hvis du er fornøyd med deg selv, hvorfor i alle dager skal du irritere deg over at andre er fornøyd? Er det bittert at noen er ok med å se ut slik du gjorde da du var deprimert og langt nede? Eller…? Hvorfor bryr du deg om andres personlige helse? Mye av kroppspositivismen handler jo om å ha en verdi som menneske selv om man er stor. Men slike som deg mener at fordi du er tynn så bør ikke store være lykkelige i livet? Forstår ikke helt… Anonymkode: 19fbd...914 19
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #5 Skrevet 21. desember 2021 Jeg har hørt fler tidligere overvektige mene det samme. At folk nesten oppfordres til å spise seg i hjel, og det er skummelt. Overspising er en sykdom akkurat som anoreksi, men å legge ut thinspiration er jo ulovlig mens kroppspositivisme blir hylla. Anonymkode: 4430e...39b 12
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #6 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kroppspostivisme er litt som BLM. Det startet bra og det var gode intensjoner som lå bak. Men det utviklet seg i en destruktiv retning, slik mange bevegelser gjør. Bra at du har klart å gå ned i vekt. Fortsett i det sporet.👍 Anonymkode: aedf4...02f Litt enig, men samtidig ikke. Kroppspositivisme er overtatt av jenter med idealutseende som viser frem et strekkmerke eller to, eller en liten hudfold på magen når de sitter. Bevegelsen var ikke ment for dem, men for mennesker som ikke passer inn i idealet. Overvektige, folk med ffunksjonsnedsettelser, osv. Anonymkode: 7464b...d97 9
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #7 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du er fornøyd med deg selv, hvorfor i alle dager skal du irritere deg over at andre er fornøyd? Er det bittert at noen er ok med å se ut slik du gjorde da du var deprimert og langt nede? Eller…? Hvorfor bryr du deg om andres personlige helse? Mye av kroppspositivismen handler jo om å ha en verdi som menneske selv om man er stor. Men slike som deg mener at fordi du er tynn så bør ikke store være lykkelige i livet? Forstår ikke helt… Anonymkode: 19fbd...914 Jeg irriterer meg da blanke i hvordan andre er eller hva dem trives med. Jeg bare blir provosert av den aktivismen fordi jeg selv var stor og holdt på og fortsatte lenge å spise meg tykkere og tykkere fordi jeg hørte på disse aktivistene….. Det er skadelig Anonymkode: 24f0e...16d 9
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #8 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg irriterer meg da blanke i hvordan andre er eller hva dem trives med. Jeg bare blir provosert av den aktivismen fordi jeg selv var stor og holdt på og fortsatte lenge å spise meg tykkere og tykkere fordi jeg hørte på disse aktivistene….. Det er skadelig Anonymkode: 24f0e...16d Folk er jo stort sett enige om at overspising er selvskading, så skjønner ikke at dette er så vanskelig å forstå. Jeg mener ikke at folk skal gjerne kroppene sine, men når de ligger i et badekar og momser i seg dounuts fordi de mener det er sexy å ikke bry seg om vekt, så blir det feil. Anonymkode: 4430e...39b 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #9 Skrevet 21. desember 2021 Liker ikke at de absolutt skal være nakne heller. Jada, sexy som større og alt det der. Men det er ikke et bra forbilde for unge jenter som er overvektige, at man må være naken for å få respekt. Det gjelder tynne også for den del. Men "sexy" burde ikke være ett mål. Anonymkode: dcd4c...a73 3
Gjest Trøst Skrevet 21. desember 2021 #10 Skrevet 21. desember 2021 (endret) Gidder faktisk ikke å lese hva du skriver, for det er sannsynligvis bare vås og et ønske om å påføre overvektige skam for å eksistere som normale mennesker i samfunnet. Overskriften taler sitt. Det er ingen som har et ønske om å "romantisere" fedme som en sykdom, men de som lider av sykdommen har et ønske om å leve normale liv på lik linje med andre mennesker, uten å bli diskriminert for sin kroppsstørrelse. Å kunne kle seg i det man ønsker, dra på trening, kle seg i bikini og dra på stranda for å bade uten å få stygge blikk og stygge kommentarer slengt etter seg. Frihet til å være den man er, her og nå, uavhengig av kroppsstørrelse. Kroppspositivitisme omfatter også de med handikapp, hudsykdommer, funksjonsnedsettelse og andre ting som ikke blir anset som attraktivt i dagens samfunn. Endret 21. desember 2021 av Trøst
Gjest Trøst Skrevet 21. desember 2021 #11 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg irriterer meg da blanke i hvordan andre er eller hva dem trives med. Jeg bare blir provosert av den aktivismen fordi jeg selv var stor og holdt på og fortsatte lenge å spise meg tykkere og tykkere fordi jeg hørte på disse aktivistene….. Det er skadelig Anonymkode: 24f0e...16d At du responderer på denne typen aktivisme med å nesten spise deg i hjel er ditt eget ansvar, og ikke et ansvar du skal legge over på aktivister som ønsker å hjelpe andre til å akseptere seg selv og være glad i kroppen sin. Det er lov å tenke selv.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #12 Skrevet 21. desember 2021 Trøst skrev (1 minutt siden): Gidder faktisk ikke å lese hva du skriver, for det er sannsynligvis bare vås og et ønske om å påføre overvektige skam for å eksistere som normale mennesker i samfunnet. Overskriften taler sitt. Det er ingen som har et ønske om å "romantisere" fedme som en sykdom, men de som lider av sykdommen har et ønske om å leve normale liv på lik linje med andre mennesker, uten å bli diskriminert for sin kroppsstørrelse. Å kunne kle seg i det man ønsker, dra på trening, kle seg i bikini og dra på stranda for å bade uten å få stygge blikk og stygge kommentarer slengt etter seg. Frihet til å være den man er, her og nå, uavhengig av kroppsstørrelse. Kroppspositivitisme omfatter også de med handikapp, hudsykdommer, funksjonsnedsettelse og andre ting som ikke blir anset som attraktivt i dagens samfunn. Hadde du faktisk orket å lese hele enn å bli så krenket og pålegge meg en mening jeg ikke har ville du sett at jeg ikke har lagt skam på overvektige. Jeg har selv vært over overvektig, i fedmekategorien. Hvorfor tror du jeg havnet der? Anonymkode: 24f0e...16d 8
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #13 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg irriterer meg da blanke i hvordan andre er eller hva dem trives med. Jeg bare blir provosert av den aktivismen fordi jeg selv var stor og holdt på og fortsatte lenge å spise meg tykkere og tykkere fordi jeg hørte på disse aktivistene….. Det er skadelig Anonymkode: 24f0e...16d Ok, du skriver nemlig at du HATER det, så virker ikke som du gir blanke faen. At du selv følte deg påvirket til å spise mer fordi noen sier man må klare å elske seg selv uansett hvordan du ser ut, den må du nesten ta på egen kappe. Men så bra du ble tynn da. Så kan du hylle deg selv og se ned på tykke folk. Anonymkode: 19fbd...914 10
KapteinJ Skrevet 21. desember 2021 #14 Skrevet 21. desember 2021 Trøst skrev (Akkurat nå): Gidder faktisk ikke å lese hva du skriver, for det er sannsynligvis bare vås og et ønske om å påføre overvektige skam for å eksistere som normale mennesker i samfunnet. Det er ingen som har et ønske om å "romantisere" fedme som en sykdom, men de som lider av sykdommen har et ønske om å leve normale liv på lik linje med andre mennesker, uten å bli diskriminert for sin kroppsstørrelse. Å kunne kle seg i det man ønsker, dra på trening, kle seg i bikini og dra på stranda for å bade uten å få stygge blikk og stygge kommentarer slengt etter seg. Frihet til å være den man er, her og nå, uavhengig av kroppsstørrelse. Kroppspositivitisme omfatter også de med handikapp, hudsykdommer, funksjonsnedsettelse og andre ting som ikke blir anset som attraktivt i dagens samfunn. Alle bør slippe å utsettes for stygge blikk, kommentarer og bør få leve som man vil. Folk generelt bør bry seg litt mindre om hvordan andre folk ser ut. Når det er sagt, er det flere som mener at man kan være "Healthy at every size" osv. det er den største biten med bullshit som finnes. Feite folk er usunne, ferdig., nå sier jeg ikke at tynne ikke kan være usunne også, men fedme i seg selv er usunt. Det er farlig å normalisere fedme (overvekt er litt vanskeligere å si noe om, men fedme definititvt), så vi som samfunn bør gjøre det klart at man bør etterstrebe en sunn kroppsvekt. Både for samfunnsøkonomien og individuell velvære. 8
Gjest Trøst Skrevet 21. desember 2021 #15 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde du faktisk orket å lese hele enn å bli så krenket og pålegge meg en mening jeg ikke har ville du sett at jeg ikke har lagt skam på overvektige. Jeg har selv vært over overvektig, i fedmekategorien. Hvorfor tror du jeg havnet der? Anonymkode: 24f0e...16d Kanskje du skal ta ditt eget råd og ikke bli krenket av aktivister?
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #16 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, du skriver nemlig at du HATER det, så virker ikke som du gir blanke faen. At du selv følte deg påvirket til å spise mer fordi noen sier man må klare å elske seg selv uansett hvordan du ser ut, den må du nesten ta på egen kappe. Men så bra du ble tynn da. Så kan du hylle deg selv og se ned på tykke folk. Anonymkode: 19fbd...914 Ser heller ikke ned på overvektige folk. Nå tillegger du meg ENDA en mening jeg ikke har! Anonymkode: 24f0e...16d 3
Entern Skrevet 21. desember 2021 #17 Skrevet 21. desember 2021 Trøst skrev (Akkurat nå): Kanskje du skal ta ditt eget råd og ikke bli krenket av aktivister? Stråmannargumentasjon er en uting. 4
Gjest Trøst Skrevet 21. desember 2021 #18 Skrevet 21. desember 2021 KapteinJ skrev (1 minutt siden): Alle bør slippe å utsettes for stygge blikk, kommentarer og bør få leve som man vil. Folk generelt bør bry seg litt mindre om hvordan andre folk ser ut. Når det er sagt, er det flere som mener at man kan være "Healthy at every size" osv. det er den største biten med bullshit som finnes. Feite folk er usunne, ferdig., nå sier jeg ikke at tynne ikke kan være usunne også, men fedme i seg selv er usunt. Det er farlig å normalisere fedme (overvekt er litt vanskeligere å si noe om, men fedme definititvt), så vi som samfunn bør gjøre det klart at man bør etterstrebe en sunn kroppsvekt. Både for samfunnsøkonomien og individuell velvære. Åpenbart. Fedme er usunt og det er helseskadelig. Jeg har selv mine tanker og meninger om HAES-bevegelsen, og jeg stiller meg ikke bak den. Det handler ikke om å normalisere fedme; jeg viser tilbake til det jeg skrev opprinnelig. Det handler om å kunne eksistere uten å bli diskriminert på vegne av kroppsvekt.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #19 Skrevet 21. desember 2021 KapteinJ skrev (2 minutter siden): Alle bør slippe å utsettes for stygge blikk, kommentarer og bør få leve som man vil. Folk generelt bør bry seg litt mindre om hvordan andre folk ser ut. Når det er sagt, er det flere som mener at man kan være "Healthy at every size" osv. det er den største biten med bullshit som finnes. Feite folk er usunne, ferdig., nå sier jeg ikke at tynne ikke kan være usunne også, men fedme i seg selv er usunt. Det er farlig å normalisere fedme (overvekt er litt vanskeligere å si noe om, men fedme definititvt), så vi som samfunn bør gjøre det klart at man bør etterstrebe en sunn kroppsvekt. Både for samfunnsøkonomien og individuell velvære. Men det gjør samfunnet hele tiden! At noen tykke ønsker å gå ut å si at man ikke trenger å hate seg selv bør vel være ok. Psykisk helse er vel like ille som fedme. Det er så utrolig rart hvor forbanna folk kan bli på de som har noen kilo ekstra, som om det går utover dem selv. Anonymkode: 19fbd...914 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #20 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): DET HANDLER IKKE OM ROMANTISERING! Det handler om å ikke bli diskriminert (f.eks i møte med helsevesenet), å få lov til å eksistere i en kropp som avviker fra idealet. Det er så og si INGEN som prøver å verve tjukkaser🙄 Kom bli med, bli tjukk! Det er ikke sånn. Det handler om å få høre at du er et menneske du også, selv om du er tjukk. Anonymkode: 7464b...d97 Så når fastlegen forteller en som er overvektig at vedkommende står i fare for å utvikle diabetes, hjerteproblemer og andre sykdommer relatert til overvekt så er det diskriminering?. Anonymkode: cbc0c...a80 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå