Gå til innhold

Litt trist å være alenemor i julen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor til et barn som bor 100 % hos meg. Far har ikke overnatting, og er nå dessverre syk så han kan dessverre ikke komme på samvær i julen atter en gang. Igjen som i fjor, sitter jeg alene på julekvelden og nyttårsaften og det plager meg veldig siden jeg egentlig er en veldig extrovert og snakkesalig person som får energi av andre mennesker. Saken er at familien min bor flere timer unna hverandre og jeg har ingen venner her jeg bor, og på grunn av at jeg har dårlig råd kan jeg ikke bruke bilen så mye eller reise bort. På julaften skal jeg og sønnen min en tur til nær familie som bor en halvtime unna på middag og gaveåpning, men det er det. Har tenkt til å lage en koselig julemorgen for han før vi skal bort. 

Hva gjør dere andre alenemødre for å få det litt hyggelig i disse tider? Føler meg så ensom og alene, og savner virkelig å dele livet med noen og få meg min egen storfamilie. Jeg har alltid vært alene med sønnen min og vi har det koselig sammen, men etter at jeg har lagt han for kvelden så sitter jeg der alene dag ut og dag inn. Noen som også har det slik?

Anonymkode: a4161...e60

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver at familien din bor mange timer unna, men at du skal til nær familie en halvtime unna på julaften. Så da vet jeg ikke helt hvordan familiesituasjonen din er.

Hvis jeg hadde vært i din situasjon, så hadde jeg flyttet nærmere mine foreldre/søsken. Men det kan du kanskje ikke? 

Hvis du bor i en by, så sjekk hva som er av arrangementer i jula. Mange byer har møteplasser for de som er alene. Men så var det Corona da... 

Ønsker deg lykke til, og god jul! 

Anonymkode: 55d2f...9c3

• Liker 16
Skrevet

Katt, bøker, telefon, øl, KG. Hva mer trenger man egentlig? Fremdeles vanskelig? Kjøp voksenlego eller en fet togbane som du og barnet kan kose dere med i julen!

Anonymkode: 284d6...1e2

• Liker 7
Skrevet

Nja, er og alene men kjenner ikke på noe ensomhet da. Vi har vårt eget opplegg alltid hatt det. selve julaften er vi for oss selv og så er vi mye på besøk og har besøk utenom men det blir lite av det dette året og på grunn av korona. Men vi synes det er helt greit vi, da kan vi kose oss hjemme, kanskje er vi heldig å får snø. 😍 Hvis ikke så holder vi på med vårt hjemme vi spiller brettspill og gamer, tar en tur og to ut, lager mat, ser filmer osv. Nok av ting å gjøre. Når har var yngre så var det mye duplo/lego bygging, tog og bilbane bygging, lekeplassturer osv.

• Liker 2
Skrevet

Det er vel litt hva man gjør det til. Jeg tipper at for mange som sitter helt alene høres det superkoselig ut med mamma og barn som koser seg i lag mat, gaver, film, spill eller hva dere måtte ønske. Vet at "det er alltid noen som har det verre" er et dårlig innspill, men iblant kan det være nyttig å se ting utenifra for litt perspektiv. Mange ganger er det slik at vi blir ulykkelige fordi vi sammenligner oss med andre og ser for oss en idyll som ikke er tilgjengelig for oss. Om man kan la være å sammenligne seg med andre, men lage sin egen idyll så tror jeg man blir mer fornøyd.

Anonymkode: 637ff...f86

• Liker 14
Skrevet

Kan dere ikke overnatte hos nær familie da, eller invitere dem til å overnatte hos dere/feire hos dere?

Anonymkode: 55552...e58

• Liker 5
Skrevet (endret)

Du er voksen og det er ditt ansvar og lage en jul som er hyggelig. 
Hyggelige kvelder kan være så mangt, men det er definitivt IKKE at du luller deg inn i selvmedlidenhet fordi du ikke strekker til  (mener ikke du gjør det). Spill kort, snakk sammen, gå på arrangement (mange gratis arrangement ute og i kirke), lag hjemme-rebus, spis frokost sammen med stearinlys og fine servietter (bare noe som avviker fra det som er vanlig). 

Ungene dine kommer til å huske stemningen og det dere gjorde sammen, spesielt hvis dere gjør det mange år på rad (tradisjon), de kommer aldri til å huske hva de spiste til middag julen 2021 eller om du vasket dassen. 

Senk skuldrene, gi ungene dine en klem og legg en neppå plan for jul/romjul. Har du energi, søk ut og vis dem hva det vil si å være et medmenneske i en tid som er vanskelig for mange. Jeg mener, dere har hverandre - det finnes mennesker som har ingenting. En jul med perspektiv er ikke å forakte. 

Gode jul til deg og dine.  

Endret av Nooni
  • Liker 5
Skrevet

Jeg er alene med 2 og her åpner vi pakkene fra hverandre og den ene siden av familien på morgenen på julaften. Jeg har skilte foreldre og tar ikke med pakkene fra den siden vi ikke feirer med. Så koser vi oss, tar en tur ut og gjør oss klare for å kjøre til den siden vi skal feire med. Hele slekta bor 2 timer unna. Så sover vi der vi feirer til 1.dag og reiser hjem på kvelden eller 2.juledag. 

Nyttårsaften feirer vi på hytta til foreldrene mine, enten alene eller med mine søsken som også har barn. Da reiser vi opp noen dager før. Så jula er ikke den verste perioden for meg å være alene. Men 17.mai der er det bare meg og barna. Og noen år føles det litt kjipt😊

Anonymkode: b279f...c60

• Liker 1
Skrevet

Nei, her var det ikke mye godord å få se jeg 😅 Er også alene, og klart man føler på det samme. Fint dere har selskap til jul. Ellers må man bare finne på ting å gjøre før man sovner, en greie som er for deg, om det er serier eller tapas, hekling eller vin. God jul. 

Anonymkode: 02109...7c1

Skrevet

Uff. Synes ikke vi skal undervurdere det TS opplever her. Jeg forstår deg, TS. 

Julen er en ganske lang høytid forbundet med mange forventinger, også det å være del av et fellesskap. 

Det er en ganske tung bør å skulle erstatte et helt fellesskap som én person uten andre å spille på. 

Er uten barn denne julen (= skilt), men synes det blir verre og verre for hvert år som går. Barn ser hva andre barn har rundt. Det handler ikke så mye om gaver og mat, men det å oppleve at noen andre enn "bare mamma" også bryr seg om barnet, og at mamma også er viktig for andre enn "bare barnet". Det er ikke bare snakk om hvor underholdt man er eller ikke. Det går på selvverdet, og hjertet løs. 

TS. Du MÅ skaffe deg et nettverk der du bor. Og inntil da: du får bare kjøre de 4 timene det tar å komme til din familie. Det blir kanskje trangt økonomisk, men kanskje en hyggeligere jul. Tror du det er greit om dere overnatter der 2-3 dager? Det hadde sikkert vært spennende for barnet ditt, og kanskje flott for familien din også ❤️

Anonymkode: b6d87...c3d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du skriver at familien din bor mange timer unna, men at du skal til nær familie en halvtime unna på julaften. Så da vet jeg ikke helt hvordan familiesituasjonen din er.

Hvis jeg hadde vært i din situasjon, så hadde jeg flyttet nærmere mine foreldre/søsken. Men det kan du kanskje ikke? 

Hvis du bor i en by, så sjekk hva som er av arrangementer i jula. Mange byer har møteplasser for de som er alene. Men så var det Corona da... 

Ønsker deg lykke til, og god jul! 

Anonymkode: 55d2f...9c3

Jeg mente mer at familien min er spredt rundt i landet. Her i min kommune bor kun jeg, min mor ( har ny mann) og besteforeldrene mine (de er syke), og i år skal min mor og mann bort på nyttårsaften. Mine besteforeldre er i risikosonen så vi må være forsiktig med besøk der. 

Bor 1 time unna byen, men kan ta en titt i lokalavisen. Takk for tips og god jul. 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg er aleine og med en på 3. familien min bor mange timer unna. Jeg har fri til over nyttår, og jeg har svært lite å rutte med. Jeg får hjelp til bensin og bom ol også sover jeg og barnet mitt hos familien min hele julen og nyttår.

Jeg spør om hjelp. Sa jeg ikke kunne komme hjem uten hjelp. Kan du gjøre det samme? Må da være mulig å hjelpe deg også bor du hos de? 

Anonymkode: fae9f...4b8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Katt, bøker, telefon, øl, KG. Hva mer trenger man egentlig? Fremdeles vanskelig? Kjøp voksenlego eller en fet togbane som du og barnet kan kose dere med i julen!

Anonymkode: 284d6...1e2

Hehe... Katt hadde faktisk hjulpet litt, men det får bli når barnet blir eldre. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er vel litt hva man gjør det til. Jeg tipper at for mange som sitter helt alene høres det superkoselig ut med mamma og barn som koser seg i lag mat, gaver, film, spill eller hva dere måtte ønske. Vet at "det er alltid noen som har det verre" er et dårlig innspill, men iblant kan det være nyttig å se ting utenifra for litt perspektiv. Mange ganger er det slik at vi blir ulykkelige fordi vi sammenligner oss med andre og ser for oss en idyll som ikke er tilgjengelig for oss. Om man kan la være å sammenligne seg med andre, men lage sin egen idyll så tror jeg man blir mer fornøyd.

Anonymkode: 637ff...f86

Du har nok rett i det du sier. I fjor var jeg faktisk ikke på sosiale medier på nyttårsaften fordi jeg visste det ville være litt sårt. Mine venninner i hjembyen skal alle være samlet, men jeg har virkelig dårlig råd for tiden etter noen uforutsette utgifter så må dessverre være hjemme.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Uff. Synes ikke vi skal undervurdere det TS opplever her. Jeg forstår deg, TS. 

Julen er en ganske lang høytid forbundet med mange forventinger, også det å være del av et fellesskap. 

Det er en ganske tung bør å skulle erstatte et helt fellesskap som én person uten andre å spille på. 

Er uten barn denne julen (= skilt), men synes det blir verre og verre for hvert år som går. Barn ser hva andre barn har rundt. Det handler ikke så mye om gaver og mat, men det å oppleve at noen andre enn "bare mamma" også bryr seg om barnet, og at mamma også er viktig for andre enn "bare barnet". Det er ikke bare snakk om hvor underholdt man er eller ikke. Det går på selvverdet, og hjertet løs. 

TS. Du MÅ skaffe deg et nettverk der du bor. Og inntil da: du får bare kjøre de 4 timene det tar å komme til din familie. Det blir kanskje trangt økonomisk, men kanskje en hyggeligere jul. Tror du det er greit om dere overnatter der 2-3 dager? Det hadde sikkert vært spennende for barnet ditt, og kanskje flott for familien din også ❤️

Anonymkode: b6d87...c3d

Tusen takk ❤️

Jobber med å få et nettverk her jeg bor, men det har vært vanskelig på grunn av corona og at min hverdag som alenemor er fra kl. 06.00-20.45 hver dag. 

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hehe... Katt hadde faktisk hjulpet litt, men det får bli når barnet blir eldre. 

Ts

Bli forvert for en katt i julen! Da har dere nok å styre på med i alle fall og en stakkars liten venn har et hjem i jula❤️

Anonymkode: fe478...f85

• Liker 3
Skrevet
Nooni skrev (23 minutter siden):

Du er voksen og det er ditt ansvar og lage en jul som er hyggelig. 
Hyggelige kvelder kan være så mangt, men det er definitivt IKKE at du luller deg inn i selvmedlidenhet fordi du ikke strekker til  (mener ikke du gjør det). Spill kort, snakk sammen, gå på arrangement (mange gratis arrangement ute og i kirke), lag hjemme-rebus, spis frokost sammen med stearinlys og fine servietter (bare noe som avviker fra det som er vanlig). 

Ungene dine kommer til å huske stemningen og det dere gjorde sammen, spesielt hvis dere gjør det mange år på rad (tradisjon), de kommer aldri til å huske hva de spiste til middag julen 2021 eller om du vasket dassen. 

Senk skuldrene, gi ungene dine en klem og legg en neppå plan for jul/romjul. Har du energi, søk ut og vis dem hva det vil si å være et medmenneske i en tid som er vanskelig for mange. Jeg mener, dere har hverandre - det finnes mennesker som har ingenting. En jul med perspektiv er ikke å forakte. 

Gode jul til deg og dine.  

Takk for tips. Det med frokost, lys og fine servietter har jeg allerede tenkt på. Jeg har også tenkt å hente frem juletallerken og fint bestikk. 

Å være et medmenneske på julen var en god idé hvis jeg orker. Ja, det finnes alltid noen som har det verre 😕 

Ts

Skrevet

Hvorfor kan du ikke be familien om hjelp og dra til de og sove der?

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kan dere ikke overnatte hos nær familie da, eller invitere dem til å overnatte hos dere/feire hos dere?

Anonymkode: 55552...e58

Det er dessverre ikke plass og flere er i karantene. Barnet liker best å sove hjemme uansett. Men takk for forslag.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er dessverre ikke plass og flere er i karantene. Barnet liker best å sove hjemme uansett. Men takk for forslag.

Ts

Ok:)

Har de feks kirken bymisjon der? Andre du kan spørre om å være med? Jeg er og helt aleine og få venner. Jeg spør foreldre jeg har kommet godt overens med i bhg, har sagt jeg har det vanskelig og er aleine. Nå er vi med 2 forskjellig familie «ofte».. 

Ellers har jeg laget egne tradisjoner og akseptert jeg er aleine med barnet. Det er trist. Kan garantere hvis du legger ut annonse eller søker litt så finner du noen i samme situasjon som du kan be hjem. Hvor bor du? Du kunne vært med oss!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...