AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #1 Skrevet 21. desember 2021 Hvordan lager dere ribbesausen? 😊 Anonymkode: 3d905...993
Amberleaf Skrevet 21. desember 2021 #2 Skrevet 21. desember 2021 Bruner smør og mel. Ha i litt finhakket løk mot slutten. Spe med kraft fra ribba og vann. Har gjerne i litt ekstra kraft/buljong (flytende/terninger/pulver) Smak om det trengs mer salt og/eller pepper. Begynner tidlig på sausen, blir bare ekstra god om den står å småputrer en time eller to eller tre. Godt med en liiiten fløteskvett eller skje med creme fraîche helt til slutt. 1
SoWhat? Skrevet 21. desember 2021 #3 Skrevet 21. desember 2021 Vær så snill å aldri bruk kun vann eller buljong i brun saus. Aldri. Bruk alltid kjøttkraft, og i hvertfall til selskapsmat! Ellers finner du oppskrift om du googler. 1
clyde Skrevet 21. desember 2021 #4 Skrevet 21. desember 2021 Jeg kutter opp løk, hvitløk og gulerøtter som jeg legger under ribba. Damper ribba i vann og øl. Når ribba er ferdigstekt har jeg grønnsakene og kraften i en gryte, koker det litt med fløte og tilsetter krydder dersom det trengs. Moser alt med stavmikser til slutt. 2
Kjetil E Skrevet 22. desember 2021 #5 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan lager dere ribbesausen? 😊 Anonymkode: 3d905...993 Bruker bare sky, rett og slett kun det flytende i bunn av panna. Synes ikke saus passer til ribbe men det er nå min smak. 3
Brunhilde Skrevet 22. desember 2021 #6 Skrevet 22. desember 2021 (endret) Bruner smør og mel til det er mørkt og fint uten å være svidd (!). Koker kraft på et par koteletter, løk, gulrot. sellerirot, purre og laurbærblad som jeg sper med. Til slutt har jeg i kraften fra ribba som har godgjort seg på en seng av grønnsaker i mange timer. Smaker (selvfølgelig) til med salt og pepper, og gjerne bittelitt Vegeta, syns den gir en ekstra god smak. Aldri fløte eller creme fraiche i ribbesaus her i huset. Endret 22. desember 2021 av Brunhilde 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå